۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مدرسه فرسوده روستا تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است/ از آب غیربهداشتی رنج می‌بریم/ صدایمان به مسئولان قزوین نمی‌رسد
کد خبر: ۳۴۴۴۸۶ نویسنده: مصیب نوروزیان تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۰ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

دهیار روستای "کنشکین" تاکستان:

مدرسه فرسوده روستا تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است/ از آب غیربهداشتی رنج می‌بریم/ صدایمان به مسئولان قزوین نمی‌رسد

 دهیار روستای "کنشکین" تاکستان گفت: ساکنین روستا از آب شرب غیر بهداشتی رنج می‌برند و هیچ مسئولی هم پاسخگوی مطالبات ما نیست.

مدرسه فرسوده روستا تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است/ از آب غیربهداشتی رنج می‌بریم/ صدایمان به مسئولان قزوین نمی‌رسد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روستای کنشکین در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین و ۳۰ کیلومتری شهر تاکستان و جزو دهستان قاقازان غربی در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد.

این روستا به چندین روستای اطراف مرکزیت دارد به طوری که دانش آموزان این روستاها برای ادامه تحصیل به روستای کنشکین مراجعه می‌کنند. اخیرا روستای کنشکین با مشکلاتی مواجه شده که نارضایتی ساکنین آن را به دنبال داشته است.

مصیب نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به مشکل آب شرب روستای کنشکین، اظهار کرد: آب شرب این روستا چندین سال است که به دلیل فرسودگی چاه قدیمی، ریزش جداره‌های آن و نفوذ سیلاب با هر بارندگی، با مشکل مواجه است.

وی افزود: با توجه به قدمت این چاه که به سال‌های پیش بازمی‌گردد و مشکلاتی که برای تامین آب شرب بهداشتی وجود دارد، موضوع آب شرب را از نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کردیم که در نهایت بعد از گذشت 16 ماه، در اوایل بهمن ماه سال گذشته با همکاری دولت چاهی حفر شد و مقداری تجهیزات به همراه یک کانکس برای بهره‌برداری این چاه در اختیار روستا قرار گرفت.

دهیار روستای کنشکین بیان کرد: متاسفانه از بهمن ماه تاکنون علی رغم اینکه با پیمانکار مربوطه هم قرارداد منعقد شده هیچ اقدامی صورت نگرفته و مردم روستا همچنان با آب شرب غیربهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوروزیان تاکید کرد: بارها برای پیگیری به مدیرکل آبفا مراجعه کردم اما متاسفانه پاسخگو نیستند و با بهانه‌های مختلف هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و گویی صدایمان به جایی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر بودجه لازم برای ادامه پروژه را ندارند چرا به ارزش 200 میلیون تومان لوله را زیر آفتاب رها کرده‌اند؟ چرا تعلل می‌شود؟ اگر مشکلی در خصوص تجهیزاتی که در روستا رها شده است، ایجاد شود چه کسی پاسخگو است؟ چراکه این اموال بیت‌المال است و باید برای رفاه مردم از آن استفاده شود.

دهیار روستای کنشکین با اشاره به اینکه مجوز بهره‌برداری چاه جدید اخذ شده است، بیان کرد: متاسفانه شرایط به گونه‎ای شده که حتی برای آبادانی روستا هم از روستائیان درخواست بودجه دارند در حالی که یک روستایی چه میزان درآمد دارد که ما بتوانیم 50 درصد از هزینه پروژه را بپردازیم.

نوروزیان گفت: برای ادامه پروژه با پیمانکار تماس گرفتیم که متوجه شدیم به علت عدم پرداخت مطالباتش از اداره آب، از ادامه این کار خودداری می‌کند.

دهیار روستای کنشکین ابراز کرد: اگر نظام اداری و مسئولین ذی‌ربط وظایف خود را به درستی انجام دهند ما مجبور نمی‌شویم برای حل مسائل به دفاتر نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس مراجعه کنیم.

نوروزیان با اشاره به وضعیت نامناسب دبیرستان دخترانه روستا ادامه داد: روستای کنشکین یک روستای مرکزی است لذا دانش آموزان زیادی از چندین روستای اطراف برای ادامه تحصیل به این روستا مراجعه می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه دبیرستان دخترانه ما وضعیت مناسبی ندارد به طوری که تمام دیوارهای آن در اثر نم‌زدگی سست و تخریب شده است؛ از سال گذشته چندین بار جهت رفع این مشکل به ارگان‌‎های ذ‌ی‌ربط مراجعه داشتیم اما متاسفانه تاکنون هیچ قدمی از سوی مسئولین برداشته نشده است.

دهیار روستای کنشکین بیان کرد: یک قطعه زمین از طرف شورا برای ساخت مدرسه اهدا شده اما مسئولین به دنبال خیّر برای تاسیس هستند؛ سوال اینجاست که شاید تا چندین سال خیّری پیدا نشود آیا تمام این دانش آموزان حق تحصیل ندارند؟! طی این سال‌ها اگر حادثه‌ای رخ دهد چه کسی پاسخگو است؟

نووزیان بیان کرد: مسئولین می‌گویند برای ساخت مدرسه باید ۳۰درصد آورده داشته باشید تا مابقی را دولت کمک کند اما در این شرایط اقتصادی یک روستا چطور این بودجه را تامین کند؟

وی با تاکید بر افزایش و ارتقاء خدمات در حوزه‌های مختلف در روستاها گفت: امروزه همه جا صحبت از ارائه تمامی خدمات زیربنایی به روستاها است چراکه با ارتقاء خدمات باید از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود و حتی مهاجرت معکوس صورت گیرد.

نوروزیان با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان اداره برق تشریح کرد: در جهت آبادانی روستا و اجرای طرح هادی با همکاری اعضای شورا تصمیم به ایجاد یک بلوار گرفتیم متاسفانه چندین تیر برق در این مسیر نیاز به جابجایی دارد در جهت حل این مشکل بارها به اداره برق شهرستان مراجعه کردیم اما متاسفانه رئیس اداره برق پاسخگو نیست.

دهیار روستای کنشکین عنوان کرد: این روستا بالغ بر 2 هزار جمعیت داشت که جوانان به دلیل عدم زیرساخت لازم به جهت اشتغال و شرایط اقتصادی به شهرها مهاجرت کردند و در سامانه آمار سال 95 جمعیت روستا هزار نفر ثبت شده که البته بر اساس آمار خانه بهداشت در فصل‌های کشاورزی، جمعیت به هزار و 400 نفر هم می‌رسد.

نوروزیان در پایان گفت: امیدوارم مسئولان استان اقدامات لازم را در زمینه حل مشکلات ساکنین انجام دهند چراکه باید تمام تلاش را در جهت رضایت روستائیان داشته باشیم.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان