۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پژوهش و مطالبه‌گری راهبرد سازمان علمی بسیج دانشجویی است/ به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات هستیم
کد خبر: ۳۴۶۲۲۶ نویسنده: سعيد رضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۲ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين:

پژوهش و مطالبه‌گری راهبرد سازمان علمی بسیج دانشجویی است/ به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات هستیم

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين گفت: اعضای بسیج دانشجویی با رویکرد مسئله محور در دانشگاه‌های سطح استان به صورت تیم یا کارگروه روی مسائل و مشکلات مربوط به استان کار و پژوهش انجام می‌دهند.

پژوهش و مطالبه‌گری راهبرد سازمان علمی بسیج دانشجویی است/ به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات هستیم

سعيد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به تغییر رویکرد بسیج علمی دانشجویی اظهار کرد: اعضای بسیج دانشجویی با رویکرد مسئله محور در دانشگاه‌های سطح استان به صورت تیم یا کارگروه روی مسائل و مشکلات مربوط به استان کار و پژوهش انجام می‌دهند که ازاین رو “هسته مسئله محور” نامگذاری شده است.

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين افزود: هسته‌های مسئله محور در سه حوزه پژوهشی، مطالبه‌گری و میدانی فعالیت می‌کنند؛ که هم‌اکنون در حال بررسی مشکلات شرکت‌های  کنتورسازی و فرنخ، مسئله آلودگی آب آبیک و مشکلات مردم آوج در مناطق محروم هستند که با انجام پژوهش لازم در این خصوص ایده‌پردازی می کنند تا بتوانند مشکل را رفع کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که رفع مشکل آلودگی آب آبیک به هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا بتوان آب را از طالقان به آبیک انتقال داد لذا تیم بسیج دانشجویی به دنبال ایده جدیدی است تا بتواند این مشکل را حل کند که در این خصوص بررسی‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز به راهکار لازم نرسیده است.

رضایی ادامه داد: همچنین در حوزه مشکلات شرکت فرنخ نیز با دادگستری و مسئولین شرکت‌ها، استانداری و برخی از مسئولین دیگر جلساتی برگزار کرده و به دنبال راهکار هستند تا بتوانند مشکل کارگران را برطرف کنند اگرچه اکنون به راهکار نرسیده‌اند و به دنبال بررسی‌های بیشتر هستند.

خانواده و فرزندآوری جزو موضوعات پژوهشی بسیج دانشجویی است

وی ابراز کرد: هسته‌های مسئله محور ما در حوزه خانواده و مسائل مربوط آن به دنبال تحقیق و پژوهش هستند تا دلایل کاهش فرزندآوری و ازدواج را بررسی کنند اگرچه خوشبختانه امسال شاهد افزایش آمار ازدواج بودیم؛ لذا بحث تشکیل خانواده و فرزندآوری کی از مسائل روز و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که بسیج دانشجویی هم این موضوع را یکی از محورهای پژوهشی خود قرار داده است.

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين بیان کرد: تیم پژوهشگری به دنبال راهکارهای علمی است و هسته مطالبه‌گری اگر مسئله ساده باشد در کمترین زمان با مطالبه‌گری از مسئول مربوطه در جهت رفع مشکل اقدام می‌کند؛ باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها؛ طرح جامع مجازی در رشته‌های مختلف در حال اجرا است که اکنون طرح جامع مجازی راه مهندسی اجرا شده و به زودی طرح جامع مجازی راه پزشکی و علوم انسانی در بهمن ماه اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح جامع مجازی راه مهندسی که اکنون اجرا می شود هشت گام دارد که برای دانشجوها به ویژه دانشجوهای ورودی جدید راه‌اندازی شده و در حوزه هدایت تحصیلی فعالیت دارد تا بتواند این خلاء موجود در دانشگاه‌ها را با نگاه مسئله محوری برطرف کند.

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين ادامه داد: سازمان علمی بسیج به دنبال مرکز تحقیقات به صورت واقعی است به طوری که ایران در حوزه تعداد اندیشکده‌ها در دنیا رتبه 18 را داراست، در حالی که در اثرگذاری رتبه 152 را دارد لذا در نظر داریم با تاسیس مرکز تحقیقات به صورت واقعی با استفاده از ظرفیت تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیلان بتوانیم روی مسائل استان تمرکز کنیم.

وی بیان کرد: تنظیم شبکه مسائل استانی نیز یکی از اهداف دیگر سازمان بسیج علمی است چه بسا که تاکنون متاسفانه چنین شبکه‌ای در استان نداشتیم تا به بررسی مسائل و یافتن علت‌ها بپردازد لذا اکنون تحت عنوان “شمسا” در تلاش هستیم که شبکه مسائل استانی را راه اندازی کنیم.

تامین آب شرب سالم آبیک از مطالبات مهم ما است

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين عنوان کرد: امروز مردم آبیک به علت طعم نامطلوب آب و عدم استفاده از آن برای نوشیدن، چاهی را تاسیس کرده‌اند و ساکنین با دبه برای تامین آب آشامیدنی مراجعه می‌کنند که این موضوع بسیار زجرآور است؛ اگر تیم سازمان بسیج علمی بتواند در مقوله حل مشکل آلودگی آب آبیک به نتیجه برسد علاوه بر مشکل مردم این شهرستان مسئله حدود 200 آبادی نیز حل می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه 600 میلیاردی اکنون به هزار 500 میلیارد رسیده و همین طور با افزایش قیمت مصالح افزایش می‌یابد درحالی که هیچ متولی ندارد، اگرچه مسئولین می‌گویند متولی آن بخش خصوصی است اما در واقع هیچ بخش خصوصی بر روی این مسئله با این حجم از نیاز مالی سرمایه گذاری نمی‌کند چه بسا که دستاوردی برای آنان ندارد.

رضایی بیان کرد: با بررسی‌هایی که توسط اساتید شیمی از آب آبیک شد، برآورد کردند که با یک دهم هزینه می‌توانند این مشکل را برطرف کنند این درحالی بود که کل هزینه انتقال آب 900 میلیارد تومان می‌شد اما هزینه راهکار اساتید شیمی با 90 میلیون قابل حل بود.

مسئول علمی بسيج دانشجویی استان قزوين ابراز کرد: در خصوص مشکل شرکت کنتورسازی که مطالبه بسیاری از دغدغه‌مندان انقلابی نظیر جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی بود که در این رابطه تشکل‌های مختلفی را در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار کردند و به بررسی این مشکل پرداختند که در نهایت منجر به پرداخت حقوق کارگران شد.

رضایی در پایان گفت: سازمان بسیج علمی دانشجویی اهداف بلند مدتی دارد که برای رسیدن به نتیجه زمان‌بر است اما مهم اهداف این سازمان است که علاوه بر رفع مشکلات استانی و مردم نیز می‌تواند در بودجه استانی هم صرفه‌جویی داشته باشد اگرچه گاهی حتی ممکن است به نتیجه نرسد و به صورت بخش خصوصی مطرح شود.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان