۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین جولان دلالان در خرید و فروش کشمش تاکستان/ جهاد کشاورزی و تعاون‌روستایی پاسخگوی کشاورزان باشند
کد خبر: ۳۴۶۲۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۲ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح‌قزوین از بی‌تدبیری در حوزه کشمش گزارش می‌دهد؛

جولان دلالان در خرید و فروش کشمش تاکستان/ جهاد کشاورزی و تعاون‌روستایی پاسخگوی کشاورزان باشند

باوجود اینکه یک ماه از اعلام نرخ تعیین شده برای کشمش می‌گذرد جز ورود دلالان، هیچ اقدامی صورت نگرفته است و همین موضوع سبب برآشفته شدن کشاورزان شده است.

جولان دلالان در خرید و فروش کشمش تاکستان/ جهاد کشاورزی و تعاون‌روستایی پاسخگوی کشاورزان باشند

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، بر اساس مصوبه وزارت جهادکشاورزی؛ حداقل قیمت توافقی خرید کشمش از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان برای کشمش تیزابی و ۱۸ هزار تومان برای کشمش آفتابی تعیین شد.

بنا شد که اگر کارخانه‌داران به هر علت قادر یا مایل به خرید محصول به این قیمت نباشند، در این صورت سازمان تعاون روستایی به بازار ورود کرده و نسبت به خرید محصول کشاورزان به صورت توافقی بر پایه قیمت مذکور اقدام کند؛ همچنین مقرر شد قیمت‌ها از طریق نصب بنر در درب کارخانه‌ها و اعلام در صداوسیما به اطلاع همگان برسد.

باوجود اینکه یک ماه از اعلام این مصوبه می‌گذرد جز ورود دلالان، هیچ اقدامی صورت نگرفته است و همین موضوع سبب برآشفته شدن کشاورزان شده است.

تا کی باید منتظر ورود جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باشیم

جمعی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، خواستار پیگیری این مشکل شدند و اظهار کردند: علی‌رغم اینکه خود دولت وعده خرید محصولات کشمش را از کشاورز داده؛ اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

این شهروندان تاکستانی بیان کردند: معمولا از همه طرف در حق کشاورزان اجحاف می‌شود و هیچ‌کس حاضر نیست از ما دفاع کند و مجبور هستیم برای کسب درآمد، محصولاتمان را به قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ قیمت‌گذاری شده به فروش برسانیم.

این کشاورزان گفتند: چه کسی پاسخگوی ضرردهی ما کشاورزان است و ما تا کی باید منتظر ورود جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی باشیم.

این شهروندان تاکستانی عنوان کردند: هر کشاورزی که تنها از این راه کسب درآمد می‌کند نمی‌تواند منتظر اقدام از سوی مسئولین باشد؛ لذا مجبور می‌شود با هر قیمت پیشنهادی از سوی دلال موافقت کند.

پیش‌بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کشمش در دست کشاورزان باشد

رضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین در این باره اظهار کرد: متولی خرید تمام محصولات کشاورزی از جمله کشمش، جهاد کشاورزی استان‌ها و عامل خرید هم سازمان تعاون روستایی تعیین شده است.

فرماندار تاکستان افزود: براساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید کشمش از کشاورز ۲۰هزار تومان تعیین شده و بنا شده که اگر کشمش پایین‌تر از قیمت مذکور نرخ گذاری شود سازمان جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده و سازمان تعاون روستایی برای خرید کشمش اقدام کند.

وی بیان کرد: از طرفی صندوق کشمش بر اساس هیئت مدیره‌ای که دارد بنا شد تا با توجه به میزان هزینه و بودجه موجود؛ نسبت به خرید اقدام کند که خوشبختانه امسال افزایش تولید محصول را در منطقه داشتیم به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰هزار تن کشمش در دست کشاورزان داشته باشیم.

این مقام مسئول گفت: صندوق حمایت از کشمش اعلام کرده که با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارد به جهت حمایت از کشاورزان قادر است از هر کشاورز به میزان یک تن کشمش به قیمت هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید کند.

خواستار قطع دست دلالان و عدم ضرردهی کشاورزان هستیم

وی با اشاره به قیمت ۲۱ هزار تومان صندوق حمایت از کشمش به عنوان قیمت پیشنهادی، عنوان کرد: همانطور که می‌دانیم این صندوق با سهمیه محدود از محل سرمایه کشاورزان و دولت تشکیل شده تا با خرید میزانی کشمش بتواند قیمت بازار را تنظیم کند.

طاهری تصریح کرد: فرمانداری یک دستگاه حاکمیتی است که جز منافع مردم اقدامی انجام نخواهد داد. ما هم به عنوان دستگاه نظارتی خواستار افزایش قیمت و قطع دست دلالان و عدم ضرر دهی کشاورزان هستیم؛ لذا با به وزارت جهاد هم مراجعه کردیم که اعلام کردند اگر زیر قیمت مصوب باشد سازمان تعاون روستایی باید برای خرید ورود پیدا کند.

فرماندار تاکستان در پایان گفت: هم اکنون ماهم مانند کشاورزان منتظریم که چه زمانی سازمان جهاد کشاورزی برای خرید اقدام خواهد کرد تا کشاورزان کمتر از این قیمت مجبور به فروش نباشند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان