۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین بودجه‌ای برای حوزه فرهنگ اختصاص نیافته است/ نتوانستیم ارزش‌های فرهنگی را در جامعه جاری کنیم
کد خبر: ۳۴۴۸۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۹ ساعت: ۱۵:۳۰ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

بودجه‌ای برای حوزه فرهنگ اختصاص نیافته است/ نتوانستیم ارزش‌های فرهنگی را در جامعه جاری کنیم

استاندار قزوین گفت: اعتباری برای حوزه فرهنگ اختصاص نیافته است، اما هر هزینه ای که در اختیار استانداری قرار بگیرد حتما در اختیار مدیران فرهنگی قرار خواهیم داد.

بودجه‌ای برای حوزه فرهنگ اختصاص نیافته است/ نتوانستیم ارزش‌های فرهنگی را در جامعه جاری کنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هدایت‌الله جمالی‌پور امروز (شنبه) در نشست جمعی از شاعران و نویسندگان استان قزوین که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌ای که فرهنگ را مورد توجه قرار ندهد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد داشت زیرا فرهنگ، سفینه امنی است که افکار و اندیشه‌ها را هدایت می‌کند.

وی افزود: هراندازه در جامعه‌ای فرهنگ از عمر بیشتری برخوردار باشد سایر فعالیت‌ها سرعت می‌گیرد و به عبارتی توسعه فرهنگ، توسعه پایدار را به همراه دارد.

استاندار قزوین تصریح کرد: اگر فعالیتی پیوست فرهنگی نداشته باشد آن فعالیت اثرگذاری لازم را در جامعه نخواهد داشت؛ ما باور داریم که برای ساختن کشور در ابتدا باید به دنبال فرهنگ برویم.

جمالی‌پور با اشاره به اینکه امروز سرمایه‌گذاری تمام کشورهای دنیا بر روی فرهنگ و سرمایه انسانی است، بیان کرد: کشور ما امروز یک کشور فرهنگی بوده و انقلاب اسلامی پایه فرهنگی دارد؛ عواملی که موجب شورش و قیام مردم برای تشکیل انقلاب اسلامی شد، مربوط به موضوعات فرهنگی بود.

در حوزه برنامه‌ریزی حکومتی و اجرایی نتوانستیم ارزش‌های فرهنگی را جاری کنیم

وی اضافه کرد: باوجودی که پایه و اساس انقلاب اسلامی، فرهنگ است نتوانستیم فرهنگ را در این انقلاب نهادینه کنیم و برای بروز این شرایط عوامل مختلفی از جمله اقدامات دشمن اثرگذار بوده است.

این مقام مسئول گفت: هرچند جنگ تحمیلی ارزش‌های فرهنگی جامعه را غنی کرد، اما با این وجود در حوزه برنامه‌ریزی حکومتی و اجرایی نتوانستیم ارزش‌های فرهنگی را جاری کنیم.

جمالی‌پور یادآور شد: در زمان کنونی، به بُعد مهم انقلاب که بعد فرهنگی است توجه اساسی نشده و امروز با آسیب‌هایی در حوزه اجتماعی و بداخلاقی‌هایی که همچون موریانه سرمایه‌های ما را از ما می‌گیرد و در جامعه رخ می‌دهد روبه رو می‌شویم.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی مقام معظم رهبری، موضوع فرهنگی بوده؛ چراکه موضوع فرهنگی همواره مورد هجوم دشمن بوده است؛ امروز البته موضوع فرهنگ و اقتصاد مورد توجه دشمن است و توانسته از ظرفیت‌های مختلف استفاده کند.

از انتقادات استقبال می‌کنیم

استاندار قزوین تصریح کرد: زبان و ادبیات به عنوان حافظ ارزش‌ها در تمام ادوار گذشته نقش ایفا کرده است؛ زیرا این زبان یک زبان رسمی نیست بلکه مقابله پنهان است و اثرگذاری جدی دارد.

جمالی‌پور مطرح کرد: اعتقاد داریم که اثر زبان و شعر و فرهنگ اثرگذارتر از قدرت رسمی دولت بوده زیرا شعر و ادبیات برگرفته از دل مردم است و یک حرکت را رقم می‌زند.

وی گفت: شاعران سرمایه‌های بزرگی در راستای همبستگی ملی و ایجاد شور و نشاط در جامعه هستند و از فعالیت شاعران استقبال می‌کنیم؛ فرهنگ‌ به عنوان زیرساخت توسعه است و اگر بخواهیم مردم را در کنار خود قرار دهیم باید به فرهنگ‌ توجه کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: معتقدم انتقاد سازنده، راه اصلاح است و می‌تواند راهی برای رشد باشد، اما این انتقادها نباید در راستای تخریب باشد؛ از آنچه که به عنوان انتقاد سازنده در حوزه زبان و ادبیات باشد استقبال می‌کنیم.

جمالی‌پور بیان کرد: اعتباری برای حوزه فرهنگ اختصاص داده نشده است، اما هر اعتباری که در اختیار استانداری قرار گیرد آن را در اختیار مدیران مجموعه فرهنگی قرار می‌دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: تعامل بین دولت و حکومت و فرهنگیان و صاحبان ادب مهم است و می‌تواند رشد را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان