۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین خانواده منبع شکل‌گیری بیش از ۹۰درصد گرایش به ناهنجاری‌هاست/ برای فرزندان خود محیطی سالم فراهم‌ کنیم
کد خبر: ۳۴۳۴۷۲ نویسنده: سرهنگ‌ ابوالفضل عبداللهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲۲ ساعت: ۱۴:۲۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر:

خانواده منبع شکل‌گیری بیش از ۹۰درصد گرایش به ناهنجاری‌هاست/ برای فرزندان خود محیطی سالم فراهم‌ کنیم

کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان اعتیاد فرزندان در خانواده‌هایی که پدر یا مادر به اعتیاد مبتلا هستند چهار الی هشت برابر بیش از خانواده‌هایی است که والدین سالم دارند؛ پس می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد گرایش به ناهنجاری‌های اجتماعی از حریم خانواده نشات می‌گیرد.

خانواده منبع شکل‌گیری بیش از ۹۰درصد گرایش به ناهنجاری‌هاست/ برای فرزندان خود محیطی سالم فراهم‌ کنیم

سرهنگ ابوالفضل عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به نقش خانواده در بروز ناهنجاری‌های رفتاری فرزندان اظهار کرد: متاسفانه امروز در خانواده‌ها مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی از این مشکلات ناشی از عدم انتخاب همسر مناسب، وجود اختلاف بین اعضای خانواده، عدم صلاحیت فرزندار شدن، طلاق و حتی اعتیاد است و می‌توان گفت این مسائل در افزایش آسیب‌های اجتماعی برای افراد کم سن بیشترین تاثیر را دارد.

وی تصریح کرد: میزان اعتیاد فرزندان در خانواده‌هایی که پدر یا مادر به اعتیاد مبتلا هستند چهار الی هشت برابر بیش از خانواده‌هایی است که والدین سالم دارند؛ پس می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد گرایش به ناهنجاری‌های اجتماعی از حریم خانواده نشات می‌گیرد که اگر این ۹۰ درصد حل شود مقابله با  ۱۰ درصد دیگر کار ساده‌تری خواهد بود.

کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: درباره کاهش سن اعتیاد می‌توان گفت که ما هم‌اکنون در عصر ارتباطات هستیم پس نمی‌توانیم از تاثیر بالای ارتباطات و شبکه‌های مجازی در این امر چشم‌پوشی کنیم.

وی افزود: در گذشته وسعت ارتباطات به اندازه‌ی عصر کنونی نبود؛ اما حالا می‌بینیم که نوجوانان و جوانان مطالب گوناگون را در تمامی حوزه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی بدون سانسور دریافت می‌کنند.

عبداللهی اذعان کرد: از سوی دیگر امروز مواد مخدر با اَشکال، بسته‌بندی و اسامی زیبا بین نوجوانان جاخوش کرده و این تبلیغات زیبا به گونه‌ای ترس و قبحی که از موادمخدر در جامعه وجود داشت را از بین برده درحالی که در گذشته مواد مخدر وجهه‌ی زیبایی نداشت و گاها به صورت تزریقی یا با استفاده از لوازم ویژه‌ای مصرف می‌شد، اما اکنون به ساده‌ترین روش و حتی از طریق لمس کردن و یا حتی بلعیدن استفاده می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: عوامل متعددی از جمله خانواده، اجتماع، اقتصاد، سیاست و جغرافیا در شیوع و گسترش مواد مخدر دخیل هستند، برای مثال کشور ما در نزدیکی افغانستان و پاکستان که بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر در دنیا هستند؛ قرار دارد و این مسئله به نوبه‌ی خود اثرات منفی را در جامعه اعمال می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش سیاست، امریکا و کشورهای وابسته به کشورهای تولیدکننده‌ی مواد مخدر در راستای رشد و گسترش مواد مخدر کمک می‌کنند، چنانچه که  طبق آمار "یو ان او دی سی" می‌بینیم که در سال ۲۰۰۱  تولید تریاک حدود ۱۸۵ تن بوده و در سال ۲۰۰۷ این مقدار به بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ تن رسیده‌است.

ارائه‌ی محتویات صادقانه و متناسب با سن افراد

عبداللهی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بسیاری از افراد در بازجوبی از دوست ناباب به عنوان عامل اعتیاد یاد می‌کنند، اما همین مسئله هم نشان می‌دهد خانواده در شناسایی دوست و ایجاد روابط صمیمانه یا به نوعی جذب فرد موفق نبوده‌است.

کارشناس ارشد مواد مخدر با اشاره به راه‌حل‌های موجود در جامعه برای حل معضل اعتیاد عنوان‌ کرد: متاسفانه در جامعه کنونی محتوای آموزشی خوبی درخصوص خطرات اجتماعی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: آموزش و آگاهی باید از مقطع ابتدایی درخصوص دخانیات و آموزش‌های مربوط به مواد مخدر از دوره‌ی متوسطه‌ی اول و دوم از طریق آموزش و پرورش و یا صدا و سیما در اختیار مردم قرار بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در این میان خانواده‌ها که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، لازم است بیشتر از فرزندان خود از مسائل اجتماعی روز به ویژه اعتیاد آگاهی لازم را داشته باشند و در ایجاد محیط صمیمانه، امن و سالم برای فرزندان خود تلاش کنند چرا که هریک از این کلمات بار معنایی و جایگاهی حائز اهمیت دارند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید در همه حال حتی زمانی که با مشکل مواجه هستند و زندگی موفقی ندارند در راستای ایجاد محیط صمیمانه و دوستانه بین خود و فرزندان تلاش کنند و با فراهم کردن محیطی امن فرزندان را از نظر روحی و روانی تحت شعاع قرارندهند.

عبداللهی در ادامه گفت: اگر فرزندان امنیت را در خانه احساس نکنند برای دست‌یابی به امنیت به اجتماع بیرون از خانه مانند پارک پناه می‌برند که این مسئله آنان را بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: فراهم کردن محیطی سالم یکی دیگر از مسائل مهمی است که متاسفانه برخی خانواده‌ها نسبت به آنها بی توجه هستند و ما می‌بینیم که والدین با فراهم کردن ماهواره و یا قلیان در خانواده علاوه بر تایید یک آسیب اجتماعی، در راستای گسترش آن گام برمی‌دارند.

ترویج آسیب‌های اجتماعی توسط رسانه‌های غربی با ظاهری زیبا

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: طبق آیات قرآنی ما موظفیم زمانی که مبحثی را به فرزندان آموزش می‌دهیم، ابتدا خود مجری آن عمل باشیم متاسفانه امروزه نصیحت‌های خانواده‌ها از جنبه‌ی عملی به فرایند گفتاری تبدیل شده‌است و به طور حتم می‌توان گفت زمانی که خود والدین مصرف‌کننده‌ی مواد مخدر هستند یا سیگار می‌کشند نمی‌توانند فرزند خود را به منع از سیگار کشیدن وادار کنند.

وی درباره‌ی روند اعتیاد و چگونگی معتاد شدن افراد عنوان کرد: متاسفانه ما از اعتیاد برای افراد یک غول ساختیم و اینگونه به آنها توجیه کردیم که یکبار مصرف کردن مواد اتفاقات بدی را برای آنها رقم می‌زند درحالی اعتیاد در دفعات اولیه چیزی جز لذت را به همراه ندارد که البته این لذت‌ها هم آنی است.

کارشناس ارشد مواد مخدر افزود: در مراتب اولیه با مصرف مواد میزان ترشح برخی هورمون‌ها تغییر کرده و افزایش می‌یابد و به فرد احساس سرخوشی، رفع خستگی و لذت دست می‌دهد که این در ظاهر برای افراد بسیار مطلوب است، اما با گذشت زمان ساختار بدن، لذت‌ها و روند فعالیت هورمون‌های واقعی را نمی‌پذیرد و در این مرحله فرد مجبور می‌شود فاصله‌ی دفعات مصرفی را کم کند و یا دز مصرف را بالا ببرد.

وی بیان کرد: با گذشت زمان ساختار بدنی و ژنتیکی فرد دچار مشکل می‌شود و عوارض مصرف بعد از مدتی در بدن بروز پیدا می‌کند در این مرحله عدم مصرف مواد درد‌های بسیاری را به همراه دارد، به گونه‌ای که اگر فرد بخواهد مصرف مواد را متوقف و یا ترک کند آسیب می‌بیند و با دردهای بسیاری مواجه می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: در جامعه کنونی که باب تبلیغ و ترویج آسیب‌های اجتماعی توسط رسانه‌های غربی با وجهه‌ و ظاهری زیبا رواج پیدا کرده وظیفه‌ی ما آگاهی بخشی صادقانه به افراد جامعه است، بیان حقیقت به شکل زیبا و آگاهی بخشی به افراد می‌تواند کشتی نجاتی درخصوص آسیب‌های اجتماعی باشد.

کارشناس ارشد مواد مخدر در پایان گفت: ارائه‌ی محتویات صادقانه و متناسب با سن افراد در جامعه می‌تواند سنگر خوبی برای مقابله با تبلیغات پر زرق و برق رسانه‌های خارجی باشد و چه بسا آمار و میزان مبتلایان به این بلای خانمان سوز را کاهش دهد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان