۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اقدامات قزوین در جنگ ۸ ساله ثبت و ضبط نشده است/ درحال تدوین اطلس دفاع مقدس استان قزوین هستیم
کد خبر: ۳۴۵۰۶۵ نویسنده: سردار کبیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۶ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در استان قزوین:

اقدامات قزوین در جنگ ۸ ساله ثبت و ضبط نشده است/ درحال تدوین اطلس دفاع مقدس استان قزوین هستیم

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در استان قزوین گفت: فعالیت‌هایی که در زمان دفاع هشت ساله انجام دادیم هیچ جایی ثبت و ضبط و مکتوب نشده است و این یکی از ایرادات اساسی در استان است چراکه قزوین در تیپ‌ها و لشکرهای مختلف از آغاز جنگ تحمیلی حضور داشته است.

اقدامات قزوین در جنگ ۸ ساله ثبت و ضبط نشده است/ درحال تدوین اطلس دفاع مقدس استان قزوین هستیم

سردار ابوالحسن کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به سخنان رهبری در چهلمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی اظهار کرد: روز ۳۱ شهریور امسال، مقام معظم رهبری بیانات مبسوطی در چهلمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بیان فرمودند و کلید واژه‌‌هایی را ترسیم کردند که وظیفه داریم در جهت شفاف سازی رهنمودهای رهبری اقدامات موثری انجام دهیم.

وی افزود: یکی از نکاتی که در بیانات مقام رهبری مدنظر بود بحث رهبری، فرماندهی و هدایت هوشمندانه و مدبرانه و مبتنی بر عقلانیت دفاع مقدس بود.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در استان قزوین تصریح کرد: حضرت امام(ره) به عنوان یک فرمانده نظامی از چنان ابهت، قدرت، توانمندی و هوشمندی برخوردار بودند که بدون اینکه یک روز در خط مقدم حضور داشته باشند؛ اما همه فرماندهان و مجموعه دفاع مقدس را به شایستگی رهبری و هدایت کردند.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا بی‌سابقه است که یک فرمانده بتواند از راه دور، چنان صلابت و ابهت و اقتداری داشته باشد که بتواند جنگی که به نوعی می‌توان گفت جنگ جهانی علیه ملت ایران بود را اداره کرده و هشت سال، رزمندگان ما در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس با درایت و هدایت ایشان بتوانند وارد عرصه شوند.

دشمن قصد تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس را دارد

کبیری تاکید کرد: یکی از دلایل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس، بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب، حضور هوشمندانه و همه جانبه اقشار مختلف مردم از زن و مرد و پیر و جوان در جبهه‌ها بود.

وی بیان کرد: نکته سومی که رهبری به عنوان عقلانیت در دفاع مقدس مطرح کردند اقدامات و ابتکارات عقلانی مدافعین اسلام و انقلاب بود؛ این در حالی بود که دشمنان در تبلیغات سوء خود اینطور وانمود می‌کردند که رزمندگان بدون برنامه و آموزش در عملیات شرکت کرده و به سمت مواضع دشمن حرکت می‌کردند.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید به این واقعیت توجه کنیم که ارتش عراق با ۲۲۲ هزار نیروی تا بنِ دندان مسلح به ایران تجاوز کرد. عراقی که به عنوان سومین قدرت زرهی دنیا در آن زمان شناخته می‌شد با پشتوانه امریکا و  اروپا و کشورهای منطقه به کشور ما حمله کرد.

وی اضافه کرد:  در جنگ تحمیلی از بیش از ۱۱ کشور اسیر گرفتیم و همه اینها نشان می‌داد که یک جنگ تمام عیار جهانی علیه ملت ما به راه افتاده و هنر امام راحل این بود که اقشار مختلف جامعه را طوری وارد عرصه دفاع مقدس کرد که نتیجه آن پیروزی ملت بزرگ ایران شد.

کبیری با بیان اینکه دشمن قصد دارد واقعیت‌های دفاع مقدس را تحریف کند، تصریح کرد: نسل آینده یا نسل کنونی که جنگ را ندیدند و آن دوران را درک نکردند باید با واقعیت‌های دفاع مقدس آشنا شوند.

شجاعت و ولایت مداری رزمندگان قزوین در دوران دفاع مقدس زبانزد فرماندهان بود

وی با اشاره به نقش قزوین در دفاع مقدس گفت: استان قزوین یک بخش عمده و تاثیرگذار در دفاع مقدس بود و حضور رزمندگان قزوین در تمام مناطق عملیاتی غرب و جنوب، شمال غرب و جنوب شرق و حتی در بحث دفاع از حرم نام آشنا بود و شجاعت، ولایت مداری و دیانت رزمندگان قزوین زبانزد فرماندهان بود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط واقعیات دفاع مقدس بیان کرد: فعالیت‌هایی که در زمان دفاع هشت ساله انجام دادیم هیچ جایی ثبت و ضبط و مکتوب نشده است و این یکی از ایرادات اساسی در استان است چراکه قزوین در تیپ‌ها و لشکرهای مختلف از آغاز جنگ تحمیلی حضور داشته است.

وی عنوان کرد: هدف ما از اجرای پرژوه‌های تحقیقی که در ستاد کنگره شهدا و مرکز حفظ آثار سپاه استان تعریف شده و در حال پیگیری است این است که واقعیت‌های دفاع مقدس و نقش رزمندگان استان را در هشت سال جنگ تحمیلی ترسیم کنیم لذا در چهار دسته بندی اساسی پروژه تحقیقی را طراحی و اجرا می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در استان قزوین تصریح کرد: عملیات والفجر ۱۰ که منجر به آزادسازی شهر حلبچه شد ‌و شاید بتوان گفت آخرین عملیات موفق و بزرگ ما در دوران دفاع مقدس بود را به عنوان یک پروژه مستقل در نظر گرفتیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه تنها عملیاتی که قزوین با تیپ مستقل خود انجام داد عملیات والفجر ۱۰ بود؛ لذا بنا داریم آن را به شکل پروژه مستقل جمع آوری کنیم و به عنوان یک کتاب نبردنویسی عملیات والفجر ۱۰منتشر کنیم.

کبیری عنوان کرد: پروژه نقش استان قزوین در دفاع مقدس، اطلسی است که قرار است در استان تدوین شود و نقش تمامی اقشار، گردان‌های رزم، گردان‌های پشتیبانی رزم و نیروهای نظامی و انتظامی در هشت سال دفاع مقدس در این کلان پروژه به تصویر کشیده شود.

وی در پایان بیان کرد: بعد از گذشت ۳۳ سال از دوران دفاع مقدس، این کار زمین مانده و انجام نشده بود اگر چه کتاب‌هایی منتشر شد و روایت‌های ثبت و ضبط شد اما مستند و مکتوب که همه قبول داشته و به عنوان یک واقعیت‌های تاریخی به آن استناد کنند در قزوین وجود نداشت که در حال پیگیری و انجام است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان