۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین با خواص اعجاب‌انگیز گیاهان دارویی آشنا شویم
کد خبر: ۳۴۲۴۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۴ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

نکاتی درباره‌ی عرقیات گیاهی؛

با خواص اعجاب‌انگیز گیاهان دارویی آشنا شویم

از گذشته تاکنون گیاهان دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد توجه بودند. برای آشنایی با عرقیات گیاهی، خواص و نحوه‌ی مصرف آن‌ها تصمیم گرفتیم به لیست عرقیات گیاهی مراجعه و از خواص درمانی تعدادی از این عرقیات مطلع شویم.

با خواص اعجاب‌انگیز گیاهان دارویی آشنا شویم

به گزارش خبرنگار سلامت صبح ‌قزوین؛ گیاهان دارویی به گیاهانی گفته می‌شود که یک یا برخی از اندام‌های‌ آن‌ها حاوی ماده مؤثر است. این ماده موثر که کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی برای موجودات زنده است.

از گذشته تاکنون گیاهان دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد توجه بودند و با گذشت زمان نیز همچنان محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کرده‌اند. برای آشنایی با عرقیات گیاهی، خواص و نحوه‌ی مصرف آن‌ها تصمیم گرفتیم به لیست عرقیات گیاهی مدائن با شماره‌ی ثبت ۲۸۱۶۱۰ مراجعه و از خواص درمانی تعدادی از این عرقیات مطلع شویم.

آویشن

آویشن طبعی گرم دارد و تقویت کننده بینایی، مقوی معده، ضد تشنج، ضد انگل، موثر برای درمان بی‌خوابی، رفع سرماخوردگی، تصفیه خون، آنتی‌بیوتیک قوی و ضد تبخال است. این عرق گیاهی باید یک استکان بعد از هر غذا میل شود.

آلوئه‌ورا
طبع آلوئه‌ورا معتدل است و در بیان خواص آن ذکر شده که کاهش دهنده‌ قند خون، ضد اگزمای اطراف چشم، برطرف کننده ترشی معده و کیسه صفرا، ضد لک و جوش صورت، ترمیم کننده بافت پوست و درخشان کننده‌ی آن است. عرق آلوئه‌ورا را باید قبل از هر غذا نصف استکان میل یا به صورت لوسیون استفاده کرد.

اترج
این گیاه طبعی گرم دارد و از خواص آن می‌توان رفع عطش و سکسکه، ضد اسهال و استفراغ، ضد عفونت، رفع غم و تامین ویتامین ث و ضد دردهای عصبی در ناحیه دست و شانه را نام برد. بهتر است اترج را یک استکان و بعد از هر غذا میل کنیم.

اسطوخودوس
طبع اسطوخودوس گرم است و آرامبخش، باکتری‌کش، ادرارآور، موثر برای رفع دل پیچه، میگرن و سردرد، برطرف کننده عفونت‌های دستگاه‌های تنفسی و دردهای روماتیسمی و موثر در بهبود حساسیت‌های فصلی است. عرق اسطوخودوس را می‌توان روزی سه مرتبه و در هر وعده نصف استکان میل کرد.

بابونه
طبع این گیاه گرم است و خواص آن را می‌توان ضد امراض عصبی، رفع سردرد و کمردرد‌های عصبی، رفع ورم روده و اختلالات یائسگی، رفع قاعدگی‌های دردناک، مقوی معده، روشن و شفاف کننده مو و موثر در بهبود سرفه‌ی کودکان برشمرد. در دستور مصرف عرق بابونه ذکر شده که باید قبل از هر غذا یک استکان میل شود.

بابا آدم
گیاه بابا آدم گرم است و خواصی چون آنتی بیوتیک قوی، معرق، مقوی، کاهنده‌ی قند خون، ضد امراض پوستی، ضد نقرس و روماتیسم و مناسب برای تقویت پوست سر دارد. عرق بابا آدم را می‌توانیم روزی سه فنجان قبل از غذا میل کنیم.

بادرنجبویه
بادرنجبویه گرم است و در خواص آن گفته‌اند برای تقویت مغز، اعصاب، حافظه و قلب، بازکننده رگ‌های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی‌های روحی، عصبانیت و بی‌حوصلگی، سردردهای عصبی، تنگی نفس دوران بارداری و درمان کابوس شبانه مفید است. بادرنجبویه را باید به صورت یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل شود.

برگ چنار
برگ چنار طبعی سرد دارد و از خواص آن می‌توان رفع لکه‌های پوستی، رفع ناراحتی‌های حلق و گرفتگی صدا، رفع اسهال‌های ساده و دیسانتری را نام برد. برگ چنار قبل از هر غذا به اندازه‌ی یک استکان میل می‌شود.

برگ زیتون
طبع برگ زیتون سرد است و برای پایین آمدن قند خون، تنظیم فشار خون، تقویت حافظه، برای نارسایی‌های کبدی و رفع سردرد مفید است، برگ زیتون همچنین مدر و تسکین دهنده دندان درد است. عرق برگ زیتون قبل از هر غذا یک استکان میل می‌شود.

برگ گردو
برگ گردو گرم است و در خواص آن پایین‌آورنده‌ی قند خون، درمان نقرس، مقوی، ضدعفونی‌کننده و قطع شیر مادر ذکر شده است. عرق برگ گردو را می‌توانیم قبل از هر غذا یک استکان میل کنیم.

بومادران
این گیاه گرم است و خاصیت برطرف کننده‌ی روماتیسم، دردهای استخوانی، تنظیم کننده‌ی قاعدگی، صاف کننده‌ی خون، رفع خستگی، ضد انگل آسکاریس و کیست دارد. عرق بومادران را بعد از هر غذا یک استکان میل می‌کنند.

بهار نارنج
گیاه خوش عطر بهار نارنج گرم است و مفید برای تقویت قلب و اعصاب، رفع بی‌خوابی‌های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی‌های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب و آرامش است. این عرق را می‌توانید قبل از هر غذا یک استکان و یا به صورت شربت میل کنید.

بوقناق
بوقناق دارای طبع گرم و تحریک کننده‌ی آنزیم‌های کبدی، افزایش دهنده‌ی انسولین و مفید برای درمان دیابت است. درباره‌ی دستور مصرف این عرق ذکر شده که بعد از هر غذا یک استکان میل شود.

کلپوره
این گیاه گرم است و خواص آن را می‌توان نیروبخش، ضد تشنج، تسکین دهنده آسم، ضد آفت، کاهش دهنده سریع قند خون، رفع دل‌درد و استفراغ، مقوی و بهبود دهنده اختلالات عصبی دانست، کلپوره اعمال کبد را مرتب می‌کند. کلپوره را بعد از هر غذا یک استکان میل کنید.

کیالک
کیالک سرد است و در خواص آن ذکر شده که مفید جهت بیماری‌های قلبی، بازکننده‌ی انسداد عروق، صفرابر، تنظیم کننده تپش قلب و ضربان آن است و از سخت شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند. عرق کیالک را می‌توان قبل از هر غذا با یک لیوان آب میل کرد.

گل گاوزبان
این گیاه طبعی گرم دارد و خواص آن را می‌توان آرامبخش، نرم‌کننده، معرق، ادرارآور، دفع کننده‌ی کلروره، تصفیه کننده‌ی خون، برطرف کننده التهاب و ورم کلیه دانست. گل گاوزبان را یک فنجان در یک لیوان آب سرد صبح و شب میل کنید.

گلاب
گلاب عرق پرمصرف و خوش‌عطری است که طبعی گرم دارد؛ گلاب مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش، خوشبوکننده، نشاط‌آور، روشن کننده پوست و محافظ آن و ملین است. گلاب را می‌توان قبل از هر غذا و نصف استکان میل کرد.

گزنه
طبع گزنه گرم است و آن را قطع کننده قاعدگی زنان، بندآورنده‌ی هرگونه خونریزی داخلی، علاج بیماری قلبی، جلوگیری از ریزش مو، تسکین دهنده‌ی دردهای عضلانی و استخوانی، رفع بیماری‌های پوستی، تقویت اعمال هضم، ازدیاد ادرار، رفع اخلاط خون، درمان پروستات، رفع خونریزی در فواصل قاعدگی و افزایش دهنده‌ی گلبول‌های قرمز دانسته‌اند. برای بهره‌مند شدن از خواص این عرق بعد از هر غذا یک استکان از آن را میل کنید.

گشنیز
گشنیز از معدود سبزی‌های با طبع سرد است و بادشکن، ضد آفت و جوش، ضد کرم معده و روده، نیرو دهنده مفید در درمان بیماری‌های عفونی از خواص آن است. در دستور مصرف عرق گشنیز ذکر شده که بعد از هر غذا یک استکان از آن میل شود.

گل ختمی
گل ختمی طبعی معتدل دارد و در درمان آسم، ناراحتی‌های عصبی و عضلانی، رفع التهاب مثانه، برونشیت و گرفتگی صدا و نرمی پوست مفید است، برای بهره‌مند شدن از این خواص می‌توانید آن را بعد از هر غذا به صورت یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل کنید.

انتهای پیام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان