۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نیازمند زیرساخت‌های مناسب شهری برای معلولان هستیم/ شیوع کرونا شرایط را برای معلولان سخت‌ کرده است
کد خبر: ۳۴۶۴۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۱ ساعت: ۱۶:۲۰ ↗ لینک کوتاه

سرپرست کانون معلولین توانا در استان قزوین:

نیازمند زیرساخت‌های مناسب شهری برای معلولان هستیم/ شیوع کرونا شرایط را برای معلولان سخت‌ کرده است

سرپرست کانون معلولین توانا در استان قزوین در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: این قانون به خوبی اجرا نشده است؛ برای نمونه زیرساخت مناسب شهری مهم‌ترین اصل و نیاز برای حضور یک معلول است چراکه یک فرد معلول برای رشد استعدادهایش نیاز دارد در جامعه حضور داشته باشد.

نیازمند زیرساخت‌های مناسب شهری برای معلولان هستیم/ شیوع کرونا شرایط را برای معلولان سخت‌ کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، شهناز رجبی امروز(سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت روز معلولان در کانون معلولان توانای قزوین با حضور جمعی از رسانه‌های گروهی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شیوع کرونا، شرایط را برای معلولان سخت کرده است و روشندلان در شرایط امروز کرونایی بیشتر از سایر معلولین در معرض آن هستند.

وی افزود: باتوجه به عدم مناسب سازی و قابل دسترسی نبودن معلولان برای حضور در جامعه، این افراد به کمک دیگران نیاز دارند؛ چراکه فاصله گذاری اجتماعی مانع حضور آنها در جامعه شده است.

سرپرست کانون معلولین توانا در استان قزوین بیان کرد: کرونا حضور معلولان در اجتماع را سخت کرده و امرار معاش آنها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است؛ امروز هر وزارتخانه‌ای از جمله سیستم آموزش و پرورش به دلیل شرایط کرونایی موجود، نوع خدمات خود را تغییر داده، اما سوال این است که آیا این سیستم برای معلولان، تمهیداتی نیز درنظرگرفته است؟ آیا بهزیستی با ۲۶ الی ۲۷ هزار نفر کارمند، توانسته مددجویان تحت پوشش را نیز حمایت کند؟

قانون بازنشستگی پیش از موعد برای معلولان به خوبی اجرا نمی‌شود

رجبی با اشاره به اینکه معلولان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند اما عدم توجه به آنها، شرایط معلولان را بحرانی‌تر می‌کند، بیان کرد: بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان، آیا شرایط معلولان را در شرایط امروز کرونایی شناسایی کرده است؟

وی درباره قانون حمایت از معلولان گفت: این قانون به خوبی اجرا نشده است؛ برای نمونه زیرساخت شهری مهم‌ترین اصل و نیاز برای حضور یک معلول است، چراکه یک فرد معلول برای رشد استعدادهایش نیاز دارد در جامعه حضور داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: استراحت‌گاه‌های بین شهری و مراکزی که در دهه اخیر ساخته شده مناسب‌سازی در آن صورت نگرفته است؛ از سوی دیگر امکانات بین شهری برای معلولان فراهم نبوده و مراکز آموزشی هم به خوبی برای معلولان استانداردسازی نشده است.

سرپرست کانون معلولین توانا در استان قزوین ادامه داد: قانون بازنشستگی پیش از موعد نیز برای معلولان به خوبی اجرا نمی‌شود، این درحالی است که همه ما معلولان از یک جامعه هستیم و این انصاف نیست که تفاوتی در این بین صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما نیازمند زیرساخت‌های مناسب شهری برای افراد دارای معلولیت هستیم و مسئولان شهری توجهی به این موضوع ندارند؛ برای نمونه مقرر شده بود در دوسال گذشته برای بهبود تردد معلولان پلی در مقابل کانون ساخته شود با وجود رسانه‌ای شدن موضوع، اما مطالبه معلولان همچنان برزمین مانده است.

رسانه‌ها دغدغه‌های معلولان را به گوش مسئولان برسانند

حسین طارمیان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ ساختمان‌های گردشی و موزه‌ها، استفاده از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از جمله فضاهای شهری است که فضاسازی مناسبی برای استفاده معلولان از آنها صورت نگرفته است.

وی افزود: ما امروز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ آگاهی مدیران نسبت به دسترس پذیری زیرساخت‌ها برای افراد دارای معلولیت کم است؛ یا گاها جرائمی درنظرگرفته می‌شود که این جرائم در قانون مصوب نشده و شهرداری برای دریافت پول، مجوزهایی را برای ساخت یا تخریب صادر می‌کند.

نماینده کانون معلولین توانا در قزوین بیان کرد: امروز یک حلقه مفقوده‌ای در دسترسی معلولان به زیرساخت‌ها وجود دارد که نیاز است مسئولان به آن توجه کنند؛ سازمان اتوبوسرانی اتوبوس‌هایی را برای معلولان درنظرمی‌گیرد اما برنامه ریزی مناسبی برای ایستگاه‌ها انجام نشده است.

طارمیان عدم اجرای مصوبات را یکی از مشکلات مناسب‌سازی در کشور عنوان و اضافه کرد: تقریبا از سه سال گذشته راه‌اندازی پل ویژه معلولان مقابل کانون را با مسئولان مطرح کردیم اما این امر هنوز محقق نشده است.

وی در پایان گفت: از رسانه‌ها درخواست داریم که دغدغه‌های معلولین را به گوش مسئولان برسانند و مطالبه‌گر باشند.

عدم مناسب سازی عمومی جامعه برای معلولان

اعظم چگینی نیز در این جلسه گفت: ازدواج و هزینه‌های مربوط به معلولان از عمده‌ترین مشکلات آنهاست که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی عدم مناسب سازی عمومی جامعه از جمله محل کنترل ورود و خروج مشتریان در مراکز خرید و فروش، وجود جوی آب و نبود زیرساخت‌های مناسب در دفاتر پیشخوان‌های دولتی را از جمله مشکلات افراد دارای معلولیت عنوان کرد.

مسئول امور مالی کانون معلولین توانا در استان قزوین گفت: نگاه‌هایی که از سوی جامعه به افراد دارای معلولیت وجود دارد نگاه‌ مناسبی نیست؛ تنها درخواست ما از مسئولان و جامعه این است که ادبیات مناسب برای معلولان نهادینه شود.
انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان