۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج شد/ پرداخت ۹۰درصد هزینه‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی
کد خبر: ۳۴۶۳۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۶ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر بهداشت:

۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج شد/ پرداخت ۹۰درصد هزینه‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی

معاون وزیر بهداشت گفت: مهمترین اقدامی که ما از بسیج می‌خواهیم ابتدا کمک‌های حمایتی به ویژه برای بیماران کرونایی است؛ ما در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری را پوشش می‌دهیم، بیماران را بیمه می‌کنیم و کلیه هزینه‌ها در مراکز سرپایی رایگان است.

۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج شد/ پرداخت ۹۰درصد هزینه‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، ایرج حریرچی در جلسه ستاد پیشگیری از کرونای استان  که امروز(پنج‌شنبه) در استانداری قزوین برگزار شد؛ ضمن تبریک سالروز تاسیس بسیج اظهار کرد: خوشبختانه روز بسیج با شروع طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با ویروس منحوس کرونا تقارن پیدا کرد؛ درواقع سهمگین‌ترین و مهیب‌ترین مشکلی که جامعه بشری در 100سال اخیر با آن مواجه شده بنا به تحقیق و مستندات نیز همین بیماری کرونا بوده است.

وی افزود: قاعدتا کشور ما که در دو جبهه جنگ با کرونا و تحریم‌ها می‌جنگد نیز اثرات کرونا در آن به صورت تشدیدیافته‌ای بروز کرده به طوری که تحریم‌ها حتی در دارو و واکسن آنفلوانزا ما را که هزینه آن را هم پرداخت کردیم مانع ایجاد می‌کند و انتقال بعضی تجهیزات را به صورت چمدانی انجام می‌دهیم تا بتوانیم خدمت رسانی به مردم را داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز همه دستگاه‌های اجرایی و بسیج در کنار کادر بهداشت و درمان هستند که بهترین خدمتی است در این شرایط سخت می‌توان به مردم داشت؛ باتوجه به اینکه نام شهید سلیمانی برای طرح قرارگاه نامگذاری شده باید تلاش مضاعف‌تری داشته باشیم تا بتوانیم همانند او کار کنیم یعنی بی‌نام و نشان، باتواضع و موثر، برنامه‌ریزی شده و قاطع و توام با فداکاری که بتوانیم کار را به جای مناسبی برسانیم.

این مقام مسئول بیان کرد: استان قزوین هم مانند اکثر استان‌های سردسیری در یکی دوماه اخیر نیز درگیری آن در مقابل بیماری کرونا شدت پیدا کرده است؛ امکانات خوب بیمارستانی در استان موجود است که تقویت شده که مقداری هم باید بیشتر تقویت شود اما نکته کلیدی این است که راه مقابله با این ویروس از بیمارستان نمی‌گذرد.

حریرچی تصریح کرد: راه مقابله با این ویروس درسطح اجتماع و تغییر رفتار مردم است که طبق گزارش‌ها در استان قزوین وضعیت خوب است اما باید تداوم داشته باشد، ما می‌توانیم از مراسمات عزا و عروسی جلوگیری کنیم اما از دورهمی‌های خانوادگی نمی‌توانیم؛ گرچه در برخی کشورهای اروپایی همین محافل خانوادگی و تجمع بیش از شش نفر در یک خانه تخلف است و پلیس مجاز است بدون حکم قضایی وارد شود و برخورد و جریمه‌های سنگین کند.

وی ادامه داد: در همین روزهای اخیر 150 نفر با تست مثبت را از فرودگاه برگرداندیم بنابراین افرادی اطلاع داشتند که کرونا دارند اما به یک مکان عمومی و شلوغ آمده بودند که توسط ما شناسایی شدند؛ نکته مهم این است که باید خود مردم این موارد را رعایت کنند و به حداقل برسانند.

بیش از 30درصد فوتی‌ها در استان‌ها به علت کرونا است

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: با افزایش تست در طرح شهید سلیمانی تعداد موارد شناسایی‌شده نیز بالا خواهد رفت که این نگران کننده نیست اما چیزی که نگران کننده است افزایش تعداد بستری و تعداد مرگ است؛ در 79 شهرستانی که اوایل قرمز شدید اعلام شدند تعطیلی‌های مشاغل سطح دو، سه و چهار در آن‌ها انجام شد و تاکنون 69 شهرستان از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شدند که قاعدتا در کل کشور این اتفاق خواهد افتاد.

حریرچی عنوان کرد: می‌دانیم که این تعطیلی‌ها نمی‌تواند درازمدت باشد و معیشت مردم دچار اختلال می‌شود؛ 30 تا 35 درصد فوتی‌ها در اکثر استان‌ها را بیماری کرونا تشکیل می‌دهد و در خیلی از استان‌ها و در کشور اولین عامل مرگ و میر بیماری کروناست که خیلی دردآور است.

این مقام مسئول اذعان کرد: بیش از 70 درصد فوتی‌ها افراد بالای 60 سال هستند اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از این افراد یک سرمایه اجتماعی هستند؛ لذا باید اقدامات خود را در قالب طرح شهید سلیمانی تشدید کنیم که تا پایان بهمن ماه بتوانیم حداقل 40 درصد مرگ ومیر و 50 درصد موارد بستری را کاهش دهیم.

وی افزود: مهمترین اقدامی که ما از بسیج می‌خواهیم ابتدا کمک‌های حمایتی به ویژه برای بیماران کرونایی است؛ درست است که ما در بیمارستان‌های دولتی 90 درصد هزینه‌های بیماران بستری را پوشش می‌دهیم، بیماران را بیمه می‌کنیم و کلیه هزینه‌ها در مراکز سرپایی رایگان است اما برای انجام سی تی اسکن و مراجعه به بخش خصوصی و داروهایی که به نادرستی تجویز می‌شود باید هزینه پرداخت کنند که حتما باید به این افراد کمک کنیم.

ادامه‌دار بودن محدودیت‌ها بستگی به نتایج طرح دارد

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: کمک دیگری که از بسیج می‌خواهیم در شرایط محدودیت‌ها انجام دهند در مورد افرادی است که کارگر روزمزد بوده‌اند باید حتما کمک معیشتی دریافت کنند و تحت پوشش قرار گیرند؛ نظارت هم موضوع مهمی است که باید با همکاری علوم پزشکی انجام شود و ما برای حفظ سلامت مردم مجبوریم با تعدادی از خاطیان و قانون شکنان برخورد کنیم.

حریرچی اضافه کرد: منابع مالی لازم قطعا تامین خواهد شد اما وضعیت اقتصادی کشور را هم باید در نظر بگیریم و سعی کنیم با کم هزینه‌ترین روش‌ها کار را انجام دهیم و منابع مالی را صرف بخشی از مردم کنیم که به لحاظ معیشتی آسیب دیدند؛ کمبودها و نواقص بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سرپایی استان رفع خواهد شد اما هدف ما در این مرحله پیشگیری است و از روز شنبه مشکل تست‌های سریع حل خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: از روز شنبه روزانه به میزان 60 هزار تست انجام خواهد شد و امیدواریم که در عرض یکی دو هفته آینده تست سریع هم به حدود 100هزار تست در روز برسد؛ ما هیچ داروی گیاهی، شیمیایی و سنتی نداریم که درمان قطعی کرونا باشد و هر دارویی که سیکل لازم در سازمان غذا و دارو را طی کرده باشد و مراحل تایید علمی آن انجام شده باشد نیز مورد تایید خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت ابراز کرد: بعضی از داروهایی که در کشورهای اروپایی و امریکایی مصرف می‌شود در داخل کشور هم با قیمت ارزان‌تر تولید شده است اما باز هم تاکید می‌کنیم که هیچکدام از این داروها به عنوان داروی قطعی کرونا نیست؛ ادامه‌دار بودن محدودیت‌ها بستگی به شرایط دارد لذا باتوجه به نتایج مثبت و منفی که حاصل شود نیز ستاد کرونا بررسی‌های کارشناسی را انجام خواهد داد و تصمیم‌گیری خواهد شد.

حریرچی در پایان گفت: درباره تولید واکسن در ایران نیز دانشمندان کشور این واکسن را تولید می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد اما اکنون خبر جدیدی در این حوزه نداریم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان