۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کودکان بیشتر ناقل بیماری کرونا هستند/ کمبود ویتامین D در بدن باید تامین شود
کد خبر: ۳۴۴۱۰۵ نویسنده: دکتر سمیه جنانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۲۲ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

فوق تخصص گوارش کودکان:

کودکان بیشتر ناقل بیماری کرونا هستند/ کمبود ویتامین D در بدن باید تامین شود

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: کودکان بیشتر ناقل بیماری کرونا هستند و ممکن است بدون هیچ علامتی باشند؛ اما آن را به پدر و مادر منتقل کرده و آن‌ها را علامت‌دار کنند.

کودکان بیشتر ناقل بیماری کرونا هستند/ کمبود ویتامین D در بدن باید تامین شود
دکتر سمیه جنانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ در خصوص شیوع ویروس کرونا در کودکان اظهار کرد: متاسفانه علی رغم باورهای اشتباهی که از ابتدای شیوع این ویروس در ذهن مردم جای گرفته بود؛ باید گفت که کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند اما بیماریشان به ندرت وخیم می‌شود و آمار مرگ و میر در آن‌ها بسیار کمتر از بالغین است.

وی افزود: والدین باید بپذیرند که کودکان هم در معرض شیوع این ویروس قرار دارند اما متاسفانه با یک نگاه کلی در سطح شهر و خیابان‌ها مشاهده می‌شود که این موضوع را جدی نگرفته‌اند و اطفال و کودکان خود را بدون ماسک به بیرون از منزل می‌آورند.

فوق تخصص گوارش اطفال در خصوص علائم ویروس کرونا در کودکان بیان کرد: تمام علائمی که در بزرگسالان مشاهده می‌شود ممکن است در اطفال نیز قابل رویت باشد؛ البته علائم کرونا به طور کلی شامل تب، تنگی نفس، سرفه و بدن درد و از دست دادن حس بویایی و بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال آبکی و خونی است.

وی با اشاره به اینکه علائم گوارشی در کودکان شایع‌تر از علائم تنفسی است، گفت: تمام علائم ویروس کرونا که در بزرگسالان دیده می‌شود در کودکان نیز رخ می‌دهد اما علائم گوارشی در آنان بارزتر است به طوری که چندین نمونه علائم کبدی و زردی گزارش شده است.

فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: متاسفانه با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و اسهال‌های ویروسی بسیار شایع است، تنها با انجام تست کرونا قابل تشخیص خواهد بود بنابراین حضور در اماکن عمومی و مسافرت، احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد.

جنانی با بیان اینکه معمولا علائم ویروس کرونا در کودکان خفیف‌تر است، ابراز کرد: داشتن علائم کرونا همیشه به معنی بستری شدن نیست چون متاسفانه درمان اثبات شده‌ای برای بیماری وجود ندارد لذا مهمترین نکته درمانی روش‌های کنترل تب و بدن درد با تجویز استامینوفن، ناپروکسن و تامین آب بدن بیمار با افزایش مصرف مایعات است.

والدین نباید با بستری کودک بیمار مخالفت کنند

فوق تخصص گوارش اطفال تشریح کرد: از آنجایی که ذخیره آب بدن کودکان کم است با کمترین تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی، سریع‌تر از بزرگسالان دچار بی‌آبی می‌شوند که در این موارد خطر شوک وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: لازم است در صورت داشتن هرگونه از علائم مشکوک ذکر شده، با یک پزشک مشورت شود و اگر بیمار بدحال نیست با کنترل علائم و ویزیت‌های مکرر در منزل قرنطینه شود.

جنانی ادامه داد: همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌شود در صورت تشخیص پزشک به بستری شدن در بیمارستان جهت کنترل علا‌ئم؛ مخالفت نکنند چون ممکن است سیر بیماری ناگهان پیشرونده شده و عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.

این پزشک فوق تخصص ادامه داد: متاسفانه روشی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و تنها راه مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت، ماسک زدن، رعایت فاصله و عدم حضور در اجتماع‌ها و شستن دست‌ها است.

فوق تخصص گوارش کودکان اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون توصیه های متفاوتی در خصوص مصرف زینک، ویتامین c و D و مولتی ویتامین‌ها شده است اما امکان اینکه همه یک دارو یا ویتامین خاصی را برای پیشگیری تاکید کنند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی مناسب است توصیه می‌شود درصورتی که فرد کمبود ویتامین D داشته باشد حتما درمان و جبران شود.

وی یادآور شد: متاسفانه باتوجه به زندگی‌های آپارتمانی و در خانه ماندن به دلیل شیوع ویروس کرونا چون کودکان در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند بیشتر آن‌ها کمبود ویتامین D دارند که باید جبران شود.

جنانی افزود: در کودکان تا 6 ماهگی ویتامین A+D و از آن به بعد تا 2 سال مولتی ویتامین تجویز می‌شود لذا در سنین کمتر، در صورت مصرف مناسب قطره‌های ذکر شده امکان کمبود این ویتامین بسیار پایین خواهد بود.

ارزیابی سطح ویتامین D و درمان آن ضروری است

فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: متاسفانه از آنجایی که معمولا خانواده‌ها قطره‌های تجویز شده را به درستی به کودکان نمی‌دهند و در سنین بالاتر مکمل مصرف نمی‌شود، ارزیابی سطح ویتامین D و درمان آن ضروری است.

وی بیان کرد: البته تجویز ویتامین D نباید به صورت سرخورد انجام گیرد چراکه ممکن است به علت مصرف بیش از حد این ویتامین دچار مسمومیت شوند لذا مصرف این نوع ویتامین باید با مشورت پزشک و دادن آزمایش صورت گیرد.

جنانی اضافه کرد: با توجه به شیوع آنفولانزا در فصل‌های پیش رو و امکان تداخل آن با ویروس کرونا توصیه می‌شود همه کودکان به ویژه کودکانی که درگیر بیماری‌هایی نظیر قلبی-عروقی، آسم، دیابتی، نقص ایمنی هستند و کودکانی که شیمی درمانی می‌شوند؛ حتما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

وی عنوان کرد: اگرچه تزریق واکسن آنفولانزا به معنی عدم ابتلا به این ویروس نیست اما حدالامکان بدن را در مقابل یک سری از شکل‌های جدید این ویروس ایمن می‌کند.

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: کرونا از همان ابتدا در کودکان هم بروز پیدا کرده بود اما متاسفانه با توجه به جوسازی صورت گرفته در گذشته، کسی قادر به پذیرفتن این واقعیت نبود.

وی بیان کرد: کودکان بیشتر ناقل بیماری کرونا هستند و ممکن است بدون هیچ علامتی باشند اما آن را به پدر و مادر منتقل کرده و آن‌ها را علامت‌دار کنند.

جنانی افزود: کودکان ناقل بیماری کرونا هستند و بیشتر مواقع به صورت یک سرماخوردگی خفیف دوره را طی خواهند کرد اما متاسفانه در صورت انتقال به خانواده ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

فوق تخصص گوارش کودکان در پایان گفت: امیدواریم مردم کرونا را جدی بگیرند و با ماندن در خانه به قطع زنجیره ابتلا به کرونا کمک کنند و در صورت حضور در خارج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۰۳

 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان