۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عبادت همگانی، در ماه رمضان کرونایی/ گروه‌های ختم قرآن جایگزین محافل جزءخوانی شدند
کد خبر: ۳۴۲۲۲۹ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۲۴ ساعت: ۴:۱۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از ماه رمضانی متفاوت گزارش می‌دهد؛

عبادت همگانی، در ماه رمضان کرونایی/ گروه‌های ختم قرآن جایگزین محافل جزءخوانی شدند

امسال گویا شب‌های قدر ما مظلومانه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود؛ اما عدم حضور فیزیکی در اماکن مذهبی و مساجد نباید مانع از انجام فرائض عبادی، دعا و نیایش شود.

عبادت همگانی، در ماه رمضان کرونایی/ گروه‌های ختم قرآن جایگزین محافل جزءخوانی شدند

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛_______مطهره میرزائی.

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و نقطه عطف ارتباط هر فرد مسلمان با پروردگار خویش است و خداوند نیز در این ماه، رحمت بیکران خود را بر همه مسلمین ارزانی می‌دارد و درهای بخشش و کرامت خویش را به سود آحاد مردم می‌گشاید تا مردم به میزان نیاز خود از این فرصت طلایی بهره‌مند شوند.

ماه رمضان ماه مهمانی خدا ماهی است که مردم بیشتر از روزهای دیگر تلاش می‌کنند تا خود را به خدا نزدیکتر کنند و از اقیانوس بیکران رحمت الهی بهره‌مند شوند.

از مرسوم‌ترین اعمال عبادی مردم در این ماه شرکت در مجالس و محافل قرآن کریم، شرکت در مراسمات مذهبی و معرفتی و همچنین برگزاری مراسم افطاری است، اگرچه برخی از این مراسم‌ها در طی سال نیز برگزار می‌شود اما همانطور که در آیات و روایات می‌خوانیم عبادت در این ماه عطر و بوی دیگری دارد.

سحری خوردن و برای رضای خدا از سحر تا افطار از کار حرام اجتناب کردن، تلاوت قرآن و پای کلاس‌های تفسیر نشستن، روی سجاده‌ی ترمه با تسبیح فیروزه‌ای نشستن و "اللهم شهر الرمضان ..." را زمزمه‌کردن، عطر نان داغ، نشستن پای سفره‌ی افطار و صدای دلنشین ربنا و الله اکبر اذان، شب تا سحر بیدار ماندن و در پس دعای مجیر و جوشن‌کبیر اشک‌ریختن، قرآن به سرگرفتن و الهی العفو گفتن‌ها تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این ماه مبارک است که انسان را طی سال برای رسیدن به این ماه مبارک مشتاق می‌کند.

حال و هوای شهر در این ماه، بوی بهار و زندگی می‌گیرد شکوفه‌ی امید در دل‌ها می‌روید و بهار معنوی انسان شکل می‌گیرد.

در این ایام چراغ مساجد خاموش نشده و ذکر نام حق، لحظه‌ای از زبان مردم دور نمی‌شود. برای توصیف این ماه اگر تمام قلم‌ها دست بکار شوند و تمام کائنات در تسخیر اهل قلم باشند باز هم می‌بینیم که هیچ کتاب و نسخه‌ی خطی‌ای نمی‌تواند شرح کاملی از فضلیت‌های این ماه باشد.

اما با ورود ویروس کرونا این مهمان ناخوانده‌ی کوچک، ماه رمضان امسال به گونه‌ای دیگر برای مردم رقم خورد و مراسمات و آداب و رسوم اصیل ایرانی سمت و سوی دیگری پیدا کرد.

امکان عمومی و مذهبی تعطیل شدند و ماجرای قرنطینه بیشتر مردم را خانه نشین کرد؛ از سوی دیگر بسته شدن امکان مذهبی و برگزاری تجمعات مذهبی برای اتحاد در عبادت کمرنگ شد به گونه‌ای که دیگر خبری از سفره‌های طویل افطار و مراسمات قرآن و دعا نیست.

تصمیم گرفتیم به سراغ مردم برویم و از احوال معنوی آنها در ایام کرونا مطلع شویم و پاسخ خود را در خصوص اینکه چطور می‌توانیم با وجود کرونا از برکات این ماه استفاده کنیم پیداکنیم.

اولین مهمان گفت‌وگوی ما، دختر جوان ۱۸ ساله‌ای بود که از او خواستیم تا از فعالیت‌های خود در ماه مبارک رمضان گفته و پیشنهاداتش را در این زمینه برایمان مطرح کند.

این جوان ۱۸ ساله بیان کرد: حال که امسال درگیر ویروس کرونا شدیم و نمی‌توانیم به اماکن مذهبی برویم بهتر است همه باهم 40 روز زیارت عاشورا بخوانیم.

وی افزود: فکر نمی‌کنم خواندن زیارت عاشورا در هرشب بیشتر از یک ساعت وقت ما را بگیرد، از سوی دیگر این روزها به قدری زمان سریع می‌گذرد که اگر تصمیم بگیریم 40 روز زیارت عاشورا بخوانیم به سرعت به روز سی‌ونهم می‌رسیم و می‌بینیم که چقدر دلمان برای تمدید چله‌ی زیارت عاشورا راغب است.

گنجه‌فرد گفت: اگر همه باهم متحد شویم و قرائت زیارت عاشورا را آغاز کنیم علاوه‌بر اینکه تاثیرات دعای جمعی را متوجه می‌شویم در پایان چله می‌بینیم که انرژی خوبی را دریافت کرده‌ایم، البته در این چهل روز می‌توانیم خالصانه‌تر برای ظهور منجی عالم، شفای مریضان و سلامتی همه انسان‌ها دعا کنیم.

همانگونه که این بانوی جوان عنوان کرد می‌توان در ایام قرنطینه‌ هم دعای جمعی برگزار کرده و از برکات آن بهره‌مند شد.

اکبر حلوایی، یکی دیگر از شهروندان قزوینی در پاسخ به سوال ما اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا اگرچه از حضور در مساجد و اماکن مذهبی محروم شدیم، اما در منزل هم می‌توانیم اعمال و فضیلت‌های این ماه را به خوبی درک کنیم.

وی گفت: تماشای برنامه‌های تلویزیونی و یا صفحات رسمی افراد مذهبی در شبکه‌های مجازی می‌تواند راهکار خوبی برای بهره‌بردن از ماه خدا باشد.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: در این ایام، پخش زنده از اماکن مذهبی و حرم مطهر ائمه اطهار(ع) همراه با ادعیه خوانی فرصتی فراهم کرده تا انسان برای لحظاتی فارغ از دنیای مادی با خدای خود خلوت کرده و به راز و نیاز بپردازد.

در ادامه با بانوی شاغلی مشغول گفتگو شده و نظر وی را جویا شدیم.

او که نیمی از وقت روزانه‌ی خود را در محل کار می‌گذراند درباره‌ی فعالیت معنوی خود در ماه مبارک رمضان بیان کرد: اکنون که نمی‌توانیم همانند قبل در مراسمات مذهبی شرکت کنیم، تصمیم گرفتم لحظاتی از روز مثلا زمان استراحت بین کاری یا درحالی که مشغول انجام فعالیت درخانه هستم، به فایل‌های صوتی و سخنرانی‌های مذهبی گوش دهم و از این طریق سطح معرفتی خود افزایش دهم.

در ادامه با مادری مهربان هم صحبت شدیم که برایمان از راهکارهای کسب معرفت در روزهای کرونایی ماه مبارک رمضان گفت: امسال گویا شب‌های قدر ما مظلومانه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود اما حضور فیزیکی نباید مانع از نجوا، دعا و نیایش شود.

وی بیان کرد: شرایط موجود درست شبیه مراسمات اعتکاف است که هرکس به نوبه‌ی خود باید تلاش کند به خدا نزدیک شود، حال اگر در این عبادت فردی، خلوص نیت وجود داشته باشد می‌بینیم که قلب انسان به مراتب خود را در مکان‌های مذهبی تجسم می‌کند.

این بانوی قزوینی ابراز کرد: از سوی دیگر این خلوت‌های انفرادی می‌تواند شرایط خوبی را برای مبارزه با نفس درونی ایجاد کرده و به درجاتی از خودسازی، خودشناسی و خدا شناسی دست پیدا کند و اگر این نبرد با نفس همراه با مضطر شدن همگانی باشد پیش زمینه‌ی حضور منجی فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر شرایط موجود در سال جاری فضای مجازی و رسانه‌ها را بیشتر از سال‌های قبل مشمول فعالیت مذهبی کرده که این مسئله با توجه به ارجاع بیشتر مردم به این فضاها، ارتقای سطح کیفی فضاهای رسانه‌ای را می‌طلبد.

این بانوی قزوینی ادامه داد: وجود کرونا نباید باعث فراموشی احسان و نیکوکاری حتی به میزان کوچک شود و لازم است ما در این روزهای عزیز به یاد مولای متقیان، کمک‌های مومنانه‌ی خود را از مردم دریغ نکنیم.

صحبت‌های این مادر مهربان تلنگری در دنیای نبرد با جنگ درون و پیشه‌زمینه‌ای برای خودسازی بود که ارتقای این عمل، زمینه‌ای را برای تمدن‌سازی اسلامی فراهم می‌کرد.

در ادامه‌ی پای صحبت‌های یک جوان دانشجو نشستیم.

پارسا محمودی با اشاره به شرایط کرونا و بازار داغ شبکه‌های مجازی عنوان کرد: در شرایط کنونی بازار فضای مجازی بیش از هر عرصه‌ی دیگر داغ شده‌است و می‌بینیم که مردم با استفاده از پخش زنده‌ی مراسمات مذهبی سعی می‌کنند در شرایط کنونی بیشتر با خدا ارتباط بگیرند.

وی افزود: من هم همراه دوستانم گروه‌هایی در فضای مجازی تشکیل دادیم که در آنها مطالب، صوت‌ها و کلیپ‌های مذهبی مرتبط با این ایام را بارگذاری می‌کنیم تا بتوانیم با مشارکت هم، از فضلیت این ماه بهره‌مند شویم.

این دانشجو ابراز کرد: فضای مجازی دنیای بزرگی از فرصت‌ها و تهدیدهاست؛ اما تا زمانی که فرصت‌های موثر و مفید وجود دارد چرا انسان باید اجازه بدهد شرایط برای جولان تهدیدها ایجاد شود.

محمودی عنوان کرد: انسان می‌تواند از این فرصت‌ها در راستای رشد فردی و برای رسیدن به رشد معنوی و اجتماعی خود استفاده کند.

وی گفت: در اینجا نقش رسانه به ویژه تلویزیون بیشتر از قبل مشخص می‌شود و می‌توان گفت این رسانه‌ تاثیر زیادی در ایام کرونا دارند و می‌تواند زمینه‌ی ارتقای سطح کیفی برنامه‌های تلویزیونی را نیز فراهم کند.

در ادامه تهیه گزارش با خانم جوان خانه‌داری مواجه شدیم که در حال خرید از فروشگاه بود.

این بانوی جوان در پاسخ به سوالات ما ابراز کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته چیزهای متفاوتی را تجربه کردیم. ما امسال نوروز متفاوتی داشتیم و حالا باتوجه به شرایط موجود، ماه رمضان متفاوتی داریم.

وی گفت: سال‌های گذشته در مراسم ختم قرآن و ختم صلوات شرکت می‌کردم و با این روش در تلاش بودم به خدا نزدیک‌تر شوم اما حالا که امکان برگزاری چنین مراسماتی وجود ندارد در یکی از شبکه‌های مجازی در برنامه‌ی ختم قرآن و صلوات شرکت می‌کنم.

این بانوی خانه‌دار تاکید کرد: صوت‌های قرآنی همراه با تفسیر و یا نکات کوتاه آموزشی در گروه‌ها ارسال می‌شود و من و خیلی از اعضای گروه‌ها از مطالب استفاده می‌کنیم، همچنین سعی کردیم از چند کارشناس مذهبی در گروه استفاده کنیم و علاوه بر بهره‌مندی از مطالب مذهبی مفید، طرح پرسش و پاسخ سوالات دینی و مذهبی را هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال جاری با توجه به شرایط موجود، گروه‌های زیادی در خصوص مسائل مذهبی تشکیل شده حتی کانال و گروه‌هایی در شبکه‌های مجازی وجود دارد که توسط کارشناسان مذهبی اداره می‌شود و تقریبا برای هرساعت از ماه مبارک برنامه‌ی خاص و جامعی را در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد.

جوادی ابراز کرد: در برنامه‌ی گروه‌ها و کانال‌های مذهبی بخشی از روز صرف امور تربیتی، امور مشاوره، روش‌های تربیت فرزندان و طریقه‌ی برنامه‌ریزی با آنها در خانه باتوجه به شرایط قرنطینه و همچنین تفسیر قرآن، جزءخوانی، احکام و مسائل می‌شود.

در ادامه سراغ دو مرد جوان رفتیم و پای صحبت‌های این دو جوان نشستیم.

محسن بیات در پاسخ به سوال ما پیش‌دستی کرده و با اشاره به فعالیت‌های معنوی در این ایام تصریح کرد: شرایط قرنطینه بهترین فرصت برای تفکر و مطالعه است که در ایام ماه مبارک رمضان این مطالعات می‌تواند سمت‌وسوی مذهبی، عرفانی و معنوی پیدا کند.

وی افزود: بی‌شک همه‌ی ما نسبت به مسائل دینی با نقص‌های اطلاعاتی مواجه هستیم از نظر من ماه رمضان امسال که با قرنطینه همراه شده بهترین فرصت برای جبران کم‌کاری‌های دینی و تلاش برای کسب اطلاعات در این زمینه است.

این شهروند قزوینی ادامه داد: البته مطالعه به تنهایی کافی نیست و این امر باید به انجام عمل و یا انتقال مفاهیم صحیح به دیگران منتهی شود که برای این مسئله هم فرصت‌های زیادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: انسان در این ایام می‌تواند به رشد فردی و کمال برسد و از این خودسازی در روزهای آتی استفاده کند و بتواند با رفتار و منش خود در دیگران تاثیر بگذارد.

محمد حسینی، دوست این مرد جوان نیز در ادامه‌ بیان کرد: حالا که ویروس کرونا، قرنطینه را به همراه داشته است اعضای خانواده ما در قالب گروه‌های کوچک فعالیت مذهبی می‌کنند برای مثال بارها و بارها می‌بینم که مادر و خواهر کوچکترم در کنار یکدیگر قرآن می‌خوانند و اطلاعات قرآنی را که هر دو از روش‌های مختلفی مانند مطالعه، شبکه‌های تلویزیونی و یا پای سخنرانی‌‌ها به دست آورده‌اند را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

وی گفت: قرنطینه و قرار گرفتن در کنار خانواده فرصت خوبی را برای کنار هم بودن و توجه عمیق‌تر به اعضای خانواده ایجاد کرد به طوری که علاوه بر ایجاد جو صمیمی در خانواده، نوعی تعامل و مراودات خانوادگی ایجاد شد که شاید در روزهای دیگر کمتر به این مسئله توجه می‌شد.

حسینی افزود: با توجه به اینکه برخی از اقوام تحصیلات حوزوی را پشت سر گذاشته‌اند خیلی پیش می‌آید که چند خانواده کنار هم جمع شویم و با رعایت نکات بهداشتی و رعایت حد فاصله بعد از مراسم افطار از مباحث مذهبی که توسط روحانیون جمع گفته می‌شود؛ استفاده کنیم.

در پایان گزارش نیز با بانوی دیگری هم‌کلام شدیم. این بانوی خانه‌دار در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم ماه رمضان معنوی‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: در خانه ماندن اگرچه ما را از انجام بسیاری از امور روزمره باز داشت؛ اما در این میان فرصت‌هایی تازه‌ای ایجاد شد که به نوبه‌ی خود تاثیرات خوبی راهم به همراه داشت.

وی افزود: قرنطینه باعث شد با توجه به افزایش اوقات فراغتم بیش از یکبار قرآن کریم را ختم کنم، فرصت بیشتری برای مطالعه‌ی کتاب‌ داشته باشم و در یک گروه ختم صلوات هم عضو شوم که روزانه ۱۴ هزار صلوات ختم می‌شود.

این بانوی قزوینی تصریح کرد: در راستای انجام کارهای خیر هم سعی می‌کنم در طول هفته یک الی دوبار تعدادی نان بخرم و در اختیار افراد نیازمند بگذارم و با توجه به اینکه در شرایط موجود امکان برگزاری مهمانی افطاری را نداریم در طول هفته یا برخی از روزها با رعایت نکات بهداشتی غذا و یا آش نذری درست کنم و در اختیار همسایه‌ها قرار دهم.

وی افزود: در این ایام بیشتر از روزهای دیگر به پدر و مادرم توجه می‌کنم و کارهای محبت‌آمیزی را انجام می‌دهم که شاید قبلا کمتر به آنها توجه می‌کردم ضمن اینکه زمان بیشتری را همراه همسر و فرزندم سپری می‌کنم.

این بانوی قزوینی بیان کرد: روزهای قرنطینه بهترین فرصت برای انجام عبادت‌های جا مانده مانند نماز قضا است، همچنین من تلاش می‌کنم تا میزان عبادت شبانه‌ی خود را حتی ده دقیقه بیشتر از شب‌های گذشته انجام دهم و در این ایام بتوانم بیش از روزهای دیگر برای عبادت با خداوند وقت بگذارم.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ همانگونه که از صحبت‌ با مردم متوجه شدیم، پایان بن‌بست‌های ظاهری برای حضور در مساجد و اماکن مذهبی هم می‌توان راهی به سوی آسمان یافت به شرط آنکه بتوانیم پرواز کردن را بیاموزیم.

آنچه که مردم را در این ایام خلاق‌تر کرده بود محدودیت‌هایی بود که در ظاهر برای توقف رشد انسانی به وجود آمده بود، اما دیدیم که مردم در پس‌کوچه‌های مشکلات و محدودیت‌ها از یاد خدا غافل نشده و برای بهره‌مندی از فضیلت‌های این ماه عزیز از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند و تمام توان و انرژی خود را بکار می‌گیرند تا بتوانند از میان تهدیدها، فرصت‌هایی برای خود ایجاد کنند.

به طور حتم در این ایام شما هم روش‌های نوین و ابتکارات جدیدی را برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردید و این به آن معناست که محدودیت هیچ تاثیری در روند رشد فکری و دینی _مذهبی افراد ندارد؛ چراکه پاره‌سنگ‌ها هیچگاه نمی‌تواند جلوی عبور رود خروشان را بگیرند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان