۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین تضمین آینده شغلی، نیاز اساسی جوان امروز است/ کم‌سوشدن نور اعتماد به فکر و استعداد جوانان
کد خبر: ۳۴۱۳۳۰ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۷ ساعت: ۱۳:۵۹ ↗ لینک کوتاه

جوانان قزوینی از دغدغه‌ها و نیازهای خود می‌گویند؛

تضمین آینده شغلی، نیاز اساسی جوان امروز است/ کم‌سوشدن نور اعتماد به فکر و استعداد جوانان

با شنیدن صحبت‌های جوانان به خوبی مشخص است که دغدغه‌های مشترکی بین آنها وجود دارد که در راس آن تضمین آینده شغلی و اعتماد مسئولان به استعداد و توانایی جوانان است.

تضمین آینده شغلی، نیاز اساسی جوان امروز است/ کم‌سوشدن نور اعتماد به فکر و استعداد جوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ جوانان یکی از ارکان اصلی و مهم هر جامعه به شمار می‌آیند؛ زیرا با استفاده از پتانسیل آنان می‌توان به پیشرفت در زمینه‌های مختلف دست یافت.

توجه به جوان و جوانگرایی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به این موضوع توجه ویژه دارند و همین موضوع نشان از اهمیت این امر است.

جوانان از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند؛ از این رو توجه و به‌کارگیری آن‌ها در انجام امور مختلف نتایج بسیار مثبتی به دنبال دارد، اما باید دید جامعه تا چه میزان به این گنجینه‌های گران بها اهمیت داده و از نیرو و فکر آن‌ها بهره می‌برد.

خلاقیت و ریسک پذیری موجود در جوانان برای انجام امور تازه و نو بسیار مفید است و این جوانان هستند که آینده کشور را در دست می‌گیرند؛ از این رو آموزش درست این قشر سرمایه گذاری برای آینده به شمار می‌آید.

میلاد حضرت علی اکبر(ع) در تقویم به‌عنوان روز جوان نامگذاری شده، همین موضوع بهانه‌ای شد تا به مناسبت این روز به سراغ چند جوان در گروه‌های سنی مختلف رفته و دغدغه‌ها و نیازهای اصلی جوان امروز را از آنان جویا شویم.

مسئولین؛ طالبِ پای کار آمدن جوانان نیستند

قاسمی یکی از جوانان فعال قزوینی با اشاره به نیازهای قشر جوان اظهار می‌کند: حمایت یکی از نیازهای جوانان است، درواقع جوان از انگیزه و شور و نشاط لازم برخوردار بوده و حمایت می‌تواند به بروز و ظهور آن‌ها کمک کند.

وی درباره اعتماد به قشر جوان ابراز می‌کند: باتوجه به نگاه رهبر معظم انقلاب حتما باید از نیروی جوان در زمینه‌های مختلف استفاده شود؛ اما امروز علی‌رغم وجود پتانسیل بالا در قشر جوان اعتمادی که باید، به آن‌ها وجود ندارد.

مسئول بسیج دانشگاه فنی بقیة الله ادامه می‌دهد: در زمان دفاع مقدس در رده فرماندهان جنگی به جوانان اعتماد می‌شد و ماحصل موفقیتشان قابل لمس بود؛ اما امروز بنا به دلایل مختلف از جمله ریاست طلبی و وابستگی به میز و صندلی اجازه اعتماد به جوانان داده نمی‌شود، درواقع خود مسئولین از این ظرفیت‌ها آگاه هستند اما طالب پای کار آمدن جوانان نیستند.

وی اضافه می‌کند: اعتماد به جوانان در بدنه جامعه نیز کمرنگ‌تر شده و در شغل‌ها و موقعیت‌های مختلف از آنان استفاده نمی‌شود، البته در مجموع اعتماد امری نسبی است و ما توقع داریم از این پتانسیل استفاده شده و به ما جوانان اجازه ورود به مسائل مهم داده شود.

این جوان قزوینی عنوان می‌کند: یکی از دغدغه‌های من به عنوان جوان فعالیت و اقداماتی است که تکامل فردی و اثرگذاری در جامعه را درکنار هم به همراه داشته باشد که قوی‌تر کردن بار علمی در این راستا مفید است.

وی ادامه می‌دهد: در سیستم آموزشی کشور ما علوم تاریخ گذشته غرب تدریس می‌شود و این موضوع رشد را به همراه ندارد، لازم است شرایطی فراهم شود تا دانشجویان در دانشگاه‌ها به تولید علم برسند نه اینکه صرفا علوم سایر کشورها برای آن‌ها ارائه شود.

قاسمی بیان می‌کند: عدم توازن بین ورودی و خروجی دانشگاه‌ها و عدم هماهنگی فضای آموزشی با نیاز جامعه و فضای شغلی یکی از مشکلات قشر جوان و یک تهدید به شمار می‌آید.

وی اذعان می‌کند: در نسل جوان دغدغه انجام فعالیت فرهنگی وجود دارد؛ اما متاسفانه شاهد اقدام فرهنگی مثمرثمر در کشور نیستیم و لازم است شرایط کنونی که خوب است بسیار بهتر باشد.

قاسمی در پایان می‌گوید: علت این کم کاری‌ها نیز می‌تواند نداشتن دغدغه باشد، ما انتظار داریم حداقل مسئولین مرتبط با فرهنگ در حد مسئولیتشان فعالیت داشته باشند.

بی رحمی و ریسک پذیر نبودن جامعه علت عدم اعتماد به جوانان

در ادامه امیرحسین کشوری ابراز می‌کند: توجه به آینده نیاز و مشکل اصلی ما جوانان است، با وضع اقتصادی نامساعد موجود امکان برنامه ریزی برای آینده شغلی، اقتصادی، ازدواج و ادامه تحصیل را نداریم.

وی ادامه می‌دهد: عدم اعتماد جامعه و مسئولین به جوانان از موانع موجود برای ماست و بهانه‌هایی از قبیل خام و کم تجربه بودن از یک طرف و نداشتن فرصت ریسک از طرف دیگر امکان واگذاری مسئولیت را از جوانان سلب می‌کند، درواقع بی رحم شدن و ریسک پذیر نبودن جامعه و مسئولین رده‌های مختلف کشور علت عدم اعتماد به جوانان است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی بوئین زهرا بیان می‌کند: من به‌عنوان یک جوان توقع دارم مصلحت اندیشی‌های خاص کنار گذاشته شود و مسئولین به فکر مردم و جوانان و درکنار آن‌ها باشند نه اینکه برای اهداف خاص، سرِ حق و عدالت بریده شود.

وی ادامه می‌دهد: درواقع ما خواستار این هستیم که اقدامات مطابق با عمق اسلام، معیارهای انقلابی و مبانی رهبری انجام شود و در دانشگاه‌ها نیز عرصه‌های اجرایی به جوانان سپرده شود تا پس از فارغ التحصیلی تجربه عملی برای کار و فعالیت داشته باشند.

دانشجویان و جوانان می‌توانند منشا اثر باشند

وی تاکید می‌کند: متاسفانه اکنون فضای کسب تجربه در دانشگاه‌ها صفر بوده و فرصتی برای فعالیت عملی جوانان و ورود به بازار کار برای آن‌ها فراهم نیست.

کشوری عنوان می‌کند: لازم است جوان دانشجو تجربه‌های مختلف اعم از سیاست، مدیریت و دروس تخصصی را آموزش ببیند و به دروس تئوری صرف اکتفا نشود که فعال شدن جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است.

این جوان قزوینی درباره وضعیت فعالیت جنبش‌های دانشجویی اظهار می‌کند: اکنون جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی در بدترین حالت خود قرار دارند و روحیه انقلابی گذشته از بین رفته و درباره آن‌ها بی‌مهری‌هایی صورت گرفته است.

وی اضافه می‌کند: ایجاد فضای رقابتی رشد را به دنبال دارد؛ اما اکنون این فضا از بین رفته و جامعه نمی‌خواهد بپذیرد که دانشجویان و جوانان می‌توانند منشا اثر باشند.

کشوری ابراز می‌کند: اکنون دانشگاه هویت اصلی خود را نداشته و دراصل صرفأ به دبیرستان‌های مختلطی برای بزرگسالان تبدیل شده است.

آینده شغلی و تحصیلی دغدغه اصلی یک جوان

در ادامه محمد اسحاق روستا می‌‌گوید: در شرایط حاضر ازدواج، دغدغه و نیاز اصلی یک جوان است و مسکن و شغل که نیاز ابتدایی این امر است فراهم نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند عامل افزایش فساد و از بین رفتن بنیان خانواده شود.

وی ادامه می‌دهد: دغدغه آینده شغلی و تحصیلی ناامیدی نسبت به آینده را به دنبال دارد؛ از این رو لازم است نگاه مسئولین به‌گونه‌ای باشد که این قشر نیز در امور مختلف به کار گرفته شده و تجربه به آن‌ها منتقل شود.

مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان قزوین ابراز می‌کند: اعتماد به جوانان در بخش‌های مختلف اعم از جامعه، کابینه دولت و نمایندگان بسیار کم است، این درحالی است که اعتماد به جوانان در زمان دفاع مقدس یکی از عوامل سرپا بودن کنونی کشور است و لازم است این رویکرد جوانگرایی اکنون نیز دنبال شده و سکان به دست جوانان سپرده شود.

وی اضافه می‌کند: توجه به حزب گرایی به جای عمل‌گرایی یکی از عوامل عدم توجه به پتانسیل نیروهای جوان است، درواقع شاهد این هستیم که به جای استفاده از نیروهای جوان و پرانرژی در کارها از افرادی استفاده می‌شود که انرژی انجام فعالیت را ندارند.

این جوان قزوینی بیان می‌کند: اعتماد کردن تقاضای همه جوانان از جامعه و مسئولین است، از آحاد مردم نیز خواستاریم که در انتخاب مسئولین و نماینده‌ها دقت داشته و جوان‌گرایی را از آنان مطالبه کنند.

وی ادامه می‌دهد: دغدغه اصلی امروز ما ظهور امام زمان(عج) است و با این اتفاق بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

این جوان انقلابی درباره سیستم آموزشی ارائه شده برای جوانان اظهار می‌کند: طبق فرمایشات رهبری، آموزش و پرورش ما ساخته و پرداخته فکر ما نبوده و فلسفه حاکم بر آن ایرانی و اسلامی نیست؛ درواقع از طرفی خروجی این سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت با کشور ما سازگار نبوده و از طرف دیگر به دلیل بیمار بودن جوابگوی نیازهای ما نیست.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل ناهماهنگی سیستم آموزشی با هنجارها، فرهنگ و قوانین ما، جوانان آسیب دیده و با تناقض مواجه می‌شوند.

فکر، ایده و کار آفرینی جوانان نیاز امروز جامعه است

مهسا گنجه فرد نیز درباره نیازهای جوانان می‌گوید: یک جوان در جامعه کنونی به درک شدن نیاز دارد، همچنین آینده شغلی نیز یکی از دغدغه‌های موجود است و از این رو لازم است شرایط به‌گونه‌ای باشد که زمینه پیشرفت فراهم شده و مسئولین نیز در امور مختلف این نیروها را به کار بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط اقتصادی نامناسبی که در آن قرار داریم برای ما نسل جوان نگرانی ایجاد کرده و حتی ادامه تحصیل را نیز تحت الشعاع قرار داده، چرا که تحصیل به تجهیزات نیاز داشته و هزینه بر است.

این جوان فعال رسانه‌ای عنوان می‌کند: از مسئولین تقاضا داریم به جوانان اعتماد داشته و در واگذاری نقش‌های جامعه به ما به‌عنوان افرادی کم سن و سال و خام نگاه نکنند؛ زیرا چه بسا جوانان دارای فکر و ایده‌های ناب و کارآفرین باشند که نیاز امروز جامعه نیز همین امور است، می‌توان گفت امروز این اعتماد نسبی بوده و به طور صد درصد نیست.

وی با اشاره به امید به زندگی در نسل جوان می‌گوید: من امید به زندگی دارم، اما در مجموع شرایطی که پیش روی جوانان قرار می‌گیرد و آینده نامشخص، امید را در این قشر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این جوان قزوینی درباره تناسب سیستم آموزشی با نیازهای جوانان ابراز می‌کند: برخی درس‌ها حاوی نکات خوبی است اما شرایط به‌گونه‌ای نیست که بین دروس ارائه شده در دانشگاه و نیازهای عملی برای ورود به بازار کار جوانان تناسب وجود داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: دغدغه‌های فرهنگی در بین اقشار مختلف جوان با دیدگاه‌های مختلف متفاوت است، امروز شاهد این هستیم که بیشتر جوانان خواستار آزادی در ظاهر و عمل بوده و حتی در محیط‌های فرهنگی نیز رفتارهای آزادانه وجود دارد و این موضوع می‌تواند نوعی خلا به شمار بیاید و می‌توان گفت برای این افراد آزادی به معنای واقعی معنا نشده است.

سخن پایانی؛ ضرورت بهره‌مندی از پتانسیل جوانان در برنامه ریزی کشور

با شنیدن صحبت‌های این جوانان به خوبی مشخص است که دغدغه‌های مشترکی بین آنها وجود دارد که در راس آن اعتماد به آینده شغلی و زندگی است.

مسئولینی که برای جامعه برنامه ریزی می‌کنند نیز با مطالعه میدانی و با بکارگیری نظرسنجی‌های دقیق و علمی و همچنین با برگزاری نشسست‌های مختلف با جوانان در قشرها و سنین مختلف می‌توانند از نیازها و خواسته‌های آنان آگاهی پیدا کنند.

درواقع برنامه ریزی برای آینده جوانان مستلزم آگاهی و آشنایی از نزدیک با این قشر است و این موضوع با پشت میز نشستن و از دور تماشا کردن فراهم نمی‌شود.

برگزاری نشست‌های مختلف با جوانان بویژه نخبگان جوان برای برنامه‌ریزی صحیح و تصمیم گیری‌ها ضرورت دارد و بدون آن با خلا بزرگی مواجه می‌شویم که ممکن است جدایی و فاصله روز افزون جوانان از جامعه و مسئولین و فرهنگ کشورمان را به دنبال داشته و جوانان برای برآوردن نیازهای خود به خارج از کشور پناه برده و یا دچار طغیان در رفتار شده و هنجار شکنی را پیشه کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان