۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین امکانات مدارس حوزه پاسخگوی نیاز طلاب نیست/ جای خالی مدارس حوزوی در مناطق شمالی قزوین
کد خبر: ۳۴۳۰۵۷ نویسنده: حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۲ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه استان:

امکانات مدارس حوزه پاسخگوی نیاز طلاب نیست/ جای خالی مدارس حوزوی در مناطق شمالی قزوین

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: از زمان انقلاب تا به حال حوزه‌ی علمیه‌ی استان قزوین دستاوردهای چشمگیری داشته؛ اما متاسفانه در بحث زیرساخت‌ها موفقیت چندانی کسب نکرده‌است چرا که پیشینه‌ی بیشتر مدارس حوزه قدمتی بالغ بر ۱۰۰ الی ۴۰۰ سال دارند و با این وجود پاسخگوی نیازهای طلاب نیستند.

امکانات مدارس حوزه پاسخگوی نیاز طلاب نیست/ جای خالی مدارس حوزوی در مناطق شمالی قزوین

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین با اشاره به فعالیت حوزه‌ علمیه استان قزوین اظهار کرد: با توجه به تاریخ درخشان حوزه‌ی علمیه‌ی استان قزوین و پل ارتباطی حوزه‌ی علمیه ایران با نجف ما باید در راستای رشد حوزه و تشدید انگیزه جوانان در این امر تلاش کنیم.

وی افزود: حوزه‌ی علمیه نقش هدایتگری در سطح کشور را به عهده دارد و تقویت حوزه به عنوان یک رسالت باید مد نظر اصحاب رسانه قرار بگیرد و از اصحاب رسانه انتظار داریم با مطالبات خود از ما باعث ایجاد تحرک بیشتر شوند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اصحاب رسانه وقتی با نیت صادقانه انتقادات سازنده را مطرح می‌کنند ناخودآگاه اسباب تحرک حوزه علمیه فراهم می‌شود.

وی اذعان کرد: زمانی که اصحاب رسانه حوزه‌ی علمیه را مورد انتقاد سازنده قرار داده و مطالبه‌گری می‌کنند ضعف‌های ما نشان داده می‌شود و اگر این ضعف‌ها مدام مطرح شود مسئول مربوطه در راستای چاره اندیشی گام برمی‌دارد.

این مقام مسئول با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) ابراز کرد: از نظر پیامبر اسلام بهترین امت کسانی هستند که مردم را به خدا دعوت کرده و باعث ایجاد رابطه‌ی نزدیک با خدا شوند.

مطالبه‌گری رسانه‌ها زمینه‌ی رشد حوزه را فراهم می‌کند

سبحانی‌نیا بیان کرد: اصحاب رسانه در این میان از افراد شاخصی هستند که می‌توانند در امر نزدیک شدن مردم به خدا موثر باشند که این عمل را می‌توانند در قالب حمایت از حوزه‌ی علمیه که یک جایگاه دینی دارد انجام دهند، البته مطالبه از حوزه نیز نوعی حمایت محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه استان قزوین جایگاه خوبی برای رشد و توسعه داشته و می‌تواند به مراتب جایگاه‌های شاخص‌تری را به خود اختصاص دهد که ما با توجه به این امر و عنوان سال جهش تولید تلاش کردیم تا در اموری همچون جهش علمی، جهش آموزش و پژوهش، جهش تربیتی و جهش در تولید و تربیت نیروی انسانی گام‌های موثر برداریم.

سبحانی‌نیا بیان کرد: از زمان انقلاب تا به حال حوزه‌ی علمیه‌ی استان قزوین دستاوردهای چشمگیری داشته است؛ اما متاسفانه در بحث زیرساخت‌ها موفقیت چندانی کسب نکرده‌است چرا که پیشینه‌ی بیشتر مدارس حوزه قدمتی بالغ بر ۱۰۰ الی ۴۰۰ سال دارند و با این وجود پاسخگوی نیازهای طلاب نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش مناطق شهری باید گفت که جای خالی مدارس حوزوی در مناطق شمالی استان به خوبی احساس می‌شود که نیاز است افراد مدرسه‌ساز نسبت به این مسئله که جایگاه علمی، فرهنگی و تربیتی دارد تدبیر کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: با توجه به بحث قدمت مدارس حوزه باید گفت که طی دهه‌های گذشته تاکنون ساخت مدارس حوزوی در استان متوقف شده و این درحالی است که امروز دانشگاه‌های ما با حفظ شرایط مناسب و امکانات مشغول فعالیت هستند که این امر در جذب جوانان تاثیر بسزایی دارد و این مسئله گرایش جوانان نسبت به حوزه را کم می‌کند.

حضور ۲۰۰ طلاب جهادی در قرارگاه شهدای روحانیت

وی بیان کرد: بیشتر موقوفات مدرسه‌سازی مربوط به دهه‌های گذشته و جزو اراضی کشاورزی است و در طول زمان موقوفه‌ی جدیدی در خدمت ساخت حوزه تعلق نگرفته‌است، البته مطالبه‌ی ما در ساخت مدارس حوزوی به ساخت سه الی چهار مدرسه است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: هم‌اکنون مجموع طلاب مشغول به تحصیل در استان به علاوه‌ی واحد خواهران دو هزار طلبه است و این درحالی است که سطح نیاز استان به طلاب ۵ هزار و ۳۰۰ طلبه است و این نشان می‌دهد باید در جذب نیروی جهادگر، جوان، متدین، مومن و دارای انگیزه والای اخلاقی تلاش بیشتری شود.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های حوزه‌ی استان عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر خبرگزاری حوزه برای ارتباط بیشتر اصحاب رسانه با حوزه افتتاح شد هدف ما از تاسیس خبرگزاری حوزه، تشدید ارتباط با اصحاب رسانه بود زیرا ارتباط ما با اصحاب رسانه می‌تواند زمینه‌ی رشد ما را فراهم کند.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های ما برگزاری ۲۵ الی ۳۰ جلسه برای استخراج مشکلات و آسیب‌های حوزه‌ی علمیه در ابعاد مختلف است که نتیجه‌ی این عمل به استخراج ۲۴۰ مسئله‌ی مهم منتهی شد که در راستای حل این مسائل اقدامات و راهکارهای مناسبی ارائه می‌شود.

سبحانی‌نیا گفت: از دیگر فعالیت‌های ما تاکید بر حضور طلاب در اجتماع و انجام فعالیت‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط نزدیک با مردم است که در همین راستا قرارگاه جهادی شهدای روحانیت از اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در پایان بیان کرد: حضور ۲۰۰ طلاب جهادی در قرارگاه شهدای روحانیت باعث شد تا علاوه بر انجام فعالیت‌های موثر در ایام کرونا زمینه‌ی ارتباط اجتماعی طلاب با مردم به خوبی احساس شود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان