۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سوءمدیریت دولت موجب افزایش قیمت نهاده‌های دامی شد!/ ناعادلانه بودن توزیع با رواج امضاهای طلایی!
کد خبر: ۳۴۵۱۵۹ نویسنده: آرش صالحی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۱۰ ساعت: ۹:۲۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از یک بی‌تدبیری بزرگ در حوزه کشاورزی؛

سوءمدیریت دولت موجب افزایش قیمت نهاده‌های دامی شد!/ ناعادلانه بودن توزیع با رواج امضاهای طلایی!

در حالی که کمبود توزیع نهاده‌های دامی به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت بازار مرغ و گوشت را در کشور متلاطم کرده، برخی امضاهای طلایی از سوی مدیران سبب سرازیر شدن نهاده‌ها به انبار شرکت‌های بزرگ شده است.

سوءمدیریت دولت موجب افزایش قیمت نهاده‌های دامی شد!/ ناعادلانه بودن توزیع با رواج امضاهای طلایی!

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛______ آرش صالحی.

این روزها گرانی مرغ و تخم مرغ زمینه نگرانی و پریشانی خاطر بسیاری از خانواده‌ها را فراهم کرده است؛ چراکه بعد از گرانی سرسام‌آور قیمت گوشت قرمز و گذشتن از مرز ۱۰۰هزار تومان برای هر کیلو، عملاً امکان تهیه گوشت برای بخش زیادی از جامعه از بین رفته و تقاضاهای این گروه برای تامین سبد غذای پروتئینی به سمت مرغ و تخم مرغ رفت.

اگرچه دلایل زیادی برای گرانی قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در بازار عنوان می‌شود، اما به نظر می‌رسد کمبود توزیع نهاده‌های دامی با نرخ یارانه‌ای توسط دولت نقش اصلی را در التهاب کنونی قیمت محصولات پروتئینی در بازار ایفا می‌کند؛ چراکه قیمت نهاده‌های دامی به عنوان مواد اولیه تولید گوشت و مرغ عامل اصلی تعیین قیمت آن در بازار است و در حالی که دامداران و پرورش‌دهندگان طیور با کمبود و گرانی نهاده دامی مواجه هستند، چاره‌ای برای افزایش قیمت محصولات تولیدی خود در بازار مصرف ندارند.

دولت طی روزهای گذشته شروع به توزیع نهاده‌های دامی کرده است اما هنوز هم این مدل اقدامات دولت انجام کار ریشه ای نیست و یک اقدام مقطعی است، چرا باید پس از سالیان سال که در حوزه کشاورزی به قدرت و جایگاه لازم رسیده ایم هنوز ۹۰ درصد نهاده‌های دامی ما وارداتی باشد؟ 

توزیع بیش از ۱۴۸ هزار تن نهاده دامی در استان قزوین

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۱۹شهریورماه، ۱۴۸هزار و ۳۶۴ تن نهاده دامی میان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداران و سایر تولیدکنندگان گوشت و مرغ در استان توزیع شده، گفت: با توجه به آمار ثبت‌شده در سامانه بازارگاه از ابتدای سال جاری ۳۳هزار و ۷۲۸تن جو، ۵۸هزار و ۹۱ تن ذرت و ۵۶هزار و ۵۴۵ تن سویا در میان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداران و سایر فعالان این حوزه توزیع شده است.

علی شاپورزاده افزود: با توجه به اینکه سامانه بازارگاه از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شده، ارائه آمار مقایسه‌ای نسبت به سال گذشته و سال‌های ماقبل آن میسر نیست.

۳۰ تا ۴۰درصد نهاده‌ها توسط دولت تامین شده است

این مقام مسئول با بیان اینکه فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز واحدهای مرغداری با نرخ دولتی در اختیار آنها قرار گرفته، تصریح کرد: بر مبنای استانداردهای موجود برای ۴۲ روز تولید مرغ به ۴۸هزار تن ذرت و ۲۴ هزار تن سویا احتیاج داریم که از این مقدار تاکنون فقط ۱۷هزار تن سویا و ۱۷هزار تن ذرت معادل ۴۰ درصد مقدار مورد نیاز استان (با توجه به مرغ موجود و عرضه‌شده) تامین شده است.

وی کیفیت پایین نهاده‌های تحویل داده‌شده را از دلایل مهم عدم عرضه به‌موقع مرغ در بازار استان قزوین دانست و ادامه داد: برای تولید هر قطعه مرغ به هزار و ۶۰۰گرم سویا با پروتئین ۴۲درصد و سه هزار و ۱۵۰ گرم ذرت نیاز داریم؛ در حالی که بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته سویای توزیعی بین مرغداری‌های استان قزوین دارای پروتئین زیر ۳۵ درصد بوده که به عدم رشد کافی مرغ‌ها و در نتیجه کاهش تولید منجر شده است.

امضاهای طلایی، نهاده‌ها را نصیب شرکت‌های بزرگ می‌کند

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه میزان نهاده دامی که امسال وارد استان شده نسبت به سال گذشته بیشتر بوده، اظهار کرد: بعضی از امضاهای طلایی موجب این شده که نهاده‌های دامی بیشتر نصیب شرکت‌های بزرگ مانند دامداری‌ها و مرغداری‌های بزرگ شود و به تولیدکننده‌های خرد چیزی نرسد.

اکبر آقاجانی تصریح کرد:‌ می‌توانم قاطعانه بگویم برای واحدهای تولید مرغ گوشتی حداقل هفت ماه است که نتوانستیم یک گرم ذرت از داخل استان تهیه کنیم. سویا هم چهار ماه است که از داخل استان عرضه نشده است و همین باعث شده که قیمت سویا تا کیلویی ۱۴هزار تومان یعنی بالاتر از قیمت مرغ زنده معامله شود که این عدد بسیار وحشتناکی است.

وی با یادآوری اینکه هر چقدر قیمت نهاده در بازار آزاد افزایش پیدا کند، قاعدتاً هزینه‌های مرغدار بالاتر می‌رود، ادامه داد: اگر ستاد تنظیم بازار استان بتواند از تهران کمکی بگیرد تا حداقل ۵۰۰ تن سویا از انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور به واحدهای تولید مرغ گوشتی استان اختصاص یابد، شاید بتوانیم با توزیع قطره‌چکانی این میزان سویا جلوی افزایش قیمت کاذب آن در بازار آزاد را بگیریم.

آقاجانی با اشاره به تاخیر ارسال نهاده‌های دامی از شرکت‌های واردکننده گفت: باری که از شرکت‌های واردکننده می‌خریم با تاخیر دوماهه و حتی بیشتر برای ما ارسال می‌شود که این تاخیر و شکاف زمانی خالی بودن بازار از نهاده‌ها منجر به افزایش قیمت نهاده دامی می‌شود؛ ضمن اینکه تولیدکننده هم مجبور است از نهاده‌های گران‌شده استفاده کند.

وی با اشاره به تامین ۳۰ تا ۴۰درصدی نهاده‌های دامی مرغداران یادآور شد: این میزان جیره دولتی نقش جیره نگه‌دارنده را بازی می‌کند و جیره‌ای نیست که با آن بتوان به تولید انبوه و افزایش تولید فکر کرد.

کاهش موجودی ذرت و کنجاله سویا در انبارهای استان

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان اظهار کرد: میزان موجودی ذرت و کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

عزیزالله افضلی با اشاره به آمار موجودی کالاهای اساسی در استان قزوین بیان کرد: میزان موجودی ذرت و کنجاله سویا در ۱۹ شهریور امسال به ترتیب ۴۷۵۰، ۵۸۰تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷۰ و ۷۸۷ درصد کاهش یافته است.

سهمیه قزوین از نهاده‌های دامی نباید به استان دیگری برود

با این همه به نظر می‌رسد بخشی از ذخیره نهاده‌های دامی دولتی در استان قزوین با دستور برخی مقامات وزارت جهاد کشاورزی و موافقت مسئولان استانی به استان‌های دیگر سرازیر شده است. موضوعی که واکنش استاندار قزوین در ستاد تنظیم بازار استان را هم در پی داشت.

هدایت‌الله جمالی‌پور در این باره بیان کرد: با توجه به اینکه پیشتر برخی از استان‌ها برداشت‌هایی از سهمیه استان در این حوزه داشتند، از امروز در ستاد تنظیم بازار استان قزوین مصوب می‌کنیم که هیچ استانی حق برداشت از سهمیه نهاده‌های دامی ما را ندارد.

استاندار قزوین با تاکید بر لزوم ایجاد کارگروه نظارت بر نحوه توزیع گوشت و مرغ در استان اضافه کرد: این کارگروه که متشکل از نمایندگان معاونت اقتصادی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل اطلاعات، شرکت پشتیبانی و توزیع نهاده‌های دامی و سازمان صمت بر قیمت تمام شده گوشت و مرغ بر اساس میزان تخصیص نهاده‌های دامی دولتی و آزاد به مرغداری‌‌ها و دامداری‌ها نظارت خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ اما وظیفه اصلی کارگروه یادشده این است که مشخص کند سهم نهاده‌های دامی و داروهای مکمل در میزان تولید گوشت قرمز و مرغ در هر کدام از دامداری‌ها و مرغداری‌های ما چقدر است؛ تا هر میزان مرغ و گوشتی که با نهاده‌‌های دامی دولتی تولید شده، با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار از این واحدها خریداری شده و در بازار مصرف توزیع شود.

به گزارش صبح قزوین؛ با این همه به نظر می‌رسد مشکلات دولت در تامین ارز کالاهای اساسی سبب کمبود شدید نهاده‌های دامی وارداتی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومان) در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام شده که توزیع کم و اندک این نهاده‌ها و افزایش میزان سهم نهاده‌های دامی با قیمت افسارگسیخته بازار آزاد در تولید مرغ و گوشت، افزایش قیمت این محصولات را به دنبال داشته است.

بنابراین تنها چاره در این میان تخصیص ارز دولتی با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان به واردات نهاده‌های دامی بیشتر در کوتاه‌مدت و تقویت بیشتر واحدهای تولیدکننده نهاده‌های دامی در کشور در بلندمدت است تا قیمت نهاده‌های دامی به‌مرور متعادل شود.
انتهای پیام/۵۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان