۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین  بیش از ۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شد
کد خبر: ۳۴۳۸۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۱۰ ساعت: ۱۲:۳۹ ↗ لینک کوتاه

دادستان قزوین:

 بیش از ۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شد

دادستان قزوین گفت: بیش از ۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌های استان رفع تصرف و آزادسازی شده و این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد. 

 بیش از ۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمد قاسمی در نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان که امروز در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: منابع آبی یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی است، اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه کافی به حفظ و صیانت از منابع آب، این موضوع به یکی مسائل و چالش‌های اساسی کشور تبدیل شده است.
 
وی افزود: بحران آب مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد، زیرا مصرف و برداشت بی‌رویه از منابع آب، آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را در پی دارد، به همین دلیل برگزاری مستمر نشست‌های این شورا و بررسی چالش‌های حوزه آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
این مقام مسئول گفت: بحث حفاظت و صیانت از آب، با توجه به اهمیت موضوع مستمرا در نشست‌های شورای حفظ حقوق بیت المال نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در دستور کار قرار دارد.
 
دادستان قزوین در ادامه بیان کرد: صیانت از منابع آبی یکی از مصادیق حقوق عامه و بیت المال است و از آنجایی که منابع آب در استان محدود و موارد مصرف نامحدود است، باید میان ورودی و خروجی آب یک تعادل برقرار شود و اگر برای این موضوع چاره اندیشی نشود، بی‌تردید در آینده با بحران‌های جدی مواجه خواهیم شد.
 
قاسمی به اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از منابع آبی استان اشاره و اذعان داشت: با تلاش‌های دستگاه قضایی و مشارکت و هم افزایی سایر دستگاه‌های متولی اقدامات قابل توجهی از جمله پلمب و مسلوب المنفعه چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه، رفع تصرف و آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب استان برنامه ریزی و اجرایی شد و تداوم این اقدامات در سال جاری با قوت و جدیت در دستور کار قرار دارد.
 
فرونشست زمین در دشت قزوین به یک بحران تبدیل شده است
 
این مقام قضایی استان تاکید کرد: صیانت از منابع آب نیازمند آمایش سرزمینی است و مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی و همچنین نقاط مختلف استان باید با برنامه و متناسب با شرایط آن منطقه صورت گیرد، تا برخی نقاط استان به دلیل برداشت و مصرف بی‌رویه دچار بحران نشود.
 
قاسمی تصریح کرد: اگرچه وقوع سیل در چند سال اخیر خسارت‌هایی را در استان در پی داشت، اما همین موضوع باعث شد تا در بحث رفع تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها ورود به موقعی داشته باشیم که بر اساس اقدامات انجام شده، تاکنون بیش از ۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌های استان رفع تصرف و آزادسازی شده و این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد.
 
دادستان مرکز استان اظهار کرد: بحث صیانت از منابع آب، مصرف بهینه و فرونشست زمین نیازمند فرهنگ سازی عمومی است و رسانه‌های مختلف به خصوص رسانه ملی باید جامعه را از آسیب‌ها و خطرات آینده در حوزه مسائل آب، آگاه و اطلاع رسانی کند.
 
وی افزود: ساماندهی چاه‌های دارای پروانه نیز در حفظ منابع زیرزمینی آب بسیار دارای اهمیت است و اجرای طرح نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز باید تسریع یابد و عدم ساماندهی این چاه‌ها موجب هدررفت آب و سودجویی برخی افراد می‌شود.
 
قاسمی در ادامه گفت: هوشمند سازی مصرف آب در حفظ منابع آب بسیار موثر است، اما این موضوع در استان به کندی صورت می‌پذیرد که ضروری است، دستگاه‌های متولی در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند و برنامه‌ها و اقدامات خود را به سرعت اجرایی کنند.
 
این مقام مسئول یادآور شد: فرونشست زمین در دشت قزوین به یک بحران بدل شده و لازم است در این خصوص برنامه‌های بلند مدتی تبیین شود و همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان تاکید داشتند، دشت قزوین باید احیاء شود و همه باید در این راستا تلاش کنیم.
 
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان بیان کرد: دستگاه قضایی استان تمام تلاش و همت خود را در راستای صیانت و حفاظت از منابع استان به کار گرفته و این آمادگی نیز وجود دارد تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود پشتیبان اقدامات سایر دستگاه‌های متولی در این راستا باشیم.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان