۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماه شعبان چه فضیلت و اعمالی دارد؟
کد خبر: ۳۴۱۰۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۷ ساعت: ۱۱:۴۶ ↗ لینک کوتاه

ماه شعبان چه فضیلت و اعمالی دارد؟

گزیده‌ای از فضیلت‌ها و اعمال ماه شعبان را در این گزارش بخوانید.

ماه شعبان چه فضیلت و اعمالی دارد؟
 

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین؛ماه شعبان از فردا آغاز می‌شود، در این ماه مناسبت‌های بزرگ و مهم همچون میلاد امام حسین (ع)، میلاد امام سجاد (ع)، میلاد حضرت ابالفضل (ع) و همچنین ولادت حضرت مهدی موعود و نیمه شعبان ذکر شده که خیر و برکت این ماه را چند برابر می‌کند.

در آستانه آغاز این ماه میمون با فضیلت‌ها و اعمال آن آشنا شوید؛

رسول خدا (ص) فرمودند: "رجب شهر اللّه و شعبان شهرى و رمضان شهر امّتى": رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

همچنین فرمودند: "شعبان شهرى رحم اللّه من أعاننى على شهرى": شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسى که مرا به ماه من اعانت کند؛ و نیز در حدیثى دیگر پیامبر میفرماید: "ماه شعبان ماهى است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود در حالیکه مردم از آن غفلت می‌کنند".

همینطور از امام على (ع) گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا (ص) است.
روزه داری در شعبان

پیامبر می‌فرمایند:"شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب میشود" و در برخى احادیث از شعبان به سید و سرور ماه‌ها تعبیر شده است.

در روایتى از حضرت امام صادق (ع) گزارش شده که هنگامى ماه شعبان فرا می‌رسید، پدرم امام سجاد (ع) اصحاب و یاران خود را جمع میکرد و چنین می‌فرمود: اى اصحاب من، می‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است

از صفوان جمال روایت شده که امام صادق (ع) به من فرمود: وادار کن کسانى را که در اطراف تو هستند به روزه ماه شعبان. گفتم فدایتان شوم مگر در فضیلت آن چیزى می‌بینید؟ فرمودند: بلى به درستی که رسول خدا (ص) هرگاه می‌دید هلال ماه شعبان را، امر می‌فرمود به منادى که در مدینه ندا میکرد: اى اهل مدینه من از جانب خداوند به سوى شما مبعوث شدم آگه باشید که شعبان ماه من است. پس خدا رحمت کند کسى را که مرا بر ماه من یارى کند یعنى روزه بدارد.

اعمال ماه شعبان

اوّل: هر روز هفتاد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ

دوّم: هر روز هفتاد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ و در بعضى روایات الْحَىُّ الْقَیُّومُ پیش از الرَّحْمنُ الرَّحیمُ است و عمل به هر دو خوبست و از روایات مستفاد مى شود که بهترین دعا‌ها و ذکر‌ها در این ماه استغفار است و هرکه هر روز از این ماه استغفار کند هفتاد مرتبه مثل آنست که هفتاد هزار در ماههاى دیگر استغفار کند.

سوّم: تصدق کند در این ماه اگرچه به نصف دانه خرمایى باشد تا حق تعالى بدن او را برآتش جهنّم حرام گرداند از حضرت صادق علیه السلام منقول است که از آن جناب سؤ ال کردند از فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان راوى عرض کرد یابن رَسول الله چه ثواب دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بدارد فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست عرض کرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست فرمود تصدّق و استغفار هر که تصدّق کند در ماه شعبان حق تعالى آن را تربیت کند همچنانکه یکى از شما شتر بچّه اش را تربیت مى کند تا آنکه در روز قیامت برسد به صاحبش در حالتى که بقدر کوه اُحُد شده باشد.

چهارم: در تمام این ماه هزار بار بگوید لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ که ثواب بسیار دارد از جمله آنکه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنویسند.

پنجم: در هر پنجشنبه این ماه دو رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالی برآورد هر حاجتى که دارد از امر دین و دنیاى خود و روزه اش نیزفضیلت دارد و روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان زینت مى کنند آسمان‌ها را پس ملائکه عرض مى کنند خداوندا بیامرز روزه داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در خبر نبوى است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حقّتعالى بیست حاجت ازحوائج دنیا وبیست حاجت ازحاجتهاى آخرت او را برآورد.

ششم: در این ماه صلوات بسیار بفرستید.

 

انتهای پیام/1404

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان