۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۳۸درصد دانش‌آموزان استثنائی قزوین از اینترنت محروم هستند
کد خبر: ۳۴۴۷۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۰ ساعت: ۹:۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان:

۳۸درصد دانش‌آموزان استثنائی قزوین از اینترنت محروم هستند

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان قزوین گفت: ۳۸ درصد از دانش‌آموزان ما به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا سیستم هوشمند، چاره‌ای جز آموزش حضوری ندارند.

۳۸درصد دانش‌آموزان استثنائی قزوین از اینترنت محروم هستند
معرفت‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت بازگشایی مدارس استثنائی در استان اظهار کرد: مدارس استثنائی استان موظف به اجرای شیوه نامه‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته و همه پیروی خواهیم کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان قزوین با بیان اینکه تمام مدارس استثنائی با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها از 15  شهریور بازگشایی شد، افزود: با توجه به تفاوت بارز آموزش استثنائی با عادی از نظر کثرت دانش‌آموزان؛ استاندارد کلاس‌های استثنائی به طور میانگین 5/8 نفر است که این میزان حتی به شش نفر هم نمی‌رسد؛ لذا به راحتی می‌توان اصول بهداشتی را اجرا کرد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است ویروس کرونا چند سال با ما همراه باشد لذا نمی‌توان آموزش را تعطیل کرد؛ در آموزش استثنائی ما علاوه بر آموزش، توانبخشی داریم که این خدمات که شامل گفتار درمانی، کاردرمانی، تربیت شنیداری و فیزیوتراپی است که کاملا حضوری باید انجام شود.

احمدی گفت: با توجه به شرایط خاص دانش‌آموزان، ممکن است همه والدین مقدور نباشند که پا به پای دانش‌آموزان بحث فرایند یادگیری را به صورت مجازی محقق کنند؛ از طرفی 38 درصد از دانش‌آموزان ما دسترسی به اینترنت یا سیستم هوشمند ندارند لذا چاره‌ای جز آموزش حضوری ندارند.

تعداد دانش‌آموزان کلاس درس کمتر از شش نفر است

این مقام مسئول عنوان کرد: تمام مدارس استثنائی با اختیار شورای مدرسه آموزش‌های حضوری و غیرحضوری را مدیریت می‌کنند که بخشی از آموزش‌ها و توانبخشی حضوری و بخشی هم غیرحضوری برگزار شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان قزوین ادامه داد: کل ثبت نامی‌های ما در مدارس هزار و 90 نفر خواهند بود اما چون درصدی از دانش‌آموزان تاکنون ثبت نام نکردند، سنجش هنوز ادامه دارد و همچنین هزار و 500 دانش‌آموز هم تحت عنوان "تلفیقی فراگیر" در مدارس عادی داریم.

وی اذعان کرد: دانش‌آموزان گروه کم‌توان ذهنی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی به طور مستقل نمی‌توانند با ابزار آموزشی کار کنند از این رو خانواده باید در کنار آن‌ها باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: کودکان اوتیسمی و پیش فعال قطعا نمی‌توانند از طریق فضای مجازی آموزش‌ها را دنبال کنند از این جهت ما آموزش حضوری برای این گروه در نظر گرفتیم و مدارس باز است و معلمان حضور دارند.

احمدی ادامه داد: شورای مدارس می‌توانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند تا حداقل دو روز در هفته دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر شوند و درس‌های اولویت‌دار را از طریق آموزش حضوری دریافت کنند؛ باتوجه به بازدیدی که در اولین روز بازگشایی مدارس داشتم اکثر دانش‌آموزان بنا به دلایلی که مطرح شد، راغب به استفاده از آموزش حضوری هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه استاندارد کلاس‌های استانی ما به طور میانگین حدود شش نفر است این اختیار را به شورای مدارس دادیم که با ظرفیت 50 درصدی پوشش دهند تا تجمع کمتر شود و خانواده‌ها با خیال آسوده‌تری فرزندان خود را به مدرسه بیاورند.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط خاص دانش‌آموزان، حضور یکی از والدین در کنار دانش‌آموز الزامی است که برنامه‌ریزی شده برای والدین یک سالن انتظار خارج از سالن و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه معلمان مدارس استثنائی به صورت حضور 100 درصدی آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند، گفت: مدارس استثنائی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی سطوح و کلاس‌ها دایر شدند و از بدو ورود، داشتن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و همکاران با محوریت کارشناسان بهداشت مدارس کنترل می‌شود.

مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر است

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان قزوین اضافه کرد: اتفاق مثبت و ویژه‌ای که امسال رخ داد و سازمان استثنائی کشور آن را مدیریت می‌کند این است که کل محتواها و دروس استثنائی را در تمامی معلولیت‌ها و گروه‌ها تقسیم‌بندی کرده که در قزوین هم کارهای تدریس و ضبط شش کتاب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مطالب را در سه مرحله، سه محتوای آموزشی و سه محتوای توانبخشی به سازمان انعکاس می‌کنیم که مرحله اول آن ارسال شده و مرحله دوم تا آبان و مرحله سوم تا دی ماه تدریس و ضبط خواهد شد.

احمدی ابراز کرد: سازمان استثنائی کل محتوای آموزشی را از پیش دبستانی تا متوسطه در تمامی گروه‌های کم توان ذهنی، نابینا، ناشنوا و اوتیسم را آماده می‌کند که از طریق شبکه شاد در اختیار دانش‌‌آموزان قرار گیرد و مرحله اول بارگذاری شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این طرح به صورت کشوری است و آموزش‌ها و محتواها تولید می‌شود و در اختیار تمام دانش‌آموزان در کل کشور قرار خواهد گرفت و این مزیت خوبی است؛ چراکه قابلیت تکرار دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از آموزش اصلی هم استفاده کنند و جهت آموزش تکمیلی و دریافت کاربرگ‌ها به مدارس هم مراجعه کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با بیان اینکه ما مدارس روستایی نداریم، گفت: در الموت شرقی یک کلاس ضمیمه با چهار دانش‌آموز و روستای اردلان آوج با سه دانش‌آموزان را داریم که قطعا این دانش‌آموزان درگیر مشکلات اینترنت هستند اما چون کلاس‌ها حضوری است، مشکلی نخواهند داشت.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان