۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تولیداتم را از طریق شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسانم/ کارم را با ۱۰۰ هزار تومان آغاز کردم
کد خبر: ۳۴۱۰۳۹ نویسنده: طاهره متقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۶ ساعت: ۱۴:۰ ↗ لینک کوتاه

بانوی هنرمند عروسک‌ساز:

تولیداتم را از طریق شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسانم/ کارم را با ۱۰۰ هزار تومان آغاز کردم

بانوی هنرمند عروسک‌ساز گفت: در ابتدا با ۱۰۰ هزار تومان فعالیت آموزش و یادگیری ساخت عروسک را آغاز کردم و سپس با گذشت زمان و با الگوبرداری از شبکه‌های مجازی و به کارگیری خلاقیت به کارم رونق بخشیدم.

تولیداتم را از طریق شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسانم/ کارم را با ۱۰۰ هزار تومان آغاز کردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح‌قزوین؛ عروسک‌سازی حرفه‌ای است که این روزها بیشتر بانوان ایرانی را به فعالیت تشویق کرده و حال در جای جای استان و یا حتی کشور زنان بسیاری در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

البته که هنر از گذشته نزد ایرانیان بوده و در هر منطقه‌ای از کشور به سبک و گونه‌ای بروز و ظهور یافته‌است.

هنر عروسک‌سازی نیز مدتی است که وارد برخی خانه‌های ایرانی شده و در سبد هنری بانوان ایرانی جای گرفته‌است.

در گذشته هنر عروسک سازی به شیوه‌های مختلف از جمله ساخت عروسک‌های محلی و یا سنتی رواج داشت، اما با گذشت زمان عروسک‌های روسی وارد بازار شد و هنرمندان ایرانی با بکارگیری ذوق و استعداد خود عروسک‌های روسی را نیز به سبک ایرانی می‌سازند.

طاهره متقی یکی از هنرمندان عروسک‌ساز استان، حدود سه سال است که فعالیت خود را در عرصه‌ی عروسک‌سازی آغاز کرده‌ و اکنون در سن 48 سالگی یکی از مربیان برجسته‌ی استان در حوزه‌ی ساخت عروسک‌های پارچه‌ای شناخته شده است.

طاهره متقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی فعالیت هنری خود اظهار کرد: از دوران جوانی به انجام کارهای هنری علاقه‌ داشتم و حدود 20 سالی است که در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت دارم.

وی بیان کرد: کار هنری خود را با گل‌آرایی آغاز کردم و سپس در زمینه تاج‌سازی، ساخت هفت‌سین و در ادامه عروسک‌سازی مشغول فعالیت هستم.

این بانوی هنرمند افزود: در کنار عروسک‌سازی به کار آموزش ساخت عروسک هم مشغول هستم و تا به امروز بیش‌ از 150 کارآموز داشته‌ام که بیشتر آنها اکنون خود به عنوان تولیدکنندگان عروسک‌های پارچه مشغول فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مدرکی برای عروسک‌سازی وجود ندارد، من تمیزی و مهارت کار عروسک‌سازی را به عنوان مدرک این رشته به هنرجویانم گوشزد می‌کنم.

مربی آموزش عروسک‌های روسی به سبک ایرانی اذعان کرد: در ابتدا با ۱۰۰ هزار تومان فعالیت آموزش و یادگیری ساخت عروسک را آغاز کردم و سپس با گذشت زمان و با الگوبرداری از شبکه‌های مجازی و خلاقیت و ابتکاراتم به کارم رونق بخشیدم.

وی تصریح کرد: البته اکنون بیشتر شبیه‌سازی عروسک با عکس یا شکل انسان مرسوم است که گاهی فعالیت من نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

متقی گفت: کارگاه آموزشی ندارم و کلاس‌هایم را در منزل برگزار می‌کنم، البته به علت سابقه‌ی فعالیت در بسیج در پایگاه محله، کلاس‌های مقدماتی و پیشرفته را با قیمت کمتری برگزار می‌کنم.

این بانوی هنرمند ابراز کرد: لوازم مورد نیاز برای ساخت عروسک شامل پارچه بدنه عروسک، لباس عروسک، موی عروسک و سایر ابزارها، بنا به درخواست مشتری است و چون هزینه‌ی موی عروسک کمی گران است با آموزش دوخت انواع کلاه سعی می‌کنم با هزینه‌ی کمتر متنوع ترین آموزش‌‌‌ها را به هنرجویانم ارائه دهم.

وی ادامه داد: از طریق شبکه‌های مجازی تولیدات خود را به فروش می‌رسانم گاهی اوقات هم با شرکت در نمایشگاه‌ها، سفارش تولید می‌گیرم، اما متاسفانه
نمایشگاه‌ها و غرفه‌هایی که در اختیار تولیدکنندگان گذاشتند بازدید کننده‌ی خوبی ندارد.

متقی بیان کرد: درخواست ما از مسئولین این است که نمایشگاه‌های آثار هنری را در مکان‌های پر بازدید برگزار کنند، تا سفارش بیشتری بگیریم و از این راه بتوانیم مخارج خود را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: کشور و شهر ما مهد هنر و صنایع دستی است، اما متاسفانه هنرمندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و این عدم حمایت هنرمندان گاهی یک هنر با ارزش را به دست فراموشی می‌سپارد.

این بانوی کارآفرین تاکید می‌کند: بیشترین سود یا نکته مثبت انجام کارهای هنری، ایجاد آرامش روحی و روانی برای انسان است، می‌توانم بگویم ساخت عروسک آرامش خاطر خاصی را برایم مهیا می‌کند.

وی افزود: در تلاشم تا یک کارگاه آموزشی دایر کرده و آموزش‌ ساخت عروسک را به طور رایگان به هنرجویان ارائه دهم و با این کار به بانوانی را نیازمند داشتن شغل و کسب درآمد هستند، کمک کنم و همگی با هم در راستای رونق تولید داخلی در کشور گام برداریم.

این مربی عروسک‌سازی ابراز کرد: توصیه‌ام به قشر جوان، یادگیری مهارت و هنر در سنین جوانی است، زیرا گاهی کسی یک مهارت بهتر از داشتن مدرک تحصیلی می‌تواند شرایط اقتصادی و زمینه‌ی شغلی را برای انسان فراهم کند.

وی در پایان گفت: توصیه ام به جوانان به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار این است که از حرکت باز نایستند و با انرژی زیاد به سوی هدف مشخصی حرکت کنند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان