۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین لباس خادمی امام رضا(ع) گران‌بها‌ترین لباس دنیاست/ راه‌اندازی خدمات سلامت به مناطق محروم در آستان قدس
کد خبر: ۳۴۵۵۲۵ نویسنده: محمد مرادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲۸ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

خادم رضوی:

لباس خادمی امام رضا(ع) گران‌بها‌ترین لباس دنیاست/ راه‌اندازی خدمات سلامت به مناطق محروم در آستان قدس

خادم رضوی گفت: حتی اگر گران قیمت‌ترین لباس‌ها را تهیه کنیم و بپوشیم قطعا آن حس و حال لباس خادمی را نخواهد داشت و تمامی روزهای خادمی ماندگارترین خاطرات عمرم است.

لباس خادمی امام رضا(ع) گران‌بها‌ترین لباس دنیاست/ راه‌اندازی خدمات سلامت به مناطق محروم در آستان قدس
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ این روزها که ویروس ذره بینی کرونا دست و پایمان را بسته و از توفیق حضور در مکان‌های مقدس محروم شده‌ایم؛ در حالی که پیش از این به راحتی در سال شاید یک یا چند بار مشرف می‌شدیم نیز حس غریب دلتنگی همه ما را احاطه کرده است.

زیارت امام رئوف، از جمله نعماتی است که بنا به دعوت آن حضرت، زائران بسیاری از ایران و حتی سراسر دنیا از این نعمت بهره‌مند می‌شوند اما امسال بنا به شرایطی که به لحاظ شیوع بیماری کرونا پیش آمد اکثر عاشقان امام رضا(ع) از زیارت محروم شدند و به ویژه در ایام پایان ماه صفر که مصادف با شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت است، دل‌هایشان را به زیارت این امام بزرگوار راهی کردند.

محمد مرادی، 50 ساله و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که مدت چهار سال است که توفیق خادمی حرم رضوی را پیدا کرده و 12 سال هم خادمی امامزاده حسین(ع) را بر عهده دارد.

این خادم رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: در کفش داری، آموزش، برگزاری کلاس‌ها در زمینه مسائل خانواده و دفتر مشاوره خانواده آستان مقدس امامزاده حسین(ع) فعالیت می‌کنم و از اواخر سال 1395 که طرح خادمیاری امام رضا(ع) شروع شد نیز در مجموعه آستان قدس مشغول به فعالیت شدم یعنی افرادی که خارج از استان خراسان رضوی هستند، متناسب با فعالیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف دارند، می‌توانند در مجموعه آستان قدس ثبت نام و به عنوان خادمیار فعالیت کنند.

وی گفت: در مجموعه خادمیاری یک عرصه سلامت وجود دارد و با توجه به اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هستم و در حوزه سلامت و درمان فعالیت می‌کنم، مجموعه عرصه سلامت را در نمایندگی آستان قدس استان قزوین راه اندازی کردیم و جزو اولین افرادی بودم که در این حوزه وارد شدم و همچنین در داخل استان قزوین فعالیت‌هایی مربوط به امور محرومین و مستضعفین در عرصه سلامت را پیگیری کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: اگر از کسی سوال کنیم که علاقه دارد خادم باشد یا نه؟ بعید می‌دانم جواب رد دهد و فکر نمی‌کنم فردی باشد که حتی یک سفر به مشهد رفته باشد و لباس خادمی را بر تن خادمین ببیند و آرزو نداشته باشد که جای آن‌ها باشد.

مرادی در خصوص انگیزه خود برای خدمت به امام رضا(ع) ابراز کرد: هر زمان که به مشهد می‌رفتم، سعی می‌کردم اگر کار کوچکی هم وجود دارد انجام دهم و حتی گاهی در پهن کردن و جمع کردن فرش‌ها به خادمین کمک می‌کردم و آرزو داشتم که بتوانم یک روزی لباس خادمی امام رضا (ع) را بپوشم که نظر لطف حضرت شامل حالم شد و حتی اگر به صورت محدود و سالی چند بار به عنوان خادمی به مشهد بروم هم همین فرصت کوچک افتخار بزرگی است که بتوانم در حرم حاضر باشم و به امام هشتم خدمت کنم.

خادم رضوی عنوان کرد: در مجموعه حرم امام رضا(ع) متناسب با فعالیت‌هایی که خادمین دارند تقریبا بین 15 تا 25 شیفت را در سال می‌توانیم داشته باشیم و معمولا به صورت ماهیانه و اختیاری است و افراد خادم باید وارد سامانه آستان قدس شوند و از یک ماه قبل انتخاب کشیک کنند تا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

مرادی درباره معجزات در حرم رضوی بیان کرد: معجزه در حرم امام رضا(ع) بسیار رخ می‌دهد اما به شخصه تا کنون معجزه‌ای را سعادت نداشته‌ام که ببینم و به نظرم یکی از معجزاتی که هر روز در آنجا اتفاق می‌افتد و شاهد آن هستیم، این است که از تمام نقاط کشور و حتی دنیا زائر می‌بینیم و هیچ فرقی بین افراد حاضر در حرم وجود ندارد که با چه قومیتی یا چه سمتی هستند.

این خادم گفت: یکی از بزرگترین کراماتی که در حرم امام رضا(ع) وجود دارد این است که هر فردی وارد حرم می‌شود با زبان خود صحبت می‌کند و فرقی ندارد از چه قومیتی است و زائر هیچ شکی در این ندارد که نکند آقا امام رضا(ع) زبان من را متوجه نشود و این موضوع یکی از بزرگترین معجزه‌های امام رئوف است که هیچ کس احساس غربت با این امام ندارد و همه زائران مطمئن هستند که پاسخشان داده می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از معجزه‌های امام رضا(ع) این است که انسان‌های مختلف از پایین‌ترین تا بالاترین رتبه اجتماعی به عنوان خادم در حرم امام هشتم جمع شده‌اند و هیچکس به دیگری برتری ندارد و پست و مقام در بین این خادمان معنایی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: وجود حرم امام رضا(ع) در کشور عشق و علاقه‌ای بین همه افراد ایجاد کرده که بیشتر مردم با موقعیت‌های اجتماعی مختلف، سال‌ها آرزو خادمی برای امام رئوف را دارند و این خدمت را نه تنها با هیچ چیزی دیگری عوض نمی‌کنند بلکه با میل و رغبت و بدون هیچ ابایی کارهای بسیاری برای خدمت در حرم امام رضوی انجام می‌دهند.

مرادی درباره نحوه جذب برای خادمی در حرم رضوی تصریح کرد: در مجموعه حرم زمانی که می‌خواهید به عنوان خادم وارد شوید باید مراحل مختلفی را در قالب گزینش طی کنید؛ مرحله اول گزینش تائید صلاحیت عمومی است و برای این مرحله از محیط کار و زندگی شما تحقیق می‌کنند و سپس صلاحیت علمی بررسی می‌کنند؛ سپس باید مجاورات حرم را بشناسید و برای این موضوع تحت عنوان امتحان حرم شناسی آزمونی انجام می‌شود و زمانی که مراحل اولیه گذرانده می‌شود بسیار حس خوبی به انسان دست می‌دهد و آن لحظه بسیار شیرین است.

وی ادامه داد: پس از اعلام شدن اسامی که متوجه شدم در آزمون خادمی قبول شده‌ام؛ حس و حال بسیار عجیبی درونم را فرا گرفته بود چراکه سال‌ها انتظار خادمی را داشتم و اکنون آن لحظه فرا رسیده بود، پس از اعلام اسامی به محض رسیدن به حرم دو رکعت نماز شکر به جا آوردم.

خادم رضوی گفت: شکرگزار امام رئوف و خداوند هستم که سعادت و چنین توفیقی را در اختیارم قرار داده‌اند چراکه حتی اگر گران قیمت‌ترین لباس‌ها را تهیه کنیم و بپوشیم قطعا آن حس و حال لباس خادمی را نخواهد داشت و تمامی روزهای خادمی ماندگارترین خاطرات عمرم است.

مرادی عنوان کرد: یکی از ماندگارترین خاطراتی که در ذهنم نقش بسته این است که یک طرحی در حرم به نام “معین الضعفاء” برای افرادی که به دلیل بیماری یا اینکه بر روی ویلچر قرار دارند و به تنهایی قادر به زیارت نیستند اجرا می‌شود و ساعتی از هفته به این افراد اختصاص داده می‌شود که آن‌ها را برای زیارت می‌بریم و برمی‌گردانیم و آن حس و حالی که این افراد دارند به ما هم منتقل می‌شود و گفتگوی آن‌ها با امام رضا(ع) بسیار شیرین و قشنگ است.

این خادم رضوی ادامه داد: در حالت عادی و در ازدحام جمعیت نمی‌توان متوجه شد که هر فردی در گوشه و کنار حرم آقا زیر لب چه زمزمه می‌کند اما در اینجا شما، ویلچر، حرم و زائر هستید و صحبتی که آن فرد در آن لحظه با امام رضا(ع) دارد جزو ماندگارترین لحظه‌ها برای خادمین است.

خادم حرم امام رضا(ع) تاکید کرد: امام رضا(ع) در رابطه با خوش خلقی و خوش رفتاری همیشه تاکید کرده‌اند و اگر وارد حرم امام رضا(ع) شده باشید، دیده‌اید که خادمین با مهربانی و عطوفت با زائرین برخورد می‌کنند و درواقع از فرموده امام پیروی می‌کنند.

وی در خصوص انتظارات امام رضا(ع) از جامعه در شرایط کنونی بیان کرد: به دلیل اینکه امام هشتم دستگیر نیازمندان بودند لذا قطعا یکی از انتظارات این امام بزرگوار از ما این است که به مستضعفین و نیازمندان توجه کنیم و دستگیر یکدیگر باشیم.

مرادی افزود: به دلیل شرایط بحرانی کرونا در کشور محدودیت‌ها تنها برای زائران نیست و برای خادمین هم وجود دارد چراکه به دلیل بسته بودن رواق‌ها و کاهش زائرین، به خادمین کمتری نیاز است و این موضوع باعث شده از ماه‌های گذشته سامانه خادمین خارج از استانی بسته شود و این شرایط حس دلتنگی را برای خادمین ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: با شرایط کنونی کشور حس غربت و سختی زیادی را تحمل می‌کنیم چراکه دور بودن از حرم برای ما بسیار سخت است و اکنون همه ما قدر شرایط گذشته را می‌دانیم که به راحتی می‌توانستیم زائر حرم امام رضا(ع) باشیم.

وی عننوان کرد: خادمی برای امام رضا(ع) ناخودآگاه باعث می‌شود برخورد دیگران با شما تغییر کند و همه افراد جور دیگری به شما نگاه کنند و همین موضوع باعث می‌شود مسئولیت فرد خادم سخت‌تر شود و باید طوری رفتار کند که در شان خادمی امام رضا(ع) باشد و همین مسئله باعث می‌شود که در رفتارهای خود با افراد در منزل یا محیط کار دقت کنیم و این درس بزرگ از برکت خادمی برای امام رئوف است.

خادم رضوی در پایان با اشاره به اینکه مسیر خادمی امام رضا(ع) هیچگاه بسته و محدود به خدمت در حرم نیست، بیان کرد: فردی که به امام رضا(ع) خدمت می‌کند نباید خدمت را به لباس خادمی محدود کند و می‌توانیم هر جایی که حضور داریم به نیت امام رضا(ع) خدمت کنیم.

انتهای پیام/ 1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان