۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مبعث؛ آغاز حیات معنوی و احیای انسانیت/ بعثت پیامبر (ص) در‌های آسمان را به روی بشر باز کرد
کد خبر: ۳۴۰۹۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۳ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مبعث؛ آغاز حیات معنوی و احیای انسانیت/ بعثت پیامبر (ص) در‌های آسمان را به روی بشر باز کرد

حجت الاسلام سرلک گفت: مبعث، عیدی است که در‌های رحمت الهی و آسمان به روی انسان باز می‌شود.

مبعث؛ آغاز حیات معنوی و احیای انسانیت/ بعثت پیامبر (ص) در‌های آسمان را به روی بشر باز کرد
 

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین؛هر چند نخستین روز از نوروز ۹۹ با شهادت امام موسی کاظم (ع)همزمان بود، اما در ادامه اعیاد یکی یکی از راه می‌رسند و عیدی مسلمانان توامان می شود. سالروز مبعث پیامبر (ص) با روز‌های ابتدایی عید نوروز همزمان شده است. درباره ویژگی‌های عید مبعث و تاثیر آن در زندگی بشریت با حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

این پژوهشگر دینی در این باره به خبرنگار ما گفت: عید مبعث، عیدی است که در‌های آسمان به روی انسان باز می‌شود؛ یعنی انسان با این اتفاق بزرگ می‌فهمد که تا بی نهایت امتداد دارد. مبعث به معنای برانگیختن است و به تعبیر دعایی که در روز و شب مبعث وارد شده است، تجلی اعظم در این روز اتفاق می‌افتد. تجلی اعظم یعنی بزرگترین جلوه‌ معنوی که انسان امکان ادراکش را دارد.مبعث پیامبر


در مبعث، خداوند دعوت نامه اختصاصی بندگانش را به پیامبر (ص) داد

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همه ما انسان ها، ظرف وجودی داریم؛ ظرف وجودی بسیار گسترده است، اما مشاهدات ما در طول حیاتمان محدود است. در مبعث ما به شهود نامحدود و کشف کمال مطلق، شرف یاب می‌شویم. قرآن که رابطه مستقیم، دوسویه، مستحکم و بی واسطه میان انسان و خداست، در مبعث نازل می‌شود. در مبعث پیامبر اکرم (ص) دعوت نامه اختصاصی خدا یعنی قرآن را، در حالی که پر از هوا، غفلت و درگیری‌های روحی و درونی بودیم، برای ما آورد. مبعث بشارت انسانیت است. انسانی که هزاران راه اشتباه رفته است، در این عید به سوی خدا باز می‌گردد. در مبعث خدا خطاب به بنده‌ گنهکارش می‌گوید که من از تو صرف نظر نکردم و امکان بازگشت به سوی من را داری.

بازگشت به سوی خدا

مبعث، آغاز حیات معنوی انسان

حجت‌ الاسلام و المسلمین سرلک با اشاره به ظرفیت بالای عید مبعث برای تعالی انسان، اظهار کرد: آیت الله بهاء الدینی (ره) فرمودند این که نقل شده است، پیامبر اکرم (ص) به معراج رفتند، به این معنا است که انسان هم می‌تواند به معراج برود. این راهی است که از عید مبعث گشوده شده است؛ کسانی مثل امیر المومنین (ع) تا انتهای این راه را رفتند و فرمودند اگر پرده‌ها برداشته شود، به معلومات من اضافه نمی‌شود. کسانی هم در میانه راه هستند؛ عده‌ای در آغاز راه قرار دارند و برخی هنوز راه نیفتادند. مبعث بیدار کردن انسان به دست خود خداست. از این جهت مبعث آغاز حیات معنوی و انسانی ماست.

حیات معنوی

وقتش رسیده که صدای منادی را بشنویم

وی افزود: مبعث عیدی است که به تعبیر مولوی، انسان بازجوید روزگار وصل خویش. در این روز خدا ما را به ملاقات خویش دعوت کرده است. بعضی‌ها با تلنگر مبعث بیدار شدند و بعضی‌ها با این دعوت بیدار نشدند. قرآن کریم می‌فرماید رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا گروهی هستند که می‌گویند، خدایا ما دعوت تو را شنیدیم که ایمان بیاوریم و ایمان آوردیم. برخی هم تا فرا رسیدن مرگشان بیدار نمی‌شوند. امیر المومنین علی (ع) درباره گروه دوم فرمودند اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا مردم خواب هستند و وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. به تعبیر حافظ دعوت خدا به ما این را می‌گوید «جــرس فــریاد می‌دارد که بربندید محمــل ها». همان طور که سهراب می‌گوید، باید امشب چمدانی را که به اندازه‌ پیراهن تنهایی من جا دارد، بردارم و به سمتی بروم که درختان حماسی پیداست، رو به آن وسعت بی واژه که همواره مرا می‌خواند. پیراهن تنهایی در این عبارت سهراب یعنی خودم. بعد می‌گوید چه کسی بود صدا زد سهراب. در مبعث، همه ما را به نام، نشان و با ویژگی هایمان صدا زدند. به همین دلیل لازم است که همه ما شال و کلاه کنیم و آماده بازگشت به سوی خدا شویم.


بیشتر بخوانید: شب مبعث چه اعمالی دارد؟


عیدی که انسان را به خدا نزدیک می کند

کرونا نتیجه دور شدن از مسیر حقیقی انسان است

این استاد دانشگاه مبعث را روز احیای انسان دانست و بیان کرد: در قرآن کریم آمده است یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم دعوت خدا و رسول را پاسخ دهید، وقتی می‌خواهند شما را زنده کنند. هدف مبعث احیای انسانیتِ انسان و رها شدن او از خودخواهی‌ها، منیت‌ها و درگیری‌هاست. همین وپروس کرونا بدون تردید محصول خودخوا‌هی انسان سرگشته است. برخی می‌گویند، این ویروس به صورت ناخواسته در دامن انسان سرگشته نهاده شده است. یعنی مصرف گرایی و زندگی بر اساس تمایلات، چنین بلایی را به انسان تحمیل کرده. عده‌ای هم می‌گویند در پشت پرده شیوع این بیماری، اساساً یک ایده تروریستی قرار دارد. چه انسان ناخودآگاه به کرونا رسیده باشد، چه عالمانه؛ هر دو ایده نشان می‌دهد که انسان غافل از مبدأ خود و بی توجه به دعوت پیامبر (ص) است. انسانی که به خودخواهی‌، مصرف گرایی و مصرف زدگی روی می‌آورد، حتماً خربزه‌ای خورده که باید پای لرزش بنشیند؛ یقیناً مسیر را کج رفته و باید پیامد‌های این راه اشتباه را دریافت کند.

صحبت های حجت الاسلام سرلک درباره مبعث

گودزیلا‌هایی که خودمان آن را خلق کردیم

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: قرآن می‌فرماید ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ فساد در بیابان و دریا آشکار می‌شود به واسطه اقدامات مردم. ناس یعنی انسان بریده از خدا؛ موجودی که به حقیقت وجودی خود آگاهی کافی پیدا نکرده است. این انسان به پارادوکس می‌رسد. یکی از نمود‌های این ناآگاهی میل به مصرف گرایی و در نتیجه به وجود آمدن بیماری‌های این چنینی است. در سینمای ژاپن این مصرف گرایی و نا آگاهی را در پدید آمدن یک گودزیلای خونخوار و مخرب نشان می‌دهند. گودزیلایی که در زیر سطح شهر زاد و ولد می‌کند. در فیلم نشان داده می‌شود که زمینه رشد این گودزیلا به دست خود انسان‌ها فراهم شده است. در نهایت گودزیلا یک روز به سطح زمین می‌آید؛ همه چیز را نابود می‌کند و کسی هم جلودارش نیست. در فیلم وقتی ارتش برای مقابله با گودزیلا دست به کار می‌شود، این موجود عجیب عصبانی تر می‌شود و تخریب بیشتری انجام می‌دهد.

مصرف گرایی و دور شدن از خدا

بسیاری از مشکلات امروز، نتیجه اشتباهات خودمان است

وی افزود: بعثت دعوتی است که انسان به انسانیت خودش برگردد و بفهمد که محور این عالم است؛ در عین حال بداند که خودش هم محور دارد. تفکر انسان محوری می‌گوید که بشر می‌تواند هر کاری انجام دهد. بعثت می‌گوید درست است که انسان محور است، اما خودش هم محوری دارید. اگر ما محوریت خدای متعال را در زندگی فراموش کردیم، هر بلایی سرمان بیاید از یک جهت حقمان است. بسیاری از این بلا‌هایی که با آن مواجه می‌شویم، بر اساسِ طبیعت دنیا به وجود می‌آید. یک جایی دستِ گل‌هایی به آب داده ایم که حالا نتیجه اش را می‌بینیم. کسی که به لحاظ معنوی و روحی دچار مشکلاتی می‌شود، در‌های رحمت خدا به رویش بسته می‌شود.

عید بازگشت به خدا

 

عید یا فرصتی برای بازگشت

حجت الاسلام سرلک در پایان اضافه کرد: بدبختی‌ها و ناآرامی‌های بشر، پیامدِ راه‌هایی است که انسان منهای خدای متعال سپری می‌کند. نمی‌خواهم مردم را در ایام عید ناراحت کنم، اما باید بدانیم که بسیاری از مشکلات امروز، نتیجه اشتباهات خودمان است. در مبعث، پیامبر اکرم (ص) دعوت کننده بود و دعوت نامه قرآن. قرآن صحبتش این است که اگر کسی خدا را ملاک و محور قرار ندهد، دنیا و آخرتش را باخته است. در زمانه ما، جریانی به اسم مادی گرایی و مدرنیته، می‌خواهد دین را خرافات معرفی کند و با نمایش دادن بدبختی‌های انسان امروز، رابطه انسان و خدا را بد جلوه دهد. دشمنان اسلام از گذشته تا الان برای نابودی و به اشتباه کشیدن بشر تلاش کردند. باید مسیر را شناخت و با این دیدگاه‌های اشتباه مقابله کرد.

انتهای پیام/1404

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان