۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ گرمابه قجر (موزه مردم شناسی) + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۱۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۹ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ گرمابه قجر (موزه مردم شناسی) + تصاویر

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر قزوین " حمام قجر" است که از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین بوده که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ گرمابه قجر (موزه مردم شناسی) + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر قزوین که بازدید از آن به هر گردشگری توصیه می‌شود، حمام قجر است.

این جاذبه‌ی تاریخی که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود، یکی از بناهای معروف و خوش ساخت در زمینه‌ی معماری ایرانی در این شهر است که آن را از جهات مختلف مورد توجه قرار می‌دهد.

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که نخست "حمام شاه" نام داشته و در دوره قاجار به دلیل آنکه بانی ساخت آن از خاندان قاجار بوده به حمام قجر تغییر نام یافت.

اين گرمابه كه داراي قسمت مستقل مردانه و زنانه است در خيابان عبيد زاكاني، كنار بازارچه و مسجد آقا كبير، قرار دارد در سال ۱۰۵۷ قمري به دستور شاه عباس دوم صفوي توسط امير گونه خان از سرداران و امراي وي ساخته شده است.

از قسمت‌های حمام قدیمی قجر می‌توان به درب اصلی، سربینه، بینه با طرحی مستطیل شکل، گرمخانه چلیپایی شکل و اطاق‌هایی برای شست و شو اشاره کرد که با تزئینات کاشیکاری، رسمی‌بندی و یزدی‌بندی، زیبایی آن دو چندان شده است.

این حمام حدود ۱۰۴۵ مترمربع وسعت دارد که درِ اصلي گرمابه رو به جنوب باز مي‌شود و با راه پله مارپيچي به سر بينه منتهي مي‌شود. در ديگري نيز از جانب غربي به حمام  راه داشته كه احتمالا مخصوص بانوان بوده است. 

پس گذر از یک پله بلند، انسان به ورودی گرمابه رهنمون می‌شود. بعد از ورودی و پایین رفتن از چند پله دیگر به هشتی ساده می‌رسیم. حوض بسیار زیبای فیروزه‌ای رنگ نیز در وسط سربینه قرار دارد که به پاشویه معروف است و طرح آن مستطیل شکل است و از دو طاق جناغی در شرق و غرب تشکیل شده که توسط راهرویی که دارای طاق جناغی بسیار باریک است به گرمخانه راه می‌یابد.

درست در بالای حوض پنچره زیبایی در سقف گنبدی شکل جای گرفته است. دورتا دور حوض را حجره‌های کوچکی محصور کرده که پیکرهای انسان‌گونه در آن از آداب ورسوم اقوام قزوینی، کرد، ترک، مراغی و تات برای بینندگان حرف‌های ناگفته می‎‌زنند.

گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی بوده و تزئینات آن شامل کاشی کاری و طاق‌های رسمی بندی شده است.

گرمخانه مردانه و زنانه به شكل چليپاست و اطاقك‌هايي براي شستشو در شرق و غرب آن تعبيه شده است.

پوشش بنا گنبدي است و در هر گنبد جامخانه‌اي عمل نورگيري را انجام مي‌دهد. ازاره گرمخانه‌ها تا ارتفاع ۵/۱ متر كاشي كاري شده و رسمي بندي و يزدي بندي سقف‌ها به تزئين آن افزوده است.

 سنگ‌هاي بزرگ و يك تكه‌اي كه سكوها را فرش كرده‌اند از ويژگي‌هاي اين بنا محسوب مي‌شوند. این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم‌اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این اثر در تاریخ 11 مرداد 1384 با شماره ثبت 12601 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان