۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین تغییر مفاهیم ارزشی و روزمرگی‌ها تهدید بزرگی برای فرهنگ اسلامی است/ تمدن‌سازی، اصل اساسی بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: ۳۴۲۵۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۰ ساعت: ۱۵:۱۵ ↗ لینک کوتاه

نویسنده و پژوهشگر کشوری درمصاحبه با صبح قزوین:

تغییر مفاهیم ارزشی و روزمرگی‌ها تهدید بزرگی برای فرهنگ اسلامی است/ تمدن‌سازی، اصل اساسی بیانیه گام دوم انقلاب

نویسنده و پژوهشگر کشوری گفت: مسئله‌ای که هم‌اکنون فرهنگ ایرانی و اسلامی را تهدید می‌کند تغییر مفاهیم ارزشی و روزمرگی‌های زندگی است. مفهوم خوشبختی و لذت از قالب اصلی خود خارج شده و به سمت و سوی وقت‌گذرانی متمایل شده است و انگیزه‌ای برای مفید بودن وجود ندارد.

تغییر مفاهیم ارزشی و روزمرگی‌ها تهدید بزرگی برای فرهنگ اسلامی است/ تمدن‌سازی، اصل اساسی بیانیه گام دوم انقلاب

حمیدرضا سبحانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح ‌قزوین؛ با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اظهار کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از رفتارها، آداب و رسوم‌ها، نظام ارزش‌ها و ضدارزش‌هایی‌ است که در یک جامعه وجود دارد و با ابزار مختلفی همچون هنر و رسانه می‌تواند تغییر کند.

وی افزود: در تعریف فرهنگ انقلابی می‌توان وفادار بودن به آرمان‌های انسانی و انقلابی را معنا کرد؛ از سوی دیگر فرهنگ انقلابی همان فرهنگی است که در دین و عقاید ما وجود دارد.

این نویسنده و پژوهشگر کشوری تصریح کرد: بنابراین لازم است به سوی این فرهنگ‌ها که همان اصول عدالت طلبی، حمایت از مظلومین در تمام اقصی نقاط جهان، پاسداشت حرمت انسانی، رعایت انصاف، مجاهدت در راه خدا و ایثار و بردباری است، حرکت کرد.

نویسنده و فیلمنامه نویس قزوینی اذعان کرد: اصول فرهنگی در حیطه‌ی شخصی و عمومی می‌تواند به خوبی تاثیرات خود را به جای بگذارد، برای مثال مبارزه با فساد و تبعیض که ذیل اصول عدالت‌خواهی قرار می‌گیرند به خوبی می‌تواند نکته مهمی برای میدان عمل باشد.

وی بیان کرد: تفاوت فرهنگ انقلابی با فرهنگ پیش از انقلاب مسئله‌ی مهمی است که مقام معظم رهبری در بیانیه‎ی گام دوم انقلاب با اشاره و بازخوانی تاریخ به صراحت بیان می‌کنند که مسیر آغاز حرکت از چه جایگاهی بوده، هم‌اکنون در چه موقعیتی قرار دارد و چطور باید به اهداف بالاتر دست پیدا کرد.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: تفاوت فاحشی بین دو فرهنگ پیش و پس از انقلاب وجود دارد به طوریکه در بعد اقتصادی، فرهنگ مصرف‌گرایی و در بعد سیاسی، فرهنگ وابسته‌ای داشتیم که مسیر فرهنگی کشور را به سوی ضعف و استحاله به فرهنگ غربی هدایت می‌کرد‌.

فرهنگ انقلابی و الگوی اصیل ایرانی باید در کانون خانواده پرورش یابد

سبحانی‌نژاد عنوان کرد: انقلاب شکل گرفت تا فرهنگ اسلامی احیا و استقلال، خودباوری و مردم سالاری دینی محقق شود.

وی تصریح کرد: در فرهنگ پیش از انقلاب نوعی خودباختگی و عدم خودباوری وجود داشت و می‌توان گفت مدینه‌ی فاضله مردم، یک جامعه‌ی مصرف‌گرا تعبیر می‌شد.

این نویسنده عنوان کرد: البته یکی از مسائلی که در جامعه‌ی امروزی هم قابل رویت است عدم توجه به زیبایی‌های فرهنگی و اکتفا به موضوعات نابهنجار و پررنگ کردن آن است به گونه‌ای که کوچکترین مسائل و مشکلات را بدون بررسی به همه‌ی مردم نسبت می‌دهند.

نویسنده سریال "رنج پنهان" عنوان کرد: "انقلاب ما انفجار نور بود" این جمله‌ای است که امام راحل در خصوص انقلاب بیان کردند و در بررسی آن متوجه می‌شویم که استعاره‌‌ای از ادب و هنر است و نشان می‌دهد دغدغه‌های مردم آن زمان، دغدغه‌ی فرهنگی بوده که آنها را تا قیام علیه نظام شاهنشاهی و تشکیل حکومت اسلامی کشانده‌است.

وی تاکید کرد: شعار بیشتر مردم برای تشکیل انقلاب "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" بود که هر بخش از این شعار دارای ابعاد فرهنگی است. حتی عملکردهای مردمی و فعالیت‌های هنری در عرصه‌های مختلف مانند سرود و تئاتر در اوایل انقلاب نیز جنبه‌ی فرهنگی داشت.

این فیلمنامه‌نویس تصریح کرد: دلیل انقلاب متاسفانه هنوز برای مردم عصر حاضر مشخص نشده و این عدم آگاهی افراد را از انقلاب دور کرده‌است.

وی با تاکید براینکه فرهنگ انقلابی و الگوی اصیل ایرانی باید در خانواده پرورش پیدا کند تا بتواند در اجتماع به جایگاه خود برسد، گفت: همچنین رعایت وظایف انسانی می‌تواند برای افراد مانند واﮐﺳﯾﻧﺎﺳﯾونی در مقابل ناهنجاری‌ها باشد.

سبحانی‌نژاد ادامه داد: خانواده‌های ما که از انقلابیون بودند نیز شرایط و زمینه‌ی گناه را در زمان طاغوت داشتند؛ اما ایمانشان آنها را پای میدان انقلاب کشاند.

وی تصریح کرد: ما فرزندان همان خانواده‌های معتقد هستیم که باید حافظ این انقلاب بزرگ باشیم؛ از سوی دیگر فرزندان ما میراث‌داران این انقلاب باشکوه هستند و نباید از مسیر اعتقاد و ارزش‌ها خارج شوند که این مسئله یک پشتوانه‌ی تربیتی نیاز دارد.

نویسنده و فیلمنامه‌نویس کشوری تصریح کرد: در بخشی از بیانیه‌ی گام دوم با کلیدواژه‌های خودسازی و تمدن‌سازی مواجه می‌شویم که این مسئله آگاهی و شناخت مقام معظم رهبری نسبت فرهنگ اجتماعی را نشان می‌دهد‌.

وی تاکید کرد: تمدن باید بصورت دائم در ناخودآگاه مردم نمود پیدا کرده و افراد را از خودسازی به تمدن سازی هدایت کند.

سبحانی‌نژاد بیان کرد: فرهنگ اصیل ایرانی یک فرهنگ جامع بود که با ورود اسلام به نقطه‌ی تکامل رسید و حتی اعراب و مغول‌ها را در برابر عظمت خود به تسلیم واداشت، اما در اواخر دوره‌ ناصرالدین شاه دچار لغزش شد.

وی ابراز کرد: عدم باورمندی به فرهنگ اسلامی موجب کوچک پنداری در مقابل غرب شد که این‌ لغزش‌ها در دوره‌ی پهلوی به اوج خود رسید. انقلاب تشکیل شد تا این لغزش‌ها خاتمه یابد و فرهنگ ایرانی و اسلامی به شیوه‌ی صحیح اجرا شود.

کشور تنها رنگ‌وبوی اسلام را در ظاهر و فرهنگ غرب را در اصل حفظ کرده است

این نویسنده و پژوهشگر کشوری ادامه داد: مسئله‌ای که هم‌اکنون فرهنگ ایرانی و اسلامی را تهدید می‌کند تغییر مفاهیم ارزشی و روزمرگی‌های زندگی است. مفهوم خوشبختی و لذت از قالب اصلی خود خارج شده و به سمت و سوی وقت‌گذرانی متمایل شده است و انگیزه‌ای برای مفید بودن وجود ندارد. کشور تنها رنگ‌وبوی اسلام را در ظاهر و فرهنگ غرب را در اصل حفظ کرده است.

وی افزود: واژه‌ی خوشبختی در اصل خود که خدمت به مردم است به سوی رفاه بدون زحمت تغییر کرده، بانکداری که باید در خدمت صنعت و اقتصاد باشد امروزه صنعت و اقتصاد را در خدمت خود گرفته است که باید اصلاح شود و برای این اصلاح و ایجاد تغییر باید از مسیر خانواده و مدارس وارد شد.

نویسنده سریال "رنج پنهان" عنوان کرد: بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی ما سرمایه‌ی انسانی است که متاسفانه از بعد اصلی خود خارج شده‌است. آن‌چه که به عنوان فرهنگ در قالب فیلم، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، فرهنگ غربی است و در این فرهنگ ازدواج مخل آرامش انسان و فرزندآوری موانع لذت محسوب می‌شود که این رویه بنیان خانواده را سست می‌کند.

وی افزود: چشم‌انداز فرهنگی یک اجتماع باید بر پایه‌ی مردم سالاری باشد؛ اما گویا آموزه‌های کشور ما به سوی ارزش‌های اسلامی حرکت نکرده است. مسئولان ما الگوهای کشور هستند که متاسفانه خود این افراد در عمل مجری آموزه‌های اسلامی نیستند و این مسئله مردم را نسبت به اجرای این مباحث ارزشمند سرد می‌کند.

این نویسنده قزوینی تاکید کرد: بحث ساده‌زیستی در سبک زندگی و عدالت محوری یک امر اساسی و مهم است که از جانب مسئولان به مردم ابلاغ می‌شود؛ اما در میدان عمل ساده‌زیستی قابل مشاهده نیست یا در بخش اقتصاد باید دانست که فرهنگ بازوی اقتصاد است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ دچار لغزش شود ما در مسائل اقتصادی و امنیت دچار سقوط می‌شویم چراکه مشکلات اقتصادی و عدم خودباوری‌ها ممکن است موجب زیان‌های بسیاری شود.

سبحانی‌نژاد گفت: در بیانیه‌ی گام دوم، محورهای مردم سالاری دینی، استقلال سیاسی، انقلاب مستقل، الگوسازی و تمدن سازی مورد هدف قرار گرفته‌است. چالش امروزه‌ ما آزادی نیست زیرا کشور بعد امنیت و آزادی خود را حفظ کرده که نباید این ارزش‌ها منفی تلقی شده یا به حاشیه کشیده شود.

نویسنده و فیلمنامه نویس کشوری ابراز کرد: تمدن اسلامی مدنظر رهبری با جامعه‌ی اسلامی کنونی فاصله دارد؛ زیرا جامعه ما شکل و شیوه خود را از دست داده است.

وی در پایان گفت: متاسفانه فساد اقتصادی، تبعیض، ویژه‌خواری و اعتقاد سست امروزه به صراحت دیده می‌شود؛ درحالی که فرهنگ اسلامی در قیام عاشورا و انتظار معنا می‌شود و برای فراهم‌کردن زمینه‌ی ظهور باید تغییر و تحولاتی در اجتماع ایجاد شود.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان