۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تعطیلی برداشت غیراصولی شن و ماسه در طارم/ مدیرکل مدیریت بحران: داشتن مجوز دلیل تخلف و تخریب منابع‌طبیعی نیست
کد خبر: ۳۴۷۱۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ساعت: ۱۵:۲۵ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از یک مطالبه مردمی؛

تعطیلی برداشت غیراصولی شن و ماسه در طارم/ مدیرکل مدیریت بحران: داشتن مجوز دلیل تخلف و تخریب منابع‌طبیعی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: با تاکید بر اینکه داشتن مجوز دال بر تخلف و تخریب منابع طبیعی نیست، گفت: به محض اطلاع از این موضوع کارشناسان آب منطقه‌ای مشکل را پیگیری و بررسی‌های لازم را انجام دادند.

تعطیلی برداشت غیراصولی شن و ماسه در طارم/ مدیرکل مدیریت بحران: داشتن مجوز دلیل تخلف و تخریب منابع‌طبیعی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، چندی پیش یکی از اهالی طارم سفلی در تماس تلفنی با پایگاه خبری صبح قزوین، از موضوع برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سطح رودخانه روستای میرخوند سفلی اظهار نارضایتی کرد.

این شهروند ضمن ابراز گلایه از برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سطح رودخانه روستای میرخوند توسط شرکت ماهان راه تات مدعی بود که شرکت نامبرده ضمن این اقدام، تخریب‌های بسیاری را در سطح محیط زیست و حتی مسیر دسترسی این روستا و چندین روستای دیگر را فراهم کرده است.

قدرت‌الله مهدی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در این باره اظهار کرد: شرکت ماهان راه تات که در محدوده روستای میرخوند فعال است، مجوز لازم برای برداشت شن و ماسه از سطح این رودخانه را دارد و معادن بدون مجوز اجازه برداشت را نخواهند داشت.

وی با تصریح بر اینکه داشتن مجوز دال بر تخلف و تخریب منابع طبیعی و زمین‌ها نیست، افزود: به محض اطلاع از این موضوع کارشناسان آب منطقه‌ای مشکل را پیگیری و بررسی‌های لازم را انجام دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: براساس قانون عمق برداشت شن و ماسه توسط پیمانکاران از سطح رودخانه‌ها نباید بیش از نیم متر باشد؛ درحالی که طی بازدیدی که کارشناسان آب منطقه‌ای استان از این منطقه داشته‌اند مشخص شده که برداشت بیش از نیم متر بوده است.

وی ابراز کرد: اکنون با بررسی‌های صورت گرفته این کار متوقف شده و شرکت ماهان راه تات تا اطلاع ثانوی اجازه ندارد هیچ برداشتی از منطقه داشته باشد.

مهدی‌خانی ادامه داد: بنا شده است تا کارشناسان آب منطقه‌ای استان قزوین برای بررسی بیشتر بازدید دیگری از این منطقه داشته باشند تا به جهت پیگیری بیشتر و رفع مشکلات جلسه‌ای با شورا و دهیار این روستا داشته باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از بررسی نتایج بیشتر در صورتی که در اثر فعالیت این شرکت تخریبی صورت گرفته باشد، پیمانکار به مراجع قضایی معرفی می‌شود تا به جبران خسارت‌های کشاورزی بپردازد و اگر تخلفی صورت نگرفته باشد می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مهدی‌خانی تصریح کرد: پیمانکاران براساس مختصات محل مشخص و به میزان تعیین شده‌ای مجاز به برداشت هستند، درحالیکه حتی میلکوبی‌های این برداشت نیز انجام نشده که جزو تخلفات پیمانکار محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به حساسیت این موضوع دستگاه قضایی نیز ورود پیدا کرده؛ لذا اگر بدانیم نتیجه فعالیت معادن منجر به آسیب در مناطق می‌شود؛ حتی اگر مجوز داشته باشند، هرگز اجازه نخواهیم داد پیمانکاری بخواهد به منطقه آسیب بزند و در صورت لزوم، پروانه فعالیت کل معدن باید ابطال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در پایان گفت: براساس بخشنامه وزارت صمت از دو سال پیش فعالیت معادن و شرکت‌ها باید با هماهنگی مدیریت بحران استان‌ها انجام شود.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان