۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قزوین را قرمز کرد/ تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در استان قزوین
کد خبر: ۳۴۳۷۷۶ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۵/۵ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از وضعیت کرونای استان؛

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قزوین را قرمز کرد/ تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در استان قزوین

متاسفانه طی ماه اخیر برخورد خوش‌بینانه مردم باعث کاهش توجه به بیماری شد، در این راستا باید تعطیلی آخرین ابزار برای مقابله با ویروس باشد؛ درواقع می‌توان گفت کوتاهی و ساده انگاری مسائل را دامن زده است.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قزوین را قرمز کرد/ تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در استان قزوین

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ ویروس کرونا در روزهای ابتدایی ورود به استان قزوین وضعیت کنترل شده‌ای داشت و کم کم آمار مبتلایان و بستری‌ها افزایش یافت؛ اما پس از اعمال محدودیت‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی فعالیت‌ها و اجتماعات مختلف و همکاری بین مردم، بخش درمان و ستاد مقابله با کرونا روند بیماری کاهش یافت.

پس از مدتی و با ورود به ماه‌های خرداد و تیر روند بستری‌ها و مبتلایان مجدد افزایش یافت، البته بخشی از این افزایش به دلیل بیماریابی توسط سیستم درمان و بخشی دیگر نیز به دلیل عدم رعایت اصول و فاصله گذاری‌ها همچون روال قبل بود.

هدایت الله جمالی پور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره وضعیت کنترل بیماری در استان اظهار کرد: متاسفانه زحماتی که انجام شده و امیدی که برای مهار بیماری در خردادماه وجود داشت، به هم ریخت و طی تغییرات ایجاد شده در استان ممکن است مجدد به شرایط نامناسب بازگردیم.

وی ادامه داد: در صورت عدم تدبیر، شرایط خطرناک شده و مجدد به تعطیلی منجر می‌شود، که این رخداد در وضعیت اقتصادی موجود دردسرهای زیادی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

استاندار قزوین ابراز کرد: در شرایط موجود نیازمند برنامه ریزی منظم و منسجم، تصمیم گیری قاطع و اطلاع رسانی جدی هستیم، برخورد خوشبینانه باعث کاهش توجه به بیماری شد و اکنون نیاز داریم با جدیت بیشتری ورود کرده و موضوع را مدیریت کنیم، در این راستا باید تعطیلی آخرین ابزار برای مقابله با ویروس باشد.

وی افزود: استفاده از ابزارهای پیشگیری و توجه جدی به پروتکل‌ها به مدیریت شرایط منجر می‌شد؛ اما خود سازمان‌های اداری نیز طی یک مدت این پروتکل‌ها را جدی نگرفتند و درواقع می‌توان گفت کوتاهی و ساده انگاری مسائل را دامن زده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: لازم است پژوهشگران اجتماعی رفتارهای حوزه‌ی کرونا را مورد مطالعه قرار دهند، اگر غفلت کنیم به سرعت شدیدتر از گذشته مبتلا می‌شویم، از این رو باید مسئولین در سازمان‌ها به طور جدی به مساله ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: این بیماری بسیار پیچیده است، باید برای دستگاه‌هایی که همکاری لازم را ندارند جنبه تنبیهی درنظر گرفته شود و در این اقدام بین بخش خصوصی و دولتی تفاوتی وجود ندارد و ابتدا با سخت گیری و اخطار و در مرحله آخر تعطیلی اجرایی شود.

جمالی پور در پایان گفت: فرمانداران باید موضوع بیماری را جدی بگیرند، زیرا درصورت افزایش بیماری موجی از گرفتاری‌ها به کشور افزوده می‌شود، دولت اکنون در اوج مشکلات مالی و اقتصادی قرار دارد و در این شرایط کوتاهی‌های ما به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

بیش از ۷۴ درصد شهروندان البرز غربالگری شده‌اند

محمد نصیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره اقدامات انجام شده در مقابله با کرونا در شهرستان البرز اظهار کرد: در این شهرستان جلساتی برگزار شده که مصوباتی را به همراه داشته است و بیش از ۷۴ درصد شهروندان غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: تمام اماکن تهیه و توزیع غذا و همچنین ۸۲ اداره، ۴۱ دفتر پیشخوان، ۳۰ پمپ بنزین، شرکت‌ها، داروخانه‌ها و سایر مراکز مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در مواردی نیز با اخطار و پلمب همراه بوده است.

فرماندار شهرستان البرز ابراز کرد: ۴۵ درصد از موارد شناسایی شده بیماری کرونا، افراد خانه دار و درمجموع ۴۱ درصد مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت بوده و ۳۰ درصد بالای ۶۰ سال، ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد زن بودند.

وی افزود: بازگشایی تالارهای پذیرایی طی یک مدت باعث شد متقاضی سایر شهرها جشن‌های خود را در این شهرستان برگزار کرده و همین مورد به تغییر وضعیت از سفید به زرد کمک کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی و سایر تجمعات دارای اهمیت است، همچنین شهربازی و بازیگاه‌ها بیش از سایر موارد آلوده هستند و امکان ابتلا در این اماکن بسیار بالا است.

پیمان نامدار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به خیز کرونا در استان و اعمال محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: اکثر آلوده شدگان به ویروس کرونا و بیمارانی که به این دلیل در بیمارستان‌های استان بستری هستند جزو کسانی هستند که در اجتماعات غیرضرور و بدون ماسک حضور داشتند.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در استان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ بیمار در بخش‌های مختلف بیماران حاد تنفسی بستری شدند و متاسفانه تعداد بستری‌ها به ۲۷۷ نفر رسید که از اواخر فروردین‌ماه بی‌سابقه بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا به دوران اوایل اردیبهشت ماه برگشته است که نشان می‌دهد زمانی که درصد بیشتری از شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در اجتماعات، عروسی‌ها، مهمانی‌ها و مراسم عزا دوری کردند موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.

وی عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند، این در حالی است که متاسفانه چند روز گذشته آمار روزانه ۶ تا ۸ نفر فوتی را هم در استان داشتیم که بسیار ناراحت کننده است.

وضعیت سفید در شهرستان آوج به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی

نامدار بیان کرد: اکنون تعدادی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها در انتظار آی سی یو هستند؛ همچنین علی رغم اینکه ظرفیت اکسیژن رسان‌های بیمارستان‌ها چندین برابر شده است؛ اما شاید بیش از این کفاف بیماران را نمی‌دهد.

این مقام مسئول اعلام کرد: اکنون شهرستان‌های قزوین، تاکستان و بوئین‌زهرا در وضعیت قرمز قرار گرفتند و تعداد آمار بستری آنها در هر ۱۰۰ هزار نفر بالای سه نفر است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای در استان قزوین گفت: بیشتر این محدودیت‌ها برای کل استان بوده است؛ اما فقط تعدادی از محدودیت‌ها مختص شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز است.

نامدار در پایان عنوان کرد: شهرستان‌های آبیک و البرز هم در وضعیت زرد قرار دارند و فقط شهرستان آوج در وضعیت سفید است.

پرداخت وام با سود ۱۲ درصد به ۱۴ رسته شغلی

رضا گروسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونا به کسب و کارها اظهار کرد: رسته کشاورزی نیز به کسب و کارها جهت دریافت تسهیلات افزوده و پرداخت تسهیلات ۱۴ رسته را شامل می‌شود، این تسهیلات با سود ۱۲ درصد و پرداخت آن تا پایان مرداد ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: ۷۳۱ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به استان قزوین اختصاص یافته است که شناور بوده و قابل نگهداری نیست، از این رو باید روند بررسی درخواست کنندگان تسهیلات توسط بانک‌های عامل و دستگاه‌ها برای معرفی افراد به طور ویژه پیگیری شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین ابراز کرد: برای بیمه بیکاری بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کرده که بیشتر آن‌ها تایید شده و پنج هزار و ۴۴ نفر آن‌ها با حوادث غیرمترقبه مرتبط بوده که کرونا را نیز شامل می‌شود.

وی گفت: در رابطه با پرداخت تسهیلات بیش از هزار شکایت بررسی و در سامانه اصلاح شده که باتوجه به زمان محدود اقدام بزرگی بود.

تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در استان

عزیز الله افضلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره وضعیت تولید محصولات بهداشتی اظهار کرد: در ابتدا ۳۸ واحد تولید ماسک در استان فعالیت داشتند که ۸ واحد دارای مجوز صنعتی و ۳۰ واحد تولیدی صنفی بودند، اکنون ۲۰ واحد غیرفعال و ۱۸ واحد فعال داریم.

وی ادامه داد: این واحدهای غیرفعال باتوجه به کاهش شیوع بیماری از چرخه تولید خارج شدند؛ اکنون نیز افزایش نرخ مواد اولیه، عدم قیمت گذاری مناسب و سختی تامین مواد اولیه از موضوعاتی است که سازمان صمت درحال پیگیری آن‌ها است.

رئیس سازمان صمت قزوین ابراز کرد: اکنون روزانه ۲۰۰ هزار ماسک تولیدی داریم که ۱۲۰ هزارمورد آن در واحدهای صنعتی و ۸۰ هزار مورد نیز در واحدهای صنفی تولید می‌شوند و مشروط به تامین مواد اولیه امکان افزایش تا یک میلیون نیز وجود دارد.

وی افزود: ۵۰ هزار لیتر الکل و روزانه ۲۲۰ هزار تن ضدعفونی کننده در استان قزوین تولید می‌شود، در زمینه ماسک نیز کمبودی نداریم، برای ادامه نیز لازم است سهمیه درخواستی و ضرورت‌ها به ما اعلام شود تا میزان نیاز استان برای تولیدات آتی بررسی شود.

لزوم توجه ویژه به رانندگان بانوی سرویس مدارس

اسماعیل عرشیان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت رانندگان تاکسی اظهار کرد: در قزوین چهار هزار و ۸۵۰ دستگاه تاکسی و هزار و ۵۸۰ سرویس مدارس داریم.

وی ادامه داد: در پی شیوع کرونا رانندگان تاکسی کاهش درآمد ۷۵ درصدی داشتتد و دو هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده تامین اجتماعی بوده است و وام شش میلیونی حمایت کرونا دریافت می‌کنند؛ اما گروه دوم بیمه ندارند و چالش ما نیز همین گروه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین ابراز کرد: ۴۰۰ راننده برای دریافت دو میلیون از طریق بانک سینا به بنیاد علوی معرفی شده که افراد خاص بودند و برای ۱۰۰ نفر نیز شهرداری ورود کرده و بسته ارزاق تهیه شده است.

وی افزود: همچنین برای رانندگان تاکسی که جان خود را از دست داده‌اند، نیز کمک هزینه یک میلیونی کفن و دفن درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت رانندگان سرویس مدارس بیان کرد: این گروه رانندگان طی این مدت هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده و صرفا در اسفندماه ۶۵ درصد دریافتی داشته‌اند؛ از این بین ۵۴۲ سرپرست خانواده بانو داریم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی در پایان گفت: روزانه ۱۲هزار دانش آموز توسط هزار و ۵۰۰ راننده جابه جا می‌شد که چهار ماه است، پولی دریافت نکرده‌اند.

ضرورت برگزاری جلسات کرونا در سطح بخشداری و دهداری

قدرت الله مهدیخانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به نحوه برگزاری مراسمات در استان اظهار کرد: داشتن مجوز مراسم عروسی از اداره اماکن حتی در مراسماتی که در منازل برگزار می‌شود، برای کنترل روند بیماری کمک کننده است.

وی افزود: در قزوین بنرهای قابل توجهی مبنی بر رعایت پروتکل‌ها نداریم و همین مورد خیال مردم را راحت می‌کند و باعث می‌شود بیماری جدی گرفته نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان گفت: لازم است حتی در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نیز جلسات مقابله با کرونا تشکیل شود تا وضعیت به طور کامل بررسی شود.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان