۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هیئت و ریزش بهمن فکری
کد خبر: ۳۴۱۰۲۷ نویسنده: حجت الاسلام سید مهدی خضری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۶ ساعت: ۱۱:۲۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

هیئت و ریزش بهمن فکری

چالش‌های اعتقادی مرتبط با اهل‌بیت(ع) که عمدتاً در بستر هیئت نمودار می‌شود معلول یک نظام فکری غلط است؛ لذا لازم است به اتفاقاتی مثل شکسته شدن درب حرم کریمه اهل‌بیت(ع) و فحاشی در صحن حرم نگاهی عمیق‌تر انداخته شود.

هیئت و ریزش بهمن فکری

صبح قزوین؛________حجت الاسلام سید مهدی خضری.

روی سخنم با آن‌ها نیست که امروز برای بسته نشدن درب حرم‌های شریف سینه چاک می‌کنند و به دیگران اتهام می‌زنند؛ سخنم با فضلا، نخبگان و تریبون‌داران است. آن‌هایی که درگیر ظاهر حوادث نمی‌شوند و نگاهی دقیق‌تر و آسیب‌شناسانه دارند.

چالش‌های اعتقادی مرتبط با اهل‌بیت(ع) که عمدتاً در بستر هیئت نمودار می‌شود معلول یک نظام فکری غلط است؛ لذا لازم است به اتفاقاتی مثل شکسته شدن درب حرم کریمه اهل‌بیت(ع) و فحاشی در صحن حرم نگاهی عمیق‌تر انداخته شود. این چالش‌ها و حوادث نشان از یک بیماری عمیق در ساختار اندیشه دارد که طبیبان دوار دلسوز و نه کینه‌توز باید زودتر فکری برای علاج آن کنند.

جریان‌هایی مثل شیعه انگلیسی بسیار ضعیف‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم کل این اتفاقات را ساخته و پرداخته آن‌ها بدانیم. انباشات مبانی و محاسبات غلط و عدم رسیدگی به آن در آینده نه‌چندان‌دور تبدیل به یک بهمن فکری خواهد شد که شاید صراط مستقیم هیئت را مسدود کند و عده‌ای را در زیر خود مدفون.

به زعم بنده بی‌توجهی به ابعاد مختلف دین و شناخت تک‌بعدی و احساسی از اهل‌بیت(ع)، تغییر مرجعیت فکری هیئت و تنزل جایگاه فقاهت و مرجعیت، رسوخ لذت‌گرایی و مؤلفه‌های پست‌مدرن در اندیشه برخی از هیئت و کج‌فهمی از مقوله دل و عقل و عدم تفکیک بین دلسوزی خیرخواهان و غرض‌ورزی روشنفکران غرب‌زده و سایر علل که در جای خود نیاز به بررسی دارد موجب شده تا برخی از هیئتی‌ها وعلاقه‌مندان به اهل‌بیت، مبانی غلطی را کسب کنند و براساس همان مبانی به تحلیل اتفاقات و حوادث بپردازند و بر اساس همان مبانی اقدام کنند.

از آن‌جا که این مبانی با شور و محبت اهل‌بیت(ع) گره می‌خورد تبدیل به حرکت و درنهایت امواج اجتماعی می‌شود که حادثه‌ساز و تفرقه‌افکن می‌شود.

به نظر می‌آید آن دسته از نخبگان و صاحبان اندیشه که خود دلداده اهل‌بیت(ع) و هیئت هستند باید ابتدا مبانی غلط را کشف و سپس مبانی صحیح را جایگزین کنند. دنبال کردن و مجادله در فضای ژورنالیستی و رسانه‌ای این درد را درمان نخواهد کرد.

حال به چند مبنای غلط می‌پردازیم:

۱. جلسات عزای اهل‌بیت(ع) و حرم‌های شریف، فراتر از فقه و مرجعیت است لذا فقه تابع آن است نه اینکه جلسات تابع فقه باشد.
۲. مرجع اعلم کسی است که هیچ محدودیتی در هیئت و علاقه به اهل‌بیت(ع) نگذارد.
۳. محبت اهل‌بیت بر همه واجبات دین حتی حق‌الناس حاکم است و در تزاحم احکام، اولویت با محبت است و هر مصلحت‌سنجی خدمت به دشمن اهل‌بیت است.
۴. وادی هیئت وادی دل است؛ لذا عقل قابلیت دخالت در آن را ندارد.
۵. جلسات اقامه عزا و اقامه شادی عین توسل و ارادت است. یعنی دین همان شعائر است؛ حتی تعطیلی موقت جلسات و عتبات به معنی تعطیلی دین و توسل است.
۶. موضوع‌شناسی در همه احکام بر عهده مکلف است و نظر متخصص ملاک نیست.

این شش مورد از جمله موارد مبانی غلطی است که بسیاری از تحلیل‌ها واقدامات از این مبانی ناشی می‌شود.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان