۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مسئولان به‌جای فرافکنی، به تولیدات داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاران توجه کنند/ دولت با صحبت بیهوده درباره مذاکره بر ناکارآمدی خود سرپوش می‌گذارد
کد خبر: ۳۴۶۳۴۹ نویسنده: بیت‌الله اکبری‌مقدم تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۷ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

مسئولان به‌جای فرافکنی، به تولیدات داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاران توجه کنند/ دولت با صحبت بیهوده درباره مذاکره بر ناکارآمدی خود سرپوش می‌گذارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: امروز اولویت‌هایی دیگری داریم که باید به آنها توجه کنیم؛ بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم می‌تواند توسط تولیدات داخلی و حمایت از آن و اقتصاد مقاومتی و توجه به بخش خصوصی حل شود.

مسئولان به‌جای فرافکنی، به تولیدات داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاران توجه کنند/ دولت با صحبت بیهوده درباره مذاکره بر ناکارآمدی خود سرپوش می‌گذارد

بیت‌الله اکبری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به راهکار حل مشکلات اقتصادی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند که بیشتر مشکلات ما درونی است، اگر فکر می‌کنیم گره‌گشایی مشکلات به بیرون از مرزها اختصاص دارد این‌گونه نیست.

وی افزود: از نظر علم اقتصاد، برای حل مشکلات اقتصادی در ابتدا باید از نقاط قوت داخلی استفاده کنیم؛ باوجود ظرفیت‎‌های قابل توجه در کشور از جمله نیروی انسانی و منابع طبیعی و با تکیه بر آنها، می‌توانیم بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: البته ناگفته نماند که تکیه به منابع و ظرفیت‌های داخلی به معنی وابستگی به سایر کشورها نیست، این ارتباطات وجود دارد و همه کشورها به هم نیاز دارند؛ کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند می‌توانند بازارهای مناسبی باشند.

اکبری‌مقدم بیان کرد: نمی‌توان اقتصاد را از سیاست جدا دانست و ما سیاست اقتصادی داریم؛ موضوعی که به عنوان راه‌حل سیاسی معروف شده، این است که سیاستمداران برای انتخاب شدن خود، یا مناسب جلوه دادن یک گروه یا حزب خاصی، فعالیتی را انجام می‌دهند که البته این موضوع کارآمدی لازم را برای موضوعات اقتصادی ندارد.

گره زدن حل مشکلات به مذاکره، زمینه‌ساز مشکلات دیگر است

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که سیاست‌های اقتصادی در کشور مهم است؛ تفکری در علم اقتصاد است که این تفکر عنوان می‌کند دولت ابزارهای بسیاری برای مقابله با دو مشکل بزرگ اقتصادی بیکاری و تورم در اختیار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد: اگر ما حل مشکلات را به مسائل سیاسی گره بزنیم، مسلما این ابزارها به صورت کارآمد استفاده نمی‌شود؛ به عبارت دیگر راه حل‌های سیاسی اثر کوتاه‌مدت در حل مشکلات دارد که بعدها مشکلاتی را به وجود می‌آورد، در واقع گره زدن مسائل اقتصادی به مسائل سیاسی مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد می‌کند.

اکبری‌مقدم تصریح کرد: سوال این است که مذاکره با امریکا دربارۀ چه موضوعاتی است؟ مذاکره بیشتر دربارۀ انرژی هسته‌ای است و در مذاکره، نفت را صادر و دلارها را وارد کشور می‌کنیم که در این صورت دولت امکان واردات بسیاری از کالاها را دارد، آیا این شرایط مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند؟

وی مطرح کرد: اگر براین باوریم که تنها با مذاکره مشکل کشور حل می‌شود، این امر کاملا نشان می‌دهد که از ظرفیت‌ها و توان داخلی فقیر هستیم، در حالی که ما کشوری غنی و ثروتمند و دارای امکانات منابع طبیعی و نیروی انسانی هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: چه معنی دارد که ما تنها به یک مذاکره متکی باشیم و اگر مذاکره صورت نگیرد عنوان کنیم که ضعیف شدیم؛ آیا اگر مذاکره صورت نگیرد سرمایۀ انسانی و منابع طبیعی ما نابود می‌شود و نمی‌توانیم مشکلات را در داخل مدیریت کنیم؟ این تفکرات تنها یک فرافکنی است برای اینکه ناتوانی خود را تنها به مذاکره ارتباط دهیم و این تناقض کاملا آشکار است.

وی اضافه کرد: اصطلاح مدیریت جهادی و انقلابی شاید گاهی فریب دهنده باشد، این واژه بسیار واژۀ بزرگی است و گاهی معنی آن را اشتباها، تعجیل و حل زودهنگام مشکل عنوان می‌کنند.

اکبری مقدم گفت: انقلاب به معنای ایدئولوژی با پایه‌های درست بوده و برای اینکه پایه‌های یک انقلاب به خوبی شکل بگیرد نیازمند زمان بسیاری است که یک اصولی در آن قرار گیرد؛ بنابراین یک مدیریت انقلابی و جهادی به معنای این نیست که یک مشکل را زودهنگام حل کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع در علم اقتصاد مبانی وجود دارد که باید پایه‌ها و بنیان‌هایی ایجاد شود و اصطلاحاتی صورت بگیرد که ممکن است در سال‌های بعدی جواب دهد و مردم نیز باید آگاه، جهادگر و انقلابی باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین یادآور شد: مردم انقلابی و جهادی، مردمی صبور هستند که با نداشته‌های فعلی می‌سازند تا در آینده فرزندانشان از امکانات لازم برخوردار باشند؛ اگر مردم ما ۵۰ سال پیش چنین تفکراتی نداشتند و تنها به خود می‌اندیشیدند، نمی‌توانستیم انقلابی داشته باشیم.

با تکیه بر توان داخلی می‌توان مشکلات کشور را حل کرد

وی اذعان کرد: راهبرد حوزۀ مدیریتی کشور این است که ما در مرحلۀ نخست اصلاحاتی را در بومی کردن برخی از علوم انجام دهیم و در مرحلۀ بعدی، استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای کشور داشته و آن را به مردم شناسایی کنیم.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: مردم نیز خود را برای حل مشکلات آماده خواهند کرد و مسلما مسیر حل مشکلات، مسیر آسانی نیست، اما می‌توانیم شرایطی را برای نسل‌های آینده ایجاد کنیم که اگر کشوری ما را تحریم کرد، به خود تکیه کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا امروز آسیب پذیر هستیم، گفت: این شرایط به این دلیل است که در گذشته به آن فکر نکرده‌ایم و امروز زمانی است که به آن فکر کنیم چراکه دارای امکانات هستیم.

اکبری مقدم اضافه کرد: اگر قرار بود تحریم‌ها ما را نابود کند، باید تا امروز نابود می‌شدیم؛ هرچند مشکلاتی داریم و نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد اما با عدم تکیه بر مذاکره، می‌توانستیم شرایط بهتری را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما همیشه نشان دادیم که کشوری صلح طلب و علاقمند به مذاکرۀ عادلانه هستیم؛ هیچ کسی زیر بار مذاکرۀ قلدر مآبانه نمی‌رود که اگر چنین شود آن کشور مسلما موفق نخواهد شد و دچار آسیب اقتصادی می‌شود.

این اقتصاددان بیان کرد: ما باید به خود و همسایگان و کشورهایی که با ما ارتباط دارند فکر کرده و سعی کنیم برای یکدیگر مفید واقع شویم که در این صورت می‌توانیم اقتصاد خود را به جلو ببریم.

وی تصریح کرد: اگر شرایط مذاکره فراهم شود خوب است اما اکنون اگر منتظر اتفاق‌هایی در فلان کشور از جمله امریکا باشیم که بتوانیم مذاکره کنیم به این معنی است که ما تنها به بسیاری از ناکارآمدی‌های خود سرپوش می‌گذاریم.

به جای صحبت بیهوده درباره مذاکره به تولیدات داخلی توجه کنیم 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین بیان کرد: امروز اولویت‌هایی دیگری داریم که باید به آنها توجه کنیم؛ بسیاری از مشکلات مردم می‌تواند توسط تولیدات داخلی و حمایت از آنها و اقتصاد مقاومتی و توجه به بخش خصوصی حل شود.

وی گفت: اینکه بانک‌های خصوصی کشور به بانک مرکزی بدهکارند، آیا تقصیر تحریم و مذاکره است؟ فساد داخلی در بانک‌ها موجب تورم شدید در اقتصاد ایران شده است و آیا قیمت مسکن ارتباطی به تحریم دارد؟

اکبری مقدم مطرح کرد: این نوعی دلالی داخلی است که ما با صحبت‌های بیهوده در موضوع مذاکره، بر ناکارآمدی خود سرپوش می‌گذاریم؛ این ناکارآمدی بعضی از بخش‌های اقتصادی است که به جای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، عملکرد و سیاست نامناسبی را اجرا کردند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: ما کشوری نیستیم که بخواهیم با مردم دنیا بیهوده بجنگیم، اما نباید نادیده گرفت که هر کشوری برای خود یک ایدئولوژی و آرمانی دارد و نمی‌توانیم از این آرمان‌ها بگذریم؛ در مورد حق همسایگان نیز ما هیچ وقت حقی را ضایع نکردیم.

وی یادآور شد: همین بازار داخلی و نزدیکی به همسایه‌ها برای ما کافی است که هزینه‌های انتقال کالا صرفۀ اقتصادی دارد؛ ما اگر به تولیدات و صادرکنندۀ داخلی، بخش خصوصی سرمایه گذار داخلی توجه کرده و قوانین مالیاتی را اصلاح و قوانین پولی و بانکی را در اولویت اصلاح کنیم، مسلما موفق خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در پایان گفت: ما بانکداری اسلامی به معنای واقعی نداریم و سیستم بانکی کشور بیشتر شبیه رباست و سیستم دلالی پولی تورم شدیدی دارد و ارتباطی به تحریم ندارد؛ ما باید به جای صحبت بیهوده دربارۀ مذاکره و فرافکنی، به مسائل تولیدات و سرمایه گذاران داخل توجه کنیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان