۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نماهایی از مسجد مدرسه سردار+ تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۴۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰ ساعت: ۱۵:۱۶ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین؛

نماهایی از مسجد مدرسه سردار+ تصاویر

مسجد و مدرسه سردار با برخورداری از معماری بی‌نظیر ایرانی‌ اسلامی، یکی از زیباترین مدارس علمیه شهر قزوین است.

نماهایی از مسجد مدرسه سردار+ تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ مدارس علمیه قزوین همواره از جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دینی و فرهنگی کشور برخوردار بوده‌اند و عالمان دینی نامداری از سراسر کشور برای درک محضر استادان در مدارس این شهر حضور می‌یافتند. 

مدرسه علمیه سردار، با برخورداری از معماری بی‌نظیر ایرانی‌ اسلامی به‌یادگارمانده از دوره قاجار، در کنار مدارس تاریخی همچون صالحیه، شیخ‌الاسلام، پیغمبریه و مولاوردی‌خانی، میراث ارزشمندی است.

مسجد و مدرسه سردار یکی از زیباترین مدارس علمیه شهر قزوین است که در انتهای خیابان تبریز قرار دارد.

زيباترين مدرسه قزوين در روزگار قاجار توسط دو برادر كه داراي منصب سرداري بوده و درجنگ‌هاي ايران و روس به شجاعت و لياقت شهرت داشتند ساخته شد.

حسين خان و حسن خان سردار در سال ۱۲۳۱قمري با احداث اين مجموعه شاهكاري از معماري و هنر قاجاري را به وجود آورده‌اند.

بنا و صحن مدرسه به شکل مستطیل، با ۱۴۴۰ متر مربع مساحت است. مدرسه در دو طبقه، با ازاره سنگي و آجر تراش كه با تزيينات كاشي همراه است ساخته شده و داراي ۳۲ حجره است.

حجره‌ها در دو سوي دو گوشوار كه متصل به ايوان‌هاي كوچكي است بنا شده و در جلو هر حجره سكويي قرار دارد.

نماي تمامي ديوارها در طبقه همكف با كاشي تزيين شده و تكرار نام محمد با خط هندسي جلوه‌اي خاص به آن بخشيده است.

نماي طبقه دوم از طاقنماهايي با قوس صفوي تشكيل شده و لچكي‌هاي آن به كاشي‌هاي مينايي مزين گشته است. كتيبه‌اي به نستعليق ممتاز از تركيب بند محتشم كاشاني چهار سوي زير رخبام را زينت داده و كتيبه‌اي مرمرين در سردر كاشيكاري شده مدرسه به زيبايي آن افزوده است.

در وسط حیاط مدرسه حوضی سرپوشیده و در جنوب مدرسه مهتابی بزرگی است که به اندازه یک متر از کف حیاط بلندتر است و از جانب شرق و غرب هم‌اندازه مدرسه محسوب می‌شود که در تابستان برای استراحت یا انجام مراسم تعزیه احداث شده است.

مسجد سردار در قسمت جنوبی حیاط مدرسه و متصل به مهتابی بزرگ آن واقع است و سه طاق آجری دارد. در بالای طاق میانی که بزرگ‌تر از دو طاق دیگر است، گنبد مخروطی کوچکی با کاشی فیروزه‌ای برپا شده و در بالای گنبد، سرقبه‌ای با طول بیش از ۱٫۲۰ و عرض ۴۰ سانتی‌متر قرار داشته است.

فضای داخل مسجد به غیر از کاشی‌کاری محراب، کاملا ساده بوده و فقط در قسمت سقف با استفاده از کاشی و آجر تزیینات معقلی ساده‌ای به‌وجود آمده است.

تمامی قوس بزرگ ضلع جنوبی مسجد با گره‌بندی چوبی پوشیده شده و ورودی مسجد در این پنجره جاسازی شده است.

مدرسه مذکور از لحاظ هنری و معماری از شاهکارهای دوره قاجار است که در آن تمام نمونه‌های کاشی‌کاری و معماری این دوره را می‌توان مشاهده کرد.

عکس: امین رحمانی

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان