۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۸۰ درصد اسناد و مدارک شهدا جمع‌آوری شده است/ وجود ۱۷۶ شهید مفقودالاثر در قزوین
کد خبر: ۳۴۵۰۲۶ نویسنده: سرهنگ حسین رجبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۳ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس ستاد اجرایی کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین:

۸۰ درصد اسناد و مدارک شهدا جمع‌آوری شده است/ وجود ۱۷۶ شهید مفقودالاثر در قزوین

رئیس ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان قزوین گفت: تاکنون ۸۰ درصد اسناد و مدارک شهدای استان قزوین جمع‌آوری شده و ۲۰ درصد باقیمانده به دلیل برخی مشکلات بوده از جمله اینکه خانواده شهدا در قید حیات نبودند یا از استان مهاجرت کرده و در استان دیگر سکونت کردند که دسترسی به آنها آسان نبوده است.

۸۰ درصد اسناد و مدارک شهدا جمع‌آوری شده است/ وجود ۱۷۶ شهید مفقودالاثر در قزوین

سرهنگ حسین رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان قزوین اظهار کرد: این ستاد از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۹۲ عملیاتی شده و کارها پیگیری می‌شود که نتیجه اولیه اقدامات انجام شده، آماده سازی برای برگزاری اجلاسیه سه هزار شهید استان بود که در سال ۹۷ به مدت پنج روز برگزار شد و به گفته مسئولان کشوری این اجلاسیه بی‌نظیر بود.

وی تصریح کرد: از زمانی که ستاد کنگره سه هزار شهید استان تشکیل شد کمیته‌هایی را تشکیل دادیم که مهمترین کمیته تشکیل شده، کمیته جمع آوری بود و با عملیاتی کردن آن در سطح استان در نواحی و آموزش‌های لازمی که برای برخی افراد داده شد به این فکر افتادیم که آثار و اسناد شهدای هشت سال دفاع مقدس استان قزوین را جمع آوری کنیم.

رئیس ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان قزوین عنوان کرد: تاکنون ۸۰ درصد اسناد و مدارک شهدای استان قزوین جمع‌آوری شده و ۲۰ درصد باقیمانده به دلیل برخی مشکلات بوده از جمله اینکه خانواده شهدا در قید حیات نبودند یا از استان مهاجرت کرده و در استان دیگر سکونت کردند که دسترسی به آنها آسان نبوده است.

رجبی بیان کرد: همکاران مربوط به جمع‌آوری اسناد شهدای استان در تلاشند تا با پیگیری لازم ۲۰ درصد باقیمانده اسناد شهدا هم گردآوری شود.

وی بیان کرد: کل شهدای استان سه هزار و ۶۶ نفر است، مجموع شهدای مدفون در استان دو هزار و ۶۸۰ نفر، شهدای جاویدالاثر ۱۷۶ نفر است و همچنین ۲۱۰ نفر تعداد شهدای مهاجر است به این معنا که شهدا در استان‌های دیگر به خاک سپرده شده‌اند اما خانواده آنها در استان قزوین ساکن هستند.

این مقام مسئول گفت: مجموع شهدای سپاه در هشت سال دوران دفاع مقدس ۵۴۲ نفر شامل ۳۷۲ نفر از کادر سپاه و ۱۷۰ نیروی وظیفه است، شهدای ارتش ۹۴۰ نفر که شامل ۱۳۸ نفر کادر ارتش و نیروی وظیفه ۸۰۲ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: شهدای ناجا ۱۰۸ نفر که ۶۵ شهید از کادر ناجا و ۴۳ نفر از نیروی وظیفه هستند، شهدای جهاد ۱۹ نفر و همچنین هزار و ۳۵۷ نفر نیز شهدای بسیج هستند.

رجبی عنوان کرد: شهدای انقلاب استان قزوین ۲۰ نفر هستند، شهدای مدافع حرم ۱۲ نفر، شهدای جاویدالاثر مدافع حرم چهار نفر، شهدای شاخص کشوری پنج نفر و شهدای شاخص استانی ۴۲ نفر هستند؛ همچنین ۶۷۱ آزاده و شش هزار و ۱۷۴ جانباز تا به امروز در استان شناسایی و در کمیته جمع آوری پرونده سازی شده است.

وی تصریح کرد: در بحث تصاویر و اسناد که نیاز کنگره شهدا بوده، خوشبختانه خوب اقدام شده و اسناد خیلی خوبی توانستیم داشته باشیم که بعضا در اختیار صدا و سیمای مرکز استان برای استفاده و پخش در مناسب‌هایی همچون دفاع مقدس قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان قزوین عنوان کرد: در ادامه کمیته گردان‌های رزم، کمیته پشتیبانی و کمیته شمال غرب را تشکیل دادیم و مسئول کمیته‌ها اقداماتی را انجام دادند.

وی در پایان گفت: بعد از اجلاسیه ماموریت دومی که به ستاد کنگره شهدا واگذار شد، بحث تاریخ شفاهی رزمندگان دفاع مقدس بوده که برای این امر رزمندگان دعوت شده و تاریخ نگاری انجام می‌شود تا در آینده به شکل مکتوب در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان