۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اجرای صحیح خصوصی‌سازی، راه دستیابی به "جهش تولید"/ دولت در زمینه حمایت از تولیدات داخلی ضعیف عمل می‌کند
کد خبر: ۳۴۱۲۶۱ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۴ ساعت: ۱۴:۴۱ ↗ لینک کوتاه

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم اعلام کرد

اجرای صحیح خصوصی‌سازی، راه دستیابی به "جهش تولید"/ دولت در زمینه حمایت از تولیدات داخلی ضعیف عمل می‌کند

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: اجرای درست اصل ۴۴ و خصوصی سازی که در چند سال گذشته به‌خوبی اجرا نشد، از عوامل رسیدن به جهش تولید است، لازم است خصوصی سازی، کوچک سازی و سبک سازی دولت با واگذاری شرکت به مدیران توانمند جهادی، شایسته، پاکدست و جوان تحقق یابد.

اجرای صحیح خصوصی‌سازی، راه دستیابی به "جهش تولید"/ دولت در زمینه حمایت از تولیدات داخلی ضعیف عمل می‌کند

دکتر فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به شعار سال 99 اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه براساس دوراندیشی و درایت شعار سال را انتخاب می‌کنند که با منظور و هدف است.

وی ادامه داد: امسال با هدف هدایت سکان کشور به سمت برون رفت از سختی‌ها و مشکلات جامعه به نام "جهش تولید" نامگذاری شده که برای رهایی از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها موثر است.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم ابراز کرد: علی‌رغم تمام تحریم‌ها و روزهای تلخ سال 98 و بحران کرونا، شاهد جوانه‌هایی از جهش تولید بودیم، طی یک دوره به دنبال تحریم و نبود مواد اولیه با چالش جدی مواجه بودیم، اما پس از آن تولیدات داخل افزایش یافت و بخش بزرگی از فروشگاه‌ها از اجناس تولید داخل پر شد و این روند باید در سال 99 به اوج خود برسد.

وی درباره راهکارهای رسیدن به جهش تولید گفت: شکل گیری و گسترش تعاونی‌های شرکت‌های اقتصادی، کشاورزی و روستایی براساس آیه قرآن از جمله راه‌های تحقق "جهش تولید" است، درواقع شرکت‌های تعاونی سرمایه‌های کوچک را جمع کرده و در فعالیت‌های مختلف، صنایع تبدیلی و بسته بندی صرف می‌کنند و لازم است حمایت از آن‌ها در مجلس و از طریق قانونگذاری پیگیری شود.

این مقام مسئول افزود: اجرای درست اصل 44 نیز دارای اهمیت است؛ در چند سال گذشته خصوصی سازی به‌خوبی اجرا نشد، باید خصوصی سازی، کوچک سازی و سبک سازی دولت با واگذاری شرکت به مدیران توانمند جهادی، شایسته، پاکدست و جوان تحقق یابد.

وی عنوان کرد: لازم است تقویت شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته و رابطه صنعت با دانشگاه و بازار که اکنون ضعیف است تقویت شود.

درنظرگرفتن سبک زندگی ایرانی و اسلامی در "جهش تولید"

محمدبیگی ادامه داد: افزایش تبادلات بازرگانی و نشست بازرگانان با شرکت‌های دوست و همسایه و هر کشوری که منافع، استقلال و عزت ما را به رسمیت می‌شناسد دارای اهمیت است، ما اکنون در سطح جهانی صرفا شش درصد رایزن بازرگانی داریم درحالی که مقدار میانگین آن باید 26 درصد باشد.

وی اذعان کرد: درواقع باید نمایشگاه‌های معرفی محصولات و دیدار بازرگانان رقم بخورد و در این راستا می‌توان کشورهای همسایه را به‌عنوان بازار اصلی درنظر گرفت که صادرات به آن‌ها براحتی قابل تحقق است.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم ابراز کرد: همچنین جهش تولید با افزایش اشتغال‌زایی نیز ارتباط مستقیم دارد و می‌توان با ایجاد شرکت‌ها و صنایع کوچک و زود بازده، تقویت مشاغل خرد و بومی و صنایع دستی هر استان اشتغال را افزایش داد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه گردشگران به سوغات و هدایا نیاز دارند، توجه به صنعت توریسم یکی از ابزارهای "جهش تولید" و رونق کسب و کارهای بومی در مناطق مختلف است.

این مقام مسئول با بیان توجه به درنظر گرفتن فرهنگ ایرانی و اسلامی در جهش تولید عنوان کرد: لازم است نگرش فرهنگی اجتماعی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی زمینه جهش تولید قرار گیرد و همگام با آن رقم بخورد؛ چرا که ما کشوری با قدمت تاریخی و دینی و یکتاپرستی هستیم.

وی افزود: ما با هر قسمت از دنیا که فرهنگ‌، استقلال و عزت ما را به رسمیت بشناسد تعامل خواهیم کرد و با کشورهایی که با اهرم فشار و تحریم و جنگ اقتصادی با ما رفتار می‌کنند و با استکبار جهانی مقابله می‌کنیم.

محمدبیگی با تاکید بر نقش اقتصاد مقاومتی در تحقق جهش تولید اظهار کرد: استفاده از اهرم اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان داخلی و اشاعه فرهنگ "ما می‌توانیم" و مصرف کالای ایرانی ما را در رسیدن یه جهش تولید کمک می‌کند و از آنجایی که بسیاری از نیازهای محل زندگی و محل کار با کالای ایرانی برطرف می‌شود، لازم است استفاده از آن‌ها ترویج شود.

وی درباره موانع جهش تولید بیان کرد: علی‌رغم سایه تحریم، جنگ اقتصادی و برنامه ریزی‌های امریکا و اسرائیل برای شکست ما مانع اصلی داخلی و نبود روحیه جهادی در مسئولین است.

تکیه بر اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق "جهش تولید"

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم ادامه داد: نگاه جناحی و گروهی و کوته نظری در بخش اقتصادی، عملکرد غیرعلمی و عدم استفاده از شایسته سالاری در پست‌های مختلف به‌ویژه پست‌های اقتصادی و اجرایی کشور، حلقه آسیب‌هایی هستند که مانع شکوفایی اقتصاد می‌شوند.

وی عنوان کرد: عدم نظارت درست به مجلس و نظارت ناکافی در حوزه‌های نظارتی نیز از دیگر موانع "جهش تولید" هستند؛ چنانچه در سال گذشته 70 درصد پوشاک از طریق قاچاق تهیه می‌شد و لازم است برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی انجام شود و همانند عملکرد قوه قضائیه در هر دستگاهی که عملکرد ناشایست وجود داشت با آن فرد و مسئول برخورد جدی صورت گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین کمبود بودجه نیز یکی از چالش‌های موجود است و باتوجه به ضربه زدن بحران‌هایی از جمله سیل، زلزله و کرونا و فروش نفت با مشکل مواجه می‌شویم و برای برون رفت از آن باید اقتصاد منهای نفت پیگیری شده و بودجه کشور براساس آن چیده شود.

وی درباره میزان عمل به شعار حمایت از تولید داخلی در سال 98 گفت: دولت باید بیشتر به این شعار تحقق می‌داد، بانک‌های عامل و مؤسساتی که باید در حمایت از تولیدکننده عمل می‌کردند و وام‌های کم بهره به خوبی عملی نشد و وام‌ها در مصرف، ارزیابی و نظارت به سمت تولید نرفت.

محمدبیگی ادامه داد: بروکراسی اداری و سختی صدور مجوز تولیدی‌ها در عمل چرخه تولید را با مشکل مواجه کرده و نتوانست تولیدکنندگان، صنعتگران و کشاورزان را راضی کند، همچنین سیستم اجرایی در حمایت از کشاورزان قوی نبود.

وی عنوان کرد: با تحریم‌های شدید در سال 98 به طور اجباری کشور به سمت استفاده از مواد اولیه و تولیدات داخلی پیش رفت و شاهد پر شدن قفسه فروشگاه‌ها با تولیدات ایرانی شدیم.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم اظهار کرد: لازم است حمایت از تولید ملی افزایش یابد و از سازمان برنامه و بودجه انتظارات زیادی داریم‌، البته بودجه سال 99 کمبودهای زیادی دارد و به لحاظ بودجه‌ای سال سنگین و سختی را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: امیدواریم با تکیه بر نیروهای جوان و فعالیت شبانه روزی تولیدی‌ها و نویدهای رهبری روزهای خوبی در انتظار مردم فهیم کشور باشد و با ترکیب خوبی که برای مجلس انتخاب شده است، بتوانیم با وضع قوانین اقدامات خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان