۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین با واگذاری رسالت معلم‌پروری از دانشگاه فرهنگیان به پیام‌نور مخالف هستیم
کد خبر: ۳۴۱۲۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۴ ساعت: ۱۲:۳۳ ↗ لینک کوتاه

نامه هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج فرهنگیان قزوین:

با واگذاری رسالت معلم‌پروری از دانشگاه فرهنگیان به پیام‌نور مخالف هستیم

در نامه هیئت اندیشه ورز و معلمان انقلابی سازمان بسیج فرهنگیان استان قزوین به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: با تصمیم واگذاری آموزش معلمان به دانشگاه پیام نور قطعا استقبال افراد توانمند و نخبه برای کسب حرفه معلمی کمتر خواهد شد و روند کاهش حضور نخبگان و افراد توانمند در فضای آموزش و پرورش را رقم خواهد زد.

با واگذاری رسالت معلم‌پروری از دانشگاه فرهنگیان به پیام‌نور مخالف هستیم

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ هیئت اندیشه ورز و معلمان انقلابی سازمان بسیج فرهنگیان استان قزوین به شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتند.

در این نامه آمده است؛

جناب آقای دکتر سعید رضا عاملی
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

الّله تبارک و تعالی:رَبنا وَ ابعَث فیهم رَسُولًا منهم یَتلُواَ عَلَیهم آیاتکِ و یُعَلِمُهُم الکِتابَ والِحکمهَ ویزَکّیهِِم ،اِنَکَ اَنتَ العزیزالحکیم/ آیه مبارکه ۱۲۰ سوره بقره

سلام علیکم"
با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و احترام به استحضار می‌رساند؛
رسالت بزرگ و باعظمت آموزش و پرورش در کلام وحی با دو کلمه نورانی (تعلیم)و(تزکیه) معرفی شده است. با الهام از آیات قرآن کریم و ماموریت اصیل انبیای الهی( علیهم السلام) در هدایت وارشاد انسان ها، 《معلمان عزیز》به عنوان عنصر موثر و متعالی نقش بی بدیل هدایت دانش‌آموزان عزیز را بر عهده دارند.

در همین راستا، مقام معظم رهبری (دام‌ظله) هر ساله در دیدار با معلمان و فرهنگیان کشور، رسالت معلمی را مورد تاکید قرار داده و در اردیبهشت ۱۳۹۸ فرمودند: مهم‌ترین موضوع تمدنی ما، تعلیم و تربیت است و پایه ریز تمدن نوین، معلمان هستند و تمدن متکی به فرهنگ است و معلمان، هویت سازی فرهنگی را برعهده داشته و نیروی انسانی شایسته پرورش می دهند و همچنین فرمودند: آموزش و پرورش باید بتواند انسان‌هایی دانا و توانا و خردورز و پارسا و پرهیزگار و پاکدامن، کارآمد و مبتکر شجاع و اهل اقدام تربیت کند تا از دشمن و تهدید نترسند و دچار خواب رفتگی و غفلت نشوند. بدیهی است که تربیت دانش‌آموزانی با این خصوصیات مستلزم همین معلمان با همین اوصاف و دغدغه‌ها است.

هیئت اندیشه ورز و فرهنگیان فرهیخته بسیجی و انقلابی استان قزوین با رصد حوادث و اقدامات و برنامه‌های آموزش و پرورش در مسیر تحقق آرمان‌های رسالتی معلمان عزیز بر اساس اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، هرزمان احساس تکلیف و وظیفه کند با تمام قوت و قدرت در کنار عوامل خادم و دلسوز و خدمتگزار آموزش و پرورش بوده و خواهد بود.

اما در بعضی مواقع شاهد برنامه‌ها و اقداماتی هستیم که نه تنها اهداف متعالی آموزش و پرورش مدنظر نیست بلکه موانع و مشکلات جدیدی ایجاد کرده که شاید قابل جبران نباشد.

در نیمه دوم سال ۹۸ شاهد طرح و گفتمانی توسط نمایندگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدام کشور، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان هستیم که مبنای جلسات و گفتگو‌ها، واگذاری رسالت معلم پروری از دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور است بر این اساس دوره چهار سال تحصیلی دانشجو معلمان عزیز در دانشگاه فرهنگیان با واگذاری ۳ سال اول به دانشگاه پیام نور به عنوان خرید خدمت دانشگاه پیام نور از دانشگاه فرهنگیان رقم خواهد خورد که تمام دروس تخصصی و پایه در طول ۶ ترم توسط دانشگاه پیام نور به دانشجو معلمان آموخته شود و یکسال پایانی را در دانشگاه فرهنگیان به تعلیم علوم تربیتی بپردازند!!!

هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان قزوین با تحقیق و تطبیق کامل این تصمیم، علاوه بر اعلام مخالفت با این تصمیم دلایل ذیل الذکر را در تجدید نظر مسئولین محترم وزارت علوم و دستگاه های مربوطه اعلام می‌دارد و از وزیر آموزش و پرورش تقاضا دارد بدون هیچ ملاحظه‌ای با ادله ی منطقی و مبتنی بر اصول و مبانی تعلیم و تربیت، نقش مهم دانشگاه فرهنگیان را در تربیت معلمان دلسوز و ماهر و موثر پیگیری نموده و در دستور کار قرار داده و نتایج حاصله را به سمع و نظر معلمان و فرهنگیان کشور برساند:

۱-دانشگاه پیام نور در بسیاری از واحدهای خود دچار تعطیلی شده و این اقدام در جهت احیای واحدهای خود بوده و نمی‌تواند خدمت علمی و تخصصی برای دانشجو معلمان با هدف و مقصود آموزش و پرورش دنبال کند.

۲-با تعریفی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نقش خطیر معلم ارائه شده است تربیت یک نیروی انسانی با عنوان معلم و با هر ابعاد تربیتی در ۲ترم (یکسال آخر) در دانشگاه فرهنگیان، قطعا ناکافی بوده و معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت نخواهد شد.

۳-تخصص و مهارت لازم برای تربیت علمی و مهارتی معلمان عزیز در اساتید در دانشگاه پیام نور وجود نداشته و حداقل ناکافی و ناکارآمد است و عملا در طول ۳ سال رسالت علمی و آموزشی و تخصصی دانشجو معلمان رقم نخواهد خورد.

۴- دانشجویان پذیرش شده با حد و اندازه دانشگاه پیام نور، رتبه‌های ضعیف کنکور هستند و عملا توان لازم در پیشبرد اهداف متعالی را نداشته و نمی‌تواند یک معلم موثر باشند.

۵- واگذاری مسئولیت آموزشی دانشجو معلمان به دانشگاه پیام نور به جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی، آموزش و پرورش بوده در حالی که حل و فصل مشکلات اقتصادی باید از مجاری خود اتفاق بیافتد نه واگذاری خدمت آموزشی به دانشگاه دیگر.

۶-هدف و مدل تحصیلی در دانشگاه پیام نور با دانشگاه فرهنگیان کاملا متفاوت بوده و دانشجو معلمان در ۳ سال اول تحصیلی با مدلی تحصیل خواهند کرد که هیچ ارتباطی با مدل سال آخر در دانشگاه فرهنگیان ندارد.

۷- فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در حال حاضر از جایگاه علمی و کارآمد برخوردار نیستند و این به معنای عدم پاسخگویی در دانشگاه پیام نور به رسالت‌های اساسی معلمان است.

۸- با تصمیم واگذاری آموزش معلمان به دانشگاه پیام نور قطعا استقبال افراد توانمند و نخبه برای کسب حرفه معلمی کمتر و کمتر خواهد شد و روند کاهش حضور نخبگان و افراد توانمند در فضای آموزش و پرورش را رقم خواهد زد.

۹- با این تصمیم، علاوه بر متحمل شدن ضربه سنگین به آینده تحصیلی دانش‌آموزان عزیز، شاهد کاهش ارزش مداری و اخلاق مداری و تربیت اسلامی در تربیت فرهنگیان آینده کشور خواهیم بود.

۱۰-مقام معظم رهبری:(پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، قلب آموزش و پرورش است و این قلب را گرامی بدارید) آیا دانشگاه پیام نور تحقیق و پژوهش با دامنه مدنظر برای تحقق قلب تپنده آموزشی و پرورشی را داراست که بتواند در علوم تخصصی ریاضی و فیزیک و شیمی و رایانه و المپیاد های مربوطه، موثر باشد. این دغدغه حضرت آقا در علوم مذکوره هست که یک یک تذکر داده و تاکید فرموده‌اند.

لذا امید است حضرتعالی وهمکاران محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص موارد ذکر شده پیگیری و اقدامات لازم را مبذول فرمائید. 《سایه امام خامنه‌ای عزیز مستدام》

هیئت اندیشه ورز و معلمان انقلابی
سازمان بسیج فرهنگیان استان قزوین

گفتنی است؛ رونوشتی از این نامه به وزیر آموزش و پرورش ارسال شده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان