۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۱۱ نفر با اختلال اوتیسم در قزوین شناسایی شده‌اند/ تبدیل‌شدن این بیماری به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی
کد خبر: ۳۴۱۲۳۷ نویسنده: راحله جاتن تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۴ ساعت: ۹:۲۵ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان:

۱۱۱ نفر با اختلال اوتیسم در قزوین شناسایی شده‌اند/ تبدیل‌شدن این بیماری به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: غربالگری اختلال اوتیسم از سال ۹۵ در قزوین آغاز شده و اکنون با مراجعه حضوری به تنها مرکز اوتیسم استان قابل انجام است، تاکنون نیز ۱۱۱ نفر با این اختلال در استان شناسایی شده است.

۱۱۱ نفر با اختلال اوتیسم در قزوین شناسایی شده‌اند/ تبدیل‌شدن این بیماری به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی

راحله جاتن در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به تاریخچه و اهمیت روز جهانی اوتیسم اظهار کرد: روز دوم آوریل هر سال به‌عنوان یک روز جهانی در راستای یادآوری و ترغیب کشورهای عضو سازمان ملل در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این روز در تصمیم‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «قطعنامه 62 /139 روز آگاهی جهانی اوتیسم» تعیین شده که در تاریخ اول نوامبر2007 بررسی و در تاریخ 18 دسامبر 2007 به اجرا درآمد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قزوین ابراز کرد: در این روز، سازمان‌های فعال حوزه اوتیسم در سراسر جهان دور هم جمع شده تا به اموری مانند تحقیق، تشخیص، درمان و پذیرش عمومی افراد دارای این اختلال کمک کنند.

وی با تعریف اوتیسم عنوان کرد: اوتیسم یک اختلال عصبی- رشدی است و در آن بخش‌های مختلف مغز در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند.

این مقام مسئول عنوان کرد: این اختلال یکی از انواع اختلالات دوران کودکی به شمار می‌آید که رشد و گسترش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی فرد را مختل می‌کند، در سه سال اول زندگی بروز کرده و مادام العمر است، شاخصه اصلی آن نیز نقص درارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری و حرکتی محدود است.

افزایش اوتیسم در دو دهه اخیر
وی افزود: اوتیسم اختلالی پیچیده و وخیم است که مشکلات زیادی را برای رشد کودک در حیطه‌های مختلف رشد از جمله شناختی، اجتماعی، عاطفی و سایر موارد ایجاد کرده و کودک و خانواده را با انواع چالش‌ها مواجه می‌کند.

جاتن با اشاره به شعار روز جهانی آگاهسازی اوتیسم امسال گفت: با انتخاب عنوان "انتقال به مرحله بزرگسالی (The Transition to Adulthood)" سازمان ملل در روز جهانی اوتیسم درسال 2020 توجه خود را به ورود افراد با این اختلال به دوران بزرگسالی معطوف می‌کند.

وی ادامه داد: توجه به موارد مهمی همچون ورود به زندگی مستقل، اشتغال، مشارکت اجتماعی و تحصیلات پس از دوران دبیرستان افراد با این اختلال از مواردیست که سازمان ملل در این سال به آن خواهد پرداخت.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قزوین ابراز کرد: متاسفانه در کشور ما در مورد ورود به زندگی اجتماعی، مستقل زندگی کردن و اشتغال افراد با طیف اوتیسم هیچ فکر اساسی نشده، این درحالی است که تعداد نسل جوان بالای چهارده سال در چند سال گذشته به صورت تصاعدی درحال افزایش است.

وی درباره شیوع اختلال طیف اوتیسم اظهار کرد: میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در دو دهه گذشته در سراسر جهان افزایش زیادی داشته و به طور کلی اعتقاد بر این است که اوتیسم در حال افزایش است.

آغاز غربالگری اوتیسم در استان از سال 95
این مقام مسئول افزود: تاکنون هیچ مطالعه جامعی در زمینه شیوع این اختلال در کشور ما صورت نگرفته، با این حال مطالعات شیوع شناسی در ایران ابتلای یک به 150 را در بین کودکان گزارش کرده و به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی تبدیل شده است.

وی ابراز کرد: مبتلایان به اوتیسم در علاقه‌مندی به بازی‌ها و فعالیت‌ها نگاه محدود دارند، به‌عنوان مثال، کودکان کوچک‌تر به جای بازی کردن با همه اسباب بازی‌ها، تنها بر بخشی از آن تمرکز می‌کنند، همچنین ممکن است کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان تنها به موضوعات خاصی علاقه نشان دهند.

جاتن بیان کرد: درمان اوتیسم شامل آموزش‌های رفتاری خاص و مبتنی بر پاداش برای رفتارهای خوب است که به آن‌ها مهارت‌های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط را آموزش می‌دهد و کمک می‌کند تا افراد بتوانند در بزرگسالی مشکلات کمتری داشته باشند.

وی با بیان وضعیت اوتیسم در استان قزوین گفت: در استان قزوین طرح غربالگری از سال 95 آغاز و در حال حاضر با هماهنگی و همکاری تنها مرکز اوتیسم استان با مراجعه حضوری خانواده‌ها انجام می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قزوین ادامه داد: در ابتدا این غربالگری در مهدهای کودک اجرا می‌شد و خانواده‌ها با مراجعه به مهدها، پرسش نامه‌ای شامل 10 سوال را تکمیل می‌کردند و اگر پاسخ‌های مشکوک در این پرسشنامه زیاد بود در مرحله بعدی به پایگاه‌های بهزیستی مراجعه می‌کردند.

فعالیت مرکز سینا با 50 نفر ظرفیت
وی تاکید کرد: اوتیسم از شش ماهگی نیز قابل تشخیص است، اما غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن دو تا پنج سالگی صورت می‌گیرد؛ چرا که به این گروه سنی در مهدهای خود دسترسی دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: خدمات تخصصی در مرکز اوتیسم شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، خدمات مشاوره والدین، روانشناس، فعالیت‌های هنری از جمله موسیقی و نقاشی و مربی آموزشی است و در صورت نیاز به مصاحبه و پیگیری، اقدامات لازم انجام و معرفی به مرکز تخصصی اوتیسم انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: تنها مرکز تخصصی اوتیسم در استان قزوین مرکز سینا با ظرفیت 50 نفر و 50 نفر موجود، 17 نفر پرسنل تخصصی و 4 نفر غیرتخصصی است و با یارانه سرانه 666 هزار تومان و سهم خانواده 250 هزار تومان فعالیت می‌کند.

جاتن گفت: تاکنون تعداد افراد اوتیسم شناسایی شده و تحت پوشش سازمان و ثبت شده در سامانه بهزیستی 111 نفر است.

وی ابراز کرد: در مرکز قزوین فعالیت‌ها و اقدامات مختلفی نیز انجام می‌شود که برگزاری دوره‌ها و جلسات آموزشی برای والدین، تجهیز مرکز با سیستم‌های جدید، حضور کاردرمانگران، پزشکان، مسئول فنی و روانشناس در مرکز و همچنین تهیه پیک نوروزی متناسب با نیاز هر مددجو برای فعالیت در منزل از جمله آن‌ها هستند.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان