۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین عدم مدیریت فضای مجازی از کم‌کاری مسئولان حوزه ارتباطات است/ نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم
کد خبر: ۳۴۶۰۹۴ نویسنده: لطف‌الله سیاهکلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۶ ساعت: ۱۵:۵ ↗ لینک کوتاه

نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس:

عدم مدیریت فضای مجازی از کم‌کاری مسئولان حوزه ارتباطات است/ نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم

نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس گفت: اگر فضای مجازی تاکنون مدیریت نشده از کم کاری مسئولین این حوزه است و ما وظایف خود را در قبال معرفی و نحوه استفاده از رسانه به خوبی اجرا نکرده‌ و آن را به حال خود رها کرده‌ایم.

عدم مدیریت فضای مجازی از کم‌کاری مسئولان حوزه ارتباطات است/ نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به بحث سوادرسانه‌ و بایدها و نبایدهای استفاده از این تکنولوژی اظهار کرد: فضای مجازی طبیعی و لایتناهی نیست و ساخته دست بشر بوده که بر اساس اعداد صفر و یک ساخته شده است. این فضا در نوع خود وسیع است ولی نه به اندازه‌ای که نتوان آن را کنترل کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر فضای مجازی تاکنون مدیریت نشده از کم کاری مسئولین این حوزه است و ما وظایف خود را در قبال معرفی و نحوه استفاده از رسانه به خوبی اجرا نکرده‌ و آن را به حال خود رها کرده‌ایم.

نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس تصریح کرد: ما در کشور ابتدا دچار معضل می‌شویم و سپس به ارائه راهکار برای رفع مشکل و فرهنگ سازی و اصلاح آن می‌پردازیم به طور مثال بعد از ورود خودرو به زندگی بشر و طی مدت زمانی با فرهنگ نحوه استفاده آن آشنا شدیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: مدت فراگیری آموزش رانندگی به زمان زیادی نیازی دارد ولی سرعت انتقال و یادگیری اطلاعات در فضای مجازی در کسر ثانیه و بسیار بالاست و ما فرصت زیادی برای آشنایی با فضای مجازی و رسانه نداریم و باید به سرعت وارد این عرصه وسیع شویم.

سیاهکلی عنوان کرد: سواد رسانه از زمانی مطرح شد که حوزه‌های صوتی و تصویری ظهور کردند و تفاوت آن با سواد در سطوح دیگر به خواندن و نوشتن منتهی می‌شود؛ اما اکنون سواد رسانه به درک و ارزیابی از موضوع می‌پردازد.

سواد رسانه، یک موضوع تحریری و تفسیری از محتوای رسانه‌ای است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ابراز کرد: برخلاف گذشته و محدود بودن کانال‌های تلویزیونی امروز این علم به مخاطب کمک می‌کند تا رسانه‌ی مورد نظر خود را انتخاب و برای پاسخگویی به نیازهای خود و جامعه از آن استفاده کند.

نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس تصریح کرد: سواد رسانه، یک موضوع تحریری و تفسیری از محتوای رسانه‌ای است که شامل محتوای صوتی و تصویری می‌شود. سواد رسانه به این بحث می‌پردازد که چرا باید سراغ رسانه برویم و چه نیازی از فرد را رفع می‌کند؟ چه تفاوتی بین این رسانه و رسانه‌های دیگر است؟ ما اکنون از مرحله سواد رسانه عبور کردیم و بروز سواد رسانه در جامعه به ۱۰ سال گذشته مربوط می‌شود.

به گفته وی، فعالیت رسانه‌ها در گذشته در درون کشور بوده و آنها در قبال مطالب خود متعهد بودند، ولی اکنون به دلیل وسعت قلمرو رسانه تعهدی نسبت به مطالب ارسالی از رسانه‌ها در برابر ما وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: چون میزان مصرف رسانه اهمیت دارد لذا رسانه‌های ضعیف به کار خود متعهد نیستند و مصرف رسانه را معیار قرار می‌دهند؛ پس هر آنچه که نظر مخاطب را جلب کند را هر چند دروغ انتشار می‌دهد.

بخش کوچکی از فعالیت‌های موجود در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود

نائب رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس در ادامه اظهار کرد: تا قبل ظهور و بروز فضای مجازی در جوامع بشری اگر فردی قصد انتشار مطلبی را داشت باید با هماهنگی‌های لازم از طریق رادیو و تلویزیون محتوای مورد نظر خود را منتشر می‌کرد اما اکنون رسانه در دست ماست و نیاز به رسانه خاص نداریم بلکه همه اقشار جامعه یک رسانه در دست خود دارند.

سیاهکلی بیان کرد: در آن زمان افراد متخصصی رادیو و تلویزیون را اداره می‌کردند تا محتوای صحیح را منتشر کنند. امروز با توجه به اینکه آحاد جامعه بدون داشتن سواد لازم به رسانه دسترسی دارند ممکن است اطلاعات ناصحیح و مضری تولید شود در حالیکه مصرف کننده از صحت محتوای آن و تخصص انتشار دهنده‌ی آن اطلاعی ندارد.

وی عنوان کرد: بخش کوچکی از فعالیت‌های موجود در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود و مابقی جرم تلقی نمی‌شود و به علت نا‌آگاهی مردم از شیوه استفاده از رسانه دچار مشکل می‌شوند. ما قانون آپلود نداریم تا فعالان رسانه و مردم از مقررات آن آگاه باشند و هر محدودیتی، محرومیت و ایراد نیست.

این مقام مسئول در پایان گفت: دو ماده قانونی برای برخورد با جرائم رایانه‌ای وجود دارد ولی قانونی مختص به این موضوع نداریم. دو کار در این زمینه در حال انجام است که یکی تشکیل فراکسیون رسانه و فضای مجازی در مجلس و تشکیل کمیسیون و بررسی فضای مجازی و رسانه با دید تخصصی است.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان