۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین وضعیت امروز جهاد کشاورزی قزوین زیبنده استان نیست/ کاهش میزان محصولات زراعی و باغی قزوین طی سه سال اخیر/ با مشکلات حوزه کشاورزی قزوین، انتظار تقدیر وزیر را نداشتیم
کد خبر: ۳۴۴۳۴۳ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲ ساعت: ۱۱:۵۶ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

وضعیت امروز جهاد کشاورزی قزوین زیبنده استان نیست/ کاهش میزان محصولات زراعی و باغی قزوین طی سه سال اخیر/ با مشکلات حوزه کشاورزی قزوین، انتظار تقدیر وزیر را نداشتیم

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به آمار و مستندات عملکرد حوزه کشاورزی استان قزوین گفت: میزان تولید محصولات زراعی و باغی استان در طول سه سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

وضعیت امروز جهاد کشاورزی قزوین زیبنده استان نیست/ کاهش میزان محصولات زراعی و باغی قزوین طی سه سال اخیر/ با مشکلات حوزه کشاورزی قزوین، انتظار تقدیر وزیر را نداشتیم

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در مورد عملکرد جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: از همان زمانی که نماینده مجلس شدیم، سعی کردیم با ارگان‌های مختلف نشست‌هایی داشته و ارزیابی عملکرد ارگان‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: در طول این چند ماه از بعضی ادارات تقدیر و تشکر شد و پیام‌هایی از مردم رسید که از زحمات آنها تقدیر می‌کردند، اما اداراتی هم هست که از آن‌ها انتقاداتی می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: یکی از مجموعه‌هایی که مراجعین از آنها شکایات و انتقاد به دفاتر نمایندگان دارند مجموعه جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: وضعیت امروز جهاد کشاورزی قزوین زیبنده استان نیست، قطعاً رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین زحمات زیادی کشیده و تلاش زیادی داشته و این انتقادات نافی زحمات مجموعه جهاد کشاورزی استان و مدیریت آن نیست.

این مقام مسئول ابراز کرد: نهایتا ارزیابی‌ها منجر به آن شد که نمایندگان یک تذکر کتبی به وزیر کشاورزی دادند، البته ما به صورت حضوری نیز با وزیر کشاورزی دیدار داشتیم و با وی صحبت کرده و مشکلات استان را مطرح کردیم و بی‌اطلاع از مشکلات استان قزوین نیستند.

وی تصریح کرد: انتظار داشتیم که وزیر کشاورزی با نشان دادن واکنش منطقی در واقع مجموعه خود را به اصلاح عملکرد سیستم در کشاورزی استان پایبند کنند، اما قطعا انتظار اهدای تقدیرنامه به این شکل به مدیریت جهاد کشاورزی نه در جامعه قزوین مورد انتظار مردم بود و نه برای نمایندگان.

محمدبیگی عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشند که چرا وقتی هنوز هیچ اصلاحی در عملکرد سازمان انجام نشده، اقدام به تقدیر می‌کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: ما فرصتی به مدیریت جهاد کشاورزی استان دادیم که مشکلات عملکردی و مدیریتی سازمان را حل کنند، با این حال هنوز تغییراتی را به لحاظ عملکردی و مدیریتی نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد که نیاز به اهتمام بسیار جدی برای تصحیح عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان وجود دارد.

محمدبیگی با اشاره به آمار و مستندات عملکرد حوزه کشاورزی استان قزوین بیان کرد: آنچه حائز اهمیت است، این است که مطابق آمارهای رسمی زراعی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید محصولات زراعی استان در طول سه سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین ضعف‌هایی در حوزه نحوه برخورد با کارمندان و در زمینه برخورد متفاوت با ارباب رجوع و همین‌طور ضعف‌هایی در تامین کود و نهاده‌های دامی و بحث‌هایی در مورد مراکز خدمات کشاورزی مطرح است که به نظر می‌رسد نیازمند اصلاح عملکردی در سازمان است.

وی بیان کرد: در حوزه میزان تولید ابلاغی کلزا از جهاد کشاورزی کشور برای تولیدات زراعی سال ۹۸-۹۹ حدود ۱۸ هزار تن ابلاغ شده بود که ۷ هزار و ۲۰۰ تن به عبارتی حدود ۴۰ درصد تحقق داشتیم که نشان می‌دهد عملکرد استان در این زمینه تضعیف شده است.

محمدبیگی عنوان کرد: در حوزه تولید غلات از ۵۱۹ هزار تن به ۴۰۶ هزار تن کاهش تولید را مشاهده می‌کنیم. غلات نقش مهمی را در حوزه نهاده‌های دام و طیور دارد و اکنون بیشترین مشکل ما در حوزه پرورش مرغ و همین‌طور برای تنظیم گوشت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت قرمز است.

این مقام مسئول بیان کرد: مطابق سند برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ما مغایرت حدود ۸۵ درصدی را می‌بینیم، البته برخی از مشکلات ناشی از سیاست قیمت گذاری و خرید تضمینی در سطح ملی بوده و استانی نیست؛ اما آیا این میزان کاهش در استان می‌تواند نافی رسالت استانی جهاد کشاورزی باشد.

وی ابراز کرد: ما نیاز به اقدامات و تمهیداتی هستیم که در استان قزوین برای تامین خوراک مرغداری‌ها و دامداری‌ها انجام شود، زیرا استان قزوین بین چهار تا ۱۰ درصد تخم مرغ و گوشت سفید کشور را تولید می کند، قاعدتاً نسبت به استان‌های دیگر نیازمند تولید بیشتری هستیم.

محمدبیگی گفت: میزان رشد مغایرت از برنامه تولید محصول جو در سه سال اخیر بالغ بر دو برابر شده است، یعنی از شش درصد مغایرت با برنامه به ۱۳ درصد مغایرت رسیده‌ایم، همه این موارد به تولیدات نهایی استان یعنی مرغ و تخم مرغ و تامین پروتئین ضرر می‌زند.

وی ادامه داد: محصولات زراعی باغی استان در طی سه سال اخیر کاهش تقریبی ۴۰۰ هزار تن را تجربه کرده است، در حالی که متوسط بارش بهاره استان خصوصاً در دو سال اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و از رشد نسبی برخوردار بوده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: سطح کشت زراعی استان قزوین از ۲.۳ درصد به ۲.۱۴ افزایش پیدا کرده بنابراین با توجه به این آمار کاهش محصولات زراعی قابل پذیرش نیست و می‌تواند نشانگر ضعف راهبردی در بخش‌ کشاورزی استان باشد.

وی عنوان کرد: در تولیدات گندم از ۳۱۷ هزار تن به ۲۷۹ هزار تن کاهش تولید رسیدیم، البته امسال هنوز آمار کامل نشده است. عملکرد فعلی مغایر با سیاست‌های خوداتکایی و اسناد اقتصاد مقاومتی و اهداف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی کشور است.

محمدبیگی عنوان کرد: میزان تولید جو، حدود ۱۲۵ هزار تن در سال ۹۴ - ۹۵ بوده که در سال ۹۷-۹۸ به ۱۰۵ هزار تن کاهش پیدا کرده در حالی که سال‌های اخیر پربارش‌تر بوده است همه این موارد متاسفانه نگران کننده است.

محمدبیگی تصریح کرد: یکی دیگر از محورها که متاسفانه با عدم پیگیری و برنامه‌ریزی موجب تضییع حقوق کشاورزان و بهره‌برداران استان شده است، اعتبارات مربوط به مبارزه با سیل در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در این زمینه هم عملکرد نشان می‌دهد که دیرتر از استان‌های همجوار اعتبارات خود را تقسیم کردیم و از سر جمع اعتبارات نیز خوب استفاده نشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: این در حالی است که در بازدیدهای دوره‌ای که از مناطق داشتم کشاورزان و بهره‌برداران الموت و مناطق همجوار گله‌مندی‌های زیادی در خصوص تخصیص اعتبارات مبارزه با سیل در بخش کشاورزی داشتند.

وی افزود: این ابراز نارضایتی اقشار ضعیف مردم برای ما ایجاد مسئولیت می‌کند و ما هم از مسئولان جهاد کشاورزی استان مطالبه‌ داریم.

محمدبیگی تصریح کرد: یکی دیگر از انتقادات از بخش کشاورزی، نحوه تعامل با بخش خصوصی است و باید تعامل شایسته و فراگیر با بازیگران بخش خصوصی کشاورزی استان انجام شود والا حکمرانی بخش کشاورزی با مشکل مواجه می‌شود.

وی عنوان کرد: دایره مدیریتی باید در استان طوری طراحی شود که ما بتوانیم شاهد رضایتمندی کشاورزان بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و فعالان مختلف این حوزه باشیم.

این مقام مسئول گفت: در طی سه سال اخیر ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان سه نوبت در طی سه سال تغییر کرده است. در جلسات کمیته بذر استان نیز دو نوبت عدم حضور را می‌بینیم.

وی بیان کرد: کمیته بذر استان به حدی مهم است که وظیفه ساماندهی ۴۰ درصد بذر تولیدی استان‌ها را برعهده دارد و حضور مستمر ریاست سازمان در تسهیل و رفع موانع تولید برای کمیته بذر بسیار مهم است.

محمدبیگی تاکید کرد: امروز که سلامت و امنیت غذایی با چالش مواجه است، برگزاری کمیته‌های فنی از این قبیل بسیار مهم است، انتظار داریم که به شکل کارشناسی و علمی در این حوزه‌ها عمل شود و مطالبات مردم پاسخ داده شود.

وی عنوان کرد: در حوزه تولید دانه‌های روغنی وضع مطلوبی را در استان نمی‌بینیم، برآورد کارشناسی در سال جاری کمتر از ۷ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.

این مقام مسئول گفت: مطابق برنامه ابلاغی وزارت جهاد باید امسال حداقل ۱۲ هزار تن دانه روغنی در استان قزوین کشت می‌شد در حالیکه به پنج هزار و ۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده یعنی تقریبا ۴۸ درصد عملکرد ما مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم که عملکردهای سیاسی جای عملکردهای علمی را می‌گیرد و این یک زنگ خطری برای مدیریت‌های اجرایی در سطح کشور است.

محمدبیگی بیان کرد: مردم از سیاسی بازی‌ها خسته هستند و کار علمی و عملی و جهادی و مدیریت دلسوزانه از ما می‌خواهند، لذا شایسته است که منصفانه صحبت و نقد کنیم.

وی عنوان کرد: ما هم انتقادات خود را با آمار و اسلوب علمی می‌گوییم و امیدواریم که مسئولان هم عملکرد خود را به صورت شفاف برای مردم بیان کنند. برخورد سیاسی، تقدیر و تنبیه سیاسی را کنار بگذارند زیرا تشویق و تنبیه‌های سیاسی دردی را از درد ملت دوا نمی‌کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: یکی دیگر از محورهای مورد پرسش عملکرد بخش کشاورزی استان عدم هماهنگی نظام تحقیقات کشاورزی استان با مزیت‌های نسبی کشاورزی استان است.

وی عنوان کرد: ما رتبه سوم تولید انگور، رتبه اول تولید زغال اخته، رتبه چهارم آبیاری قطره‌ای، رتبه دوم فندق در کشور، رتبه سوم شیر در کشور، رتبه ششم تولید تخم مرغ و رتبه چهارم ماهیان زینتی را در کشور داریم.

محمدبیگی افزود: چه برنامه‌ریزی‌های در استان صورت گرفته تا توسعه پژوهش‌های نظام تحقیقات کشاورزی استان که خوشبختانه پژوهشگران خبره در قسمت تحقیقات و آموزش بخش کشاورزی وجود دارد، در پژوهش‌های استان قرار بگیرد و به شکل مزیت کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: چرا نباید نظام تحقیقات کشاورزی استان معطوف به پژوهش‌های مورد نیاز و کاربردی ما باشد؟ چرا نباید مزیت‌های کشاورزی استان در این پژوهش‌ها را مورد بررسی قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما در عملکردمان در واحد سطح، محصولات خاصی داریم که می‌توانند ارتقاء کیفی و کمی محصولات را با این پژوهش‌ها رقم بزند و تولید ناخالص کشاورزی ما را با ارزش افزوده بالا بهبود ببخشند.

وی اضافه کرد: عدم توجه به کشاورزی دانش بنیان از موارد دیگری است که ما گله‌مندی از بخش کشاورزی استان داریم. قاعدتا کشاورزی دانش بنیان محدود به توسعه مکانیزاسیون، اعتبارات و تسهیلات نیست بلکه باید از شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی حمایت شود.

محمدبیگی تصریح کرد: باید تحقیقات جدید و افزایش اهتمام به شبکه سازی در حوزه دانش بنیان کشاورزی انجام شود، اما میزان جذب در رسته دانش‌بنیان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سازمان جهاد کشاورزی در طی دو سال اخیر صفر گزارش شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه کشت بافت گیاهی استان قزوین هم نیازمند حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان هستیم که شکایت‌هایی در این حوزه شده است که از آنها حمایت نمی‌شود. در مورد اهتمام جدی به مبارزه با فساد و تخلفات اداری نیز مردم از ما سوال می‌کنند که به نظر می‌رسد در حوزه ادارات جهاد کشاورزی تمرکز بر ابعاد فنی و تخصصی مدیریت بخش کشاورزی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: گاها عدم نظارت شایسته بر فرآیند توزیع کود باعث نارضایتی و شکایات کشاورزان شده است و گله‌گی‌هایی هم از وجود تخلفات اداری و عدم اهتمام جدی با مبارزه با تخلفات اداری به ما داده شده است.

محمدبیگی گفت: ما همه این موارد را از مدیریت جهاد کشاورزی خواستیم که برطرف کند تا ما نیز بتوانیم کمک کنیم، سیستم جهاد کشاورزی استان ارتقا پیدا کند.

وی بیان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی هم انتظار داریم که به جای تنبیه و تشویق سیاسی کمک کند تا وضعیت کشاورزی استان ارتقا پیدا کند.

محمدبیگی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات بحث میزان سهم بری کاهش یافته از اعتبارات فصل کشاورزی استان در مقایسه با سایر استان‌ها است. ما نیازمند پیگیری و اهتمام ویژه مسئولان کشاورزی استان هستیم.

وی تصریح کرد: استان‌هایی همچون قم، البرز و مرکزی و سمنان نسبت به تولید ناخالص داخلی کشاورزی در کشور در مقایسه با قزوین نسبت کمتری دارند منتها از اعتبارات فصل کشاورزی استانی با عدد بالاتری بهره‌مند می‌شوند به نحوی که gdp کشاورزی این استانها به میزان ۵۰ درصد استان قزوین است، اما برخورداری اعتبارات آنها از فصل کشاورزی استان‌ها به دو برابر قزوین می‌رسد. چرا؟

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان