۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۰۶ تخلف انتخاباتی در دوره یازدهم مجلس گزارش شد/ برای هرکرسی مجلس ۳۵ کاندیدا داشتیم
کد خبر: ۳۴۵۱۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۹ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین:

۱۰۶ تخلف انتخاباتی در دوره یازدهم مجلس گزارش شد/ برای هرکرسی مجلس ۳۵ کاندیدا داشتیم

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین گفت: انتخابات دوره یازدهم مجلس در قزوین ویژگی‌های خوبی داشت که وجود ۳۵ کاندیدای تایید شده برای هر کرسی مجلس جزو این ویژگی‌هاست در صورتی که میانگین کشوری ۲۵ نفر است.

۱۰۶ تخلف انتخاباتی در دوره یازدهم مجلس گزارش شد/ برای هرکرسی مجلس ۳۵ کاندیدا داشتیم

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ جلسه تقدیر از برگزارکنندگان انتخابات امروز(چهارشنبه) در محل دفتر نظارت و بازرسی انتخابات و با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدتقی صفری رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات از زحمات کلیه نهادهای دخیل در امر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای در استان قزوین قدردانی کرد.

وی اولین ویژگی انتخابات دور گذشته مجلس در استان را افزایش ثبت نامی‌ها برشمرده و اظهار کرد: میانگین افزایش ثبت نامی‌های داوطلبان مجلس یازدم نسبت به دور قبل در کشور ۲۵ درصد بود درحالیکه این شاخص در استان ما دو برابر میانگین کشوری یعنی 50 درصد بود.

وی ادامه داد: اگر افزایش ثبت نامی‌ها در استان برابر با میانگین کشوری بود، می‌شد آن را متاثر از علل عمومی در کشور دانست اما وقتی این شاخص دو برابر میانگین کشوری می‌شود، لذا به نظر می‌آید که در استان ما یکسری علل خاص وجود دارد که شاید یکی از این علل این باشد که در فضای انتخاباتی و سیاسی استان ما اتفاقات ناگهانی مسبوق به سابقه است.

این مقام مسئول کثرت تائیدشدگان را ویژگی دوم انتخابات گذشته در استان دانست و ادامه داد: در کشور بطور میانگین به ازای هر کرسی مجلس صلاحیت حدود ۲۵ نفر احراز شده بود در حالیکه در استان ما برای هر کرسی حدود ۳۵ نفر تائید شدند.


وی تصریح کرد: جریانات مختلف سیاسی نه تنها کمبود کاندیدا نداشتند بلکه با تراکم کاندیدا مواجه بودند و علت عمده انصراف حدود ۵۲ نفر از داوطلبان تا روز اخذ رای تراکم کاندیداها در جریانات سیاسی و تلاش این جریانات برای کاهش کاندیداهای خود بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین وجود برخی تخلفات را ویژگی سوم انتخابات برشمرد و افزود: حدود ۱۰۶ گزارش تخلف انتخاباتی از سوی هیئت‌های نظارت در سطح استان  ارائه شد.

وی ادامه داد: تخلفات ارائه شده به شورای نگهبان با موضوعات مختلف از جمله استفاده از اماکن و اموال دولتی، فعالیت کارمندان در ساعات اداری، حمایت و تبلیغ توسط مدیران و عوامل اجرایی، تخلفات مربوط به تبلیغات انتخاباتی و ستادهای انتخاباتی، تخریب دیگر داوطلبان، تهدید و تطمیع، تخریب شورای نگهبان، خرید و فروش رای و با فراوانی تبلیغات خارج از زمان به دستگاه قضایی ارسال شد.

صفری در بیان ویژگی‌های انتخابات استان گفت: اجرای نظام‌مند و هماهنگ انتخابات چهارمین ویژگی انتخابات گذشته بود و اجرای خوب انتخابات با این حجم از موضوعات و مسائل را مدیون زحمات عزیزان در حوزه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضایی و رسانه ای هستیم.

وی عنوان کرد: بیطرفی در نظارت پنجمین ویژگی‌ انتخابات بود و بی طرفی برای ما مبتنی بر این باور است که وقتی یک نظام سیاسی نهاد ناظری را برای فضای رقابتی تعیین می‌کند، مصالح بلند مدت و پایدارنظام سیاسی ایجاب می کندکه داور تعیین شده بی طرف باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: جانبداری داور تعیین شده توسط نظام خیانت بر نظام است و ما تا روزی که هستیم مرتکب این خیانت نخواهیم شد.

وی با اشاره بر تاکید قانون اساسی بر تفکیک قوا، دخالت‌های نمایندگان در عزل و نصب‌ها را یکی از آسیب‌های موجود دانست و گفت: اگر دولت مصمم بر حفظ حریم صلاحیتی خود مطابق قانون اساسی باشد قطعا از حمایت شورای نگهبان به عنوان حافظ قانون اساسی بهره مند می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین یادآور شد: سیاست‌های کلی انتخابات یکی از فرامین نسبتا زمین مانده‌ی مقام معظم رهبری است که هر کدام از ما باید به اندازه سهم خود شرمنده از این موضوع باشیم؛ بیشترین سهم هم مربوط به مجلس است که این سیاستها را به قانون تبدیل نکرده است.

وی بیان کرد: البته اجرای سیاست‌های کلی انتخابات به طور کامل منوط به قانون گذاری نیست و بخشی از آن همچون بند هشتم از جنس فرهنگ سازی است.

این مقام مسئول در پایان از بیانیه گام دوم انقلاب بعنوان راهبردی‌ترین سند موجود در کشور یاد کرد و گفت: بیانیه گام دوم برعکس اسناد توسعه یک سند تعالی محور است و همه ما همواره باید جهت نیل به تمدن نوین اسلامی احکام آن را نصب العین خود قرار دهیم.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان