۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین احیای تالاب "الله آباد" حضور پرندگان مهاجر را افزایش داد
کد خبر: ۳۴۲۲۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۲۷ ساعت: ۴:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبیک:

احیای تالاب "الله آباد" حضور پرندگان مهاجر را افزایش داد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک گفت: با بسته شدن زهکش و پر آب شدن تالاب، بخشی از پرندگان مهاجر در این منطقه تخم‌گذاری کرده‌اند، احیای تالاب و وجود دائمی آب در آن علاوه بر تلطیف هوای شهرستان و کنترل ریزگردها، به افزایش گونه‌های جانوری در منطقه منجر می‌شود.

احیای تالاب "الله آباد" حضور پرندگان مهاجر را افزایش داد

امید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره شرایط تالاب شهرستان ابیک اظهار کرد: مساحت تالاب یعقوب آباد 2500 هکتار است، در گذشته آب‌هایی با حجم بیش‌تر وارد این منطقه شده و پس از سیراب کردن تالاب طی دو تا سه ماه از آن خارج می‌شد، اما اکنون حدود 1500 هکتار آن آبگیری شده است.

وی ابراز کرد: زهکشی تالاب به طول سی کیلومتر از استان ما آغاز شده و در استان البرز نیز ادامه دارد، آب رودخانه‌های خررود و شهرآباد توسط این زهکش جمع شده و در طول زمان کوتاه‌تر از حد طبیعی از استان خارج می‌شود، با هماهنگی شورای تامین شهرستان آبیک دستوری صادر شده و بخشی از مسیر زهکش مسدود شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک ادامه داد: با فعالیت زهکش، پوشش گیاهی منطقه نیز از بین رفته و تنک بود، اما با مسدود شدن آن، رودخانه خررود در ضلع جنوبی مسیر طبیعی خود را طی کرد و امسال شاهد بهبود وضعیت پوشش گیاهی در تالاب هستیم، گزها مجدد در حال رویش است، واکاری‌هایی که منابع طبیعی انجام داده احیا شده و درواقع طبیعت درحال احیای خود است.

وی عنوان کرد: با رای شورای تامین و فرماندار، آب رودخانه شاهرود به تالاب منتقل شد و به مرور ضلع پایین‌تر به عنوان حوزه دیگر این تالاب نیز در حال سیراب شدن است، در حوزه استان البرز نیز زهکش بسته شده و آب‌ها در حال طی مسیر طبیعی خود هستند.

این مقام مسئول درباره کانون ریزگردها گفت: کانون ریزگردهای آبیک دو حوزه تالاب بود که با بسته شدن ورودی زهکش و پر آب شدن تالاب در حال کنترل است، با حفظ آب تا تیر ماه می‌توان این پدیده را در منطقه آبیک و روستاهای اطراف تا حدی مدیریت کرد.

وجود 140 گونه پرنده در حوزه آبیک

وی با بیان مزایای بسته شدن زهکش برای تالاب عنوان کرد: با بسته شدن زهکش و پر آب شدن تالاب، بخشی از پرندگان مهاجر در این منطقه تخم‌گذاری کرده‌اند، احیای تالاب و وجود دائمی آب در آن علاوه بر تلطیف هوای شهرستان و کنترل ریزگردها، به افزایش گونه‌های جانوری و جوجه آوری آن‌ها در منطقه منجر می‌شود.

رحمانی ادامه داد: در استان همت خاصی برای تامین اعتبارات و احیای تالاب وجود دارد و دادن حق آبه به تالاب که از  رودخانه‌ها و پساب‌های تصفیه شده استاندارد تامین می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است، اکنون رودخانه‌های زیادی در بالا دست از جمله جزمه و زیاران وجود دارند که آب آن‌ها از استان خارج می‌شود.

وی افزود: نگهداری آب در تالاب حتی پس از بروز خشکسالی اهمیت دارد؛ چراکه با افزایش پهنه تالاب، تبخیر و نفوذ پذیری آب افزایش می‌یابد و باید عمق آب تنظیم شده و افزایش یابد، بدین ترتیب می‌توان آب را برای تمام طول سال در تالاب حفظ کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک عنوان کرد: خروج دام غیرمجاز، خروج شترهایی که در منطقه چرا می‌کنند و ارتقای سطح منطقه به حفاظت شده که توسط محیط زیست استان درحال پیگیری است نتایج مثبتی دارد و به احیای مستمر تالاب منجر می‌شود.

وی درباره‌ی گونه‌های پرندگان موجود در تالاب ابراز کرد: در حوزه شهرستان آبیک حداقل 140 گونه پرنده وجود دارد، در این تالاب نیز اکنون بیش از 35 تا 40 گونه پرنده حضور دارند که برخی از آن‌ها مهاجر و برخی نیز بومی منطقه هستند.

ضرورت تامین حق آبه در احیای تالاب الله آباد

این مقام مسئول ادامه داد: با بهبود شرایط تالاب می‌توان شاهد جوجه آوری پرندگان مختلف بود، امسال با توجه به بهبود وضعیت تالاب و وجود منابع تغذیه‌ای، فلامینگوهای مهاجری که 20 روز پیش وارد منطقه شده‌اند هنوز در تالاب هستند؛ این درحالی است که در سال‌های گذشته حداکثر حضور آن‌ها به مدت یک هفته بود و پس از استراحت از منطقه خارج می‌شدند.

وی اظهار کرد: پرندگانی از گونه‌های خاص در تالاب حضور دارند که در خطر انقراض بوده یا در استان کمتر قابل مشاهده هستند؛ خروس کولی دم سفید، کرکس مصری، حاجی لک لک و اکراس سیاه که از آفریقا مهاجرت کرده از جمله این گونه‌ها هستند.

رحمانی عنوان کرد: حفظ آب در سال‌های آینده در تالاب به تامین منابع مالی و اقدامات مختلف نیاز دارد، خاک منطقه‌ به‌گونه‌ای است که از قدرت نفوذپذیری با سرعت کم نیز برخوردار است و همین موضوع در تامین منابع آب‌های زیرزمینی تاثیر گذار است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک ابراز کرد: پرندگان از لارو، انواع حشرات و قورباغه‌هایی که توسط آب‌ها به این منطقه وارد شده تغذیه می‌کنند.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و جلوگیری از برداشت بی رویه آب در تامین آب مورد نیاز تالاب دارای اهمیت است، اکنون به دلیل برداشت‌های کشاورزان در روزهای گذشته، علی‌رغم بارندگی‌ها آب ورودی به تالاب متوقف شده که این موضوع به مدیریت لایروبی و کشاورزی نیاز دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: مسیر رودخانه زیاران به گونه‌ای است که از استان خارج شده و در حوزه ما باقی نمی‌ماند، موضوع انتقال آب و اخذ امتیاز حق آبه آن درحال بررسی است و با توجه به حجم بالای آبی که داراست از تاثیر شایان توجهی در تامین آب تالاب برخوردار است.

انتهای پیام/ 6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان