۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "مغلواک" محله‌ای فراموش شده در قزوین/ معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جنوب شهر جولان می دهند
کد خبر: ۳۴۵۴۹۹ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲۷ ساعت: ۱۳:۱۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از مشکلات محلات محروم گزارش می‌دهد؛

"مغلواک" محله‌ای فراموش شده در قزوین/ معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جنوب شهر جولان می دهند

"مغلواک" از محله‌های قدیمی و سنتی واقع در جنوب شهر قزوین است که هرچند نامش زیباست؛ اما گذر از کوچه و پس کوچه‌های آن نشان از نیاز توجه بیشتر مسئولان به آن دارد.

"مغلواک" محله‌ای فراموش شده در قزوین/ معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جنوب شهر جولان می دهند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ «مغلواک» محلۀ نام آشنایی در بین مردم جنوب نشینِ شهر قزوین است که در نقشۀ شهری هم جزو منطقه یک این شهر و از محله‌های قدیمی و سنتی قزوین بوده و در محدوده باغستان سنتی قرار گرفته است.

از میدان دوراهی همدان که به سمت خیابان منتظری جدید قزوین عبور می‌کنیم، کمی پایین‌تر به کوچه و محله‌ای بعد از میدان میوه و تره‌بار می‌رسیم که ابتدای کوچه انگار نشانی از مردمان اصیل و سنتی قزوین دارد.

جلوتر که می‌رویم، حسینه‌ای با نام «سیدالشهداء» که نقشی زیبا به کوچه بسته قابل مشاهده است که در همسایگی همین حسینیه، مردمان این محله برای خرید نان بر سر سفره‌شان در صف نانوایی به انتظار نشسته‌اند.

رحمان قلندری یکی از اهالی این منطقه و جزو فعالان اجتماعی در حوزه شهری است که به خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: بیشترین مشکلات این محله، مشکلات عمرانی و توزیع مواد مخدر است به گونه‌ای که چند نفر توزیع کنندۀ مواد در محله وجود دارد.

پیگیر حل مشکلات بودیم اما نتیجه‌ای در برنداشته است

وی می‌گوید: مشکلات عمرانی دربارۀ عدم وجود کانال برای فاضلاب و نامناسب بودن آن در کنار پارک «نارنج» است و فاضلاب اهالی این محله به علت نبود کانال مناسب به خیابان وصل شده است.

این فعال اجتماعی عنوان می‌کند: تقریبا از سه الی چهار سال پیش پیگیر حل مشکلات این منطقه و محله هستیم، اما هنوز هیچ اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده و مشکلات همچنان باقیست.

قلندری عنوان می‌کند: سیستم کانال‌کِشی فاضلاب شهری برای محله مغلواک وجود ندارد و ظرفیت چاه‌های برخی از منازل تکمیل شده و چاه دیگری ساخته شده است و براین اساس احتمال دارد منازل مسکونی مشکل جانی برای اهالی آن ایجاد کند..

وی با بیان اینکه مواد مخدر از عمده فروش تا کلی فروش در محله وجود دارد و همه ساکنان از این موضوع گلایه‌مندند، اضافه می‌کند: در این حوزه نیز زمان حجت الاسلام کرمی معاون دادستان،  پیگیرهایی صورت گرفت و تعاملی با نمایندگان نیروی انتظامی نیز داشتیم اما از آنجایی که این پیگیری‌ها نتیجه‌ای به دنبال نداشت، ادامه ندادیم.

این فعال اجتماعی تصریح می‌کند: وقتی از سوی نیروی انتظامی پیگیری می‌شود، عنوان می‌شود که باید حکم دادستانی باشد؛ وقتی هم نسبت به دستگیری این معتادان اقدام می‌شود، به گفته مردم، این معتادان بعد از مدتی آزاد شده و روند قبلی را در پیش می‌گیرند.

به گزارش صبح قزوین، رصدی بر فضای منطقه ای این محله به خوبی گویای مشکلات است.

بافت‌های قدیمی که هرلحظه امکان فرونشست آن وجود دارد، در حاشیه دیوارهای هر ساختمان و در وسط کوچه، بوی تعفن زباله‌ها، مشامم را ناخوشایند می‌کند.

یکی از ساکنان این محله درباره مشکلات موجود می‌گوید: این محله یکی از محلات قدیمی قزوین است اما مورد غفلت مسئولان و متولیان امر قرار گرفته است؛ چندین سال در این محله سکونت داریم اما مشکلات همچنان مانند گذشته وجود دارد.

زباله کم داشتیم، موادمخدر هم به آن اضافه شد!

وی عنوان می‌کند: مشکلات محله بسیار گسترده است؛ بارها و بارها برای پیگیری مشکلات نامه‌ و شکایت‌هایی را به مسئولان نیروی انتظامی و شهرداری ارسال کردیم اما نتیجه‌ای دربرنداشته است.

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: مشکل فاضلاب شهری، مشکل توزیع مواد مخدر در بین معتادین و نداشتن امنیت، نبود فضای مناسب فرهنگی و آموزشی، مشاجره‌های خانوادگی در کوچه و پس کوچه از جمله مشکلات این محله است.

کریمی ادامه می‌دهد: گاهی مشاهده می‌شود که مواد مخدر به صورت عمده فروشی و تک فروشی بین سوداگران و معتادان محله توزیع و رد و بدل می‌شود و این افراد به راحتی و بدون ترس و واهمه‌ای، فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: باتوجه به وجود بافت‌های فرسوده و قدیمی در این محله، بسیاری از این بافت‌ها و منازل خالی و بدون سکنه باقی مانده و به نوعی به محل تجمع معتادان تبدیل شده و آرامش و امنیت را از ما سلب کرده است.

این شهروند قزوینی اظهار می‌کند: از سوی دیگر، بارها پیش آمده است که به علت نبود جایگاه مناسب زباله دان و سطل آشغال، همسایه‌ها آشغال‌های خود را جلوی درب گذاشته و همین امر موجب پخش شدن زباله در وسط کوچه و بوی مشمئزکننده آن می‌شود.

در گذر از همین کوچه و پس کوچه‌ها، دبستانی قدیمی به چشم می‎‎خورد که به نام و عکس «شهیدعلیزاده» مزین شده است؛ درب مدرسه باز است اما صدایی از هیاهوی دانش‌آموزان در حیاط به گوش نمی‌رسد.

در گذر از مدرسه شهید علیزاده، به همان پارکی می‌رسیم که تعریفش را شنیده بودیم؛ همان پارکی که محلی برای تجمع و جولان معتادان و توزیع کنندگان موادمخدر شده است!

پارک نارنج به محلی برای معتادان تبدیل شده است

یکی از ساکنان این منطقه درباره مشکلات محله اذعان می‌کند: تمام موضوعاتی که درباره این محل و پارک شنیده‌اید، واقعیت دارد، ما شب‌ها آسایش و امنیت نداریم و این پارک به محلی برای معتادان تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: بارها خواسته‌ایم از فضای سبز پارک استفاده کنیم اما به علت ترس از این معتادان ترجیح دادیم در منزل بمانیم؛ آنها مواد مخدر را به صورت عمده و کلی توزیع می‌کنند.

این شهروند قزوینی بیان می‌کند: نبود سیستم فاضلاب از سوی دیگر باعث شده که بهداشت لازم را در محل نداشته باشیم و گاها از بوی نامناسب فاضلاب در آسایش نیستیم.

وی تصریح می‌کند: یکی از مشکلات اساسی مناطق جنوب شهر متاسفانه این است که معمولا ساکنان مختلفی از فرهنگ‌های مختلف در آن حضور دارند و گاها بی فرهنگی‌هایی صورت می‌گیرد که مجبوریم آنها را تحمل کنیم.

این شهروند قزوینی عنوان می‌کند: گاهی مشاهده می‌شود که بحث و مشاجره خانوادگی صورت می‌گیرد و این مشاجره‌ها به کوچه و محله کشانده می‌شود و ترس و وحشت همسایه‌ها را به همراه دارد.

وی می‌گوید: بارها این دعواها پیش آمده و نیروی انتظامی برای حل مشکلات حضور داشته اما برخی از این خانواده‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش صبح قزوین، گلایه‌های ساکنان محله جنوب شهر بهانه‌ای است تا مسئولان توجه بیشتری برای پیگیری این مشکلات داشته باشند؛ محلۀ مغلواک، نامش زیباست اما گذر از کوچه و پس کوچه‌های آن نشان از نازیبایی‌هایی را می‌دهد که در شان فرهنگ مینودری نیست.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان