۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عدم شناخت دین باعث بیگانگی دختران با اسلام شده است/ الگوسازی علمی راه نجات از بحران هویتی
کد خبر: ۳۴۶۳۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۷ ساعت: ۱۵:۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه و دانشگاه:

عدم شناخت دین باعث بیگانگی دختران با اسلام شده است/ الگوسازی علمی راه نجات از بحران هویتی

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: باید الگویی علمی و راهبردی برای جوانان معرفی کنیم که در همه موارد سرآمد باشد و موجب گمراهی دختران ما نشود بلکه بتوانند با یک الگوی درست مسیر زندگی خود را پیدا کنند.

عدم شناخت دین باعث بیگانگی دختران با اسلام شده است/ الگوسازی علمی راه نجات از بحران هویتی

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، نرگس ترادیون در جلسه بررسی"علل بحران هویت در دختران" که به همت کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین برگزار شد؛ با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(س) اظهار کرد: گاهی در بیان فضیلت‌های شخصیت‌های مذهبی بیشتر به بُعد معنوی پرداخته‌ایم؛ اما بُعد علمی آنان مغفول مانده است به طوری که به بُعد علمی حضرت معصومه(س) پرداخته نشده که باید بیشتر در این زمینه صحبت شود.

وی افزود: ما در شناسایی اسطوره‌های دینی بیشتر به ابعاد معنوی می‌پردازیم و امروز باید برای دختر مسلمان به بُعد علمی هم پرداخته شود؛ چراکه هویت در معنای اصطلاحی خود شناسایی از طریق تفاوت‌ها و شباهت‌هاست.

امروزه دختران جوان درگیر بحران هویتی هستند

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هویت اجتماعی مهمترین جنبه هویتی دختران است، بیان کرد: بحران هویت یعنی عواملی که باعث می‌شود خودآگاهی و شناخت دقیق فرد از خود، دستخوش تغییرات قرار گیرد که متاسفانه امروزه دختران جوان درگیر بحران هویتی هستند و برای اینکه برای این بحران درمانی پیدا شود ابتدا باید سراغ آسیب شناسی برویم.

ترادیون ابراز کرد: زمانی که از بحران صحبت می‌کنیم این طور نیست که بگوئیم فقط مختص دختران است و مربوط به زنان نمی‌شود بلکه گاهی اوقات بانوان هم با بحران‌های هویتی درگیر می‌شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه حتی گاها زنان خانه‌دار، شاغل و دختران جوان ما درگیر بحران هویتی شده‌اند و آن چیزی که باعث وادادگی فرهنگی و وجودی در بانوان شده و موجب شده که به فرهنگ غرب تمایل پیدا کنند، این است که غرب را به درستی نشناخته‌اند.

این مدرس حوزه بیان کرد: اگر دختر امروز ما بداند بینشی که درباره زن در غرب وجود دارد چه بینش منفوری است هرگز دست از فرهنگ اسلامی برنمی‌دارند و باید تمامی زن‌ها ارزش و جایگاه خود را بدانند که متاسفانه امروزه برخی زنان آنقدر شخصیت خود را بی‌ارزش می‌دانند که صحبت از ازدواج سفید می‌کنند.

ترادیون درباره ازدواج سفید عنوان کرد: اگر از قبال ازدواج سفید فرزندی حاصل شود آن فرزند فقط منصوب به خانم است و آقا می‌تواند به راحتی آن خانم را رها کند؛ زنان مسلمان باید آگاه شوند که یک زن مسلمان دارای جایگاه بالایی در جامعه است و نباید با افکار غربی و برنامه‌ریزی شده دشمن، زندگی خود را نابود کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جالب است بدانید که تا قرن ۱۷ زنان در غرب صاحب چیزی نبودند و امکان نداشت ملکی یا هر چیز دیگری را به نام زن بزنند که متاسفانه امروز برخی دختران گمان می‌کنند به زنان غربی بسیار بیشتر از زنان مسلمانان اهمیت داده می‌شود.

باید شناخت صحیح نسبت به جایگاه زن در اسلام پیدا کنیم

وی افزود: در جامعه امروزی به دلیل الگوبرداری از فرهنگ غرب ارزش گذاری بر روی زنانی شده که کارمند و حقوق‌بگیر هستند و معیار انتخاب دختر برای ازدواج آن دختری است که شاغل باشد چه بسا اینکه در اسلام هیچ خانمی ملزم به کار در بیرون از منزل نیست و کار و تامین نیازهای مالی خانواده وظیفه مرد است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تعمیم‌های بی‌جا درباره وظایف دختران نیز به خاطر عدم شناخت صحیح از فرهنگ غرب است، تاکید کرد: مهمترین موضوع، شناخت صحیح از دین است چراکه باید شناخت صحیح نسبت به جایگاه زن در اسلام پیدا کنیم و ببینیم اسلام از یک زن چه توقعاتی دارد تا براساس آن گفته‌ها مسیر زندگی خود را پیش ببریم.

ترادیون بیان کرد: دختر نوجوان ما به خاطر رفع نیازهای گذرا به سمت راهی می‌رود که مخالف دین است، چراکه ما از شیرینی دین برای او نگفته‌ایم و اسلام را برای او خوشایند نکرده‌ایم و گاهی رهبران دینی و کسانی که در راه تبلیغ دین هستند باید طرز تبلیغ خود را تغییر دهند و به طور خوشایندی دین را به جوانان بشناسانند.

دختران جامعه باید غنای فکری از معارف دینی داشته باشند

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای نوجوانان، جوانان و حتی خانم‌ها باید بسترسازی شود؛ چراکه دختران جوان امروز، مادران فردا هستند پس باید دختران جامعه غنای فکری از معارف دینی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هدف رسانه دشمن در هویت دختران ایرانی تخریب ایدئولوژی است، اضافه کرد: رسانه نقش بسیار پررنگی در شکل دادن به هویت نوجوانان دارد؛ تبلیغات مد تحت عنوان فرهنگ اصالت، باعث شده که نوجوانان به مصرف‌گرایی روی بیاورند.

ترادیون درباره موضوع دشمن شناسی تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند دشمن کاری می‌کند که نقاط ضعف را کمرنگ و نقاط قوت را پررنگ جلوه دهد لذا باید دشمن شناسی خود را قوی کنیم و آگاه باشیم.

بحث الگوسازی و شناسایی الگو یک کار فکری است

وی افزود: گاهی اوقات متاسفانه نبود هنرمندان متعهد و معتقد در تولید فیلم و سریال‌ها که حتی از رسانه ملی هم پخش می‌شود نیز باعث می‌شود هنجارها از بین برود، لذا الزاما همه برنامه‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود مجوز اسلامی ندارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: باید الگویی علمی و راهبردی برای جوانان معرفی کنیم که در همه موارد سرآمد باشد و موجب گمراهی دختران ما نشود بلکه بتوانند با یک الگوی درست مسیر زندگی خود را پیدا کنند.

ترادیون در پایان تاکید کرد: بحث الگوسازی و شناسایی الگو یک کار فکری است و ما نیازمند این هستیم که کارشناس‌های متخصص بیشتر این موضوع را بررسی کنند تا الگوگیری آینده‌سازان جامعه درست تبیین شود.
انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان