۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماجرای ثبت عکس یادگاری تریال‌سواران در قزوین چه بود؟/ میراث فرهنگی و شهرداری پاسخ می‌دهند
کد خبر: ۳۴۳۶۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۸ ساعت: ۱۶:۵۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح از یک حاشیه فرهنگی_ورزشی؛

ماجرای ثبت عکس یادگاری تریال‌سواران در قزوین چه بود؟/ میراث فرهنگی و شهرداری پاسخ می‌دهند

در واکنش به حضور دوچرخه‌سواران بر بام آثار تاریخی قزوین این موضوع در فضای مجازی از سوی کاربران منتشر شد که "تریال‌کاران تیم ملی بر بام سرسرای قاجاری سعدالسلطنه، بزرگ ترین کاروانسرای خاورمیانه در قزوین حاضر شدند، این حضور یعنی الفبای حفاظت از میراث فرهنگی به هیچکدام از آنها آموزش داده نشده است؟

ماجرای ثبت عکس یادگاری تریال‌سواران در قزوین چه بود؟/ میراث فرهنگی و شهرداری پاسخ می‌دهند

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌ و هنر صبح ‌قزوین؛ چندی پیش عکسی با مضمون حضور تریال‌کاران در سرسرای قاجری سعدالسلطنه در فضای مجازی منتشر شد که این تصویر واکنش‌های متفاوتی از مردم هنردوست شهر مینودری را به همراه داشت.

در راستای واکنش به حضور این دوچرخه‌سواران بر بام این آثار تاریخی قزوین این موضوع در فضای مجازی از سوی کاربران منتشر شد که "تریال‌کاران تیم ملی بر بام سرسرای قاجاری سعدالسلطنه، بزرگ ترین کاروانسرای خاورمیانه در قزوین حاضر شدند، این حضور یعنی الفبای حفاظت از میراث فرهنگی به هیچکدام از آنها آموزش داده نشده است؟ با آن هزینه ای که برای مرمت این اثر انجام گرفت کسی نبود جلوی این نمایش تخریبی را بگیرد؟"

در پی واکنش‌های صورت گرفته از سوی شهروندان قزوینی؛ جوابیه‌ای از سوی اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین به حواشی انتشار عکس یادگاری گروه دوچرخه سواران تریال بر بالای گنبد سرای سعدالسطنه به شرح زیر منتشر شد:

شهردار قزوین اقدام گروه مذکور را کاملا اشتباه خوانده و به عوامل اجرایی و نظارتی ذی ربط در شهرداری تذکرات لازم را صادر و اعلام کرد که اینگونه اقدامات در صورت تکرار، نابخشودنی و برخوردهای لازم براساس موازین قانونی صورت خواهد پذیرفت.

در ادامه این جوابیه آمده است: همچنین شهردار قزوین طی تماس تلفنی با رئیس هیئت دوچرخه سواری استان که متولی دعوت و پذیرش گروه مذکور بود، خواستار توجه و دقت بیشتر آن هیئت به اقدامات عوامل اجرایی در فرایند درست برنامه‌های از پیش تعیین شده شد.

گفتنی است؛ تریال سواران ملی پوش ایران که برای آمادگی هر چه بیشتر در رقابت‌های بین المللی، روز پنج شنبه ۲۶ تیرماه، در محوطه‌ی حیاط سعدالسطنه حضور یافته و به انجام حرکات نمایشی پرداخته بودند، در پایان تمرینات و به درخواست کارگردان برنامه تلویزیونی "چند درجه ورزش تخصصی تریال"، عکس یادگاری بر بام سرای سعدالسطنه گرفتند.

مجوز حضور تریال سواران ملی پوش در سرای سعدالسلطنه پیش از این نیز در سال ۱۳۹۱ و در هفته قزوین، صادر شده بود تا به انجام حرکات نمایشی بپردازند."

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ ‌و هنر صبح ‌قزوین؛ با اشاره به حضور تریال‌کاران بر بام سعدالسلطنه اظهار کرد: اخباری با مضمون برگزاری مسابقات ملی‌پوشان تریال بر بام سعدالسلطنه توسط خبرگزاری‌های استانی از جمله ایسنا منتشر شد که از واقعیت دور بود.

وی افزود: به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی قزوین برگزاری مسابقات را بر بام سعدالسلطنه قزوین قویا تکذیب می‌کنم و از خبرنگاران می‌خواهم در انتشار خبر دقت لازم را داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اذعان کرد: درخصوص مراسم تریال باید گفت که این مسابقات در سطوح‌مختلف و موانع استاندارد در حیاط سعدالسلطنه برگزار شد که در این خصوص روابط عمومی و شهردار قزوین پیگیری‌های لازم را انجام دادند.

وی گفت: اما آنچه که به عنوان خبر توسط رسانه‌ها منتشر شد حضور دوچرخه‌سواران همراه با دوچرخه‌ بر بام چهارسوق سعدالسلطنه برای ثبت عکس یادگاری بود که در پایان مراسم انجام شده‌بود.

این مقام مسئول ابراز کرد: به طوری کلی باید گفت که حضور دوچرخه‌سواران در بام چهارسوق سعدالسلطنه من باب عکس یادگاری بوده و مراسم مسابقات دوچرخه‌سواری در حیاط بنا برگزاری شده که لازم است رسانه‌های استانی در انتشار اخبار دقت لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: استان قزوین و مسئولین مربوطه حافظ میراث و بناهای تاریخی استان هستند و در این راستا تلاش می‌کنند که ما امیدواریم با توجه به این مسئله میزبان خوبی برای ورزشکاران تریال بوده باشیم و تلاش کنیم تا در روزها و سال‌های آتی نیز میزبان خوبی باشیم‌.

این عکس‌برداری بدون برنامه ریزی قبلی انجام شد

در ادامه طی پیگیری‌های انجام شده توسط پایگاه خبری صبح‌ قزوین حسین علیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح ‌قزوین؛ اظهار کرد: رشته‌ی دوچرخه‌سواری دارای سه‌ شاخه است که یکی از آنها تریال است. دوچرخه‌ی بدون زین با وزن ۵ کیلو و ۴۰۰ گرم تجهیزات اصلی این رشته بوده و باید گفت که این رشته‌ بیشتر جنبه‌ی نمایشی و رقابتی دارد.

وی افزود: سال ۹۱ در راستای اجرای برخی مراسمات که درخصوص معرفی سرای سعدالسلطنه اجرا می‌شد تریال نیز از آن دسته برنامه‌هایی بود که علاوه بر معرفی بنا با استقبال بی‌نظیر مردم نیز مواجه شد.

سرپرست اداره ارتباطات و اموربين الملل شهرداری قزوین اذعان کرد: زمانی که در سال جاری درخواست برگزاری مراسم نمایشی تریال مطرح شد ما به اسناد موجود مراجعه کردیم و متوجه شدیم سرای سعدالسلطنه با رعایت پروتکل‌های ایمنی در هشت‌سال گذشته میزبان مهمانان تریال‌کار بوده‌است.

وی گفت: به طور کلی مراسمات تریال‌کاری در دو محیط شهری یا کوهستانی برگزار می‌شود پیشنهاد ما برای اجرای این نمایش ورزشی دهکده‌ی طبیعت استان بود که خود تریال‌سواران سعدالسلطنه را با توجه به محیط شهری و سوابق ورزشی پذیرفتند.

این مقام مسئول ابراز کرد: حیاطی که هشت سال گذشته به حضور تریال‌کاران اختصاص داده‌شده بود باردیگر برای حضور مهمانان آماده شد.

وی ادامه داد: تعدادی الوار چوبی برای اجرای نمایش دوچرخه سواری و پرش دوچرخه‌ها از یک الوار به الوار دیگر چیده و مراسم نیز طبق برنامه اجرا شد.

علیجانی بیان کرد: اجرای این مراسم که جزئی از وظایف شهری ما حمایت از ورزشکاران بود که با هماهنگی معاونت و ترافیک، سازمان نوسازی و به‌سازی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برگزار شد.

وی تصریح کرد: بعد از پایان مراسم کارگردان برنامه برای تهیه‌ی چند نمای ویژه از دوچرخه‌سواران، از نگهبان سعدالسلطنه خواسته بود تا اجازه دهد دوچرخه‌سواران برای ثبت تصاویری دقایقی را همراه دوچرخه در بام سعدالسلطنه حضور پیدا کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: سعدالسلطنه برای استان و فرزندان ما همانند شناسنامه میراث‌دار فرهنگ و تمدن ما محسوب می‌شود و به طبع چنین برخوردی مورد پسند نیست؛ اما این عمل براساس نظر شخصی کارگردان برنامه و تصمیم نگهبان انجام شده بود که به طور حتم هیچ‌گونه پیش زمینه‌ی ذهنی و یا اجرای عمل ناپسندی به طور عمد پشت این ماجرا نبود.

وی ادامه داد: اگرچه این عمل در کمتر از چند دقیقه و به طور کاملا سهوی اتفاق افتاد اما بعد از انتشار عکس همه گمان بردند که مکان برگزاری تریال بام سعدالسلطنه بوده درحالی که مکان برگزاری این مراسم حیاط سعدالسلطنه بود.

سرپرست اداره ارتباطات و اموربين الملل شهرداری قزوین بیان کرد: بعد از انتشار این عکس جلسه‌ی فوری بین مسئولین مربوطه توسط شهرداری برگزاری شد که در آن تذکرات لازم به افراد ابلاغ و مطرح شد که طی تکرار مجدد این مسئله مسئله‌ی برکناری نیرو نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: به طوری کلی مسئله‌ی انتشار عکس تریال‌کاران در بام سعدالسلطنه تنها در راستای ثبت تصویر بود و هیچ‌گونه برنامه‌ای با توجه به آسیب‌رساندن به بنا اجرا نشد که اگر همین مسئله زودتر توسط نگهبان به ما ابلاغ می‌شد قطعا ماجرا به حاشیه کشیده نمی‌شد.

علیجانی در پایان بیان کرد: بلافاصله بعد از انتشار عکس ابلاغیه ما دراین خصوص منتشر شد که گویای ماجرای عکس یادگاری تریان‌کاران تیم ملی بود.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان