۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هر لحظه جبهه برایم تداعی صحنه عاشورا بود/ مسئولان مشکلات را به سبک فرماندهان دفاع مقدس، مدیریت کنند
کد خبر: ۳۴۱۱۳۴ نویسنده: حسنعلی نوروزی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۰ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

جانباز قزوینی:

هر لحظه جبهه برایم تداعی صحنه عاشورا بود/ مسئولان مشکلات را به سبک فرماندهان دفاع مقدس، مدیریت کنند

جانباز قزوینی گفت: مسئولین باید از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم بیاموزند و در مشکلات ورود پیدا کرده و کارها را از نزدیک مدیریت و هدایت کنند.

هر لحظه جبهه برایم تداعی صحنه عاشورا بود/ مسئولان مشکلات را به سبک فرماندهان دفاع مقدس، مدیریت کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ چهارم شعبان مصادف با سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که در تقویم ایران روز جانباز نامگذاری شده است. حضرت ابولفضل العباس(ع) بزرگترین جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی‌گاه ایثار و جانبازی کرد.

هر ساله ولادت ابوالفضل العباس(ع) در تقویم شمسی مصادف است با روز جانباز؛ جانبازهایی که حکایت شگفت آفرینی آن‎ها در میدان‌های عرفان و حماسه، تکان دهنده بوده است.

شاید بارها کلمه “جانباز” به گوشمان خورده باشد اما باید به عمق این کلمه توجه کنیم، که جانبازان شهیدانی زنده در این مرز و بوم هستند که برای حفظ جان و مال کشور، به جبهه جنگ تحمیلی رفتند اما اکنون با گذشت ۳۰ سال از جنگ تحمیلی هنوز می‌توان آثاری از جانفشانی‌های آن‌ها را بر جسم و روحشان مشاهده کرد.

به این مناسبت فرصت را غنیمت شمردیم تا پای درد و دل‌های یکی از جانبازان قزوینی دوران دفاع مقدس بنشینیم.

حسنعلی نوروزی متولد پنج شهریور سال ۱۳۴۴ در روستای اسلام آباد قزوین چشم به جهان گشود، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است و سه فرزند دارد.

آثار جانفشانی‌ها همچنان بر روح و جسم جانبازان پیداست

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ و فراخوان عمومی توسط امام خمینی(ره) مبنی بر دفاع از اسلام، نظام و انقلاب اسلامی و حضور داوطلبانه نیروهای مردمی در قالب بسیج، آماده شدم و به دعوت حضرت امام(ره) لبیک گفتم؛ سپس برای ادای تکلیف عازم مناطق جنگی شدم.

نوروزی با بیان اینکه تقریبا حدود ۵۳ ماه در جبهه‌های مناطق غرب و جنوب کشور حضور داشتم، افزود: اولین بار در اواخر آبان ماه سال ۱۳۶۰ که ۱۶ سالم بود، از طریق بسیج قزوین ثبت نام کردم و پس از گذراندن دوره آموزشی ۴۰ روزه در پادگان لشکر ۲۱ حمزه در تهران نیز در دی ماه همان سال، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل منطقه کردستان مهاباد شدم.

این جانباز قزوینی بیان کرد: در عملیات‌های پاکسازی برخی از مناطق و روستاهای مهاباد، بیت المقدس، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و نصر پنج بطور مستقیم حضور داشتم و در عملیات‌های فتح المبین، والفجر مقدماتی، رمضان، خیبر و کربلای چهار به صورت غیرمستقیم در مناطق دیگری از جبهه‌های نبرد مشغول به خدمت و فعالیت بودم.

وی ادامه داد: انگیزه‌ام برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، تکلیف و وظیفه‌ای بود که بر گردن هر مسلمان و هر وطن پرستی بود. در جنگ‌هایی که در طول تاریخ رخ داده و افرادی که چه به عنوان جنگجو و چه به عنوان فرمانده در این جنگ‌ها شرکت کردند، از آن‌ها با نام افراد قابل احترام یاد می‌شود. اما چیزی که دوران دفاع مقدس را از سایر جنگ‌های تاریخ متمایز می‌کند نیز انگیزه خدایی و ایثارگرانه رزمندگان و نوع تفکر فرماندهان در این جنگ بود.

نوروزی تصریح کرد: فرماندهان ما در خط مقدم و همراه رزمندگان حضور داشتند و عملیات‌ها را فرماندهی می‌کردند، که این کار همان اطاعت‌پذیری از ولایت فقیه به عنوان فرماندهی کل قوا و انگیزه الهی و مقدسی است که فقط در بین رزمندگان اسلام و اکنون در بین مدافعان حرم و مدافعان سلامت وجود دارد.

این جانباز قزوینی ابراز کرد: خوشبختانه خانواده‌ام نه تنها از جبهه رفتنم ناراحت نبودند، بلکه مشوق هم بودند و همیشه دعاگوی رزمندگان مخصوصا در زمان انجام عملیات‌ها بودند.

وی ادامه داد: وقتی برای اولین بار که تنها ۱۶ سال داشتم و عازم جبهه شدم، پدرم در سفر حج تمتع بود اما بعد از اینکه از مکه بازگشت و فهمید که به جبهه رفته‌ام، به هیچ عنوان ناراحت نشد و وقتی به مرخصی آمدم بسیار تشویقم کرد.

به عشق وطنم و ولایت فقیه برای پیکار با دشمن عازم شدم

نوروزی با اشاره به همراهی همسرش در این راه، گفت: همسرم در زمان عملیات‌ها، حتی عملیات‌هایی هم که من در آن حضور نداشتم، نیز طوری گزارشات و اخبار را پیگیری می‌کرد و دعاگوی رزمندگان بود که گویی خودم در این عملیات‌ها هستم. همچنین هر وقت که به مرخص می‌آمدم، وسایل، البسه و اقلام و خوراکی را آماده می‌کرد تا به همراه خودم برای سایر رزمندگان هم ببرم.

این جانباز قزوینی بیان کرد: حتی پدر با وجود اینکه سن و سالی از او گذشته و مسن بود، اما بارها خواست به جبهه اعزام شود که بچه‌های محل و مسئولین بسیج مانع شدند، تا اینکه بالاخره یکبار برای بازدید از مناطق جبهه به همراه سایر پدران رزمندگان، به جنوب کشور اعزام شدند و همیشه از آن اعزام به عنوان بهترین خاطرات خود یاد می‌کردند.

وی افزود: همه انبیاء و امامان برای ما به یک اندازه ارزشمند و محترم هستند؛ به فرمایش امام خمینی (ره) نیز اگر همه ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۲ امام در یک زمان حضور داشتند، هیچ تفاوتی باهم نداشتند.

نوروزی گفت: حتما آرزوی همه رزمندگان و جانبازان نیز مدافع حرم بودن است که در سنگرهای مبارزه با کفر و الحاد و فتنه، با دشمنان به ویژه در جبهه‌های مقاومت و دفاع از حرمین بجنگند؛ ما مطمئنیم که به زودی وارد مسجد الاقصی می‌شویم و از آنجا به سوی حرمین شریفین خواهیم رفت و نماز جماعت اقامه خواهیم کرد.

وی یادآور شد: زمانی که به جبهه رفتم، حدود دو ماه بود که ازدواج کرده بودم و در آذرماه سال ۱۳۶۳ برای چندمین بار که عازم جبهه شدم نیز در عملیات بدر از ناحیه دست و پا مجروح شدم.

همسرم در همه حال؛ همراه و پشتیبانم است

این رزمنده قزوینی درباره رضایت همسرش برای حضور در جبهه، افزود: از آنجا که همسرم در این راه با من هم فکر و همگام بود، مخالفتی نداشت و اکنون هم ندارد، سختی‌های زیادی را در دورانی که در جبهه حضور داشتم یا مدت زیادی که در بیمارستان‌ها برای معالجه و درمان بستری بودم تحمل کرد؛ همچنین در دوران نقاهت که در منزل بودم به عنوان یک پرستار زحمات زیادی را برایم کشید.

نوروزی ادامه داد: همسرم همیشه و در همه حال با روحیه بالا و انقلابی، با این موضوع برخورده کرده و از او به خاطر این همه همراهی، کمک و تحمل سختی‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

این جانباز قزوینی درباره توصیه خود به مسئولین و مردم در این برهه از زمان، بیان کرد: توصیه‌ام به مدیران و مسئولان این است که اولا به رهنمودها و سخنان و برنامه‌های مقام معظم رهبری توجه داشته و بدان عمل نمایند و اینکه هر زمانی که فرصت کردند زندگینامه و وصیتنامه شهدا را بخوانند و به توصیه‌ها و وصیت‌های شهدا عمل کنند.

وی افزود: مسئولین باید از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم بیاموزند و در مشکلات ورود پیدا کرده و کارها را از نزدیک مدیریت و هدایت کنند و در بطن جامعه حضور داشته باشند و با مردم ارتباط نزدیک برقرار کنند، و به فکر حل مشکلات معیشتی، بیکاری، ازدواج و مسکن جوانان باشند.

نوروزی در پایان خطاب به مسئولان بیان کرد: این مسئولیت‌ها گذراست و مدتی نزد من و شما امانت‌اند، و باید زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت شده و به صاحب اصلی یعنی امام زمان(عج) برسد.

انتهای پیام/2002

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان