۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چگونه با تغذیه‌ی صحیح روزه‌داری بهتری داشته باشیم؟
کد خبر: ۳۴۲۲۹۰ نویسنده: مریم جوادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۲۷ ساعت: ۱۳:۵۹ ↗ لینک کوتاه

متخصص علوم تغذیه پاسخ می‌دهد؛

چگونه با تغذیه‌ی صحیح روزه‌داری بهتری داشته باشیم؟

متخصص علوم تغذیه گفت: زمان میان وعده افطار تا سحر را طوری انتخاب کنیم که تا وقت خواب فاصله داشته باشد؛ زیرا خوابیدن با معده پر عوارض گوارشی زیادی ایجاد خواهد کرد و می‌تواند منجر به این شود که نتوانیم روزه داری سالمی داشته باشیم.

چگونه با تغذیه‌ی صحیح روزه‌داری بهتری داشته باشیم؟

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ تغذیه‌ی مناسب در ماه مبارک رمضان نقش موثری در بهره بردن هرچه بیش‌تر از روزها و شب‌های پر برکت این ماه دارد، با این وجود باید توجه داشت که منظور از تغذیه‌ی مناسب زیاد خوردن نیست و اگر در این ماه، مواد غذایی را در وعده‌ی افطار و سحری زیاد و حساب نشده مصرف کنیم، ما را به مشکلات جسمی دچار می‌کند.

برای پاسخ به سوالاتمان در این زمینه به سراغ دکتر مریم جوادی متخصص علوم تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین رفتیم.

مریم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه ماه رمضان برکت زیادی به همراه دارد اظهار کرد: اگر برنامه‌غذایی و خواب مناسبی داشته باشیم، روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و می‌تواند موجب دوری ما از بسیاری بیماری‌ها باشد؛ همچنین اگر به ادعیه‌ی ماه مبارک رمضان توجه کنیم، می‌توانیم بهره‌مندی خوبی از این ماه داشته باشیم.

وی افزود: امسال روزه‌داری کمی متفاوت از سال‌های گذشته است، اما به جز افراد دارای عارضه قلبی و عروقی، برخی بیماران دیابتی، بیماران دارای مشکلات کلیوی حاد و عارضه‌های گوارشی که سال‌های قبل هم محدودیت‌هایی داشتند، سایرین می‌توانند روزه بگیرند و از این طریق سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

رئيس انجمن تغذیه استان قزوین عنوان کرد: میان وعده‌ای که در فاصله‌ی افطار تا سحر مصرف می‌شود بسیار مهم است و باید غذاهایی انتخاب شود که به دلیل فاصله‌ی کوتاه افطار تا خواب، ما را دچار مشکلات گوارشی نکند.

جوادی ادامه داد: افراد بسته به سن و جنس می‌توانند از مواد غذایی مختلفی استفاده کنند، برای افراد در سن رشد شیر به همراه جوانه و پودر بادام، پسته یا یک ماده‌ی شیرین چون خرما، عسل یا شیره‌ی انگور مفید است. بزرگسالان نیز می‌توانند از آبمیوه، میوه یا شیر کم چرب استفاده کنند.

از مصرف لبنیات در سحری پرهیز شود

این متخصص تغذیه تصریح کرد: زمان میان وعده افطار تا سحر را طوری انتخاب کنیم که تا وقت خواب فاصله داشته باشد، زیرا به خواب رفتن با شکم پر عوارض گوارشی زیادی ایجاد خواهد کرد و می‌تواند منجر به این شود که نتوانیم روزه داری سالمی داشته باشیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پاسخ به این سوال که در وعده‌ی سحری چه بخوریم تا طی روز دچار عطش نشویم، تشریح کرد: خوردن هرگونه غذای شور، غذاهای دارای پروتئین بالا مثل انواع کباب‌ها، غذاهای پرادویه و چرب در سحری ممنوع است.

وی اضافه کرد: بهترین کار این است که پس از برخاستن از خواب، مقداری آب ولرم میل کنیم تا لوله‌ی گوارش ما شسته شود و بعد انوع غذاهای سبک که برای این وعده مناسب است را تناول کنییم، بهتر است سبزی‌ها را در وعده‌ی افطار و سالاد را در وعده‌ی سحری مصرف کنیم.

جوادی با اشاره به مشکلات مصرف لبنیات در وعده‌ی سحری ابراز کرد: لبنیات می‌تواند موجب خشکی و بوی بد دهان شود، بنابراین بهتر است لبنیات را به وعده‌ی افطار و میان وعده‌ی افطار تا سحر اختصاص دهیم. سحری باید شامل مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مثل انواع سالادها و یک غذای کم، حجم، سبک و پرانرژی باشد.

این متخصص تغذیه اذعان کرد: استفاده از خرما بعد از وعده سحری و شیره انگور یا عسل به همراه آبلیمو مفید است و از خوردن چای پررنگ، نسکافه و قهوه در وعده‌ی سحری جدا خودداری فرمایید، همچنین مصرف مایعات زیاد در وعده‌ی سحری می‌تواند عوارض گوارشی شدیدی ایجاد کند.

رئيس انجمن تغذیه استان قزوین با تاکید بر ضرورت فاصله میان وعده سحر و استراحت مجدد تا صبح اظهار کرد: در این میان باید فاصله‌ای باشد تا غذای مصرف شده تا حدودی تحلیل رود و عوارض گوارشی ایجاد نکند.

جوادی با تاکید بر اینکه مصرف مایعات یکی از نیازهای اساسی ماست، گفت: آب بهترین نوشیدنی در برنامه روزانه است، در ماه مبارک رمضان نیز لازم است 10 تا11 لیوان آب و مایعات در طی روز استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان