۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تولید نوعی ضدعفونی مقابله با کرونا برای اولین بار در جهان/ جوانانی که با شعار «ما می توانیم» تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارند
کد خبر: ۳۴۴۹۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۳۰ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

توسط محققین پارک علم و فناوری کردستان انجام شد؛

تولید نوعی ضدعفونی مقابله با کرونا برای اولین بار در جهان/ جوانانی که با شعار «ما می توانیم» تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارند

در شرکت "میدیا تجهیز شیمی" مستقر در پارک علم و فناوری استان کردستان، افزودنی ضدعفونی کننده‌ها برای مقابله با ویروس کرونا در نمونه آزمایشگاهی تولید شده است که نمونه‌ای خارجی و داخلی ندارد.

تولید نوعی ضدعفونی مقابله با کرونا برای اولین بار در جهان/ جوانانی که با شعار «ما می توانیم» تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارند

به گزارش سرویس علم و فناوری صبح قزوین؛ زاهد شمی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه کُردستان و مدیرعامل شرکت میدیا تجهیز شیمی مستقر در پارک علم و فناوری کُردستان موفق به تولید پایلوت (هم اکنون با راکتور آزمایشگاهی 20 کیلوگرم در روز) نوعی از افزودنی‌های نمک‌های آمونیوم نوع چهارم پلیمری بر پایه مایعات یونی پلیمری (Ion-Iiduid polymers) شده است که این افزودنی نه تنها در کشور تولید نمی شود؛ بلکه با توجه به شواهد و منابع نشان می دهند که این فرمولاسیون ویژه، در کشورهای پیشرفته نیز تولید نشده است.

در شرایط کنونی تولید افزودنی ضدعفونی کننده با کارایی بالا یکی از ضروریات مهم در جامعه برای مقابله با ویروس کرونا محسوب می شود و به گفته دکتر شمی در این میان فرمولاسیون‌های بر پایه نمک‌های آمونیوم نوع چهارم که نوعی مواد فعال سطحی ویژه می باشند در دهه‌های اخیر به طور گسترده به عنوان مواد ضد باکتری (Anti-bacteria agent)، ضد قارچ (Anti-funail) و ضد ویروس (Anti-virus) در فرمولاسیونهای مختلف پزشکی، دارویی، آرایشی-بهداشتی، غذایی بویژه موادضدعفونی کننده (Disifectants) استفاده شده است.

وی افزود: این فرمولاسیون  از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده به گونه ‌ای که یک فرمولاسیون ضدعفونی کننده بیمارستانی کارا باید حاوی یک صدم تا 25 درصد وزنی از این افزودنی باشد.

این پژوهشگر کردستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این نوع از افزودنی ها از طریق برهم کنش‌های الکترواستاتیک و خواص خیس شوندگی با دیواره سلولی برهم کنش کرده و منجر به تخریب غشای سلولی و نهایتا تخریب RAN خواهد شد.

شمی افزود: شرکت ‌های تولیدکننده معتبر موادضدعفونی کننده بیمارستانی همانند DOW و BASF اشاره نموده‌ اند که فرمولاسیون‌های حاوی این نوع از افزودنی ها به عنوان مواد ضد میکروبی نه تنها از رشد باکتری های گرم مثبت و گرم منفی و همچنین قارچ ها جلوگیری می کنند، بلکه از طریق غشای سلولی و نفوذ به درون ویروس منجر به تخریب ویروسهایی مانند HBV,HIV,HCV,VACINIA, Herps simplex, Rota  نیز خواهند شد.

مدیرعامل شرکت میدیا تجهیز شیمی در مورد دیگر مزایای این ضدعفونی کننده ابراز کرد: بر خلاف اتانل که ماندگاری خیلی کمی دارد و سریع تبخیر می شود، این نوع افزو‌دنی ‌ها به دلیل ماهیت پلیمری که دارند ماندگاری زیاد و کارایی ضدعفونی کننده پایایی خواهند داشت.

شمی بیان کرد: این نوع افزودنی ‌ها در کشور تولید نمی شوند و اگر هم مورد استفاده قرار می گیرند تمام آنها وارداتی هستند، بنابراین نیاز به تولید این نوع مواد به ویژه در شرایط حاد کنونی حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است که بیشتر از 70 درصد مواد این فرمولاسیون در داخل کشور تولید شده است و بقیه آن به وفور در داخل کشور موجود بوده است و جزو کالاهای تحریمی نمی‌ باشند.

وی عنوان کرد: نتایج کیفی کشت مخلوطی از باکتری ‌های گرم مثبت و منفی نشان می دهد که بعد از 30 ثانبه تمام باکتری های بیمارستانی موجود در محیط کشت  توسط این فرمولاسیون با غلظت ppm100 از بین رفته ‌اند. البته بایستی تست های دقیق بالینی انجام شود.

وی اظهار کرد: مقایسه این فرمولاسیون با نمونه‌ های خارجی به خوبی موید کارایی ضدعفونی کننده ویژه این محصول می باشد به علاوه، این فرمولاسیون قابل گسترش بوده و با تغییر در شیمی ساختاری آن می توان محصولات متنوعی تولید کرد.

شمی در پایان تأکید کرد: می‌توان گفت با بررسی سازوکار این محصول و مقایسه ساختار شیمیایی آن با نمونه های خارجی موجود، کارایی این افزودنی قابل تایید بوده و خوشبختانه با مطالعات میکروبی اولیه آن، کارایی ضدمیکروبی این فرمولاسیون را اثبات نمود. 

منبع: کردتودی

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان