۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شورای قرآنی، امین ملت/ شورای شیطانی مطیع قدرت!
کد خبر: ۳۴۱۹۳۳ نویسنده: امیرعلی رضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۰ ساعت: ۱۵:۲۶ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

شورای قرآنی، امین ملت/ شورای شیطانی مطیع قدرت!

شورای اسلامی شهر و روستا در زمان حیات حضرت امام راحل، همان حکم ریش سفید یا معتمدین محلی را داشتند و دستشان از پول، سرمایه و واسطه گری کوتاه بود و به امور مشورتی برای رضای خدا مشغول بودند.

شورای قرآنی، امین ملت/ شورای شیطانی مطیع قدرت!

صبح قزوین؛________امیرعلی رضایی.

نهم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس شوراهای شهر و روستا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) است، شورای مدنظر حضرت امام (ره) شورایی قرآنی بود که ریشه در آموزه‌های قرآن داشت.

شورایی که با مشورت قرار بود امین مال مردم باشد و برای بکارگرفتن بهینه سرمایه‌ی مردم که همان بیت المال است، جلوی تضییع حقوق مردم را بگیرند نه شورایی که این جایگاه مشورتی را بُنگاه آمال و آرزوهای خویش قرار دهد و با واسطه‌گری و دلالی و زد و بند بر ثروت نامشروع خویش بیفزایند یا حلقه واسط پیمانکارانی شوند که می‌خواهند جو فروش گندم نما باشند.

شورای اسلامی شهر و روستا در زمان حیات حضرت امام راحل، همان حکم ریش سفید یا معتمدین محلی را داشتند و دستشان از پول، سرمایه و واسطه گری کوتاه بود و به امور مشورتی برای رضای خدا مشغول بودند.

با روی کارآمدن دولت محمد خاتمی برای تحقق اصل دموکراسی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و غلبه توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی، انتخابات شورای شهر و روستاها برگزار شد.

در سال‌های اولیه حضور شوراها، انتخاب شهرداران با وزیر کشور بود، اما با اصلاح قانون شوراها نقش شوراهای محلی هر روز پررنگ تر شد تا جایی که امروز به برکت نقش پررنگ شوراها انتخاب شهرداران در برخی شهرها و شهرک‌ها در پستوهای پنهان «اربابان قدرت» صورت می‌گیرد و بعد از معامله و اعلام شرایط به صحن شوراها کشیده می‌شود.

انتخاب شهردار با کمترین رای اعضای شورای شهر یا انتخاب دهیار «فامیل شورا» در برخی روستاها و مناطق کشور، جایگاه مهم و مشورتی شورا را که متخص به یک آیه « وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ » نیست بلکه یک سوره بنام شورا درقرآن آمده است، را درسطح یک بنگاه معاملاتی و دلالی پایین آورده است.

آیا این سئوال را هرگز از خود پرسیده ایم که چرا در یک شهر کوچک طی مدت دو سال شاهد انتخاب چهار شهردار یا سرپرست برای شهرداری‌ها بوده ایم؟

چرا هر روز در کشور شاهد دستگیری اعضای شورای شهر فلان شهر و شهرک هستیم؟ آیا واقعا یک جایگاه مشورتی بدین میزان آسیب پذیراست؟!

قزوین از جمله استان‌هایی است که شهرداران برخی شهرهای آن با بازی شطرنج ارباب قدرت انتخاب و یا عزل می‌شوند یا شهردار متخلفی که روانه زندان شده آشکارا مورد حمایت نماینده مجلس قرار میگیرد!

چرا کسی که می‌خواهد شهردار فلان شهر شود حتما باید به شیطان یا شیطان‌زاده زنگ بزند یا به دفترش برود؟ آیا تک تک مردم شهر به این افراد رای دادند که نماینده مردم باشند یا مطیع محض ارباب قدرت و ثروت؟

بررسی همه آسیب‌های شوراهای شهر و روستا در این مقال نمی‌گنجد اما یادآوری برخی شعارها و اهداف انتخاباتی به اعضای محترم شورای شهر لازم و ضروری است.

در پنچ دوره ای که انتخابات شورای شهر برگزار شده، شهر قزوین مدیریت‌های مختلف شهری را تجربه کرده است، برای مثال در دوره اول که دوره توسعه سیاسی بود برخی اعضای شورای شهر دچار شعارزدگی بودند و انتخاب‌ها براساس جو و التهابات سیاسی صورت گرفت و نتوانستند کارنامه قابل قبولی ارائه کنند.

اما در دوره دوم، سوم و چهارم شورای شهر قزوین در توسعه زیربنایی شهر، ایجاد پارک‌ها، بوستان‌ها و پارک محله‌ها، بازیگاه‌های کودک و شهربازی‌ها، سازماندهی آب‌های زیرسطحی، اصلاح هندسی میادین، ایجاد ایستگاه‌های جمع آوری پسماند، تفکیک زباله از مقصد، توسعه امور گردشگری و احیاء کاروان سراها و اماکن گردشگری، احیاء بافت فرسوده خیابان شهید انصاری در غرب قزوین، ساخت ده‌ها پل و مرکز خرید و ده‌ها خدمت دیگر که لیست همه آنها مقدور نیست که تنها گوشه‌هایی از نماد مردم سالاری بود که در انتخاب شهرداران تبلور یافت.

اما شورای شهر دوره پنچم، از همان ابتداء با نگاهی خطی و سیاسی و ارایه شعارهای پرطمطراق، همچون شورای شیشه ای، شورای مردم محور، شورای پاسخگو و مستقل شروع بکار کرد.

با انتخاب اولین شهردار سیاسی و خطی که تنها تجربه مدیریتی در شهرهای 20 تا 50 هزار نفری را داشت عملا شهرداری تبدیل به مرکز کاریابی برای اعضای ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان شد تا جایی که مقامات قضایی و استانداران با صدور دستور اداری جلوی این امر را گرفتند.

رهاشدن پروژه‌های نیمه تمام، قصه پرغُصه پل امام رضا( ع)، درگیری‌های سیاسی با میراث فرهنگی و اتلاف وقت و زمان، ورود پسماندهای صنعتی به قزوین، فروش صدها قطعه زمین‌های شهرداری، افزایش میلیاردی جریمه‌های دیرکرد وام‌های بانک شهر تنها بخشی از کارهای شهردار این دوره شورای شهر بود و درپایان نیز مشخص نبود به چه جرمی از بهشت رانده شد، شما بخوانید استعفاء داد.

دوره 5 ماهه سرپرستی محمد درافشانی در شهرداری هم که از ابتداء با تنش‌های سیاسی همراه بود و شورای شهری که مدعی 

اتاق شیشه ای بود در این انتخاب هم زیر سئوال رفت تا جایی که بیانیه ای از سوی رئیس شورای اصلاح طلبان استان صادر شد و این انتخاب را نیز حاصل تصمیم خارج از شورای شهر دانست و با پنج رای شکننده، این اتفاق افتاد.

انتخاب شهردار فعلی قزوین نیز خالی از حواشی نبود و آن هم با رای شکننده 5 نفری که در این انتخاب هم شورای شهر فعلی از طرف دوستان هم حزبی اصلاح طلب خود به تبانی و تصمیم گیری پشت پرده ای متهم شدند و این انتخاب نیز بیانیه رییس شورای اصلاح طلبان استان را به همراه داشت و سبب تفرق و جدایی دومدعی ریاست شورای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در استان نیز شد.

هرچند قضاوت درباره عملکرد سیاوش طاهرخانی خیلی زود است، اما چندماهی است که وی به عنوان شهردار قزوین انتخاب شده اما کاری مهمی را شروع نکرده و خیلی دست به عصا حرکت می‌کند گویا وی از جمله شهردارانی خواهد بود که بجای توسعه عمرانی بیشتر وقت خود را به روزمرگی خواهد سپرد تا شاهد اعتراض چهار عضو مخالف شورای شهر نشود.

قضاوت را به مردم واگذار می‌کنیم تا درمورد انتخاب خود دقت کنند، یقینا مردم در انتخابات دوره ششم عملکردها چند دوره را با آمار و ارقام مقایسه خواهند کرد.

اما یک انتقادی به دوستان اصولگرای شورای شهر نیز وارد است که چرا به این وضعیت « برزخی» رضایت داده و صدایی از آنها در تریبون‌های شورای شهر بلند نیست، آیا اتلاف سرمایه در اجرای پل امام رضا علیه السلام، معطلی پروژه نسیم شمال، تعطیلی پروژه کمربندی میدان شورا تا میدان مینودر، نیمه کاره ماندن برج‌ها و برخی پروژه‌های مسکونی شهرداری، وضع نابسامان آسفالت خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر شهری را نمی‌بینند!

آیا برای آنها اهمیت ندارد یا اعتراض خود را بی تاثیر می‌دانند؟ اگر اعتراض آنها بی تاثیر است، دیگر ماندن آنها در شورا ضروری نیست، اگر بی تاثیر نیستند، مصلحت و بی حالی و مشغولیات دیگر را کنار بگذارند و فرصت خدمت را بیش از این از دست ندهند.

انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان