۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازی برد_برد دلالان در حوزه نهاده‌های دامی!/ دامدارانی که اسیر بی‌تدبیری جهادکشاورزی قزوین شده‌اند
کد خبر: ۳۴۷۲۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مشکلات دامداران؛

بازی برد_برد دلالان در حوزه نهاده‌های دامی!/ دامدارانی که اسیر بی‌تدبیری جهادکشاورزی قزوین شده‌اند

بازار نهاده‌های دامی در حالی طی یک سال گذشته با نابسامانی‌های بی‌سابقه روبه‌رو بوده که عمده مشکلات واحدهای دامی، انگیزه تولیدکنندگان این واحدها را در سال مزین به جهش تولید، کاهش داده است و نظارت مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

بازی برد_برد دلالان در حوزه نهاده‌های دامی!/ دامدارانی که اسیر بی‌تدبیری جهادکشاورزی قزوین شده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، بازار نهاده‌های دامی در حالی طی یکسال گذشته با نابسامانی‌های بی‌سابقه روبه‌رو بوده که عمده واردات این اقلام توسط دولت انجام و حجم گسترده‌ای از ارز صرف این واردات می‌شود.

نهاده‎های کشاورزی در دنیا نقش تعیین کننده‌ای در تأمین امنیت غذایی دارد بنابراین اتفاقاتی که از ابتدای سال‌جاری برای نهاده‌های دامی رخ داد، بیانگر اهمیت کالاهای راهبردی مانند گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی در کشور است.

بازار نهاده‌های دامی، همچنان نابسامان

براساس آمارها، در مجموع ۱۵ میلیون و ۱۴۷ هزارتُن نهاده در سال ۹۸ وارد کشور شده که از این میزان، چهار میلیون تُن جو، ۸.۹ میلیون تُن ذرت و دو میلیون و ۲۲۸ هزار تُن کنجاله سویا وارد کشور شده است.

مجموع واردات سال‌جاری تا ۲۱ آذرماه، برابر ۱۱ میلیون و ۳۳۹ هزارتُن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ از این میزان یک میلیون تُن کنجاله سویا، یک میلیون و ۳۱۴ هزارتُن جو و ۶ میلیون و ۲۶۰ هزارتُن ذرت است.

براساس این گزارش، در حالی که ارز برای خرید برخی از نهاده‌های دامی صرف می‌شود اما نابسامانی گسترده‌ای را در بازار نهاده‌ها طی یک سال گذشته شاهد بودیم که البته وضعیت استان قزوین نیز به تأسی از وضعیت کشور، مستثنی از این موضوع نیست.

یکی از دامداران استان قزوین در این باره در گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار می‌کند: شرایط امروز و عدم تأمین مناسب نهاده‌های دامی، دامداران را دچار مشکل کرده است؛ براساس نوع پرورش دامداران، دستورالعمل‌هایی اعلام شده که براساس آن، فعالیت‌های مربوطه دنبال می‌شود.

واحدهای دامی و عدم تأمین نهاده دامی

محسن زهرایی بیان می‌کند: امروز، دامداران در تأمین مواد اولیه واحدها مشکل دارند، البته واحدهای شیری صنعتی که بارگذاری آنها از مرکز و تهران در سامانه‌های مختلف انجام می‌شود با مشکلات کمتری نسبت به واحدهای سنتی روبه‌رو هستند.

وی می‌گوید: در واحدهای دام سنتی که نهاده‌های دامی به صورت کنسانتره استفاده می‌شود، با مشکل جدی روبه‌رو هستند؛ براین اساس لازم است مشکل نهاده‌ها به صورت کلی و در مجموع کشور و استان قزوین حل شود.

این دامدار قزوینی تصریح می‌کند: تفاوت استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها، صنعتی بودن حجم بالای واحدهاست و اگر مواد اولیه در زمان معینی به واحدهای گاوداری صنعتی نرسد، این واحدها با افت تولید مثل و سایر مشکلات روبه‌رو خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نژاد دام تقریبا از سال 83 در استان قزوین صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: اگر به وضعیت اصلاح نژاد به خوبی رسیدگی نشود، قدرت نژادها به مرحله بالفعل نخواهد رسید.

جای خالی نظارت در بازار عرضه نهاده‌های دامی

زهرایی بیان می‌کند: با توجه به اینکه خرید نهاده‌های دامی در اولویت دولت و بانک مرکزی قرار دارد اما به واسطه اتفاقات صورت گرفته در این بین، همچنان با مشکلات تأمین نهاده‎ها مواجه‌ایم.

این فعال بخش کشاورزی اضافه می‌کند: با رصدی در میدان دام قزوین متوجه توزیع نهاده‌های دامی از جمله سویا، جو و کنجاله به صورت آزاد با قیمت‌های بالا می‌شویم، اما در بخش دولتی چنین شرایطی موجود نیست.

وی عنوان می‌کند: اینکه چه کسی نهاده‌ها را به صورت آزاد وارد بازار می‌کند، مسئله نهفته‌ای است که سازمان‌های بازرسی و دستگاه‌های متولی و نظارتی در سطح مجموع کشور، هنوز به یک نتیجه کلی نرسیده‌اند.

دامدار قزوینی با اشاره به میزان نیاز استان قزوین در بخش نهاده‌های دامی می‌گوید: شرایط دامداران بسیار سخت است و مقدار بار اختصاصی آنها پاسخگوی تأمین نیازهایشان نیست.

به گزارش صبح قزوین، بازار نهاده‌های دامی در حالی در نابسامانی به سر می‌برد که عدم مدیریت مناسب در این بین، بخشی از فعالیت دامداران را با مشکل روبه‌رو کرده است.

یکی از دامداران بخش کشاورزی در استان قزوین ضمن اشاره به مشکلات دامداری‌ها عنوان می‌کند: وضعیت دامداری‌های استان به علت نبود نهاده‌های دامی، شرایط مناسبی ندارد.

میزان درآمد واحدهای دامی منفی و تقریبا صفر است

مهرانگیز کاکاوند به صبح قزوین می‌گوید: بالابودن قیمت بسیاری از تجهیزات دامداری‌ها موجب شده تا دامداران از خرید تجهیزات صرفه‌نظر کنند و این امر در میزان تولید شیر دام‌ها تأثیرگذار است و شیر مورد نیاز آن‌گونه که باید، تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت خرید نهاده‌های دامی گاوداران اضافه می‌کند: میزان درآمد واحدهای دامی و گاوداری‌ها بسیار نامناسب و منفی است؛ البته گاوداری‌هایی که بار را مستقیما از بندر خریداری می‌کنند، شرایط تقریبا مناسب‌تری دارند.

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه تقریبا تمام واحدهای دامی و گاوداری‌ها با مشکل عدم تأمین نهاده‌های دامی مواجه‌اند، مطرح می‌کند: سهمیه‌ نهاده دامی درنظرگرفته شده برای این واحدها، بسیار محدود بوده و پاسخگوی نیاز دامداران نیست.

مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات دامداران ندارند

کاکاوند با بیان اینکه روزانه تقریبا ۴۵۰کیلو شیر در واحد دامداری ما تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: تقریبا دوتُن ذرت، دوتُن سبوس، یک تُن سویا با تعرفه دولتی را برای واحد دامی خریداری کردیم اما این میزان پاسخگوی نیاز واحد ما نیست؛ برای تأمین نهاده‌های بیشتر باید آنها را با قیمت آزاد در بازار خریداری کنیم، این در حالی است که قیمت‌ نهاده‌‌های دامی در بازار آزاد بسیار بالا و گران است.

وی اذعان می‌کند: در شرایط موجود، دامداران با مشکلات عدم تأمین نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در حالی که برای حل مشکلات خود، پیگیری‌های لازم انجام شده اما گویا مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات و حل آنها ندارند.

این کارآفرین بخش کشاورزی می‌گوید: هرچند حمایت‌هایی توسط اتحادیه دامداران در حد توان صورت می‌گیرد، اما اگر حمایت‌ جدی از سوی مسئولان صورت نگیرد واحدهای دامداری‌ در آینده‌ای نه چندان دور غیرفعال خواهد شد.

توزیع نهاده‌های دامی دولتی پاسخگوی نیاز فعالان بخش دامی نیست

کاکاوند در پایان یادآور می‌شود: نبود نهاده‌های دامی مورد نیاز در اختیار دامداران یک مشکل جدی است که توجه بیشتر مسئولان و متولیان امر را می‌طلبد.

یکی دیگر از دامداران استان قزوین ضمن اشاره به مشکلات واحدهای دامی و طیور به خبرنگار صبح قزوین عنوان می‌کند: مشکل این واحدها مشکل تازه‌ای نیست و تقریبا از یک سال گذشته دامداران و دامپروران با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌گوید: با وجودی که تقریبا واحد دامی گسترده‌ای داریم اما مشکلات مختلف آن از جمله عدم تأمین نامناسب نهاده‌های دامی تقریبا تا اندازه‌ای انگیزه ما را برای ادامه تولید می‌گیرد.

این فعال بخش کشاورزی مطرح می‌کند: هرچند بخشی از ارز برای واردات نهاده‌های دامی از سوی دولت و بانک مرکزی اختصاص داده شده است، اما این ارز گویا نتوانسته از بخش مهم مشکلات دامداران و دامپروران گره‌گشایی کند.

به گفته دامدار قزوینی، توزیع نهاده‌های دامی پاسخگوی نیاز فعالان دامی نیست و نیاز است نهاده‌های بیشتری در اختیار این واحدها قرار بگیرد.

وی اذعان می‌کند: هرچند مشکل تأمین نهاده‌های دامی یک مشکل سراسری و کشوری است اما از متولیان امر این بخش انتظار می‌رود اهتمام جدی‌تری نسبت به حل مشکلات داشته باشند تا انگیزه تولیدکنندگان بیشتر شود.

رضا عزتی در این باره به صبح قزوین با اشاره به وضعیت تأمین نهاده‌های دامی در برخی از واحدهای دامی می‌گوید: مجوزهای لازم برای تمام واحدهای مرغ گوشتی، قبل از جوجه‌ریزی أخذ شده است.

بارگذاری نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه ماهیانه دو میلیون و 200 الی 500هزار جوجه‌ریزی در بخش گوشتی صورت می‌گیرد، نهاده‌های دامی به اندازه مصرف برای تمام واحدهای مرغ تخم‌گذار و واحدهای مرغ مادر در سامانه بازارگاه اختصاصی خود در مدت مصوب و قانونی بارگذاری شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به وضعیت تأمین نهاده‌های واحدهای دامپروری تصریح می‌کند: برای واحدهای بزرگ گاوداری شیری، نهاده‌های دامی به اندازه مصرف مدت 20روز آنها در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و این نهاده‌ها در حال خرید است.

عزتی می‌گوید: برای واحدهای کوچک که در سامانه بازارگاه باید از بندر خریداری کنند حداقل بار باید 17 الی 18تن باشد، بنابراین سهمیه مصرفی ماهیانه برای مجموع این واحدها که نمی‌توانند بار را از بندر خریداری کنند، به همراه اتحادیه لینک شده و می‌توانند خرید خود را انجام دهند و مشکل آنها تا اندازه‌ای در 10 الی 15روز آینده روال بهتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم واحدهای سنتی و روستایی نیز سهمیه مورد نیاز خود را خریداری کنند، ادامه می‌دهد: سهمیه‌ نهاده‌های دامی برای شهرستان‌ها ابلاغ شده و این نهاده‌ها توسط کارخانجات خوراک دام خریداری شده است تا کنسانتره تولید کنند و به واحدهای دامی ارائه دهند.

توزیع نهاده‌های دامی به صورت آزاد غیرقانونی است

سرپرست معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه می‌دهد: از نظر ما به عنوان متولی بخش تولید، نباید جایی به عنوان توزیع نهاده به صورت آزاد فعال باشد زیرا دولت برای واردات نهاده، ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص داده است و این نهاده‌ها باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا کمبودی در این بخش موجود نباشند.

عزتی مطرح می‌کند: توزیع نهاده دامی به صورت آزاد غیرقانونی است و باید از این فعالیت جلوگیری شود و نهاده‌ها باید با قیمت دولتی و مناسب در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، 66 هزار و 750 تُن سویا تولید شده که این میزان به شکل‌های مختلف بین واحدهای تخم‌گذار، دامداری و کارخانجات توزیع یا توسط مرغداران و دامداران خریداری شده؛ همچنین 48 هزار و 991 تُن جو برای دامداران خریداری شده است.

به گزارش صبح قزوین، 436 واحد پرورش گاوشیری و 500 واحد پرواربندی در استان قزوین فعال است. 685 واحد انواع مرغداری با 16 میلیون و 100 قطعه، 381 واحدگاوداری شیری با 51 هزار و 995 راس دام مولد، 90 واحد پرورش دام سبک با 77 هزار راس دام سبک و 359 واحد گوساله پرواری با 69 هزار راس در استان قزوین فعال است.

هرچند موضوع تأمین نهاده‌های دامی یک موضوع کشوری بوده اما لازمه رونق تولید در سالی که به جهش تولید مزین شده، حمایت از تولیدکنندگان در استانی همچون قزوین با دارا بودن ظرفیت‌های قابل توجه بخش کشاورزی است.

در سالی که به جهش تولید مزین شده، انتظار می‌رود دغدغه‌های فعالان بخش کشاورزی و واحدهای دامی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بتوان در راستای تحقق این راهبرد گام اساسی برداشت.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان