۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مصرف خودسرانه داروهای گیاهی توصیه نمی‌شود/ «نخودآب»، منبعی مغذی برای بیماری‌های ویروسی
کد خبر: ۳۴۱۰۶۴ نویسنده: مرضیه بیگم سیاهپوش تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۷ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران:

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی توصیه نمی‌شود/ «نخودآب»، منبعی مغذی برای بیماری‌های ویروسی

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره بر لزوم مصرف داروهای گیاهی زیر نظر پزشک، گفت: بهتر است مردم نکات اعلام شده توسط وزارت بهداشت را رعایت کرده و در منزل بمانند.

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی توصیه نمی‌شود/ «نخودآب»، منبعی مغذی برای بیماری‌های ویروسی
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ این روزها که تب شیوع ویروس کرونا در کشور بالا گرفته نیز مردم از هر راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده می‌کنند، به طوری که حتی بازار مصرف داروهای گیاهی و سنتی هم داغ شده است و گاهی موجب سردرگمی مردم هم شده است.

واقعیت این است که مصرف خودسرانه هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی هیچگاه توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است به جای اثر مطلوب نیز اثر سوء برای مصرف کننده یا بیمار به دنبال داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر و دریافت اطلاعات دقیق‌تر به گفت‌وگو با یکی از پزشکان طب سنتی قزوین که عضو انجمن علمی طب سنتی ایران هم است. پرداختیم.

مرضیه بیگم سیاهپوش درباره تعدیل غذایی مناسب در این روزهای کرونایی، اظهار کرد: به طور کلی در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های میکروبی، ویروسی و ناشناخته، توصیه می‌شود که مردم آرامش خود را حفظ کنند چراکه استرس و ترس بی‌جا، بدن را ضعیف و دچار ضعف سیستم ایمنی خواهد کرد. به همین دلیل ما در مراجعات اولیه، بیماران را به حفظ آرامش دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخی دم‌نوش‌ها مانند “گل گاوزبان و بادرنجبویه” خاصیت آرام بخشی دارند، گفت: باتوجه به موقعیت روحی و فیزیکی افراد، مصرف دم‌نوش‌ها بهتر است با مشورت پزشک صورت گیرد چراکه گل گاوزبان در زمان بارداری و بادرنجبویه در افراد با کم کاری تیروئید ممنوع است.

این پزشک متخصص طب سنتی قزوین با تاکید بر خواب و استراحت کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، اضافه کرد: بهتر است افراد از کارهای غیرضرور خودداری کرده و سعی کنند قبل از نیمه شب بخوابند و به بدنشان استراحت دهند چراکه براساس تحقیقات، خواب ناکافی بدن را ضعیف خواهد کرد.

سیاهپوش با اشاره به تعدیل رژیم غذایی، عنوان کرد: برخی افراد طی این روزها به دنبال تعدیل مواد غذایی سرد و گرم هستند اما باید گفت که تعدیل غذایی در طب سنتی پایه اثبات شده و مطالعه شده‌ای ندارد و باید بیشتر به دنبال قوانین خوردن باشیم.

افراد از غذاهای غلیظ و دیرهضم پرهیز کنند

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: افراد باید از درهم‌خوری، پرخوری و خوردن غذاهای غلیظ، دیرهضم و سنگین پرهیز کنند چراکه این نوع موادغذایی انرژی بدن را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این روزها صرف غذاهایی که حالت خمیری دارند مانند ماکارانی، غذاهای چرب، کله پاچه، آش‌ها و آبگوشت‌های سنگین، فست فودها، سوسیس و کالباس، گوشت گاو و بوقلمون که دیرهضم است، توصیه نمی‌شود.

این پزشک طب سنتی قزوین ابراز کرد: همچنین مصرف حجم زیاد پنیر، ماست و دوغ نیز توصیه نمی‌شود چراکه طبق طب سنتی، خوردن بیش از اندازه این موادغذایی موجب بیماری‌های بلغمی می‌شود، لذا در این شرایط توصیه می‌کنیم که کمتر استفاده شود یا اصلا مورد استفاده قرار نگیرند.

سیاهپوش اظهار کرد: در این ایام بهتر است از آش‌ها و سوپ‌های رقیق حاوی سبزیجات بویژه شلغم و پیاز فراوان استفاده شود اما در شرایطی مانند سرماخوردگی، مصرف پیاز، سیر و تره خام را که بخارزا است، خیلی توصیه نمی‌کنیم اما پخته شده این مواد مانعی ندارد.

وی تصریح کرد: مصرف پرتقال، لیموشیرین، سیب، هویج و آناناس از میوه‌های پیشنهادی در زمان سرماخوردگی و ویروس کرونا است، همچنین نخودآب به عنوان یکی از موادغذایی است که توصیه می‌شود؛ به این صورت که مقداری نخود را به همراه گوشت گوسفندی بدون چربی یا گوشت گوساله جوان و پیاز فراوان که می‌توان به آن زعفران هم اضافه کرد نیز پخته و مصرف کنند.

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه نوشیدنی‌هایی نظیر شربت زعفران و تخم بالنگ (تخم شربتی) توصیه می‌شود، بیان کرد: برخی دم‌نوش‌ها اثرات ضدویروس دارند و برخی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند که خوردن آن می‌تواند مفید واقع شود، که می‌توان به “دم نوش بابونه” اشاره کرد؛ اما باید توجه کرد که افراد باردار، کودکان و افرادی که دارای آسم هستند نباید از این نوشیدنی استفاده کنند.

وی افزود: “مرزنجوش” نیز به عنوان دم‌نوش دیگری است که توصیه می‌شود و می‌توان به صورت جدا یا مخلوط با “بابونه” استفاده کرد که البته این دم‌نوش نیز برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

به محلول‌های گیاهی اکتفا نکنید

سیاهپوش با اشاره به روش تهیه دم‌نوش‌ها، توضیح داد: “مرزنجوش” به صورت یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه و بابونه هم در حد یک گرم در یک فنجان آب جوش دم شود؛ همچنین استفاده از ترکیب عسل، آبلیمو و آب ولرم هم در این ایام توصیه می‌شود و مصرف دم‌نوش آویشن نیز مناسب است که البته برای زنان باردار ممنوع است.

وی تشریح کرد: “شیرین بیان” نیز به عنوان دم‌نوش دیگری است که توصیه می‌شود به میزان یک قاشق چایخوری از پودر ریشه به همراه چند عدد عناب سوراخ شده را در یک فنجان قرار می‌دهیم تا ۱۰ دقیقه دم بکشد، که البته توصیه می‌شود حتما با مشورت پزشک مصرف شود چراکه با بسیاری از داروها تداخل دارد.

این پزشک طب سنتی قزوین با تاکید بر حفظ آرامش در افراد، گفت: بهتر است مردم نکات اعلام شده توسط وزارت بهداشت را رعایت کرده و در منزل بمانند؛ مردم بهتر است به شوینده‌های گیاهی اکتفا نکنند چراکه این شوینده‌ها به تنهایی کافی نیست و باید برای شستن دست‌ها از صابون استفاده کنند، چه بسا که برای رعایت بهداشت دست و صورت، هیچ چیز بهتر از صابون نیست.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران ادامه داد: برای پاکیزه نگهداشتن سطوح خانه هم از ترکیب وایتکس و آب یا مواد گندزدا استفاده شود چراکه اثرات گیاهی برای از بین بردن ویروس کرونا مشخص نیست؛ این ویروس لایه چربی دارد و مشخص نیست موادی مانند اسطوخودوس، گلاب یا سرکه و جوش شیرین واقعا این ویروس را در خود حل خواهند کرد یا خیر؟ بویژه اینکه در این خصوص تحقیقی هم صورت نگرفته است.

وی اذعان کرد: البته تحقیقاتی هم روی اثر ترکیب جوش شیرین و سرکه بر روی میکروب‌ها انجام شده اما اثرات آن برای از بین بردن ویروس‌ها به مراتب کمتر از گندزداهای شیمیایی است، لذا در این شرایط پیشنهاد نمی‌شود.

سیاهپوش درخصوص میزان مصرف دم نوش‌ها، افزود: مصرف دم‌نوش‌ها برای افراد سالم هفته‌ای یک بار کافیست اما در افراد بیمار، دوتاسه بار در هفته هم توصیه می‌شود که البته همه این موارد باید مناسب با شرایط جسمی افراد و طبق نظر پزشک باشد.

مصرف خودسرانه داروهای طب سنتی، عوارض دیگری به دنبال دارد

وی یادآور شد: مصرف موادغذایی و دم نوش‌های ذکر شده، به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ و تقویت سیستم ایمنی تجویز می‌شود اما مقدار و تعداد دفعات مصرف آن باتوجه به شرایط افراد متفاوت است.

این پزشک طب سنتی اضافه کرد: برای مثال برای افراد دیابتی، فشار خون بالا، قلبی، کلیوی و کبدی به ویژه اینکه اگر بیماری‌اش کنترل نشده باشد، مصرف “شیرین بیان” یا تجویز نمی‌شود یا اینکه باتوجه به شرایط بیمار و با مشورت پزشک صورت می‌گیرد.

این متخصص طب سنتی قزوین اضافه کرد: اگر فردی به پزشک طب سنتی دسترسی نداشت، می‌تواند حدالامکان دو بار در روز از دم‌نوش “بابونه” یا “مرزنجوش” و یک بار در روز “شیرین بیان” استفاده کند که البته تاکید می‌شود مصرف “شیرین بیان” با مشورت پزشک باشد؛ همچنین ترکیب سیاهدانه و عسل، دمنوش آویشن همراه با عناب یا کتیرا در صورت نداشتن تب نیز توصیه می‌شود.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران بیان کرد: مصرف دم‌نوش “بابونه” و “مرزنجوش” ممکن است در برخی افراد با آلرژی همراه باشد که جای نگرانی ندارد چراکه بسیاری از داروها ممکن است این عوارض را داشته باشند؛ همچنین در بانوان شیرده هم بهتر است “مرزنجوش و بابونه” با دوز پایین مصرف شود.

سیاهپوش با بیان اینکه زنجبیل طبع خشک و گرم دارد، تصریح کرد: متاسفانه باتوجه به شیوع بیماری کرونا و تقاضای بالای مردم برای زنجبیل و عنبر نسارا، بازار سیاه برای سوء‌استفاده‌گران هموار شد، درحالی که مزاج این بیماری هنوز برای کسی به اثبات نرسیده است و طبع سرد و گرم در حد یک نظریه باقی مانده است چراکه تاکنون ما این بیماری را در فازهای متفاوت مشاهده کرده‌ایم.

طب سنتی اثر معجزه‌آسایی در درمان “کووید۱۹” ندارد

این پزشک طب سنتی قزوین ادامه داد: برای فردی که تب دارد، اصلا مصرف زنجبیل توصیه نمی‌شود چراکه طبع آن گرم و خشک است لذا ترکیباتی با طبع گرم و خشک را تجویز نمی‌کنیم، اما برخی افراد همراه با چای، زنجبیل استفاده می‌کنند که اشکالی ندارد اما این باور که این اقلام معجزه خواهد کرد، درست نیست.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در رابطه با “دود کردنی‌ها”، گفت: عنبرنسارا خاصیت ضد باکتری دارد اما در بیماری کرونا، با ویروس طرف هستیم و نمی‌دانیم که تاثیری خواهد داشت یا خیر؟ چه بسا ممکن است با مخاطراتی نیز همراه باشد لذا همان اسپند معمولی به شرط نداشتن دود زیاد، بهتر خواهد بود اما نمی‌توان گفت که کار شوینده‌ها را خواهد کرد.

سیاهپوش بیان کرد: در این شرایط توصیه می‌شود که افراد از یبوست پیشگیری کنند و در صورت ابتلا نیز از خاکشیر، ترنجبین و آلوبخارا استفاده کنند؛ همچنین افراد مبتلا به ویروس در صورت داشتن تب باید مصرف هر گونه دارو را با تجویز پزشک معالج داشته باشند و می‌توانند از دم نوش عناب به صورت ده عدد در یک لیوان آب جوش، سوپ جوی رقیق به همراه عناب و گل بنفشه و شربت بنفشه استفاده کنند.

این پزشک طب سنتی قزوین با اشاره به تبلیغات گسترده برخی کانال‌ها به مصرف داروی جامع امام کاظم(ع)، گفت: ما امروز در شرایطی نیستیم که بتوانیم اثرات و محتویات آن را که شامل مصطکی و هلیله سیاه است را روی افراد آزمایش کنیم و درواقع این ترکیب پایه طب سنتی و علمی ندارد، درحالی که دمنوش های ذکر شده پشتوانه علمی دارد و بر اساس آزمایشات و تحقیقات طب سنتی در دنیا تایید شده است.

وی افزود: از آنجایی که دلایل علمی و طب سنتی محتویات این دارو تاکنون ثابت نشده که چه اثری روی ویروس‌ها دارد؛ نیز توصیه نمی‌شود و از طرفی استفاده از اسم ائمه اطهار سوءاستفاده و توهین به ساحت مقدس ائمه است و منطقی ترین کار این است که مردم از مصرف این اقلام خودداری کنند.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در پایان تصریح کرد: به مردم تاکید می‌کنم، داروهای گیاهی ضدکرونا که معمولا به شکل شربت در فضای مجازی تبلیغ می‌شود نیز به هیچ عنوان مورد تایید طب سنتی نیست.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان