۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین پسته پلو و انارپلو میزبان دیپلمات‌های خارجی/ قیمه نزار میزبان مجالس و جشن‌های قزوینی‌ها بود
کد خبر: ۳۴۱۱۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۲ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مروری بر سنت‌های قدیمی در استان قزوین؛

پسته پلو و انارپلو میزبان دیپلمات‌های خارجی/ قیمه نزار میزبان مجالس و جشن‌های قزوینی‌ها بود

استفاده از برخی غذاها در گذشته مانند انارپلو و پسته پلو که حالا به فراموشی سپرده شده جنبه‌ی اشرافی داشت و غذایی مانند پسته پلو بیشتر مورد توجه شاهان صفوی قرار می‌گرفت.

پسته پلو و انارپلو میزبان دیپلمات‌های خارجی/ قیمه نزار میزبان مجالس و جشن‌های قزوینی‌ها بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ غذاها و خوراکی‌های موجود در هر منطقه اگرچه شاید جزو سوغاتی‌ها محسوب نشوند اما اگر اهل سفر کردن باشید بعد از رسیدن به هر منطقه سعی کنید خوردن غذاهای آن منطقه را از دست ندهید.

اگر اهل هنر آشپزی باشید بی‌شک دلتان می‌خواهد با پختن غذاهای سنتی مناطق دیگر حال و هوای آن دیار را سرسفره‌ی خود بنشانید و با این کار لذت مسافرت را تجربه کنید.

استان قزوین هم مانند سایر استان‌ها دارای غذاهای خاص و خوشمزه‌ای است که اگر میهمان استان قزوین شدید، توصیه‌ می‌کنم خوردن این خوش‌مزه‌های دوست‌داشتنی را از دست ندهید.

در ادامه‌ی تصمیم‌گرفتیم سری به خاطرات و پیشنه‌ی غذاهای سنتی استان قزوین بزنیم و در این خصوص اطلاعاتی به دست بیاوریم، در ادامه به پخت برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم.

قیمه نثار:


وقتی سخن از غذاهای قزوینی به میان می‌آید بی‌شک همه ما به یاد غذای خوشمزه و اعیانی قیمه نثار و عطر خوش بوی آن می‌افتیم که با توجه به خوش‌رنگ بودن خود، دیگر جایی برای اما و اگر نمی‌گذارد.

این غذای خوشمزه از گوشت تازه گوسفندی، برنج، زعفران، خلال بادام و پسته، خلال پرتقال یا خلال نارنج، زرشک، شکر، آب گوشت، پیاز داغ، رب گوجه و ادویه تهیه می‌شود که بسیاری از گردشگران استان خوردن این غذای لذید را از دست نداده‌اند.

نکته‌ی قابل توجهی که در خصوص این غذای وجود دارد استفاده از این غذا در مجالس است و طبق عادات مرسوم، گوشت گوسفندی پخته شده در میان برنج قرار می‌گیرد و روی غذا معمولا با انواع خلال‌های رنگارنگ تزیین می‌شود.

کوکوی شیرین قزوینی:


یکی از غذاهای محلی استان قزوین، کوکوی شیرین است که شبیه کوکوی سیب زمینی پخته می‌شود با این تفاوت که در طبح این غذا از شکر و گلاب هم استفاده می‌کنند.

برای طبخ این غذای لذیذ قزوینی از سیب‌زمینی متوسط، تخم‌ مرغ، شکر، آب و گلاب و زعفران استفاده می‌شود که البته میزان استفاده از شکر و شیرینی آن به سلیقه خانواده‌ها بستگی دارد.

آش ماش پیازو:
این آش معروف‌ترین آش قزوینی است؛ چرا که این آش لذیذ مخصوص قزوین را می‌توان یک غذای خوشمزه بین آش و آبگوشت دانست که در گذشته خواهان بسیاری داشته و حالا کم‌کم به دست فراموشی سپرده‌شده‌است.

این آش خوشمزه با استفاده از حبوبات، گوشت، پیاز، دارچین، پیازداغ و ادویه طبخ می‌شود اما بر خلاف سایر آش‌ها هیچ نوع سبزی در پخت آن دخالتی ندارد که همین موضوع طعم این غذا را با سایر آش‌ها متفاوت کرده‌است.

کله جوش یا کال جوش:


کله جوش غذای لذیذی است که شاید آوازه‌ی طعم آن را بسیار شنیده باشید، این غذا در فصل تابستان بیشتر سرو می‌شود. برای تهیه آن در ابتدا پیاز و نعنا سرخ شده و سپس پودر گردو و سیر به آن اضافه می‌شود که البته گاهی روش طبخ آن در مناطق مختلف به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود.

ماست یا کشک برای جلوگیری از دلمه زندن در پایان کار اضافه می‌شود و این غذا همراه با نان برای سرو شدن آماده می‌شود.

شیرین پلو قزوینی:
شیرین پلوی قزوینی یکی از غذاهای پرطرفدار این شهر است که برای تهیه آن از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌‌شود و معمولا قزوینی‌ها این غذای خوشمزه را در کنار غذاهای دیگر میل می‌کنند.

البته برخی از مناطق استان در تهیه این غذا، پلو و تکه‌های مرغ یا گوشت را به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌دهند و برای تزیین آن از انواع خلال‌های پسته، بادام، خلال پوست پرتقال و نارنج استفاده می‌کنند.

قیمه آبدار یا دم کباب:
این خورش خوشمزه قزوینی شباهت بسیار زیادی به قیمه معمولی دارد و مواد و طرز تهیه آن کاملا مشابه قیمه‌های معمولی بوده با این تفاوت که در طبخ دم کباب از ادویه‌هایی مثل تخم گشنیز و دارچین استفاده می‌شود و آب خورش به نسبت قیمه معمولی کمی بیشتر است.

آش آلو یا الرشته:


آش آلو یکی از غذاهای خوشمزه و دلچسب قزوین است که برای تهیه آن از لپه، برنج، سبزی‌های معطر مثل نعنا و گشنیز، آلوی خشک، پیاز داغ، انواع ادویه‌ها و گاهی رشته آشی استفاده می‌شود.

برای تهیه آش، آلو را با ادویه‌جات مختلف سرخ کرده و لپه و برنج که از قبل خیس خورده را داخل قابلمه می‌پزند و بعد آلوهای سرخ شده را به آن اضافه می‌کنند. در آخر سبزیجات خرد شده را به آش اضافه کرده و صبر می‌کنند تا غذا به خوبی جا بیفتد. از آن جا که ذائقه قزوینی‌ها شیرین پسند است گاهی به آش از آبلیمو و شکر اضافه می‌کنند تا آش ملس شود.

آش دوغ:
آش دوغ نیز از آن دسته وعده‌های غذایی است که در بیشتر شهرهای کشور به ویژه شهرهای ترک زبان طبخ می‌شود با این تفاوت که در آش دوغ قزوین جز مواد اولیه مرسوم از گوشت قلم، آب آن و سیر حتما استفاده می‌شود.

این آش بسیار خوشمزه و مقوی است و آن را می‌توان در وعده‌های اصلی غذا مثل ناهار یا شام هم سرو کرد.

البته بیشتر آش‌ دوغ‌های مرسوم در استان قزوین همراه با کوفته ریزه است به گونه‌ای که در پایان کار و پخته شدن آش، گوشت‌های پخته شده به صورت کوفته‌های کوچک سرخ شده به آش اضافه می‌شود.

مشکوفی:
مشکوفی فقط در قزوین طبخ نمی‌شود بلکه در استان مازندران هم طرفداران زیادی دارد. این دسر خوشمزه ژله‌ای مانند است و در تهیه آن از نشاسته استفاده می‌شود.

از دیگر مواد به کار رفته در این دسر خوشمزه می‌توان به وانیل، شکر، گلاب، شکر، زعفران و شیر نیز اشاره کرد.

برای تهیه مشکوفی بعد از حرارت دادن مواد آن‌ها را در ظرفی ریخته و بعد از خنک شدن داخل یخچال می‌گذارند تا سفت شود و برای تزیین مشکوفی می‌توان از خلال بادام، پسته یا گل محمدی خشک شده استفاده کرد.

دیماج قزوینی:


دُیماج یا دُگماج نوعی عصرانهٔ سنتی قزوینی مخصوص فصول گرم است که خواهان بسیاری دارد و بی‌شک نام این میان وعده‌ی مقوی را در میان غذاهای سنتی قزوین شنیده‌اید.

این خوراکی مقوی از مخلوط کردن تکه‌های نان خشک، پنیر کوزه‌ای، سبزی، گردو، پیاز داغ، زرد چوبه و کشمش تهیه می‌شود.

نوع اصلی دیماج قزوین که آن را نسبت به سایر دیماج‌ها متفاوت می‌کند استفاده از نان خشک مرطوب شده، پنیر کوزه‌ای و پیاز داغ است که گاهی برای سرو این میان وعده‌ی خوشمزه آن را به صورت گرد و کوفته‌ای در می‌آوردند.

مواد لازم برای تهیه‌ی انار پلو:
برنج: دو پیمانه
گشنیز خرد شده: یک پیمانه
کشمش: سه قاشق غذاخوری
خلال پسته قزوین: نصف پیمانه
انار سرخِ دان شده: یک پیمانه
ران و سینه مرغ: یک عدد
پیاز: دو عدد
سیب‌زمینی متوسط: دو عدد
زعفران دم کشیده: چهار قاشق غذاخوری
کنجد، نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:
برنج را به مدت دو ساعت با آب و نمک خیس کنید (بهتر است با سنگ نمک باشد) هنگام طبخ، برنج را با چهار لیوان آب و نمک در قابلمه بجوشانید، بعد از آبکش کردن برنج، مرغ را به همراه یک عدد پیاز و کمی نمک و زردچوبه پخته و پس از ریش ریش نمودن آن کنار بگذارید.

مقداری از پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و تفت دهید تا سبک شود و مرغ ریش ریش شده، گشنیز، کشمش، خلال پسته، انار و نمک را به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت دهید.

کف قابلمه را روغن ریخته و کمی نیز کنجد بریزید و سپس سیب‌زمینی‌های ورقه شده را در آن بچینید، برنج و مایه انار آماده شده را به صورت لایه به لایه بریزید تا تمام شود.

غذا را حدود یک ساعت بر روی حرارت ملایم قرار داده و دم بگذارید و ده دقیقه قبل از برداشتن آن، زعفران را روی غذا بریزید.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان