۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین همه فضائل اخلاقی متأثر از عدالت و کرامت‌ هستند/ افراط و تفریط، فضائل اخلاقی را به انحراف می‌کشاند
کد خبر: ۳۴۵۱۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۱۰ ساعت: ۹:۵۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

همه فضائل اخلاقی متأثر از عدالت و کرامت‌ هستند/ افراط و تفریط، فضائل اخلاقی را به انحراف می‌کشاند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: دو فضیلت اخلاقی بسیار والا داریم که عدالت و کرامت هستند که در قرآن و روایات جایگاه بسیار با عظمتی دارند و همواره بر این دو معنا تأکید جدی شده و همه فضائل اخلاقی متأثر از این دو فضیلت هستند.

همه فضائل اخلاقی متأثر از عدالت و کرامت‌ هستند/ افراط و تفریط، فضائل اخلاقی را به انحراف می‌کشاند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز(پنج شنبه) در جلسه اخلاق حوزه علمیه خواهران قزوین اظهار کرد: در مجمع‌البیان آمده است اخلاق به معنای آن است که آدم بر اساس ملکات درونی کاری را انجام دهد و خلق کریم آن است که آدمی بر پایه حق ایستادگی کند و امور خودش را بر اساس عقلانیت مدیریت و تدبیر کند.

وی تصریح کرد: خُلق از ریشه خلقت است؛ چرا که اخلاق هم یک نوعی مخلوق محسوب می‌شود زیرا اگر با صداقت باشیم و این صداقت در وجود انسان ملکه شود، یک چیزی ایجاد و خلق شده است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: راغب اصفهانی فرموده خَلق که به معنای آفرینش است با خُلق که به معنای اخلاق است در ریشه یکی هستند. وقتی خَلق گفته می‌شود منظور فیزیک اشیاء و صورت‌هایی است که با چشم دیده می‌شود اما خُلق ملکات نفسانی و ارزش‌های متعالی است که با چشم سر دیده نمی‌شوند و با بصیرت و چشم باطن می‌توانیم آن‌ها را دریابیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: مرحوم حضرت علامه طباطبایی(ره) فرموده خُلق ملکه نفسانی است و وقتی می‌گوییم ملکه یعنی آنقدر در جان انسان نفوذ کرده است که ماندگار و مالک است و رفتار انسان را اصلاح می‌کند و اجازه انجام بدی را نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: حضرت علامه طباطبایی(ره) در اینجا تأکید می‌کند که خُلق آن ملکه نفسانی است که اگر در وجود هر انسانی باشد، کارهای خوب به سهولت از انسان سر باز می‌زند و رذایل اخلاقی نظیر غیبت کنار گذاشته می‌شود.

عابدینی افزود: حضرت علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید خُلق می‌تواند خوب یا بد باشد یعنی آن کسی که بخیل و یا حسود است هم اخلاق دارد اما از نوع بد آن؛ اما وقتی می‌گوییم اخلاق آن چیزی که به ذهن انسان متبادر می‌شود، اخلاق حسنه است.

رئیس شورای عالی حوزه‌ های علمیه استان قزوین اظهار کرد: عادات، جسمانی و ملکات، روحانی هستند. بنابراین سخاوت، کرامت، عدالت، شجاعت و عزت نفس را ملکات می‌گوییم اما عادت‌های روزانه را نمی‌توانیم جزو ملکات به حساب آوریم.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) فرموده‌اند فضائل اخلاقی مانند سخاوت اندازه‌ای دارد؛ اگر از آن اندازه بیشتر شود، اصراف شده است، اگر احتیاط در دوراندیشی بیش از حد زیاد شود، آدم به ترس مبتلا می‌شود، تدبیر امور در اقتصاد نیز اندازه‌ای دارد که اگر از حد آن بیشتر شود، کارش به بخل کشیده می‌شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ما یک اخلاق ایمانی داریم که در دو جانب آن خطر سقوط وجود دارد، مثلا ما سخاوت داریم که یک طرف آن بریز و بپاش است و در طرف دیگر آن بخل است اما حد وسط آن سخاوت است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: ما یک ملکه اخلاقی به نام شجاعت داریم که یک طرفِ تفریطِ آن می‌شود ترس و طرف افراطش نیز گستاخی و بی‌پروایی است اما آن چیزی که پسندیده است، شجاعت است که در حد وسط این معنا قرار دارد.

وی اضافه کرد: باید در فضائل اخلاقی انطباق با عدالت وجود داشته باشد و سخاوت و شجاعت که هر کدام از فضیلت‌های اخلاقی به شمار می‌آیند، عین عدالت محسوب می‌شوند اما اگر در آن‌ها افراط و تفریط به وجود بیاید، عدالت از بین خواهد رفت.

عابدینی در پایان تأکید کرد: دو فضیلت اخلاقی بسیار والا داریم که عدالت و کرامت هستند که در قرآن و روایات جایگاه بسیار با عظمتی دارند و همواره بر این دو معنا تأکید جدی شده است و همه فضائل اخلاقی متأثر از این دو فضیلت هستند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان