۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین تصمیمات عجولانه و شتاب ‌زده بلای جان دانش آموزان/آیا فاجعه انسانی در ایران رخ می دهد؟
کد خبر: ۳۴۵۰۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۶ ساعت: ۱۲:۸ ↗ لینک کوتاه

تصمیمات عجولانه و شتاب ‌زده بلای جان دانش آموزان/آیا فاجعه انسانی در ایران رخ می دهد؟

تصمیمات عجولانه و شتاب ‌زده جامعه دانش ‌آموزی و دانشجویی و اولیای آنها را نگران کرده که به گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس این تصمیمات و وضعیت فعلی باید تغییر کند.

تصمیمات عجولانه و شتاب ‌زده بلای جان دانش آموزان/آیا فاجعه انسانی در ایران رخ می دهد؟
 

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، بالاخره پس از کش و قوس های زیاد و برگزاری جلسات گوناگون در سطح ملی و ستاد ملی کرونا مدارس سراسر کشور با تصمیم عجولانه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی همه مدارس این اتفاق امروز شنبه 15 شهریور ماه به وقوع پیوست.

با اینکه ستاد کرونا دستورالعمل های گوناگونی را برای مناطق مختلف کشور تدوین کرده بود و در روزهای گذشته ابلاغ شده اند ولی وزارت آموزش و پرورش به یکباره همه این دستورالعمل ها را نادیده گرفت و اعلام کرد که همه دانش آموزان روز شنبه 15 شهریور ماه به مدرس بروند.

بازگشایی عجله ای مدارس آمار کرونا را افزایش می دهد

اما این تصمیم نابخردانه وزارت آموزش و پرورش واکنش های تندی را در پی داشت و افراد زیادی در این زمینه موضع گیری کردند و تصمیم این وزارتخانه را غیر کارشناسی دانستند.  

یکی از کاربران مجازی در این زمینه می گوید: تاکید عجیب و غریب وزات آموزش و پرورش برای بازگشایی زود هنگام مدارس باور کردنی نیست. قبلا در روزهای عادی مدرسه هم، مدرسه را تعطیل کرده بودند حالا روز تعطیلات تابستان مدرسه را بازگشایی می کنند؟ این عجله برای چیست؟ آیا برای جلوگیری از کاهش درآمد مدارس غیر انتفاعی است که اکثر صاحبان آنها خود مدیران و مقامات وزارت آموزش و پرورش هستند؟

وی که خود را مدیر یک مدرسه معرفی می کند در ادامه بیان می کند: به عنوان مدیر مدرسه دولتی اعلام می کنم مدرسه به هیچ عنوان آماده بازگشایی نیست. نه برنامه هفتگی توانسته ایم تنظیم کنیم نه معلم به تعداد کافی داریم نه امکان کنترل دستور العمل های بهداشتی را داریم. ما در طول چند هفته اخیر درگیر کار سنگین ثبت نام و توزیع و ثبت نام کتاب و ... بوده ایم. اگر واقعا تجمعات عامل افزایش آمار کرونا باشد بازگشایی عجله ای مدارس آمار کرونا را افزایش داده و معلمان و اولیا و دانش آموزان به کام مرگ خواهند رفت و قربانی بازی صاحبان مدارس غیر انتفاعی خواهند شد.

این شهروند اضافه می کند: مدیران مدارس جرأت گفتن حقایق را ندارند چون اگر بگویند توبیخ شده و تحت فشار قرار خواهند گرفت. بسیاری از معلمان حق التدریس بوده یا تازه استخدام یا بازنشته هستند و جرأت هیچ اعتراضی ندارند چون در این صورت یا با آنها خداحافظی می شود یا به دور دست ها فرستاده شده و تحت فشار قرار می گیرند.

علاوه بر عموم مردم و خانواده ها که به تصمیمات وزارت آموزش و پرورش گلایه مند هستند نمایندگان مجلس نیز از این اقدام مسئولان انتقاد کردند و آن را عجولانه دانستند.

دانش ‌آموزان و اولیای آنها دچار استرس شده ‌اند

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت ‌و گو با خبرنگار تسنیم تصمیم برای بازگشایی یک باره مدارس و برگزاری کلاس ‌‌ها به ‌صورت حضوری را، تصمیمی عجولانه، غیرعلمی و غیرمنطقی می داند می گوید: متأسفانه دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش در زمینه بازگشایی مدارس دچار تعارضات و تناقض ‌گویی شدند. آن مقداری که ما در جریان امور هستیم، قرار بود که وضعیت کرونا را برای بازگشایی مدارس پایش کنند اما ظاهر امر نشان می‌ دهد که این طور نشده است، با توجه به اینکه وضعیت شیوع ویروس کرونا قابل پیش ‌بینی نیست، قرار بود وضعیت را مدیریت و با رویکرد تقسیم ‌بندی ‌های وضعیت قرمز، زرد و سفید تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه می دهد: دانش ‌آموزان و اولیای آنها از اینکه مسئولان‌ نشان دائماً حرفشان را تغییر می‌دهند و روی حرفشان نمی ‌‌ایستند، دچار استرس شده ‌اند، ما نیز به‌ عنوان نمایندگان مجلس واقعاً نگران هستیم، کرونا هنوز شیوع دارد و بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. وقتی وضعیت قرمز را برای شیوع بیماری در شهر یا منطقه ‌ای تعریف می‌ کنند، محدودیت‌‌ ها و پروتکل‌ها باید  سخت ‌گیرانه اجرا شود و تجمعات نیز نباید برگزار شود یا حتی ‌الامکان مدیریت شود اما وقتی گفته می ‌شود که مدارس در همه مناطق باید به ‌صورت حضوری دایر شود، این تصمیم از پشتوانه علمی و منطقی برخوردار نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بخش عظیمی از مناطق و شهرهای کشور در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا قرار دارند، اضافه می کند: در این تصمیم که یک باره و یک شبه اتخاذ و عنوان می ‌شود که چون اروپایی ‌ها مدارس را به صورت حضوری آغاز کرده ‌اند، ما هم کلاس ‌ها را حضوری برگزار می ‌کنیم، جای ابهام دارد و در آن باید تجدیدنظر شود؛ این طور مقایسه کردن با اروپایی ‌ها تصمیم علمی و دقیقی نیست. ما تصمیمات عجولانه و شتاب ‌زده ‌ای که جامعه دانش ‌آموزی و دانشجویی و اولیای آنها را نگران کرده و وضعیت فعلی را ایجاد کرده، نمی ‌پسندیم، قطعاً این روش باید تغییر کند.

همه دانش ‌آموز امکان دسترسی به اینترنت پایدار ندارند

اسماعیلی با طرح این سؤال که در وضعیتی که کشور در حالت قرمز است، چه لزومی دارد که کلاس ‌ها را حضوری برگزار کنیم؟ یادآور می شود: نکته دیگر این است که شاید فرافکنی و این طور در اذهان متبادر شود که دولت نمی‌ تواند ملزومات لازم را برای کلاس ‌های مجازی فراهم کند و به ناچار کلاس ‌‌ها را به‌ صورت حضوری برگزار می‌ کند تا از این مسئولیت شانه خالی کند. ما در وضعیت قرمز نمی‌ توانیم کلاس‌ ها را به‌ صورت حضوری برگزار کنیم و رویکردمان باید مجازی باشد و همه نیز به آموزش و پرورش کمک کنند تا زیرساخت‌‌ های کلاس ‌های مجازی را آماده کند.

در خوشبینانه ‌ترین حالت، 3.5 میلیون دانش ‌آموز امکان دسترسی به اینترنت پایدار ندارند که زیرساخت ‌های لازم نیز برای آنها باید فراهم شود، شرایط وضعیت اضطراری از نظر نظام آموزشی، قرار داریم؛ به هر حال به دلیل اهمیت قضیه نمی ‌توانیم نظام آموزشی را تعطیل کنیم از طرف دیگر باید سلامت دانش ‌آموزان در اولویت اول باشد تا آسیبی به آنها نرسد، منطقی ‌ترین تصمیم این است که با توجه به طیف ‌بندی بتوانیم چرخه آموزش را به حرکت درآوریم و سال تحصیلی بدون استرس و نگرانی را پیش رو داشته باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: موضوع تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس را در کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایران فقط ولنجک نیست

دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تصمیم عجولانه وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و قرار است از وزیر مربوطه در صحن علنی سوال بپرسند.

ولی اسماعیلی، نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم گرمی و دشت مغان در همین ارتباط می گوید: آقای وزیر آموزش و‌ پرورش، شتاب زدگی در بازگشایی مدارس بدون تامین زیر ساخت ‌ها مخصوصا در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است.

وی ادامه می دهد: ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده ‌های حضرات غرق در بهترین امکانات ‌اند؛ دانش آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست‌ ندارند!

علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره مکشوف نیست

نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تقبیح تصمیم وزارت آموزش و پرورش تصریح می کند: منتظر سوال و استیضاح باشید.

بازگشایی کلیه مدارس در روز شنبه 15 شهریور واکنش های دیگری نیز در پی داشت به طوری که دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش با اعلام نگرانی، نسبت به بازگشایی حضوری مدارس و تبعات ناشی از آن هشدار داد و نوشت: علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشى و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌ آموزان و خانواده آن‌‌ ها سازگارى ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

حالا باید دید که سیل انتقادها به بازگشایی بی برنامه مدارس و تصمیمات یک شبه وزارت آموزش و پرورش ره به جایی می برد و یا اینکه با به خطر انداختن جان میلیون ‌ها دانش ‌آموز، آموزگار و خانواده‌ های آنها، در کمترین فاصله زمانی منتظر یک فاجعه انسانی در کشور باشیم.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان