۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رنگ تصویر سال ۹۸ حتی برای هنرمندان هم خاکستری بود/ با شیوع "کرونا" در خانه بمانیم را به تصویر کشیدیم
کد خبر: ۳۴۱۲۱۰ نویسنده: فرید آملی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۲ ساعت: ۱۶:۱۸ ↗ لینک کوتاه

طراح و تصویرگر قزوینی:

رنگ تصویر سال ۹۸ حتی برای هنرمندان هم خاکستری بود/ با شیوع "کرونا" در خانه بمانیم را به تصویر کشیدیم

طراح و تصویرگر استان قزوین گفت: هنر تصویرسازی در واقع تجسم بخشیدن به محتوا است یعنی هنرمند طبق سفارشی که به صورت متن دریافت کرده، برای آن یک ذهنیتی ایجاد می‌کند.

رنگ تصویر سال ۹۸ حتی برای هنرمندان هم خاکستری بود/ با شیوع "کرونا" در خانه بمانیم را به تصویر کشیدیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ هنر زبانی برای بیان بسیاری از افکار و احساسات آدمی است که به روش‌های مختلف مانند موسیقی، عکس، فیلم و سینما، نقاشی، هنرهای تجسمی و بسیاری از استعدادهای دیگر متجلی می‌شود.
هنر تصویرسازی و تصویرگری نیز از معدود هنرهایی است که تصویرها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای انتقال مفاهیم دست به کار می‌شوند.


هر رنگ و طرح رسم شده دارای باری از مفاهیم و ایده‌است که باعث می‌شود ذهن انسان با درنظر گیری عوامل موجود به درک عمیقی از اطلاعات دست پیدا کند.


آوازه‌ی هنر تصویر سازی را شاید بارها و بارها در صفحات کتاب، مجله و حتی انیمیشن دیده و شنیده باشید اما آنچه که در دنیای تصویرسازی نقش می‌بندد متعلق به جهان زیبایی است که از گذشته تا بحال بسیاری از هنرجویان و هنرمندان در آن پرورش یافته و در این دنیای گسترده مشغول فعالیت شدند.


شاید در میان نام هنرمندان استان قزوین اسم و اثری از فرید آملی را دیده و شنیده باشید این هنرمند جوان که حالا جزو هنرمندان شاخص تصویرگر استان قرار گرفته‌است می‌گوید که از کودکی پای تصاویر رنگارنگ کتب نشسته و با آنها از دنیای زیبایی تصویر و هنر سخن گفته و حالا با کسب تجارب فراوان خود خالق تصاویر رنگارنگ دنیای هنر شده است.


فرید آملی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی فعالیت‌های هنری خود می‌گوید: فعالیت هنری تصاویر سازی را از سال 80 آغاز کردم و بعد از گذشت پنج سال در کنار تصویرسازی وارد کار و هنر انیمیشن‌سازی شدم.
وی اضافه می‌کند: تابحال بیش از 20 عنوان کتاب را تصویرسازی و در چندین مجموعه‌ی تلویزیونی انیمیشن فعالیت کردم.


طراح و تصویرگر استان قزوین اذعان می‌کند: گرایش من به هنر تصویرسازی از یک علاقه‌ی شخصی که از دوران کودکی نشات می‌گرفت؛ آغاز شد در دوران مدرسه در گوشه صفحات کتاب فارسی نقاشی‌های کوچک فانتزی می‌کشیدم و به تصاویر کتب بسیار توجه می‌کردم با گذشت زمان تصمیم گرفتم به دنبال ماجرای تصاویر کتاب بروم که این ماجراجویی به هنرستان ختم شد.


وی ادامه می‌دهد: در رشته‌ی گرافیک مشغول تحصیل شدم و در همین رشته مقطع لیسانس خود را سپری کردم که البته در کنار تحصیل فعالیت‌های تصویرسازی هم انجام می‌دادم.


آملی تصریح می‌کند: با گذشت زمان با انتشارات مدرسه، کیهان، بچه‌ها و سروش کودکان در حوزه‌ی تصویرسازی همکاری کردم که در همین راستا بعد از کارکردن در مجله اولین کتاب من در سال 86 توسط انتشارات نگارینه‌ی میدان هفت تیر تصویرسازی شد.


وی می‌گوید: هم‌اکنون به عنوان مسئول واحد تصویرسازی و انیمیشن حوزه‌ی هنری مشغول فعالیت هستم که در این حوزه ما با افراد علاقمند و با استعداد در حوزه‌ی تصویرسازی ارتباط می‌گیریم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در عرصه‌ی تولید آثار هنری فعالیت می‌کنیم.


وی می‌گوید: گاهی این فعالیت‌ها به همکاری با مجموعه‌های مختلف جهت تولید آثار انیمیشن و تصویرسازی منتهی می‌شود.


این طراح ابراز می‌کند: یکی از عملکردهای مهم گروه تصویرسازی حوزه‌ی هنری چاپ مجموعه آثار "عبید" در سال جدید بود که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

آملی عنوان می‌کند: البته در کنار مجموعه آثار عبید برخی آثار هنری دیگری نیز با توجه به ایام مناسبتی مانند روز مادر، روز پدر و شب یلدا بود که با وجود این بیماری به تعویق افتاد.

وی بیان می‌کند: برنامه‌ی ما برای سال جدید، تولید آثار هنری درخصوص بزرگان و هنرمندان فاخری است که استان قزوین به خود دیده است؛ که البته این تصویرسازی در دو بخش محتوا و چهره اجرا در دستور اجرایی قرار دارد.
این جوان تصویرساز بیان می‌کند: فعالیت من در بخش هنر انیمیشن بیشتر بسته به نوع سفارش و تقاضا به صورت مجموعه‌های سریالی و یا طنز خلاصه می‌شود.

 

وی می‌افزاید: از سوی دیگر ما با همکاری در سازمان‌های خصوصی از جمله انتشارات مختلف در سطح استان قزوین و تهران و همچنین نهادهای دولتی مانند سازمان زیباسازی شهر، فضای سبز، سازمان فرهنگی ورزشی و حوزه هنری استان در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف فعالیت کردیم که برخی از این آثار در بخش‌های مختلفی از شهر و نمایشگاه‌های تصویرسازی حوزه‌ی هنری قابل مشاهده است.


از این هنرمند می‌خواهیم تا درخصوص علایق و گرایشات مورد علاقه خود درخصوص تصویرسازی و یا انیمیشن سخن بگوید او نیز تصریح می‌کند: موضوعات هنری برای خالقان و تولیدکنندگان اثر خیلی فرق نمی‌کند و هنر برای هنرمندان در هر ژانری مانند کودک، نوجوان با محتوای داستان یا شعر خیلی فرق نمی‌کند.


آملی بیان می‌کند: هنرمند در هر حوزه زیبایی‌های هنر را به خوبی درک می‌کند اما اگر بخواهم در میان موضوعات مختلف حوزه‌ی علایق خود را مطرح کنم باید بگویم فعالیت در بخش کودک و نوجوان برایم بسیار لذت بخش است.
وی ادامه می‌دهد: فعالیت در مقطع سنی کودک و نوجوان که بیشتر مربوط به دبستان می‌شود کار نسبتا آسانی است و من در این بخش فعالیت، هنرنمایی از اشعار و داستان‌های قدیمی مانند مثنوی از جهات تکنیک، فرم و طراحی که جذابیت خاصی برخوردار هستند را بیشتر می‌پسندم.


این تصویرگر جوان اضافه می‌کند: خلق یک اثر هنری بسته به نوع سفارش، کتاب یا مجله، گروه سنی، تکنیک و طرح انتخاب می‌شود.


وی توضیح می‌دهد: اصولا بعد از دریافت سفارش، داستان و یا شعر مورد نظر مطالعه می‌شود معمولا برخی قسمت‌های متن یا شعر زمینه‌ی خاصی برای تصویرسازی دارند که آن قسمت از متن انتخاب می‌شود و مراحل اسکیس آغاز می‌شود.
آملی می‌گوید: بسته به نوع سفارش کاراکتر بودن یا فضاساز بودن، طرح انتخاب می‌شود که در این طراحی‌ها گاهی در کنار طرح اصلی موظف به طراحی عوامل جزئی در فضاسازی تصویر نیز هستیم، سپس ترکیب‌بندی و چیدمان کاراکتر و فضا انجام می‌شود و بعد از آن مراحل رنگ‌آمیزی انجام می‌شود.


از وی خواستیم تا هنر خود را در یک جمله تشریح کند که این جوان هنرمند در پاسخ بیان می‌کند: هنر تصویرسازی در واقع تجسم بخشیدن به محتوا است.


آملی ابراز می‌کند: هنرمند طبق سفارشی که به صورت متن دریافت کرده، برای آن یک ذهنیتی ایجاد می‌کند که این تخیل و ذهنیت‌سازی ممکن است براساس خاطرات، اتفاقات و یا تجارب باشد سپس این ذهنیت را با تصویرسازی به واقعیت تبدیل می‌کند تا برای همه قابل مشاهده باشد.


از این جوان دهه‌ی شصتی می‌خواهیم بگوید که عوامل محیطی و یا رخداد یک اتفاق تلخ و شیرین تا چه اندازه می‌تواند در خلق یک اثر موثر باشد؟


این خالق تصاویر هنری درباره‌ی تاثیر عوامل محیطی در اثر هنری عنوان می‌کند: در یک اثر هنری عوامل محیطی همانند عوامل موثر در رشد گیاه، تاثیرات خود را اعمال می‌کند به طور مثال هم‌اکنون با شیوع ویروس کرونا بیش از 90 درصد سفارشات در راستای عوامل پیشگیرانه و درمانی برای این ویروس سوق یافته‌است.


وی در ادامه می‌گوید: بیشتر سفارشات پیش از عید و سفارشات کنونی رنگ و بوی کرونایی گرفتند و در عناوینی مانند "درخانه بمانیم"، "نگران نباشیم"، "از خانه بیرون نرویم"،  "روش‌های مقابله با کرونا" و "کرونا" است که در قالب گیف‌های کوچک و تصویرسازی‌های مجموعه‌دار انجام می‌شود.


این هنرمند قزوینی اضافه می‌کند: سفارشات کنونی برای تصویرسازی و انیمیشن و از سوی دیگر قرارگرفتن خود هنرمند در شرایط کنونی به طور حتم تاثیرات خود را در خلق اثر می‌گذارد و نمی‌توانیم از تاثیرات عوامل محیطی در آثار هنری چشم‌پوشی کنیم.


وی درباره‌ی برداشت مخاطب از هنر تصویرسازی بیان می‌کند: زمانی که ایده‌پردازی در نقاشی کار خود هنرمند است و کار از جایی کپی نشده، می‌توان برداشت ذهنیتی از تصویر را به عهده‌ی مخاطب گذاشت اما در تصویرسازی چون عوامل و جزئیات به خوبی به تصویر کشیده می‌شود و از سوی دیگر خود تصویر براساس متن و یا شعر محتوایی طراحی شده و نزدیک به متن است؛ نمی‌توان انتظار برداشت آزاد را از مخاطب داشت.


طراح و تصویرگر کتاب کودک در ادامه می‌گوید: تصویرسازی با توجه به اینکه بسیار نزدیک به متن اصلی است اما در تصویرسازی به مخاطب اجازه‌ی ورود به دنیای خیال داده می‌شود و فرد با مشاهده تصویر می‌تواند خیال‌پردازی کند اما به هیچ‌وجه اجازه‌ی برداشت آزاد وجود ندارد زیرا اگر چنین شود ممکن است ارزش یک اثر زیر سوال رود و مخاطب از محتوای اصلی دور می‌شود.


این هنرمند بیان می‌کند: گذشت زمان و انجام فعالیت‌های هنری متعدد ناخودآگاه باعث می‌شود تا هنرمند پله‌های ترقی را طی کند که هنرمند در طی انجام فعالیت‌های هنری در فضاهایی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تجارب و پختگی‌های لازم بسیاری بدست بیاورد که این تجارب هنرمند را در فضای تازه‌ای قرار می‌دهد.


وی می‌گوید: زمانی که من وارد عرصه‌ی تصاویرسازی شدم بیشتر از تکنیک‌های دستی استفاده می‌کردم و برای مقطع سنی خاصی آثار هنری تولید می‌کردم اما با گذشت زمان و قرارگرفتن در شرایط مختلف موفق شدم تکنیک‌های بسیاری را در آثار اجرا کنم و از تکنیک‌های دیجیتالی بهره ببرم.
آملی ادامه می‌دهد: همچنین استفاده از ابزارهای جدید و تولید آثار برای رده‌های سنی مختلف از دیگر موفقیت‌هایی بود که با گذشت زمان به دست آوردم.


از این هنرمند درخواست می‌کنیم تا وقایع سال گذشته را از نگاه یک هنرمند تصویر ساز بیان کند؛ وی می‌گوید: مرور اتفاقات و حوادث سال گذشته متاسفانه یادآور لحظات تلخ است که حتی از نگاه یک هنرمند برای به تصویرکشیدن وقایع یا خلق آثار امید بخش، بخصوص برای قشر کودک و نوجوان کار ساده‌ای نبود.


وی ادامه می‌دهد: برای یک هنرمند خلق آثار مهیج و شاد آن هم در زمانی که اتفاقات تلخ درحال رخ دادن بود دشوار است؛ بسیاری از مخاطبان و حتی هنرمندان از شرایط خوبی برخوردار نبودند.


این هنرمند قزوینی تصریح می‌کند: اگر از نگاه یک تصویرگر بخواهم بگویم سال گذشته بجای وجود رنگ‌های شاد و متنوع در تصویر، بیشتر رنگ خاکستری دیده می‌شد.
طراح و تصویگر کتاب کودک ابراز می‌کند: البته سال گذشته جزو سال‌هایی بود که ما توانستیم در عرصه‌ی تولید انیمیشن‌های سریالی پیشتاز باشیم.


آملی می‌گوید: اواخر سال گذشته موفق شدیم تا مجموعه آثار خود را در قالب یک کتاب با همکاری مجموعه‌ی ایران مال یک مجموعه کتاب را در مسیر چاپ قرار دهیم که اولین جلد این کتاب با تعویق به علت شیوع بیماری کرونا درحال چاپ است.
وی درباره‌ی درخواست‌های هنرمندان از سفارش کنندگان اذعان کرد: دخالت بدون تخصص سفارش دهنده به مجری را می‌توان جزئی از موانع کار محسوب کرد زیرا متاسفانه سفارش دهندگان بدون تخصص و داشتن اطلاعات کافی درخصوص ترکیب‌بندی‌ها و رنگ‌ها اعمال نظر می‌کنند که گاها اصلاح یک پروژه برای هنرمند یک مسئله‌ی دشوار است.


آملی اضافه می‌کند: از طرفی اعمال نظر فاقد تخصص موجب افت کار می‌شود و از سوی دیگر در آثار انیمیشنی تغییر یک بخش کوتاه تمام موارد ترکیب‌بندی، دیالوگ، موزیکال و زمان‌بندی برنامه را بهم می‌ریزد و گاها موجب اجرای مجدد کار می‌شود.

استان قزوین در توصیه به جوانان هنرمند تازه کار عنوان می‌کند: کسب مدرک و اسم و رسم به تنهایی رمز و کلید موفقیت نیست و یک هنرمند برای شناخته‌شدن و مطرح شدن نیازمند پوشیدن یک کفش آهنین، تلاش و پشتکار است.


وی در ادامه می‌گوید: انسان، با تجربه و پشتکار می‌تواند هنرمند شود و دریافت مدرک صرفا به معنای کسب موفقیت و خلق آثار هنری کاربردی در اجتماع نیست و سفارش به خودی خود به سمت طراح حرکت نمی‌کند.


آملی در پایان بیان می‌کند: هنرمند باید در عرصه‌های هنری فعالیت کند و آثار خود را در نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها در معرض دید قرار دهد، با سفارش دهندگان، انتشارات و مجلات ارتباط بگیرد البته با توجه به شبکه‌های اجتماعی هنرمند به

راحتی می‌تواند رزومه‌ی کاری خود را برای معرفی در اختیار انتشارات ایرانی و خارجی قرار دهد.


انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان