۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین صف‌آرایی جهادگران بسیجی و سپاهی در قزوین/ "کرونا" جهادِ جهادگران در دستگیری از مردم را بیش از پیش نمایان کرد
کد خبر: ۳۴۱۳۷۹ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۹ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین‌ گزارش می‌دهد؛

صف‌آرایی جهادگران بسیجی و سپاهی در قزوین/ "کرونا" جهادِ جهادگران در دستگیری از مردم را بیش از پیش نمایان کرد

جهادگران همواره در شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم بوده و با برپایی اردوهای جهادی و سایر اقدامات در مناطق محروم و در جبهه محرومیت زدایی حضور چشمگیری داشتند؛ اما امسال با شیوع بیماری کرونا، جهادِ جهادگران شکل دیگری به خود گرفته و اردوها و فعالیت‌های جهادی در سنگر مقابله با این ویروس منحوس دایر شد.

صف‌آرایی جهادگران بسیجی و سپاهی در قزوین/ "کرونا" جهادِ جهادگران در دستگیری از مردم را بیش از پیش نمایان کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ از ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از مردم که دغدغه آبادانی کشور و کمک به همنوعان را داشتند در قالب گروه‌های مختلف به طور داوطلبانه و جهادی وارد عمل شده و در مواقع مختلف فعالیت‌هایی را انجام دادند.

نقش آفرینی گروه‌های جهادی در برهه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و جهادگران همواره پای ثابت کمک به مردم بوده و یک دوره در جبهه‌های جنگ و یک زمان برای آبادانی مناطق جنگ زده حاضر شده‌اند.

در بحران‌های مختلف از جمله سیل و زلزله نیز همواره حضوری فعال داشته‌اند، علاوه بر حضور در بحران‌های طبیعی هر ساله گروه‌های جهادی به مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز و تابستان با هدف محرومیت زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در قالب اردوهای جهادی در مناطق محروم و حاشیه شهرها خدمت رسانی می‌کنند.

در این اردوهای جهادی فعالیت‌های مختلف از جمله عملیات عمرانی، فرهنگ سازی و فعالیت فرهنگی، آسیب شناسی اجتماعی، بهداشت و درمان و سایر موارد ارائه می‌شود.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و توصیه اکید به ماندن در خانه، نوروز امسال در شرایط بسیار متفاوتی سپری شد، اما حتی این ویروس که تمام جهان را در حالت غیرعادی قرار داده نیز نتوانست جهادگران را خانه نشین و تماشاگر کند.

در این برهه نیز جهادگران به سنگر مقابله با کرونا پیوسته و در کنار کادر درمان و با همکاری و همراهی آن‌ها اقدامات قابل توجهی را انجام دادند، در واقع بحران کرونا امسال نوع فعالیت جهادگران را تغییر داد؛ اما ماهیت خدمت رسانی و محرومیت زدایی آن همچنان باقی است و قوی‌تر از گذشته تا نابودی کامل کرونا ادامه دارد.

جهادگران نشان دادند که همواره نقش خود را در راستای آبادانی کشور و آرامش هموطنان ایفا می‌کنند و فقط ممکن است نوع سنگر متناسب با زمان تفاوت داشته باشد.

برای اطلاع از فعالیت جهادگران به سراغ چند تن از مسئولین این گروه‌ها رفته و چگونگی عملکردشان در بحران کرونا را جویا شدیم.

فعالیت 150 گروه جهادی در مناطق محروم و تهیه 350 هزار ماسک
سرهنگ مهدی صادق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: فعالیت گروه‌ها و اردوهای جهادی امسال تحت الشعاع کرونا قرار گرفت، البته این موضوع اصل فعالیت را متوقف نکرده و صرفا نوع اقدامات انجام گرفته را متناسب با شرایط تغییر داد.

وی ادامه داد: جهادگران ما طی ایام نوروز با حکم ماموریت در مناطق مختلف استان حضور پیدا کردند، البته توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی جایگزین عملیات عمرانی و فعالیت‌هایی بود که هرسال برگزار می‌شد.

مسئول بسیج سازندگی و محرومیت زدایی استان قزوین ابراز کرد: در راستای فعالیت‌های جهادی اقلام بهداشتی از جمله ژل و مایع ضدعفونی کننده و همچنین بسته‌های معیشتی ویژه محرومین توزیع و در مناطق مختلف ضدعفونی و غربالگری صورت گرفت.

وی افزود: این فعالیت‌ها در حاشیه شهرها، روستاهای اطراف شهر قزوین و همچنین روستاها و دهستان‌های محروم سایر مناطق استان از جمله طارم، الموت و آوج انجام شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: از ابتدای سال جاری 150 گروه جهادی مشغول فعالیت بوده و چهار هزار و 500 بسته معیشتی و تعدادی اقلام بهداشتی توزیع شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه دوخت و دوز نیز 37 کارگاه تولید ماسک شکل گرفته و تاکنون 350 هزار ماسک توسط 400 بانوی جهادگر آماده شده و این فعالیت هنوز هم ادامه دارد.

غربالگری 960 نفر در روستاهای محروم استان
دکتر فاطمه محمدبیگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: گروه جهادی شهید حجت اسدی اردوها و فعالیت‌های خود را از نوروز 95 آغاز کرده و این گروه در فصول مختلف سال بویژه تابستان و بهار در مناطق محروم حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل شیوع کرونا جهادگران ما از اوایل اسفند ماه به‌صورت داوطلبانه وارد عمل شده و با برپایی ایستگاه‌های سلامت به خط مقدم مبارزه با کرونا پیوستند و عملا اردوهای هفت تا 10 روزه هر سال به اردوهای 40 تا 45 روزه تبدیل شد.

مسئول گروه جهادی شهید حجت اسدی ابراز کرد: پایگاه‌هایی در الوند و اقبالیه و هشت ایستگاه سلامت در قزوین برپاشده و در آن‌ها حدود 100 هزار نفر غربالگری شده‌اند؛ همچنین 10 هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده و هفت هزار ماسک در بین مناطق روستایی محروم و حاشیه شهرها و بیش از هزار بسته معیشتی همراه با اقلام بهداشتی توزیع شده است.

وی ادامه داد: جهادگران در قالب تیم‌های سیار با حضور در روستاهای هدف‌گذاری شده نیز به غربالگری تمام اهالی اقدام می‌کنند که تاکنون در نوبت اول 160 نفر و در نوبت دوم 800 نفر بررسی شده و تب، میزان اکسیژن خون و علایم آن‌ها اندازه گیری و به‌صورت آنلاین در پورتال وزارت بهداشت ثبت شده است.

فاز دوم فعالیت گروه جهادی شهید حجت اسدی در چهل روز دوم کرونا
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم عنوان کرد: بیش از 35 نفر در قالب گروه‌ مدافعان سلامت درحال انجام فعالیت هستند و اقدامات گروه شهید حجت اسدی با ستاد مبارزه با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی و سایر گروه‌های سلامت هماهنگ است.

وی افزود: در 40 روز دوم مقابله با کرونا نوع فعالیت‌های ما متناسب با نیاز تغییر می‌کند و به حوزه‌هایی که خلا وجود دارد ورود پیدا می‌کنیم که همکاری در نقاهتگاه‌ها و برپایی ایستگاه سلامت محله و مسجد محور از جمله آن‌ها است.

محمدبیگی بیان کرد: درواقع ما به دنبال کلینیک‌های پست کرونا هستیم و پیگیری‌های پس از درمان و خانواده مبتلایان و افراد حاضر در قرنطینه را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی افزود: از مردم به دلیل اعتماد به گروه‌های جهادی تشکر می‌کنیم و برای ادامه و گسترش فعالیت خواستار کمک خیرین هستیم، درواقع غربالگری‌های گروه جهادی مراجعه افراد به پزشکان را کاهش داده و به عملکرد شبکه بهداشت و درمان کمک کرده و آرامش در جامعه و سرعت کنترل بیماری را افزایش می‌دهد.

مسئول گروه جهادی شهید حجت اسدی گفت: از مسئولین درخواست داریم به نقش گروه‌های جهادی در بحران‌ها توجه ویژه داشته و از پتانسیل آن‌ها در برنامه ریزی‌های مربوط به بحران‌ها استفاده کنند.

فعالیت 400 جهادگر دانشجو در مقابله با کرونا
سید محمد بحرانی نیز درباره اقدامات گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی استان به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ گفت: طی چند سال گذشته در نوروز و تعطیلات تابستان به اردوی جهادی می‌رفتیم اما امسال باتوجه به شیوع کرونا قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا، از اوایل اسفند ماه در بسیج دانشجویی شکل گرفت.

وی ادامه داد: با اعلام فراخوان 30 گروه جهادی اعلام آمادگی کردند و کارگروه‌های مختلف در حوزه‌هایی همچون بهداشت و سلامت، فرهنگی، تولید و توزیع ماسک و گان در این قرارگاه جهادی شکل گرفت و اکنون 400 جهادگر اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان درحال فعالیت هستند.

مسئول عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان قزوین ابراز کرد: با  همکاری مرکز بهداشت شهید بلندیان، جهادگران ما در هشت ایستگاه سلامت شهر قزوین و همچنین در الوند و اقبالیه با محوریت غربالگری، تست تب و اکسیژن سنجی خون، مشاوره و روانشناسی جهت آرام کردن جو روانی افراد مشکوک به بیماری، آموزش بهداشت و پیشگیری درحال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تاکنون 100 هزار نفر در ایستگاه‌های هشت گانه قزوین غربالگری و افراد دارای علامت به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند، همچنین در ادامه برای کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سعی داریم غربالگری را به‌صورت محله‌ای و در مساجد عملیاتی کنیم.

تولید روزانه پنج هزار ماسک و 100 گان پزشکی
این مقام مسئول عنوان کرد: در حوزه تولید ماسک نیز بسیج دانشجویی در دانشگاه دخترانه فنی بقیة الله با 60 چرخ و دانشگاه فرهنگیان با 20 چرخ درحال فعالیت بوده و روزانه پنج هزار ماسک و 100 گان پزشکی تولید می‌کنند.

وی افزود: با همکاری اتاق بازرگانی تاکنون هزار بسته ارزاق آسمانی شامل مواد خوراکی و بهداشتی در مناطق محروم سراسر استان توزیع شده و 500 بسته نیز در نیمه شعبان توزیع خواهد شد.

بحرانی اظهار کرد: غربالگری سیار نیز در روستاهای محروم در الموت شرقی و غربی و دشتابی انجام شده، همچنین در راستای ضدعفونی اماکن عمومی 20 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در اختیار دهیاری و شوراهای طارم، الموت، کوهین، اقبالیه، خاکعلی و شریف آباد قرار گرفته است.

در پایان باید گفت جهادگران تا پایان مهار و شکست کرونا در کنار مردم خواهند ماند و در این راستا از تمام توان و پتانسیل‌های خود بهره می‌برند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان