۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین یک بام و دو هوای شاد در مناطق ناشاد از اینترنت!/ دردهایی که وزیر ارتباطات باید بشنود
کد خبر: ۳۴۵۶۷۰ نویسنده: شیدا یاوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۶ ساعت: ۱۶:۵۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از سرگردانی محصلان طارمی؛

یک بام و دو هوای شاد در مناطق ناشاد از اینترنت!/ دردهایی که وزیر ارتباطات باید بشنود

مشکل قطعی‌های مکرر تلفن همراه و اینترنت در برخی از روستاهای استان قزوین باعث گلایه‌مندی فراوان مردم روستا شده و منطقه محروم طارم سفلی از جمله بخش‌هایی است که این مشکل را بیش از سایر مناطق دارد و دانش‌آموزان طارمی بار دیگر طعم تلخ بی‌توجهی و نبود عدالت آموزشی را می‌چشند.

یک بام و دو هوای شاد در مناطق ناشاد از اینترنت!/ دردهایی که وزیر ارتباطات باید بشنود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد تغییر در سبک بسیاری از رفتارها و حتی نوع زندگی‌ها بودیم.

شیوع ویروس کرونا در جهان موجب تغییر نوع آموزش و تحصیل دانش‌آموزان شد؛ شاید در کشورهای پیشرفته از سال‌ها پیش، استفاده از آموزش‌های مجازی در کنار آموزش حضوری وجود داشت؛ اما متاسفانه در کشور ایران هیچ زیرساختی در این زمینه وجود نداشت.

با توجه به اوج شیوع کرونا آموزش و پرورش به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان، در همان روزهای آغازین تصمیم به ادامه تحصیل از طریق شبکه مجازی گرفت که با توجه به نبودِ زیرساخت لازم برای استفاده از شبکه شاد در کشور، از همان ابتدا با اعتراض دانش‌آموزان، والدین و حتی معلمان مواجه شد، به طوریکه دانش‌آموزان به طور فیزیکی در شبکه شاد حضور داشتند اما برای برقراری ارتباط مجبور بودند تا از شبکه‌های پیام رسان دیگر استفاده کنند.

علی‌رغم سختی‌ها و کاهش بازدهی یادگیری دانش‌آموزان؛ چندین ماه پایانی سال تحصیلی گذشته بدون حضور در مدارس گذشت؛ از سویی سازمان جهانی بهداشت و حتی وزارت بهداشت کشور بارها تاکید داشتند که پایان مبارزه با این ویروس مشخص نیست و باید به زندگی با آن عادت کنیم؛ اما با این حال متاسفانه طی چند وقت تعطیلات تابستان بازهم هیچ تدبیری برای استفاده از شبکه شاد و حتی دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان اندیشیده نشد.

اکنون هم با وجود اینکه مدتی از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد بازهم همچنان مشکلات عدم دسترسی به اینترنت برای حدود سه و نیم میلیون دانش‌آموز در مناطق محروم هنوز پابرجاست و حتی مشکلات بسیاری در شبکه شاد برای دانش‌آموزان شهری نیز وجود دارد.

متاسفانه شبکه شاد زیرساخت لازم را ندارد به همین دلیل مشکلات عدیده‌ای را برای دانش‌آموزان و معلمان به وجود آورده و از طرفی با اعلام ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های دیگر از سوی وزارت آموزش و پرورش، کاربران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و جهت رفع مشکل مجبور هستند از شبکه‌های پیام رسان دیگر استفاده کنند.

همچنین مشکلات همیشگی قطعی‌های مکرر تلفن همراه و اینترنت در برخی از روستاهای استان قزوین باعث گلایه‌مندی فراوان از سوی مردم روستا شده است.

منطقه محروم طارم سفلی از جمله بخش‌هایی است که این مشکل را بیش از سایر مناطق دارد و دانش‌آموزان طارمی بار دیگر طعم تلخ بی‌توجهی و نبود عدالت آموزشی را می‌چشند؛ اگرچه با توجه به تجربه دیرین این منطقه نخبگان بسیاری را پرورش داده است.

یکی از اهالی این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان طارمی در خصوص نبود زیرساخت‌های اینترنتی در روستای عمقین اظهار کرد: روستاهای محروم بخش طارم سفلی در نبود زیرساخت‌های ارتباطی از آموزش مجازی هم محروم هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان روستای عمقین در بخش طارم سفلی با شروع مراکز آموزشی با مشکلات جدی روبرو شده‌اند؛ به علت نبود اینترنت در این روستا، تعدادی از دانش‌آموزان برای مطالعه دروس خود به آبادی‌های پایین دست که اینترنت دارند، روزانه رفت‌وآمد می‌کنند.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: دانشجویان خوابگاهی که شرایط حضور در دانشگاه‌ را ندارند، مجبور هستند برنامه‌های تحصیلی خود را به صورت موقت و با وجود مشکلات بسیار زیادی در خانه اقوام خود در شهرها سپری کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دکل اینترنتی روستای عمقین در مرحله پی ریزی رها شده و تاکنون نیمه تمام مانده است و با وجود پیگیری‌های مداوم مسئولین محلی روستا، نتیجه‌ای حاصل نشده و در حد وعده باقی مانده است.

این شهروند بیان کرد: مردم این روستا امیدوار هستند با رفع مشکلات اینترنتی و نصب دکل مخابراتی، زمینه تحصیل فرزندانشان فراهم شود و در لیست جاماندگان تحصیلی قرار نگیرند.

شهروند دیگری از اهالی این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: متاسفانه با وجود اینکه چندین وقت از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد دانش‌آموزان این روستا در بلاتکلیفی به سر می‌برند. دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم روستای میرخوند باید برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار بروند؛ اما با توجه به گسترش شیوع کرونا مدارس تعطیل است و متاسفانه دانش‌آموزان دسترسی به اینترنت هم ندارند.

وی افزود: مسئولان مربوطه باید برای رفع این مشکل اقدام جدی داشته باشند و روستاهای ما را از محرومیت اینترنت خارج کنند؛ زیرا نبود امکانات اولیه ازجمله اینترنت باعث افزایش مهاجرت از روستاها می‌شود. سرعت اینترنت برای بعضی اپراتورها و در برخی از مناطق روستاها برای همه اپراتورها به حدی پایین است که به هیچ وجه امکان دانلود کردن فیلم وجود ندارد.

این شهروند با اشاره به مشکلات موجود برای برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی تصریح کرد: عدم دسترسی بعضی روستاها به اینترنت و سرعت پایین آن در برخی نقاط از مهم‌ترین مشکلات است.

یکی دیگر از اهالی روستا ضمن گلایه از عدم عدالت آموزشی در مناطق محروم گفت: چرا با وجود اینکه از سال گذشته، مسئله ویروس کرونا وجود داشته دولت فکری به حال این مناطق نکرده است. متاسفانه با این روند دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید بازدهی لازم را نخواهند داشت و این می‌تواند برای سال‌های آینده بسیار مشکل‌زا باشد.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه فرزندش در مدرسه نمونه دولتی در شهر قزوین تحصیل می‌کند، اذعان کرد: سال گذشته فرزندم در خوابگاه بود اما امسال به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مجبور شدم برایش خانه اجاره کنم، مگر حقوق یک کشاورز چقدر است که با توجه به این شرایط بتواند از پس اجاره خانه برآید.

همچنین آمار بالایی از دانشجویان طارمی نیز به عدم دسترسی اینترنت اعتراض دارند که با توجه به اینکه اکثر افراد چون والدینشان در روستا سکونت دارند، خوابگاهی هستند که با توجه به شرایط موجود مجبور هستند به خانه اقوام در شهرها بروند یا علی رغم درآمد پایین این افراد مجبور به رهن و اجاره منزل در شهرها شوند.

در این باره جعفر سپهریان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: ۶۴ روستا در منطقه طارم دارای مدارس است که متاسفانه حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان دسترسی به نت ندارند و در برخی روستاها حتی ارتباط تلفنی هم نداریم.

رئیس آموزش و پرورش بخش طارم سفلی با اشاره به شیوع ویروس کرونا افزود: برای ادامه آموزش معلمان منطقه طارم از روش‌های تلفیقی نظیر تهیه محتوای آموزشی توسط معلمان و بارگذاری در شبکه شاد، آموزش از طریق رسانه ملی جهت ارائه محتوای آموزشی به دانش‌آموزان، تهیه درسنامه و فایل صوتی جهت آموزش استفاده می‌کنند که دانش‌آموزانی که به نت درسی دارند مشکلی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه آموزش از این طریق رسانه ملی بسیار کم اتفاق می‌افتد چون دانش‌آموزان معمولا علاقه‌مند هستند که با معلم خود به صورت رودررو یا با صوت و صدای معلم آموزش را فراگیرند.

سپهریان با اشاره به تحویل بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان به عنوان روش دیگر آموزشی ابراز کرد: در اداره کل آموزش و پرورش برای حوزه ابتدایی و متوسطه محتواهایی تولید شده و در بسته‌های الکترونیکی از طریق فلش در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما هم در اختیار مدیر مدارس قرار می‌دهیم.

رئیس آموزش و پرورش طارم سفلی ادامه داد: مدیران مدارس، درسنامه‌های دریافتی را به صورت پیوسته و در طول ترم به صورت درسنامه در اختیار دانش‌آموزان قرار داده و بازخورد لازم را دریافت می‌کنند و مراحل بعدی را نیز به همین ترتیب در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهند.

وی بیان کرد: تمام عوامل اجرایی در مدارس حضور دارند اما معلمان اجباری برای حضور در مدارس ندارند دانش‌آموزان با هماهنگی مدیر مدارس در مدارس حاضر می‌شوند و بسته‌های آموزشی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

سپهریان ابراز کرد: متاسفانه در برخی روستاها هیچ کدام از روش‌های ذکر شده کاربرد ندارد به طوریکه دانش‌آموزان از فلش و گوشی و حتی شبکه آموزش برخوردار نیستند، در این مناطق معلمان به صورت حضوری در مدرسه یا مراجعه به درب منازل دانش‌آموز، آموزش را ارائه می‌دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش طارم با اشاره به تولید برخی محتواهای آموزشی توسط معلمان به عنوان روش دیگری از آموزش گفت: معلمانی که حضوری به درب منازل مراجعه می‌کنند با استفاده از خلاقیت‌هایی که دارند، برخی درب خودروی خود را به تابلوی وایت برد تبدیل کرده و یا برخی هم تخته وایت برد به همراه خود می‌برند و با شکل‌های مختلف آموزش‌ها را ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط حاد کرونا معلمانی که مجبور هستند به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند تقسیم بندی می‌کنند که همه دانش‌آموزان با هم در مدارس تجمع نکنند و به صورت موردی یا دو نفر در حیاط مدارس حضور پیدا کرده و وارد فضای بسته نمی‌شوند.

سپهریان اضافه کرد: در مناطقی که آمار دانش‌آموزی بالاست و امکان برگزاری کلاس حضوری وجود ندارد قطعا باید از روش‌های تلفیقی استفاده کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش طارم سفلی درباره برگزاری امتحانات دانش‌آموزان تصریح کرد: براساس صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش تمامی امتحان پایان دوره باید به صورت حضوری بوده و امتحان غیرحضوری نخواهیم داشت البته امیدواریم که شرایط اینگونه نباشد اگرچه با توجه به روند موجود، ممکن است تجدید نظری در این خصوص صورت گیرد.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل دانش‌آموزان منطقه طارم عدم دسترسی به اینترنت است و این موضوع برای دانش‌آموز و معلم و آموزش و پرورش بسیار آزاردهنده است.

سپهریان بیان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و متعددی که با مدیرکل ارتباطات و فناوری استان قزوین داشتیم اما همچنان مشکل عدم دسترسی به اینترنت در تعداد بسیاری از روستاهای منطقه طارم همچنان پابرجاست و حتی در برخی روستاها ارتباط تلفنی هم وجود ندارد.

رئیس آموزش و پرورش طارم سفلی عنوان کرد: خوشبختانه دو سوم معلمان، بومی منطقه هستند و رفت و آمدی صورت نمی‌گیرد که اگر کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید، اما در روستاهایی که معلم‌ها بومی نیستند اکثر معلمان رفت و آمد می‌کنند و برگزاری کلاس حضوری می‌تواند مشکل‌زا باشد.

وی با اشاره به وجود هزار و ۴۶۴ دانش‌آموز در منطقه طارم سفلی اظهار کرد: ۱۱۴دانش‌آموز در پایه پیش دبستانی، ۸۵۹ نفر دبستان، ۳۵۱نفر در متوسطه اول و ۲۴۰نفر در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

سپهریان با اشاره به فعالیت شش مدرسه شبانه‌روزی متوسطه اول و دوم در منطقه طارم گفت: خوشبختانه با توجه به شرایط فعلی هیچ موردی مبنی بر ترک تحصیل یا بازمانده از تحصیل نداریم.

یکی دیگر از شهروندان طارمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: سه فرزند دانش‌آموز دارم که با توجه به آموزش‌های مجازی چطور می‌توانم برایشان گوشی تهیه کنم. ما مجبور هستیم تا شب منتظر بمانیم تا پدرشان از سر کار برمی‌گردد و آن زمان نیز فقط یکی از فرزندانم می‌تواند درسش را بخواند.

این شهروند با بیان اینکه همسرش یک کارگر ساده است، ادامه داد: برای درس خواندن فرزندان کوچکترم از گوشی همسایه مان استفاده می کنیم، تا کی باید این روند ادامه داشته باشد.

شهروند دیگری اذعان کرد: با توجه به عدم دسترسی به نت، دانش‌آموزان مجبور هستند برای دسترسی به بلندی‌های روستا رفته و یا در خانه اقوام در شهرها مستقر شوند.

وی بیان کرد: یک فرزند دختر دارم که تاکنون کم و بیش توانسته پیش برود اما اگر شرایط همچنان ادامه داشته باشد ممکن است نتواند ادامه تحصیل دهد. چند نفر از دختران روستا در سال جدید ثبت نام کرده‌اند اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توانند از طریق آموزش مجازی به تحصیل خود ادامه دهند.

با توجه به شواهد موجود از سال گذشته طرح اجرای فیبر نوری در منطقه طارم در حال اجرایی شدن است، لذا برای اطلاعات بیشتر به گفت‌وگو با بخشدار طارم سفلی پرداختیم.

رضا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طارم سفلی اولین منطقه در استان است که فیبر نوری در حال اجرایی شدن است و اکنون در حال تکمیل فاز اول آن هستیم.

بخشدار طارم سفلی افزود: با توجه به اینکه فاز اول شامل تمام روستاها نمی‌شود، بنا داریم به جهت استفاده تمام روستاها فاز دوم و سوم را نیز اجرایی کنیم. تاکنون خط اتصال هیچ روستایی نصب نشده است و پیگیری‌های لازم از وزارتخانه انجام شده اما متاسفانه فعلا نیمه کاره باقی مانده است.

به گزارش صبح قزوین؛ با توجه به مستندات انجام شده توسط دهیاران در چند روستا دکل مخابرات نیز نصب شده اما به دلیل مشکلات برق رسانی که با اداره برق به وجود آمده تاکنون نصب نشده‌اند.

ادامه طرح اجرایی شدن فیبر نوری می‌تواند به روستاهایی که در مسیر فاز اول طرح قرار دارند، کمک شایانی کند؛ همچنین مطمئنا توسعه و تجهیز کردن دکل‌های مخابراتی در روستاهایی که فعلا مشمول طرح فیبر نوری نیستند، می‌تواند تا حدودی از مشکلات این مردم بکاهد.

امیدواریم دولت و وزیر ارتباطات در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاره‌ای برای مناطق محروم از جمله طارم سفلی داشته باشد؛ چراکه در صورت ادامه این روند شاهد کوچ و مهاجرت روستاییان و یا حتی ترک تحصیل تعدادی از آینده سازان کشور خواهیم بود که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به بار آورد.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان